The study of Semantic Mysticism in Divan-i Shams based on Reuven Tsur’s Semantically Oriented Poetics
Subject Areas :
tina nasiri
1
,
javad taheri
2
*
,
lida namdar
3
1 - PhD Student, Persian Language & Literature, Khodabandeh Branch, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Abhar Branch, Islamic Azad University, Abhar, Iran. *Corresponding Author, j.Taheri@gmail.com
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Khodabandeh, Branch, Islamic Azad University, Khodabandeh, Iran.
Keywords: Keywords: Moulavi, Divan-i Shams, semantic mysticism, Reuven Tsur, rhetorical aspects. ,
Abstract :
Formalistic and semantic mysticism include components that the frequency of them in a mystical text can lead that text to be considered as formalistic or semantic one. The basic features of semantics are precious views of a poet concerning some important subjects of mysticism in a way that the content is shown more important whereas the basics of formalism is paying attention to figures of speech and rhetoric. Reuven Tsur, the eminent Romanian thinker has a theory named semantic poetics that is a combination of the two mentioned approaches. He believes the poets who have obtained this style, achieved the peak of poetry. Divan-i Shams as one of the greatest mystical works in the history of Persian literature, has been created based on this structure. This study is going to consider shams sonnets based on Tsur’s theory. According to results, the maestro concepts of motion of love and unity of opposites are of high frequency in this work and multi-layer ambiguity and cohesive personifications are the most important devices in the competent hands of Molana for creating rhetorical aspects. Keywords: Moulavi, Divan-i Shams, semantic mysticism, Reuven Tsur, rhetorical aspects.
منابع و مآخذ
1) آشتیانی، جلال الدین.(1378). شرح حال و آرای فلسفی ملاصدرا، قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم.
2) ابن فناری، شمس الدین محمد حمزه.(1400). مصباح الانس، ترجمة محمد خواجوی با عنوان: پیوند استدلال و شهود در کشف اسرار وجود، تهران: مولی.
3) ابن عربی، محی¬الدین.(1400). ترجمه و متن فصوص¬الحکم، ترجمه محمد خواجوی، تهران: مولی.
4) ایگدر، محمود.(1402). شرح حال و آرای فلسفی ابن سینا، تهران: نشر اساتید.
5) پایریز زنجانی، فائزه.(1389). شرح یک¬صد غزل اول دیوان شمس تبریزی، تهران: سوره مهر.
6) ثروتیان، بهروز.(1386). شرح و نقد غزلیات شمس، تهران: امیرکبیر.
7) تایلور، سی.سی.(1401). تاریخ فلسفه راتلِج، ترجمه حسن مرتضوی، جلد اول، تهران: چشمه.
8) جلال¬الدین محمد مولوی.(1388). کلیات شمس تبریزی، از روی نسخه تصحیح¬شده بدیع الزمان فروزانفر، تهران: امیرکبیر.
9) -----------------.(1389). کلیات شمس تبریزی (نسخه قونیه)، تصحیح توفیق سبحانی، تهران: انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، دو جلدی.
10) حقیقت، عبدالرفیع.(1383). مکتب¬های عرفانی در دوران اسلامی، تهران: کومش.
11) حیدری، مهدی.(1396). «جریان عرفان صورتگرا و وسعت مشرب در ادبیات فارسی»، سومین همایش شرق¬شناسی، صلح و دیپلماسی فرهنگی.
12) ________.(1398). جریان¬شناسی عرفان ابن¬عربی در ادب فارسی، با مقدمه سیدحسین نصر، تهران: مولی.
13) چیتیک، ویلیام.(1396). اصول و مبانی عرفان مولوی؛ ترجمه جلیل پروین، تهران: بصیرت.
14) دشتی، علی.(1398). سیری در دیوان شمس، تهران: زوار، چاپ هفتم.
15) رحمانی، اکرم، اقدامی، رضا.(1396). بررسی مقایسه یی¬اندیشه دل در اشعار مولانا و سهراب سپهری، سومین همایش متن¬پژوهی ادبی.
16) شیمل، آن ماری.(1401). شکوه شمس، ترجمه حسن لاهوتی، تهران: علمی و فرهنگی، چاپ نهم.
17) رودگر، محمدجواد.(1401). عرفان اجتماعی، ماهیت، مبانی و کارکردها، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ دوم.
18) زرین¬کوب، عبدالحسین.(1366). جستجو در تصوف ایران، تهران: هما.
19) زمانی، کریم.(1401). شرح دیوان شمس تبریزی، تهران: علمی، دو جلدی.
20) شعیری، حمیدرضا.(1391). مبانی معناشناسی نوین، تهران: سمت.
21) شفیعی¬کدکنی، محمدرضا.(1386). غزلیات شمس تبریزی، تهران: سخن، دو جلدی.
22) _______________ .(1391). رستاخیز کلمات،تهران:سخن.
23) عمید زنجانی، عباسعلی.(1366). پژوهشی در پیدایش و تحولات تصوف و عرفان، تهران: امیرکبیر.
24) فرشاد، محسن.(1391). اندیشه¬های کوانتومی مولانا، (پیوند علم و عرفان)، تهران: علم.
25) فروغی¬پویا، اعظم.(1399). مفاهیم مشترک عرفانی در فیه¬مافیه و غزلیات شمس، تهران: کلک زرین.
26) Themerson, Stephen. (1975). On semantic poetry, Brydon publications.
27) Reuven, Tsur.(2003). On the shore of nothingness, imprint academic.