Analysis of the social and cultural contexts of the formation of behavioral violence(The novel "Kharif al-Asafir" as a critical report of the crisis of a generation)
Subject Areas : اندیشه ادبیات عرب
Ali Salimi
1
*
,
Shadi Rahimi
2
1 - RAZI UNIVERSITY
2 - Razi university
Keywords: religious extremism, deviant other, Khaled Aqlai, Kharif al-Asafir, behavioral violence,
Abstract :
A novel is generally a reproduction of an image of the hidden layers of human-social life. The novel "Kharif al-Asafir" (Autumn of sparrows) by the Western writer Khalid Al-Aqlai is one of the novels that recounts part of the social-intellectual crisis of the young generation in Islamic countries. The current research, using descriptive-analytical method, examines this novel and tries to answer the question that according to the belief of the author of the novel, what psychological and social factors provide the basis for the formation and growth of behavioral violence in the society. What does religious extremism have to do with this category? The results of the research show that social, political, economic and cultural factors such as divorce, social corruption, economic inequality, injustice and instrumental use of religious teachings, all contribute to the formation of mental crises. The young generation and the promotion of behavioral violence among this generation. The hero of the novel is one of the victims of this social type. His tragic fate is a description of the painful situation of a generation that had a bitter lived experience and after that, in the dream of achieving truth and justice, lovingly surrendered its heart to the illusions of extremist groups. The author of the novel believes that religious extremism, under the pretext of fighting against the disturbances of the existing situation, has strengthened the tension-causing idea of "the deviant other" among this generation and given it a religious color.
قرآن کریم.
أقلعی، خالد. (1392). خریف العصافیر. تطوان: بابالحکمة.
آقابابایی، حسین. (1390). «نسبیگرایی حقوق بشر و افراطگرایی مذهبی». پژوهشهای روابط بینالملل، 1(1)، 183ـ206.
امیری، نادر. (1398). «من و دیگری در این خیابان سرعتگیر ندارد». جامعهشناسی هنر و ادبیات، 11(1)، 1ـ22.
البقالی، محمد. (1396). «جمالیات الخطابات فی الرواية خریف العصافیر لخالد أقلعی». الراوی، شمارۀ 32، 57ـ۷۳.
چلبی، مسعود، و امیرکافی، مهدی. (1383). «تحلیل چندسطحی انزوای اجتماعی». مجلۀ جامعهشناسی ایران، 5(2)، 3ـ۳۱.
سالار، محمد. (1390). «غرب و بیداری اسلامی». بلاغ، 35(14)، 38ـ56.
قادری، صلاحالدین، و قسیم، تنویراحمد. (1400). «پیامدهای اجتماعی و فرهنگی بنیادگرایی دینی در افغانستان از واکنش به سکولاریسم تا سکولاریسم واکنشی». دوفصلنامۀ مسائل اجتماعی ایران، 12(1)، 355ـ380.
مرجعزاده، سعیده، شریفپور، عنایتاله، و امیری خراسانی، احمد. (1395). «ریا و تزویر و انعکاس آن در اشعار جامی». کاوشنامۀ زبان و ادبیات فارسی، 18(34)، 127ـ157.
مؤمنی، مجیدرضا، رستمی، بنفشه، و رحیمیلهی، آزاده. (1395). «مطالعۀ جریانهای افراطیگری اسلامی؛ مطالعۀ موردی: داعش». فصلنامۀ سیاست خارجی، شمارۀ 2، 61ـ۸۳.
ناس عبدالکریم، عبدالسلام. (1400). «آلیات الحکی ووعی الکتابة فی خریف العصافیر للمغربی خالد أقلعی». الجسرة. Aljasrah.net/aljasra16624/%e
نجومیان، امیرعلی. (1385). «مفهوم دیگری در اندیشۀ ژاک دریدا». همایش ادبیات تطبیقی خودی از نگاه دیگری.
نظری منظم، هادی، پروینی، خلیل، و هدایتی، نازنین. (1397). «صورة الآخر الشرقی فی أدب الرحلات لغادة السمان کتاب شهوة الأجنحة نموذجا». کاوشنامۀ ادبیات تطبیقی. 8(32)، 165ـ184.
یعقوبی، کژال، سهرابی، فرامرز، و مفیدی، فرخنده. (1390). «بررسی و مقایسۀ میزان پرخاشگری کودکان طلاق و عادی». مطالعات روانشناختی، 7(1)، 97ـ109.
یوسفی، احمدعلی. (1384). «عدالت اقتصادی». اقتصاد اسلامی، 5(17)، 95ـ112.