The desirable pattern and organizational structure of public universities PR (public relations managers point of view)
Subject Areas : Media Managementmahdokht boroujerdi alavi 1 , lila zarinkafsh 2 , Afsaneh Mozaffari 3
1 - Director General of Public Relations Department of Science
2 - publicrelation expert in ministry of sinece
3 - Assistant Professor and Research Director, Faculty of Communication, Tehran University of Science and Research, Azad University
Keywords: Key words: Public Relations, Organizational Structure, State Universities,
Abstract :
Abstract This research has been conducted with the aim of understanding the existing and desirable structure of public relations structures in public universities. The statistical society of this research has been formed by director of public relations managers at in public universities. This research is carried out in a general method and the statistical society consists of 127 public relations officials of universities and higher education which, 108 people have completed the questionnaire. The questionnaire consisted of questions on the current srate of the organizational structure of "what isit" and a general question of the desirable situation "what it should be" and for analyzing the data, descriptive statistics tables were adopted and the following results were obtained: After reviewing the profile of the pertiupants, the findings related to the assessment of the organizational structure of the public relations at public universities and higher education institutions were studied. In this study, the largest organizational structure is "office" and the smallest organizational structure are "the general administration" and "management". A signhcant numver of public relations officials work under direct supervision of the head of the university in which this has a major impact on the independence of public relations. It is worth mentioning that the title of post at universities and higher education institutions is a function of organizational structure and participation in various universities showing some confusion and uncertainty in the implementation of public relations responsibilities in universities.
_||_
الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی
(بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی)
چکیده :
این تحقیق با هدف شناخت الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومیهای دانشگاههای دولتی انجام شده است.
تحقیق حاضر به روش پیمایش انجام شده و نمونهگیری صورت نگرفت و کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی به شیوه کل شماری مورد سنجش قرار گرفتند و پرسشنامه محقق ساخته در اختیار پاسخگویان قرار داده شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه دادهها با نرم افزار spss و با استفاده از آزمون درصد فراوانی و آزمون معنیداری کای اسکوئر تجزیه و تحلیل شدند و نتایج زیر بهدست آمد.
پس از بررسی مشخصات پاسخگویان به بررسی یافتههای مرتبط با ارزیابی ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پرداخته شد. در این بررسی بیشترین ساختار تشکیلاتی را "اداره" و کمترین ساختار تشکیلاتی را "اداره کل" و "مدیریت" تشکیل میدهد. درصد قابل توجهی از مسئولان روابط عمومیها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت میکنند که این موضوع بر استقلال روابط عمومی تاثیر بسیار مهمی دارد.
لازم به ذکر است عنوان پست در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعی از ساختار تشکیلاتی است و شرکت در شوراهای مختلف دانشگاهها نشان از نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در اجرای مسئولیت در روابط عمومی دانشگاهها است. با توجه به اینکه سخنگویی مؤسسه مسئولیت بسیار سنگینی قلمداد میشود ولی بیش از نیمی از مسئولان روابط عمومی دانشگاهها این مهم را به عهده دارند.
نتایج بهدست آمده نشان میدهد بین حوزه نظارت و ساختار تشکیلاتی، مدرک تحصیلی و عنوان پست و همچنین بین سخنگو بودن و عنوان پست مسئولان روابط عمومی دانشگاهها تفاوت معنیداری وجود دارد.
واژگان کلیدی پژوهش:
روابط عمومی، ساختار تشکیلاتی، دانشگاههای دولتی
مقدمه
بیشک نیروی انسانی با ارزشترین دارایی هر سازمان است، یعنی کارکنانی که در سازمان کار میکنند در کنار هم برای رسیدن به اهداف سازمانی کمک میکنند. چالش آینده مدیران نه فناوری است و نه اطلاعات، چالش آینده مدیران نیروی انسانی است و آینده از آن آنهایی میباشد که استعدادها را پرورش میدهند و سپس جذب میکنند.
ساختار تشکیلاتی نادرست یک دستگاه موجب بروز ناهنجاریهایی در روابط بین کارکنان، اتلاف انرژی و توانایی مدیران و سایر منابع انسانی و در نهایت عدم رسیدن به اهداف و ماموریتهای از پیش تعیین شده برای سازمان خواهد شد پس میتوان گفت موفقیت یک سازمان در گرو ساختار و تشکیلات آن است.
هر سازمان با توجه به موقعیت خاص خودش و با توجه به نیروی انسانی باید به تغییر و اصلاح ساختار و تطابق آن با محیط متغیر و رو به رشد موجب ارتقای کمی و کیفی خود در جهت تحقق اهداف گام بردارد. اینجاست که نقش نیروی انسانی پررنگتر میشود و از آنان میتوان به عنوان یک عامل استراتژیک و حیاتی نام برد. وقتی سازمانی با اساسنامه و تشکیلات خاصی به وجود میآید و به ثبت میرسد، با کمک نیروی انسانی متناسب با ساختار تشکیلاتی طراحی شده تحقق پیدا میکند.
عصر ما عصر پویایی و دگرگونیهای مداوم در سطح جامعه، سازمانها و دستاوردهای علمی، اقتصادی و اجتماعی است و چنین دگرگونیهایی در سطح جوامع، سازمانها را ناگزیر از مطالعه، تحقیق و تفحص به منظور اعمال تغییرات مطلوب و اصلاحات در سازمانهای خود میکند، تا در دنیای پرآشفته امروز بتواند رسالت خود را به خوبی ایفا کنند، روابط عمومی نیز به دلیل ارتباط اساسیاش با جامعه پیرامون به ناگزیر از پذیرش دگرگونیهاست تا بتواند با شناخت تغییرات و عوامل مؤثر آن و تهیه پاسخ و جواب لازم برای محیطش برآید و همچنین مدیران و کارکنان سازمان تابعه را از چنین دگرگونیهایی مطلع ساخته و آنان را به پذیرش اصول و نگرشهای جدید رهنمون شود.
در سازماندهی روابط عمومی باید اصولی را برای ساختار تشکیلات آن مد نظر داشت از آن جمله روابط عمومی متعلق به کدام سازمان است، مخاطبان سازمان چه کسانی هستند و محیط او را چه عواملی تشکیل میدهد و عوامل درونی سازمان از چه حجم و گسترهای برخوردارند و خط مشی کلی سازمان چیست. (نورانی آسیابر، 1388: 81)
بیان مسئله :
روابط عمومی تنها واحدی در سازمان است که میتواند تنظیم کننده یک رابطه موثر بین مدیریت، کارکنان و مخاطبان برون سازمانی باشد و حتی تعاملات بین سازمانی را برای توسعه و پیشرفت طرحهای اجرایی سازمان برنامهریزی و توسعه دهد و به نوعی مدیریت مشارکتی به مفهوم واقعی آن را به منصه ظهور گذارد، لذا بیدلیل نیست که در اکثر تعاریف روابط عمومی این حرفه و فن را یک وظیفه مدیریتی دانستهاند و یکی از معیارهای یک سازمان موفق را در نحوه عملکرد ارتباطی و روابط عمومی آن تعریف و تبیین کردهاند. (رهنما،1394: 5)
در این تحقیق، بررسی وضعیت موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی و شناسایی نقاط افتراق و اشتراک بین دانشگاهها و تعیین نقاط ضعف و قوت ساختار تشکیلاتی موجود و در نهایت رسیدن به یک الگوی مطلوب، جامع و استاندارد تشکیلاتی برای روابط عمومیهای دانشگاههای دولتی کشور مبنا و اساس پژوهش را شامل میشود، چرا که در حال حاضر یکی از مشکلات اساسی واحدهای روابط عمومی در دانشگاههای دولتی، نبود یک ساختار تشکیلاتی منسجم، استاندارد و یکسان و کارآمد است که این مسئله جایگاه، کارکرد، ماموریتها و وظایف اساسی روابط عمومیها را در سازمان به یک مشکل و معظل تبدیل کرده است.
لذا با اصلاح ساختار تشکیلاتی روابط عمومیها و رساندن روابط عمومی به جایگاه واقعی که بتواند زبان علم را برای مردم ساده کند و حاصل دستاوردهای علمی را در اختیار مردم قرار دهد، بویژه در سطح دانشگاهها به عنوان اصلیترین ارکان نظام دولتی و اداری در ایران میتوان امیدوار بود که شاهد روابط عمومیهای کارآمد در کشور باشیم. تا زیرساختها و بسترهای لازم برای ارتقای و توسعه روابط عمومیها که همان جایگاه سازمانی مناسب و نیروی انسانی متخصص به اندازه کافی است، فراهم نشود نمیتوان نسبت به افزایش کارآمدی و حرفهای عمل کردن روابط عمومیها امیدوار بود.
پزوهش حاضر در پی یافتن پاسخ به این سوأل است که ساختار تشکیلاتی فعلی روابط عمومیهای دانشگاهها چگونه است و دیدگاه مدیران روابط عمومی دانشگاههای دولتی درباره الگوی مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی چیست؟
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:
با توجه به نقش کارکردی روابط عمومیها در عصر کنونی و ارتباط موثر بین دولتها، سازمانها و مردم و لزوم تعامل فعال، ساختار و تشکیلات روابط عمومیها باید مورد بازنگری جدی قرار گیرد. این مهم در روابط عمومیهای دانشگاهها، اهمیت ویژهای مییابد زیرا نخبگان و فرهیختگان، جامعه مخاطبان را تشکیل میدهند و دانشگاه منبع تولید نیروی انسانی توانمند و متخصص است.
بدیهی است برای تحقق این امر و انجام درست و حرفهای ماموریت و وظایف روابط عمومیها در دانشگاهها و ارتباط با مخاطبان خاص، دارا بودن جایگاه، ساختار تشکیلاتی متناسب با وظایف یک ضرورت است که اگر این زیر ساختها در واحدهای روابط عمومی فراهم نباشد مشکلات و کاستـیهای بسیاری در انجام وظایف و مسئولیتهای سازمانـی به وجود خواهد آمد.
عدم طراحی مناسب تشکیلات یک سازمان باعث ناهنجاریهایی در روابط بین ارکان تصمیم گیرنده و در نتیجه عدم توفیق در دستیابی به اهداف و ماموریتهای پیشبینی شده برای آن سازمان خواهد انجامید و شکاف به وجود خواهد آورد.
روابط عمومیها براساس نظریه تعالی یکی از اسباب و ابزارهای تعالی سازمان هستند و متاسفانه در دانشگاههایی که مهد علم و دانش هستند و بنیانگذار روابط عمومی علمی، خودشان از نابسامانی و تشتت رنج میبرد. حتی دانشگاههای سطح یک هم ساختار تشکیلاتی نامناسب دارند که به طور قطع و یقین در توسعه کشور میتوانند تاثیر منفی داشته باشند.
بنابراین، تدوین الگوی مناسب برای ساختار روابط عمومی دانشگاهها که از نیازها و ضروریات جامعه هدف نشئت گرفته باشد، ضرورتی انکار ناپذیر است.
اهداف تحقیق :
اهداف اصلی:
1- شناخت الگوی موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی.
2- شناخت الگوی مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی از دیدگاه مدیران روابط عمومی دانشگاههای دولتی.
اهداف فرعی:
1- شناخت سن ، جنس، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، وضعیت استخدام، سابقه کار، سطح دانشگاه .
2- شناخت وضعیت موجود عملکرد روابط عمومیهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی .
3- شناخت وضعیت مطلوب عملکرد روابط عمومیهای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی .
سؤالات تحقیق:
1- ساختار تشکیلاتی فعلی روابط عمومی دانشگاههای دولتی چگونه است؟
2- دیدگاه مدیران روابط عمومی دانشگاههای دولتی درخصوص ساختار تشکیلاتی مطلوب روابط عمومی چیست؟
فرضيههاي تحقیق:
این تحقیق به لحاظ موضوعی از تحقیقات اکتشافی بوده، لذا فرضیهای را مطرح نمیکند.
تعاریف عملیاتی مفاهیم:
روابط عمومی:
یکی از اولین تعاریف روابط عمومی را ادوارد برنیز به دست میدهد: "روابط عمومی عبارت از وظیفه مدیریتی است که نگرشها، تعاریف، سیاستها، طرز عمل و مصالح سازمان را جدول بندی میکند و متعاقب آن برنامه عملی را اجرا میکند تا تفاهم عمومی و پذیرش آنها را به دست آورد." (عدنان، 1390 : 270)
انجمن جهانى روابط عمومى نیز در تعریف خود آورده است: "روابط عمومی بخشى از وظایف مدیریت سازمان است و عملى ممتد، مداوم و طرحریزى شده است که از طریق آن افراد و سازمانها مىکوشند تا تفاهم و پشتیبانى کسانى را که با آنها سرو کار دارند، به دست آورند". ( میرسعید قاضی، 1370: 21)
ساختار تشکیلاتی:
منظور از ساختار تشکیلاتی در این تحقیق شامل جایگاه واحد روابط عمومی در نمودار کلان سازمانی، نوع ساختار و نمودار اداری و سازمانی واحد روابط عمومی، شرح وظایف و ماموریتها و وضعیت پستها و نیروی انسانی روابط عمومی میباشد. (رهنما، 1394:8)
دانشگاههای دولتی:
عالیترین نهاد آموزشی است که با هدف تولید و ترویج علم، ارتقای دانش و تربیت نیروی انسانی کارآفرین در زمینههای مختلف به ارائه آموزش و انجام پژوهش میپردازد (آیین نامه تشکیلات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، 1394: 2)
روش تحقیق:
پژوهش حاضر به لحاظ روش، توصیفی و به لحاظ اجرا، پیمایشی است و از نظر هدف، کاربردی است
جامعه آماری:
جامعه آماری این پژوهش را کلیه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی تشکیل میدهند. تعداد آنها 127 نفر است.
حجم نمونه:
در این تحقیق حجم نمونه به صورت کل شماری یا تمام شماری است به عبارت دیگر حجم نمونه با جامعه آماری مساوی است.
ابزار گردآوری و روش تحلیل دادهها:
در این پژوهش ابزار گردآوري دادهها پرسشنامه محقق ساخته است كه اطلاعات اين پرسشنامهها توسط نرمافزار SPSS تجزیه و تحلیل شده است.
نظریه تعالی1
تئوری تعالی حاصل یافتههای یک پروژه مطالعاتی بینالمللی ده ساله (با مطالعه 237 سازمان) است که توسط جیمز گرانیک و با حمایت مالی "بنیاد تحقیقات انجمن بینالمللی ارتباطگران تجاری" انجام شد. این تئوری در مورد اینکه روابط عمومی چگونه باید هدایت، ساختمانبندی و به کار گرفته شود، راهنمای استانداردی را فراهم میکند و فاکتورهایی را که روابطعمومی را در تعالی کل سازمان سهیم میسازد، ارائه میکند.
این تئوری میگوید که چگونه روابطعمومی میتواند به عنوان یک عمل مدیریتی در تأثیرگذاری کلی سازمان سهیم باشد. "لاریسا گرانیک"، "جیمز گرانیک" و "دازیر" (2002) ادعا میکنند که «قسمت اصلی تئوری تعالی بیان میکند که ارتباطات برای یک سازمان اهمیت دارد، زیرا به برقراری روابط دراز مدت حسنه با مردم در موقعیت راهبردی، کمک میکند.»
این پژوهشگران در جستجوی عوامل کلیدیای بودند که روابطعمومی را در انجام نقش آن در مؤثرسازی سازمانی، عملکرد مدیریتی و ترکیب داخلی آن، ساختمان و عملکرد آرمانی بخش روابطعمومی، "عالی" میساخت. فاکتورهای تعالی حاصل این مطالعات، از چند ویژگی تشکیل میشود که اندازه و نوع سازمان، فرهنگ سازمانی و دیگر مسائل را در بر میگیرد و آنها را اصول "ژنریک" تعالی میدانند. این ویژگیها اسکلت اصلی تئوری تعالی را تشکیل دادهاست و راهنمایی استاندارد و در عین حال عملی به شمار میرود که مشخص میکند چطور روابطعمومی میتواند حداکثر امکانات را در اختیار سازمان بگذارد. فاکتور تعالی به 10 اصل عالی بودن محدود و سپس به هشت متغیر وسیعتر خلاصه شد:
1- ارزش ارتباطات؛ میزان اهمیت روابطعمومی نزد مدیرعامل و مدیران سطح بالای سازمان. 2- خدمت به وظایف راهبردی سازمانی؛ سازمان به روابط مؤثر با مردم تکیه دارد و روابطعمومی باید نظر این مردم را در برنامهریزی سازمانی منظور کند. 3- ایفای نقش مدیریتی؛ فعالان حرفهای روابطعمومی که در درجه اول نقش مدیریتی بازی میکنند، در مؤثربودن و عالیبودن سازمان از نظر وظیفه ارتباطی، سهم دارند. 4- مدل روابطعمومی در نظر گرفتهشده توسط یک سازمان عاملی مهم در تئوری تعالی است. در اینجا مدل تقارن دوسویه عنوان شاخص عالیبودن در نظر گرفته شدهاست. 5- پتانسیل بخش ارتباطات؛ روابطعمومی در ایجاد مدل دوسویه متقارن و نقش مدیریتی نیاز به دانش روشهای تحقیق و دانش وظایف مدیریتی دارد. 6- فشار کنشگران (فعالان) بر یک سازمان، آن را وادار به برقراری ارتباط با مردم خارج میکند. این فشار، روابطعمومی را تشویق به حل مشکلات مربوط به سیاست سازمانی، مدیریت پیشگیرانه مسائل و ایفای نقش در سطوح بالاتر برنامهریزی راهبردی میکند. 7- فرهنگ سازمانی، ساختمان و دیگر متغیرهای مربوط به کارمندان؛ سازمانها دارای فرهنگ مشارکتی به جای ریاستی و ساختمان اداری طبیعی به جای مکانیکی یا دارای لایههای چندگانه، قادرند روابط عمومی مؤثرتری ایجاد کنند. همچنین سیستمهای ارتباط داخلی متقارن و دیالوگی و وجود رضایت بالا از کار در میان کارمندان، در ایجاد روابطعمومی عالی تأثیر دارند. 8- پذیرش تنوع و گوناگونی؛ اگر در بخش روابطعمومی، گوناگونی و تنوع در نظر گرفته شود، میزان درک و قابلیت معرفی افراد گوناگون جامعه در محیط سازمان بالا خواهد رفت.
اما تحقیقات کیفی دیگری نشان داد که باید فاکتور "اخلاق" به عنوان فاکتور نهایی به این لیست اضافه شود. این تحقیقات که توسط "شانون باون" انجام شد، تأکید دارد که مقید بودن سازمان به گرفتن تصمیمات اخلاقی، فاکتوری با اهمیت در تعالی روابط عمومی است. (عبداللهزاده، 1395: 23 به نقل از هیث، جلد1، 1،431:1388-428)
یافته های پژوهش:
اطلاعات توصیفی مشارکت کنندگان در پژوهش (پاسخگویان) بر حسب جنس، سن، میزان تحصیلات، رشته تحصیلی، وضعیت استخدام، سابقه کار، سطح مؤسسه.
پاسخگویان پژوهش حاضر از نظر جنس 91.7 درصد مرد و 8.3 درصد زن بودند به این ترتیب، به ازای هر 11 مرد، یک زن در روابط عمومیهای دانشگاهها به کار مشغول است.
از نظر سن، 53.7 درصد شاغلان بین 30 تا 40 و 35.2 درصد آنها بین 40 تا 50 سال سن دارند.
از نظر تحصیلات هم 46.3 درصد دارای مدرک فوق لیسانس و 31.5 درصد دارای مدرک دکترا هستند و رشته تحصیلی 49.1 درصد آنها یکی از رشتههای علوم انسانی و 8.3 درصدشان دارای مدرک روابط عمومی و ارتباطات هستند.
از نظر وضعیت استخدام، 41.7 درصد آنها در حالت قراردادی به سر میبرند.
سابقه کار 42.6 درصد آنها زیر 10 سال و 39.8 درصد آنها بین 10 تا 20 سال است.
نتیجه آنکه در یک نگاه مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزشی را مردان بین 30 تا 40 سال دارای تحصیلات فوق لیسانس تشکیل میدهند که دانش آموخته یکی از رشتههای علوم انسانی هستند و با سابقه کار بین 10 تا 20 سال از نظر وضعیت استخدام قراردادی هستند و سطح دانشگاههای اکثر آنها هم وضعیت مشخصی ندارد.
نتیجه کلی از پاسخ به پرسشهای تحقیق ؛ آنچه هست
نتایج اظهارات پاسخگویان درخصوص ساختار تشکیلاتی موجود در روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نشان میدهد که بیشترین ساختار تشکیلاتی را "اداره" و کمترین ساختار تشکیلاتی را "ادارهکل" و "مدیریت" تشکیل میدهد.
درصد قابل توجهی از مسئولان روابط عمومیها زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت میکنند که این موضوع بر استقلال روابط عمومی تاثیر بسیار مهمی دارد.
عنوان پست در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی تابعی از ساختار تشکیلاتی است، احتمالاً پاسخگویان عنوان پست خود را بنابر ساختار تشکیلاتی خود تعریف کردهاند.
شرکت در شوراهای مختلف دانشگاهها نشان از نوعی سردرگمی و بلاتکلیفی در اجرای مسئولیت در روابط عمومی دانشگاههاست به گونهای که وقتی 68.5 درصد مسئولان روابط عمومی زیر نظر مستقیم رئیس دانشگاه فعالیت میکنند، علیالقاعده باید در همه جلسات هم شرکت کنند ولی این رقم فقط به 9.3 درصد میرسد و این احساس ایجاد میشود که هر رئیس دانشگاهی به سلیقه خودش تصمیم میگیرد که مسئولان روابط عمومی در جلسات مختلف شرکت کنند یا خیر.
با توجه به اینکه سخنگویی مسئولیت بسیار سنگین قلمداد میشود ولی بیش از نیمی از مسئولان روابط عمومی دانشگاهها این مهم را به عهده دارند.
درخصوص داشتن برنامه راهبردی توسعه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی درصد بسیاری از مسئولان روابط عمومی با دارا بودن برنامه راهبردی توسعه، نقطه عطفی برای پیشبرد اهداف دانشگاه خود هستند.
درحالی که سالانه تعداد بسیار زیادی دانشآموخته روابط عمومی آماده ورود به بازار کار هستند تقریباً 24,1 درصد از مسئولان روابط عمومی به تنهایی و بدون هیچ نیرویی در حوزه روابط عمومی با داشتن مسئولیت بسیار بالا مشغول به کار میباشند که این موضوع برای حوزه روابط عمومی بسیار نامطلوب است.
اکثریت قریب به اتفاق مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی اظهار داشتند که هرکاری که در چارچوب وظایف روابط عمومی، به دستور مافوق انجام میدهند در واقع بالاترین درصد فعالیت روابط عمومیها به گزینه «هرکاری که لازم باشد» اختصاص دارد. دومین فعالیت گسترده مربوط میشود به حوزه تبلیغات که شامل ارسال پیام تبریک، تسلیت و ...، تدوین و اجرای برنامههای تبلیغاتی و مدیریت تابلوهای اطلاعرسانی.
مستندسازی تقریباً در اکثر روابط عمومیها انجام میپذیرد اما این مستندسازی به معنای تهیه آرشیو و ذخیره اطلاعات تاریخی سازمان نیست، به این معنی که براساس تجربیات محقق، دادههای جمعآوری شده از مراسم و مناسبتها به صورت علمی آرشیو نمیشود و عملاً در زمان مورد نیاز، دسترسی به آنها چندان ساده نیست.
تهیه خبر، گزارش و مصاحبه و نظارت به این امر به منظور ارسال به رسانهها و برنامهریزی جهت اطلاعرسانی دستاوردهای دانشگاه از طرق وب سایت اطلاعرسانی و شبکههای اجتماعی و ایجاد ارتباط با خبرنگاران رسانهها و برگزاری نشستهای خبری برای رئیس و معاونان دانشگاه به صورت موردی در حوزه فعالیتهای ارتباط با رسانهها جای میگیرد.
ارتباط مستمر و دوسویه با شبکههای استانی صدا و سیما، مطبوعات و رسانههای جمعی و همچنین مدیریت پایگاه اطلاعرسانی و ارتباط مابین رئیس دانشگاه، دانشجویان، استادان و کارکنان و تدوین اجرای نامههای ارتباطی نیز از دیگر فعالیتهای روابط عمومی دانشگاهها است که حاکی از تلاش آنها برای رسیدن به نقطه مطلوب یعنی برقراری ارتباط درون سازمانی و برون سازمانی است.
برگزاری سمینارها و کنفرانسها و نمایشگاهها، استقرار روابط عمومی الکترونیک و حضور فعال در شورای مناطق روابط عمومی وزارت علوم و شورای هماهنگی روابط عمومی استان و برگزاری نمایشگاه دستاوردهای دانشگاه یا مؤسسه در مواقع لزوم از فعالیت اکثر قریب به اتفاق روابط عمومیهای دانشگاهها برای معرفی دانشگاه خود به مجامع است.
بسیاری از روابط عمومیها اظهار داشتند که در مشاوره دادن به رئیس دانشگاه خود سهیم هستند اما تا آنجایی که اطلاعات وجود دارد نوع گزافهگویی است، زیرا احتمالا پاسخگویان با توجه به نقش خود در دادن مشاوره پاسخ مثبت داده بودند در حالی که منظور محقق داشتن حکم مشاوره از رئیس است که به نظر نمیرسد این حکم در بیش از نیمی از دانشگاهها وجود داشته باشد.
درخصوص پایش اخبار در رسانهها چون بسیاری از دانشگاههای کوچک باتوجه به کم بودن پوشش خبری نیازی به ارائه بولتن روزانه ندارند ولی این امر دلیل بر نداشتن بولتنهای ماهانه و یا فصلی نیست.
ضعیفترین عملکرد روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزشی به برگزاری تورهای رسانهای و همچنین مسائل مربوط به تدوین بودجه پیشنهادی و انتشار نشریه درون دانشگاهی ختم میشود.
در یک جمعبندی از فعالیتهای روابط عمومی در دانشگاه، قسمتی از فعالیتهای ارتباط با رسانهها، مستندسازی نهچندان علمی و قوی و برگزاری مراسم و مناسبتها تقریباً وضعیت خوبی دارند ولی جنبههایی از ارتباط با رسانهها، داشتن نقش مشاور، حضور در نظام پیشنهادات، حضور در جریان سیاستگذاری برای سازمان نقش بسیار ضعیف است.
یافتههای استنباطی
جدول 4-19- بررسی معنیداری رابطه بین ساختار تشکیلاتی و حوزه نظارت
ساختار تشکیلاتی | حوزه نظارت | جمع | |
زیر نظر مستقيم رئيس دانشگاه | زير نظر مدیر حوزه رياست | ||
اداره کل | 4 100.0% 5.4% | 0 0.0% 0.0% | 4 100.0% 3.7% |
اداره | 32 56.1% 43.2% | 25 43.9% 73.5% | 57 100.0% 52.8% |
دفتر | 20 74.1% 27.0% | 7 25.9% 20.6% | 27 100.0% 25.0% |
کارشناسی | 18 90.0% 24.3% | 2 10.0% 5.9% | 20 100.0% 18.5% |
جمع | 74 68.5% 100.0% | 34 31.5% 100.0% | 108 100.0% 100.0% |
014/0 = P df = 3 551/10 x2 =
در جدول شماره 4-19 با توجه به اینکه p-value جدول از 05/0 کوچکتر است (05/0 < p )، پس نتیجه میگیریم که بین ساختار و حوزه نظارت تفاوت معنیداری وجود دارد بنابراین، فرض تایید و فرض رد میشود.
دادهها نشان داد که 100 درصد از روابط عمومیهایی که ساختار آنها " اداره کل " است زیر نظر رئیس دانشگاه فعالیت میکنند. همچنین 1/56 درصد از روابط عمومیهایی که ساختار آنها " اداره " است، زیر نظر رئیس دانشگاه هستند
جدول 4-20- بررسی معنیداری رابطه بین ساختار تشکیلاتی و سخنگو
ساختار تشکیلاتی | سخنگوی دانشگاه | جمع | ||
بله | خير | درعمل و بدون حکم کار سخنگو را انجام مي دهم | ||
اداره کل | 2 50.0% 6.9% | 1 25.0% 2.3% | 1 25.0% 2.8% | 4 100.0% 3.7% |
اداره | 13 22.8% 44.8% | 22 38.6% 51.2% | 22 38.6% 61.1% | 57 100.0% 52.8% |
دفتر | 10 37.0% 34.5% | 9 33.3% 20.9% | 8 29.6% 22.2% | 27 100.0% 25.0% |
کارشناسی | 4 20.0% 13.8% | 11 55.0% 25.6% | 5 25.0% 13.9% | 20 100.0% 18.5% |
جمع | 29 26.9% 100.0% | 43 39.8% 100.0% | 36 33.3% 100.0% | 108 100.0% 100.0% |
505/0 = P df = 6 308/5 x2 =
براساس دادههای جدول شماره 4-20 با توجه به اینکه p-value جدول از 05/0 بزرگتر است ( 05/0> p)، پس نتیجه میگیریم که بین سخنگو و ساختار رابطه معنیداری وجود ندارد. به این ترتیب، فرض تایید و فرض رد میشود.
به استناد دادههای جدول شماره 4-20 ، 50 درصد از مسئولان روابط عمومی که دارای ساختار تشکیلاتی "اداره کل" هستند به عنوان سخنگوی دانشگاه یا مؤسسه نیز فعالیت میکنند و 61.1 درصد از مسئولان روابط عمومی که ساختار تشکیلاتی "اداره" دارند در عمل و بدون حکم کار سخنگو را انجام میدهند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت مسئولان روابط عمومی که دارای ساختار تشکیلاتی بالاتر هستند الزاماً سخنگوی سازمان نیستند به گونهای که 6.9 درصد از سخنگویان، دارای ساختار" اداره کل " هستند در حالی که درصد قابل قبولی که ساختار پایینتری دارند، سخنگوی سازمان خود هستند.
در این مورد هم میتوان با احتیاط این نظر را داد که اشتغال روابط عمومی در مقام سخنگویی ارتباط چندانی با ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ندارد.
جدول 4-22- بررسی معنیداری رابطه بین تحصیلات و عنوان پست
عنوان پست | تحصیلات | جمع | ||
دکترا | فوق لیسانس | لیسانس | ||
مدیرکل | 2 50.0% 5.9% | 1 25.0% 2.0% | 1 25.0% 4.2% | 4 100.0% 3.7% |
مدیر | 23 48.9% 67.6% | 17 36.2% 34.0% | 7 14.9% 29.2% | 47 100.0% 43.5% |
رئیس اداره | 7 25.9% 20.6% | 15 55.6% 30.0% | 5 18.5% 20.8% | 27 100.0% 25.0% |
کارشناس مسئول | 2 6.7% 5.9% | 17 56.7% 34.0% | 11 36.7% 45.8% | 30 100.0% 27.8% |
جمع | 34 31.5% 100.0% | 50 46.3% 100.0% | 24 22.2% 100.0% | 108 100.0% 100.0% |
007/0 = P 6 df = 880/17 x2 =
در جدول شماره 4-22- با توجه به اینکه p-value جدول از 05/0 کوچکتر است (05/0 < p )، پس نتیجه میگیریم که بین تحصیلات و عنوان پست تفاوت معنیداری وجود دارد بنابراین، فرض تایید و فرض رد میشود.
دادهها نشان میدهد 50 درصد از مسئولان روابط عمومی که دارای عنوان پست "مدیر کل" هستند مدرک تحصیلی دکترا دارند و 67.6 درصد از مسئولان روابط عمومی که دارای مدرک دکترا هستند عنوان پست "مدیر" دارند.
جدول 4-26- بررسی معنیداری رابطه بین عنوان پست و سخنگو
عنوان پست | سخنگوی دانشگاه | جمع | ||
بله | خير | درعمل و بدون حکم کار سخنگو را انجام مي دهم | ||
مدیرکل | 2 50.0% 6.9% | 1 25.0% 2.3% | 1 25.0% 2.8% | 4 100.0% 3.7% |
مدیر | 21 44.7% 72.4% | 13 27.7% 30.2% | 13 27.7% 36.1% | 47 100.0% 43.5% |
رئیس اداره | 4 14.8% 13.8% | 11 40.7% 25.6% | 12 44.4% 33.3% | 27 100.0% 25.0% |
کارشناس مسئول | 2 6.7% 6.9% | 18 60.0% 41.9% | 10 33.3% 27.8% | 30 100.0% 27.8% |
جمع | 29 26.9% 100.0% | 43 39.8% 100.0% | 36 33.3% 100.0% | 108 100.0% 100.0% |
004/0 = P 6 df = 949/18 x2 =
در جدول شماره 4-26 با توجه به اینکه p-value جدول از 05/0 کوچکتر است (05/0 < p )، پس نتیجه میگیریم که بین سخنگو و عنوان پست تفاوت معنیداری وجود دارد بنابراین، فرض تایید و فرض رد میشود.
دادههای بهدست آمده از جدول شماره 4-26 نشان میدهد که 50 درصد از مسئولان روابط عمومی که عنوان پست «مدیر کل» و 72.4 درصد با عنوان پست «مدیر» سخنگوی دانشگاه هستند اما 60 درصد با عنوان پست «کارشناس مسئول» سخنگوی دانشگاه خود نیستند.
بنابراین میتوان نتیجه گرفت که عنوان پست و سخنگو بودن مسئولان روابط عمومی در دانشگاه ارتباط مستقیم با هم دارد هرچه عنوان پست مسئولان روابط عمومی بالاتر باشد کار سخنگویی را نیز انجام میدهند و هرچه عنوان پست آنها پایینتر باشد کار سخنگویی را انجام نمیدهند.
جدول 4-27- بررسی معنیداری رابطه بین شرکت در شورا و ساختار تشکیلاتی
شرکت در شورا | ساختار تشکیلاتی | جمع | |||
اداره کل | اداره | دفتر | کارشناسی | ||
هيئت رئيسه | 0 0.0% 0.0% | 4 66.7% 7.8% | 2 33.3% 7.4% | 0 0.0% 0.0% | 6 100.0% 5.6% |
شوراي دانشگاه | 0 0.0% 0.0% | 7 70.0% 13.7% | 1 10.0% 3.7% | 2 20.0% 7.7% | 10 100.0% 9.3% |
شوراي فرهنگي | 0 0.0% 0.0% | 10 55.6% 19.6% | 5 27.8% 18.5% | 3 16.7% 11.5% | 18 100.0% 16.7% |
به تشخيص رئيس دانشگاه | 1 2.1% 25.0% | 19 40.4% 37.3% | 11 23.4% 40.7% | 16 34.0% 61.5% | 47 100.0% 43.5% |
هيچکدام | 0 0.0% 0.0% | 2 40.0% 3.9% | 1 20.0% 3.7% | 2 40.0% 7.7% | 5 100.0% 4.6% |
همه موارد | 3 13.6% 75.0% | 9 40.9% 17.6% | 7 31.8% 25.9% | 3 13.6% 11.5% | 22 100.0% 20.4% |
جمع | 4 3.7% 100.0% | 51 47.2% 100.0% | 27 25.0% 100.0% | 26 24.1% 100.0% | 108 100.0% 100.0% |
308/0 = P df = 15 180/17 x2 =
براساس دادههای جدول شماره 4-27 با توجه به اینکه p-value جدول از 05/0 بزرگتر است ( 05/0> p)، پس نتیجه میگیریم که بین ساختار تشکیلاتی و شورا رابطه معنیداری وجود ندارد. به این ترتیب، فرض تایید و فرض رد میشود.
یافتههای بهدست آمده از این جدول بیانگر آن است که 66.7 درصد از مسئولان روابط عمومی که در جلسات هیئت رئیسه شرکت میکنند دارای ساختار تشکیلاتی "اداره" هستند و 25 درصد از مسئولانی که ساختار تشکیلاتی " اداره کل" دارند به تشخیص رئیس دانشگاه در جلسات شرکت میکنند و 40 درصد از مسئولان روابط عمومی که ساختار تشکیلاتی " اداره" دارند در هیچکدام از جلسات شورا شرکت نمیکنند.
جمعبندی نتایج بدست آمده از جداول استنباطی
براساس دادههای جداول استنباطی بین حوزه نظارت و ساختار تشکیلاتی مسئولان روابط عمومیها تفاوت معنیداری وجود چرا که 100 درصد از روابط عمومیهایی که ساختار آنها " اداره کل" است زیر نظر رئیس دانشگاه فعالیت میکنند. همچنین 1/56 درصد از روابط عمومیهایی که ساختار آنها " اداره" است، زیر نظر رئیس دانشگاه هستند.
بین سخنگو و ساختارتشکیلاتی رابطه معنیداری وجود ندارد در واقع مسئولان روابط عمومی که دارای ساختار تشکیلاتی بالاتر هستند الزاماً سخنگوی سازمان نیستند در این مورد هم میتوان با احتیاط این نظر را داد که اشتغال روابط عمومی در مقام سخنگویی ارتباط چندانی با ساختار تشکیلاتی روابط عمومی ندارد.
بین مدرک تحصیلی و عنوان پست مسئولان روابط عمومی رابطه معنیداری وجود دارد در واقع هرچه مدرک تحصیلی بالاتر باشد عنوان پست نیز بالاتر است.
بین سخنگو و عنوان پست تفاوت معنیداری وجود دارد هرچه عنوان پست مسئولان روابط عمومی بالاتر باشد سخنگوی سازمان خود نیز هستند.
بین ساختار تشکیلاتی و شرکت در جلسات شورا رابطه معنیداری وجود ندارد بنابر نتایج بهدست آمده 25 درصد از مسئولانی که ساختار تشکیلاتی "اداره کل" دارند به تشخیص رئیس دانشگاه در جلسات شرکت میکنند و 40 درصد از مسئولان روابط عمومی که ساختار تشکیلاتی " اداره" دارند در هیچکدام از جلسات شورا شرکت نمیکنند.
عدهای از مسئولان روابط عمومی جایگاه تشکیلاتی "مدیرکل" را مطلوبترین جایگاه دانستهاند و برخی نیز حیطه مطلوب جایگاه تشکیلاتی روابط عمومی را "مدیر یا رئیس" اعلام کردهاند شاید بتوان گفت علت انتخاب این گزینه "مدیر یا رئیس" به عنوان جایگاه تشکیلاتی مطلوب، پایین بودن سطح دانشگاه آنها (سه و چهار) در ارزیابی وزارت علوم باشد به این ترتیب آرمان متعالی که مسئولان روابط عمومی دانشگاههای کوچک دارند، پست "مدیریت" یا "رئیس اداره" است و اصولاً به اهداف بالاتری فکر نمیکنند.
برخی از مسئولان حضور فعال در تمامی جلسات مهم و تاثیرگذار را پیشنهاد داده بودند و برخی نیز اظهار داشتند که پست "مشاور" برای مسئولان روابط عمومی حتماً در ساختار تشکیلاتی دانشگاهها پیشبینی شود که این امر (حضور در جلسات و مشاوره بودن) در ارتباط با ساختار و تشکیلات نیست ولی از مواردی است که بیانگر اهمیت نقش روابط عمومی از مدیریت سازمان است.
عدهای از مسئولان روابط عمومی نیز جایگاه ساختار تشکیلاتی را وابسته به دانشگاه دانسته و پیشنهاد دادهاند که ترجیحاً مسئولان روابط عمومی از اعضای هیات علمی دانشگاه نباشند چرا که حضور دائمی در محیط را مهم دانسته و از دید این تعداد از پاسخگویان اعضای هیات علمی به دلیل عدم حضور دائمی نمیتوانند گزینه مناسبی برای پست مسئولیت روابط عمومی باشند و چون روابط عمومی به عنوان یک حرفه نیازمند بهکارگیری افراد متخصص، حرفهای، علاقهمند، واجد شرایط و ترجیحاً دانشآموخته این رشته است و صرفًا عضویت در هیات علمی نمیتواند متضمن عملکرد مطلوب در حوزه روابط عمومی باشد.
ساختار تشکیلاتی پیشنهادی مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
(برای دانشگاههای سطح یک و دو)
ساختار تشکیلاتی پیشنهادی مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
(برای دانشگاههای سطح سه و چهار)
پیشنهادهای منتج از تحقیق
این پژوهش به دنبال بررسی دیدگاه مدیران روابط عمومی درخصوص الگوی موجود و مطلوب ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی است و سعی کرده وضع مطلوب و وضع موجود ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای دولتی را مورد بررسی قرار دهد.
1- پیشنهاد میشود وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور ساماندهی، انسجام بخشی و تقویت روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و هچنین فراهم آوردن زمینه بهرهبرداری حداکثری از ظرفیت این روابط عمومیها نسبت به تهیه، تدوین و ابلاغ ساختار تشکیلاتی مناسب برای روابط عمومی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی با توجه به سطحبندی و رتبهبندی دانشگاههای دولتی کشور به شرح ذیل اقدام کند:
الف- ابلاغ ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای سطح یک کشور در حد "مدیرکل"
2. ابلاغ ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای سطح دو و سه کشور در حد " مدیر" یا "رئیس"
5. ابلاغ ساختار تشکیلاتی روابط عمومی دانشگاههای سطح چهار کشور در حد " کارشناس مسئول"
برای اجرایی شدن این پیشنهاد، موضوع میتواند در هیات امنای وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح و در قالب آئیننامهای به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی دولتی ابلاغ شود.
2- پیشنهاد میشود به منظور ایجاد ساختار تشکیلاتی مناسب، روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی نسبت به جذب و به کارگیری نیروهایی با تجربهکاری در زمینه روابط عمومی و ترجیحاً فارغالتحصیل رشتههای علوم انسانی، روابط عمومی و علوم ارتباطات اقدام نمایند.
3- پیشنهاد میشود متولیان امر روابط عمومی در کشور از طریق شورای اطلاعرسانی دولت با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی کشور اقدام به بازنگری در ساختار تشکیلاتی روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کنند.
4- پیشنهاد می شود با توجه به آئین نامه نحوه فعالیت وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاههای اجرایی، موضوع تصویب نامه شماره 65354/ت 37374 هـ مورخ 27/4/1386 و اصلاحیه این آئین نامه به شماره 10240 /ت 45794 هـ مورخ 26/1/1391 که در آن اداره کل روابط عمومی به مرکز روابط عمومی ارتقاء پیدا کند، ضروری است. این امر میتواند در ارتقای جایگاه روابط عمومیهای دانشگاهها مؤثر باشد.
5- با توجه به پیشنهادهای دریافتی از مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی پیشنهاد میشود در ساختار تشکیلاتی جامع برای روابط عمومیهای دانشگاههای سراسر کشور ادارات تشریفات و تبلیغات، افکار سنجی، ارتباطات و اطلاع رسانی، تولید محتوای، روابط عمومی الکترونیک و مستند سازی سمعی و بصری پیشبینی شود.
6- پیشنهاد میشود برای همسانسازی روابط عمومی دانشگاهها اعم از دانشگاههای دولتی، غیردولتی، آزاد اسلامی ساختار تشکیلاتی یکپارچه و منسجمی طراحی و به مورد اجرا درآید.
بدیهی است در کشور ما بالغ بر 2800 دانشگاه و مرکز آموزش عالی اعم از دولتی و غیردولتی فعالیت میکنند.
و در پایان با در نظر گرفتن ساختار تشکیلاتی مطلوب و جایگاه مناسب سازمانی در بسیاری از روابط عمومیهای دانشگاهها و مراکز آموزشی اعم از دولتی و غیردولتی و تامین نیروی انسانی متخصص در زمینه روابط عمومی، میتوان به کارآمدی این واحدها دلخوش و امیدوار بود.
پیشنهادهایی برای مسئولان روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی
1- پیشنهاد می شود چنانچه امکان استقرار الگوی مطلوب ساختار تشکیلاتی در روابط عمومی دانشگاه و مراکز آموزش عالی وجود ندارد، مدیران روابط عمومی دانشگاهها کماکان نسبت به انجام ماموریت های روابط عمومی در حوزههای تشریفات و تبلیغات، افکارسنجی، ارتباطات و اطلاعرسانی، مستندسازی و فعالیتهای سمعی و بصری و تولید محتوا اقدام کنند فارغ از چارت تشکیلاتی.
2- باتوجه به اینکه مدیران روابط عمومی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با هماهنگی مدیرکل روابط عمومی دستگاه مربوطه انتصاب و زیر نظر مقام منصوب کننده فعالیت میکند لازم است هرگونه اتخاذ تصمیم در خصوص برنامههای آتی مؤسسه با هماهنگی مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام شود.
پیشنهادهایی برای محققان آینده
1- پیشنهاد میشود محققان نسبت به انجام پژوهش مشابه در سایر دستگاههای اجرایی مثل استانداریها ، شهرداریها و وزارتخانههای دیگر اقدام کنند.
2- پیشنهاد میشود الگوی پیشنهادی این تحقیق مورد بازنگری توسط دیگر محققان قرار گیرد و نسبت به تکمیل آن اقدام شود..
منابع و مآخذ
.........(1394). آئین نامه تشکیلات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، دفتر بودجه و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
بن حاجی عدنان، محمد حمدان.(1390). فرهنگ جامع واژگان روابطعمومی، ویراستار علمی حسینعلی افخمی، تهران: انتشارات کارگزار روابطعمومی.
رهنما، شهریار. (1394). بررسی ساختار تشکیلاتی روابط عمومیها در ایران و ارائه یک طرح جدید و کارکرد ساختاری برای روابط عمومیهای کشور مورد مطالعه: (روابط عمومیهای وزارتخانهها). پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شرق، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی.
عبدالله زاده، مهدی. (1395). نقش روابط عمومی در ارتباطات درون سازمانی از نظر کارکنان ادارات مرکزی بانکها. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبایی.
میرسعید قاضی، علی. (1370). تئوری عمل در روابط عمومی و ارتباطات، تهران: نشر مبتکران.
نورانی آسیابر، پروین. (1388). سرپرستی در روابط عمومی، چاپ اول، تهران: نشر مرشد.
هیث، رابرت ال. (1388). دایرهالمعارف روابطعمومی، چاپ دوم، جلد(1)، ترجمه سیدعزیز معصومی، تهران: کارگزار روابطعمومی
Abstract
This research has been conducted with the aim of understanding the existing and desirable structure of public relations structures in public universities. The statistical society of this research has been formed by director of public relations managers at in public universities. This research is carried out in a general method and the statistical society consists of 127 public relations officials of universities and higher education which, 108 people have completed the questionnaire.
The questionnaire consisted of questions on the current srate of the organizational structure of "what isit" and a general question of the desirable situation "what it should be" and for analyzing the data, descriptive statistics tables were adopted and the following results were obtained:
After reviewing the profile of the pertiupants, the findings related to the assessment of the organizational structure of the public relations at public universities and higher education institutions were studied. In this study, the largest organizational structure is "office" and the smallest organizational structure are "the general administration" and "management". A signhcant numver of public relations officials work under direct supervision of the head of the university in which this has a major impact on the independence of public relations.
It is worth mentioning that the title of post at universities and higher education institutions is a function of organizational structure and participation in various universities showing some confusion and uncertainty in the implementation of public relations responsibilities in universities. Considering that the spokesperson of the institute is considered to be very heavy responsibility, but more than half of the public relations officials of the universities are concerned about it.
But other aspects of communicating with the mass media, having a consultant's name, presence in the system of suggestions, presence in the system of suggestions, and presence in the policy-making process for the organization.
Key words:
Public Relations, Organizational Structure, State Universities
[1] Excellence theory
-
Investigating the Components and Challenges of Professional Ethics in Photojournalism
Print Date : 2022-08-23 -