تبیین مدل مفهومی برای فرآیند طراحی معماری برآمده از نشانهشناسی لایهای بر مبنای دیدگاههای نشانه شناختی پیرس و سوسور tabiyn madel mafaoomi baraye farayand tarahi memari baramodeh az neshanekshenasi laieryi bar mobnaye didegangnpehei neshaneh shenakhti pires ve sosor ۱۱۷ / ۵٬۰۰۰ Explaining the conceptual model for the architectural design process arising from layered semiotics based on Peirce and Saussure's semiotic views.
Subject Areas : City architectمحمد امین صافی 1 , siamak Panahi 2 , Shiva Yaghmaeian 3 , منوچهر فروتن 4
1 -
2 - Assistant Professor of Architecture, Department of Architecture, Karaj, Islamic Azad University, Alborz, Iran.
3 - Assistant Professor of Architecture, Department of Architecture, Karaj, Islamic Azad University, Alborz, Iran.
4 - استاد یار دانشکده معماری دانشگاه آزاد همدان
Keywords:
Abstract :
A sign is a study tool that comes up after the text and is used during the analysis of the text; Architectural representation has found its methods in giving order and meaning to signs; Therefore, in order to explore the meaning of signs in architectural texts, it is necessary to use the concepts that make it easier to understand the representation; used The main purpose of this article is to explain the semiotics of architectural representations based on the relationship between their codes with a comparative analysis between the views of two prominent researchers on semiotic theory, namely Charles Sanders Peirce and Ferdinand de Saussure, and to present a conceptual model of the resulting design process. The data has been obtained using the content analysis technique of various studies in the field of semiotics and related topics. The results show that semiotics explains the representations of architectural works as a medium to produce meaning and form. It is expected that this paper will make a positive contribution to emphasize the importance of semiotic theory, not only for the promotion of semiotic epistemology, but also for other researchers and academics in related fields or specific fields.
- احمدی، ب. (1371) از نشانه های تصویری تا متن. تهران: مرکز.
- احمدی، ب.، (1375) اختار و تأویل متن؛ نشانهشناسی و ساختارگرایی. تهران: مرکز.
- اکو، ا. (1387). نشانهشناسی. مترجم: پ. ایزدی، انتشارات تهران: ثالث.
- پناهی، س. (1397). معماری و سینما. تهران: عصر کنکاش.
- سجودی، ف. (1387). نشانهشناسی کاربردی. تهران: نشر علم.
- سوسور، ف (1382). دوره زبانشناسی عمومی.، مترجم: ک. صفوی، تهران: هرمس.
- کاپن، د. (1383). مبانی نظری معماری.، مترجم: ع. یاران، تهران: نشر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
- لاری پور، ن؛ و دادور، ا. (1398). تحلیل نشانهشناسی صورت و معنا در مسجد وکیل شیراز. نشریه علمی هنر اسلامی, 15(33)
- محبی گرمی، ه. فراهانی فرمهینی، ر؛ و غیایی، م. (1400). سیر تأثیرگذاری نمادها، نشانهها در تبیین معنای معماری در خانههای تاریخی دوره قاجار (نمونه موردی شهرهای اردبیل، تبریز و ارومیه). نشریه مطالعات هنر اسلامی، 43(18) ص 517-529.
- Chandler, D. (2002). Semiotics: The basics. London: Routledge.
- De Saussure, F. (2010). Course in General Linguistics. (K. Safavi, Trans.) Tehran: Hermes publications.
- Gottdiener, M. Boklund-Lagopoulou, K. & Lagopoulos, A. (2003). Semiotics. London: Sage Publications.
- Leeds-Hurwitz, W. (1993). Semiotics and communication: Sign, codes, cultures. New Jersey: Lawrence Erlbaum associates, Publishers.
- Masinambow, E. & Rahayu, S. (2001). Semiotik: Mengkaji tanda dalam artifak. Jakarta: Balai Pust.
- Panuti, S. & Van Zoest, A. (1996). Serba-serbi semiotika. Jakarta. PT Gramedia Pustaka Utama.
- Saussure, F. (2003). Course in General Lingustics. In Gottdiener., M. Boklund-Lagopoulou, K. & Lagopoulos A.P.
- Yakin, H. & Totu, A. (2014). The Semiotic Perspectives of Peirce and Saussure: A Brief Comparative Study. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 155, 4-8.