Analyzing the Influence of Mystical Thoughts on Contemporary Poets (Shahria and Ebtehaj)
Subject Areas :faezeh eftekhari roozbahani 1 *
1 - Lecturer, Chamran Farhangian University, Tehran, Iran. faezeheftekhari117@gmail.com
Keywords: Keywords: Mysticism, contemporary poetry, Shahriar, Ebtehaj.,
Abstract :
Mysticism in Iran and in its famous literature is a phenomenon that includes different spectrums, different approaches and different tendencies. This phenomenon has appeared in the poetry of most poets. In a mystical point of view, humanity is removed from racial, religious, geographical borders and classifications, and in a word, from the limits of time and space, and is seen as a "whole". The reflection of mysticism in the man’s thoughts is quite noticeable and it is manifested in his spiritual and material life. The most obvious place for the appearance of mystical written thoughts is in literary works. If the audience of non-mystical literary works is different depending on the thoughts of the poet and his idea and worldview, despite the many changes and developments in all aspects of human life, mysticism has still proved the necessity of its existence and survival, and if it has undergone changes over time, these changes It was in the way of expression, not in the basic principles. In our era, when humanity is caught in the middle of a series of class, cultural, political, etc. contradictions, the need for mysticism that removes all these contradictions and differences is felt more than ever before, and the poets who feel this need, even though they are not mystics, in their works with a language that should be understood and interpreted. Keywords: Mysticism, contemporary poetry, Shahriar, Ebtehaj.
منابع و مآخذ
1) آریا، غلامعلی، (1375).کلیاتی در مبانی عرفان و تصوف، تهران: پایا
2) آژند، یعقوب (1386). ادبیات نوین ایران از انقلاب مشروطیت تا انقلاب اسلامی، تهران: امیرکبیر.
3) داراب پور، عیسی، (1391). کاوشی در عرفان و بینش¬های عارفانه استاد شهریار، فصلنامه علمیعمومیزبان و ادبیات فارسی، دوره1، شماره3.
4) زرین¬كوب، عبدالحسین،1381،سر ني، تهران: انتشارات علمی.
5) سجّادی، سیّد ضیاالدّین، (1372). مقدّمهای بر مبانی عرفان و تصوّف، تهران: سمت.
6) سرامی، قدمعلی، (1372). شاهين ترازوي شگفت(باش تنهایی)یادنامه سهراب سپهری، به كوشش حمید سیاهپوش، اصفهان: انتشارات اسپادان.
7) شبستری، شیخ محمود، (1381). گلشن راز، به اهتمام، صابر کرمانی، تهران: ظهوری.
8) شفیعی كدكنی، محمدرضا، (1390). ادوار شعر فارسی از مشروطيت تا سقوط سلطنت، تهران : انتشارات سخن.
9) شهریار، محمدحسین بهجت تبریزی، (1379). ديوان غزليات، تهران: زرین.
10) علیزاده، جمشید، (1379). گفتگو با شهريار، تهران: انتشارات نگاه.
11) قوام، ابوالقاسم؛ واعظ زاده، عباس، (1388)، تنهایی در برخی صوفیانه های شعر فارسی، مطالعات عرفانی دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان، شماره 9.
12) ملکیان، مصطفی، (1379). معنویت و جهانی¬شدن، روزنامه آفتاب یزد، آرشیو چهاردهم آذر.
13) مشیری، فریدون (1392). سه دفتر، تهران: چشمه.
14) ـــــــــــــــ (1402). از دریچه ماه، تهران: چشمه.
15) واعظی، رضا، (1396). بررسی تطبیقی مفاهیم عرفانی در شعر شهریار و سهراب سپهری، همایش ملی پژوهش¬های شعر معاصر فارسی .