Improvement of Male and Female Managers and Workers in Official Organizations (Case study: Official Organizations of Tabriz city)
Subject Areas : Woman and family
Keywords: Organizational Performance, Management principles, Satisfaction and organizational motivation,
Abstract :
One of the key factors in increasing productivity is organizational management principles since in organizations, organizing calls for management principles and the managers’ awareness of the models and theories of management causes them to perform their duties more easily and leads to the success of organizations in achieving their goals.On the other hand‚since the human resource is the most important resource of the organizations‚ the success of organizations through the realization of effective management principles in the improvement of managers and workers’ performance has been the subject of the present research. With regard to the importance of the improvement of organizational management performance‚determining these factors for the improvement of work force performance with a focus on satisfaction and organizational motivation has been the main goal of this research. In this regard ‚the statistical population of the present research includes the male and female managers and workers of the official organizations of Tabriz. In fact‚ the main reason for differentiating men and women has been to find out the views of the work force based on gender about the organizational management factors effective on the improvement of managers and workers’ performance. Due to some limitations‚ five organizations were chosen as research sample for data collection ‚and the key factors of different management principles were studied. The research proceeded with explicating the characteristics of organizational management principles including rules‚ well-fare‚relations‚ justice‚ responsibility‚ and promotion‚ and then asked which one of the organizational management principles is currently in practice in the organization under study and which one of the management principles is preferred to increase the performance of the organization’s human power withregard to satisfaction and organizational motivation. Finally‚ according to the obtained results‚ management principles based on the priorities for each organization to improve the performance of the work force regarding satisfaction and organizational motivation were specified so that they could be practiced by the managers according to the type of the organizationُs operation.
- الوانی، سیدمهدی (1385)، مدیریت عمومی، نشر نی، تهران، چاپ غزال
- ایراننژاد پاریزی مهدی و ساسان گهر پرویز (1373)، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل، تهران: موسسه بانکداری ایران، چاپ دوم.
- توکلی مقدم، رضا (1376)، طراحی و پیادهسازی سیستم نگهداری و تعمیرات بهرهور جامع در شرکت نساجی بابکان، اینترنت
- رابینز، استیفن پی (1373)، رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، تهران: نوبهار ، چاپ اول
- زاهدی، شمسالسادات(1380)، روابط صنعتی.تهران.مرکزنشردانشگاهی.چاپ هفتم.
- سیدجوادین، سیدرضا (1381)، مدیریت منابع انسانی و امورکارکنان. تهران. نشرنگاه دانش. چاپ اول.
- طاهری، شهنام (1380)، بهرهوری و تجزیه و تحلیل آن در سازمانها. تهران. نشرهوای تازه. چاپ دوم.
- علوی، سید امینالله (1372)، مدیریت استراتژیک منابع انسانی. مجله علمی مدیریت دولتی، شماره 22. تهران. مرکز آموزش مدیریت دولتی.
- فقهی فرهمند، دکتر ناصر (1380)، فرآیند مدیریت اجرایی، چاپ اول، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- فقهی فرهمند، دکتر ناصر (1381)، مدیریت در ایران، چاپ دوم. کتابفروشی مرکز آموزش مدیریت دولتی تبریز.
- فقهی فرهمند، دکتر ناصر (1382)، بهرهوری تکنولوژی و ساختار آن، مجله تدبیر، سازمان مدیریت صنعتی، شماره 115.
- فقهی فرهمند، دکترناصر (1382)، مدیریت پایای سازمان، چاپ اول، انتشارات فروزش، تبریز.
- فقهی فرهمند، دکتر ناصر (1382)، مدیریت ساختار استراتژیک سازمان، چاپ چهارم، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.
- فقهی فرهمند، دکترناصر (1390)، مدیریت پویای سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- فقهی فرهمند، دکتر ناصر(1388)، تدوین برنامه استراتژیک سازمان، چاپ اول، انتشارات فروزش، تبریز.
- فقهی فرهمند، دکترناصر(1390)، مدیریت استراتژیک سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- فقهی فرهمند، دکترناصر(1390)، مدیریت تکنولوژی سازمان، چاپ دوم، انتشارات فروزش، تبریز.
- کارزار جدی، رضا (1378)، نقش و رابطه ارگونومی در تغییر عملکرد تولید، تبریز، دانشگاه علوم و تحقیقات
- کشاورزی، علیحسین (1374)، تجزیه و تحلیل حوادث و عوامل فیزیکی اصول مدیریت در کارخانجات روغن نباتی خوراکی ایران، تهران، دانشگاه تربیت مدرس
- محمدزاده، عباس و مهروژان، آرمن (1375)، رفتار سازمانی، تهران، دانشگاه علامه طباطبائی، چاپ اول.
- مشبکی، اصغر (1377)، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، ترمه، چاپ اول.
- مورهد گریفین (1374)، رفتار سازمانی، ترجمه مهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده، تهران، چاپ صهبا، چاپ اول.
- مورهد، گریگوری و گریفین، ریکی (1377)، رفتار سازمانی، ترجمه سیدمهدی الوانی و غلامرضا معمارزاده. تهران. انتشارات مروارید. چاپ اول.
- میچل،ترنس (1381)، مدیریت در سازمانها، ترجمه محمد حسین نظرینژاد، مشهد، آستان قدس رضوی، چاپ اول.
- نایلی، محمدعلی (1373)، انگیزش در سازمانها، اهواز، دانشگاه شهید چمران، چاپ اول.
- هرسی پاول و بلانچارد، کنت ایچ (1373)، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه قاسم کبیری، تهران، جهاد دانشگاهی، چاپ چهارم.
- هیرانو، هیراکی (1381)، ساماندهی اصول مدیریت بر اساس اصول5s به روش کاربردی و گام به گام، ترجمه منوچهر آلخورشید، تهران، انتشارات میقات نور صفحه96
- Alhassan, Kh., Chan, J.F.L. and Metcalfe, A. (2000), The role of total productive maintenance in business excellence, Total Quality Management, Vol .l.l, No 4-6, pp 522- 596.
- Carannante, T., Haigh, R.H. and Morris, D.S. (1996), Implementing total productive maintenance, Total Quality Management, Vol.7, No. 6, pp. 609-622.
- Eklöf, J. A., Hackl, P. & Westlund, A., (2012),”On measuring interactions between customer satisfaction and financial results”, Total Quality Management, Vol. 10, No. 4&5.
- Eskildsen, J. K. & Dahlgaard, J. J., (2012), “A Causal Model for Employee Satisfaction”, Total Quality Management.
- Eskildsen, J. K. & Nüssler, M. L., (2012),”The Managerial Drivers of Employee Satisfaction& Loyalty”, Total Quality Management, Vol. 11, No. 4&5.
- Frenkel, S. (1995), Industrilization and Labour Relations, Contemporary Research in Seven Countries, ILR Press, Ithaca.
- Kazuo Tsuchiya. (1997), Super 5S for Every one, Japan productivity center For Socio-Economic development, Tokyo
- Sriyan de. Silva (1998), Hurnan Resources Development for Competiveness, a Priority For Employers
- www.dbse.irandoc.Ac.ir,20/05/2006