The Style of Equation and Mystic Allegory in Sanaei’s and Saadi’s Poetry
Subject Areas :mehdi mohammadi 1 , Khadijeh Safari Kandsari 2 , Fatemeh Maleki 3
1 - Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran. *Corresponding Author, mehdi.mohammadi@pnu.ac.ir
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran.
3 - Assistant Professor, Department of Persian Language & Literature, Payam-e-Nour University, Tehran, Iran.
Keywords: The style of equation, allegory, compound simile, Sanaei, Saadi,
Abstract :
The use of literary tools is not only to decorate a work; rather, great poets sometimes use some literary arrays to better explain what they cultivate in their creative minds. One of these tools is the "Style of Equation ". By using this style, the poet depicts the explanation of an intangible, complex and thought-provoking matter by creating harmony with a tangible, simple, universal and experienced matter. In the present study, we first introduced and compared this literary industry with other industries and expressed its characteristics, and then compared the use of equation style in Sanaei and Saadi's poetry. The main question of the current research is that Saadi and Sanaei used the subtleties in using the literary art of equation style, and what similarities are there in the use of these two talented poets in the use of this literary art? The findings of the research show that Sanaei used this literary technique more in his mystical poems; But Saadi has benefited from this literary art in other subjects due to his creative and argumentative mind
1- بیدل دهلوی، عبدالقادر. (1384). دیوان بیدل دهلوی. دو مجلّد، تصحیح خلیل¬الله خلیلی. تهران: سیمای دانش.
2- پورنامداریان، تقی. (1368). رمز و داستان های رمزی در ادب فارسی. چاپ سوم، تهران: علمی فرهنگی.
3- تجلیل، جلیل. (1376). معانی و بیان. چاپ هشتم، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
4- حمیدیان، سعید. (1383). سعدی در غزل. تهران: انتشارات قطره.
5- زرقانی، مهدی. (1378). افق¬های شعر و اندیشه سنایی غزنوی. تهران: انتشارات روزگار.
6- سعدی، مصلح بن عبدالله. (1365). کلیات سعدی. به اهتمام محمد علی فروغی. تهران: انتشارات امیر کبیر.
7- سکاکی، یوسف بن ابی بکر. (بی تا) مفتاح العلوم. لبنان، بیروت: المکتبه العلمیه الجدیده.
8- سنایی، ابوالمجدود بن آدم. (1380). دیوان حکیم ابوالمجدود بن آدم سنائی غزنوی. به سعی و اهتمام محمد تقی مدرس رضوی. تهران:انتشارات سنایی.
9- شفیعی کدکنی، محمد رضا. (1380). تازیانه¬های سلوک. چاپ سوم. تهران: انتشارات آگاه.
10- ـــــــــــــ. (1371). شاعر آیینه¬ها. تهران: انتشارات آگاه.
11- ـــــــــــــ.(1387). صور خیال در شعر فارسی. چاپ دوازدهم. تهران: انتشارات آگاه.
شمیسا، سیروس. (1379). بیان. چاپ هفتم. تهران: انتشارات فردوس.
12- ـــــــــــــ. (1371). سبک شناسی نظم. چاپ دهم. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
13- ـــــــــــــ. (1378). نقد ادبی.چاپ هشتم. تهران: انتشارات فردوس.
14- فتوحی، محمود (1384) تمثیل، ماهیت، اقسام و کاربرد، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، سال 12، شماره 47، صص 177-141.
15- فروغی، محمد علی. (1384). سیر حکمت در اروپا. تهران: انتشارات زوّار.
16- فشارکی، محمد. (1374). نقد بدیع. تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه¬ها (سمت).
17- کانت، امانوئل. (1362). سنجش خرد ناب، ترجمه میرشمس¬الدین ادیب سلطانی. تهران: امیر کبیر.
18- مؤذنی، علی محمد؛ تابان فرد، عباس. (1389). اسلوب معادله و کاربرد آن در دیوان سنایی. ادبستان، دوره اول، شماره2.صص 145-131.
19- الهاشمی، احمد. (1369). جواهرالبلاغه. بیروت: منشورات دارالاحیاء التراث¬العربی.