An examination of life skills in the novel "A Quiet Lover" by Nader Ebrahimi, based on Seligman's theory
Subject Areas : .
Zeynab Barzegar Mahar
1
*
,
Khodabaksh Asadollahi
2
1 - PHD Graduated of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
2 - Professor of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran.
Keywords: A Quiet Lover, Life Skills, Nader Ebrahimi, Martin Seligman,
Abstract :
Analyzing and presenting life skills is a common goal between educational literature and psychological knowledge; among psychological theories, Martin Seligman's positivist model, with its emphasis on positive behavioral norms, seeks to help members of the social world achieve lasting satisfaction in life. Based on Seligman's views, the present study has examined life skills in Aram Ibrahimi's novel A Quiet Lover in an analytical-descriptive manner. The purpose of this research is to explain the healthy lifestyle in the psychological layer of the novel A Quiet Lover. The research findings indicate that the high benefit of emotional intelligence, interest in learning combined with critical thinking is observed in the action of "Asl and Gilehmard" (the Iranian couple and the main characters of the novel) in accordance with the first cluster of Seligman's theory. Positive norms such as altruism, moderation, humility, group action, and respect for civil rights have formed a coherent set of life skills in interpersonal relationships in the novel. The main factor in the Iranian couple's relief and resilience is the existence of spirituality and religious spirit, which, according to the last cluster in Seligman's theory, is effective in creating meaning and achieving transcendence for the characters in the novel
ابراهیمی، نادر (1396) یک عاشقانۀ آرام، تهران، روزبهان.
اسکات نیال ، سگلاو جاناتان (1400) مبانی نظری نوعدوستی درعلوم رفتاری، مترجمان: باقر غباریبناب، فاطمه نصرتی، علیاصغر ربیعی، مصطفی محمدی، تهران: جهاد دانشگاهی.
تیموری، آرزو؛ ماشینچی عباسی، نعمیه؛ هاشمی، تورج (1394) هوش هیجانی و سلامت روانشناختی. ویژهنامۀ روانشناسی معاصر، 354-357
دورکیم، داوید امیل (1369) دربارۀ تقسیم کار اجتماعی، ترجمۀ علیرضا طیب، تهران: کتابسرای بابل.
جوکار، فرهاد؛ فرهادی، مهران؛ دلفان، آرزو (1397) پیشبینی بهزیستی ذهنی بر اساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان، سبکهای دفاعی، صداقت و نیازهای اساسی روانشناختی، فصلنامه مطالعات روانشناختی14/2. 57-74.
سلیگمن، مارتین (1379) كودک مثبتگرا، مترجم: ناهید ایرانژاد، تهران: دایره.
سلیگمن، مارتین، ای پی(1389) شادمانی درونی( روانشناسی مثبتگرا در خدمت خشنودی پایدار) مترجمان : مصطفی تبریزی، رامین کریمی و علی نیلوفری، چاپ ششم. تهران:دانژه
سلیگمن، مارتین (1394) شکوفایی روانشناسی مثبت گرا، مترجم: امیر کامکار و سکینه هژبریان، تهران : روان.
عباس حیاتی،علی (1393) مفهوم اصل احتیاط و جایگاه آن در مسئولیت مدنی، پژوهشنامه حقوق اسلامی،40/2. 185-206
فروم، اریک (1398) هنر عشق ورزیدن، مترجم: پوری سلطانی، تهران: مروارید.
گلمن، دنیل( 1402) هوش هیجانی، مترجم: غلامحسین خانقانی، تهران: نواندیش.
محمدزاده،جهانشاه؛روشنی،مینا؛ عزیزیان پور،طاهره( 1394) واکاوی اعتدال در روانشناسی، ایلام: همایش ملی گفتمان اعتدال.795- 800.
- Kramer, D.A. (2000), Wisdom as a classical source of human strength: Conceptualization and empirical inquiry. Journal of Social and Clinical Psychology. P: 83-111.
- Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004), Character strengths and virtues: A handbook and classification. New York: Oxford University Press/Washington, DC: American Psychological Association. P:29-36.
- Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. Am Psychol.P:5-11.
Seligman, M. E. P (2011) Flourish: A Visionary New Understanding of Happiness and Well-Being. Free Press.