Analysis of Harmful Factors in the Religious Training of the Islamic Azad University Students
Subject Areas : Woman and family
Keywords: pathology, Religious training, Factor analysis ,
Abstract :
This research was carried out with the main purpose of expressing the harmful factors in the religious training of the students of Ahar Islamic Azad University in 2011. The statistical population includes all of the students of Ahar Islamic Azad University, totaling 9624 people . The sample size is 375 male students and 125 female students, based on Morgan Table , and through the use of stratified random sampling . The research is a field survey,and different statistical techniques (descriptive and inferential) such as Smirnoff – Kolmogorof Test,Keizer-Maier – Olkan Test, Krovet- Bartlett Test, Factor Analysis Test , rotated varimax technique and independent T test have been used for data analysis . The measurement tool used in this study is a researcher – made questionnaire "pathology of religious training" with the reliability of 0.92 percent and the validity confirmed by the experts. The results indicated that six factors have influenced religious training as the main pathological factors , which follow in order of importance: 1- religious doubts 2- lack of understanding the needs and problems of the young generation 3- inefficiency of religious training centers 4- parents negligence 5- rizomatic space, and 6- hypocrisy , Which represent 64 percent of the total variance .
آکوچکیان، ع. (1378). درآمدیبرآسیبشناسیتبلیغاتدینی. دبیرخانه اجلاس حوزه و تبلیغ، نهضت.
آهنکوب نژاد ، م. (1388). مطالعه میزان پایبندی دینی جوانان شهر اهواز. مجله پژوهش جوانان، فرهنگ وجامعه، شماره سوم، صص 24-1.
ابوالقاسمی، م. و فراهانی،م. (1384). پژوهش در آسیبشناسی توسعه فرهنگ دینی. دفتر مطالعات توسعه فرهنگ دینی، چاپ اول، تهران.
اسفندیاری، م. (1386). آسیب شناسی دینی. قم: صحیفه خرد.
بازرگان، ع. وسرمد. ز. وحجازی، ا. (1376). روشهایتحقیقدرعلومرفتاری. تهران: انتشارات آگه.
توسلی، غ. (1380). جامعه شناسی دینی. تهران: انتشارات سخن.
توسلی، غ و مرشدی، الف. (1385). بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینی دانشجویان (مطالعه موردی: دانشگاه صنعتی امیر کبیر). مجله جامعه شناسی ایران، دوره هفتم، شماره 2، ص118-96.
خسروپناه دزفولی، ع. (1386). آسیبشناسیجامعهدینی. تهران: دفتر نشر معارف، چاپ سوم.
خنیفر، ح. (1378). اصول اساسی در تربیت مذهبی. ماهنامه تربیت، سال پانزدهم، اسفند ماه.
دبیرخانه دین پژوهان (1381). دین پژوهی در جهان معاصر. تهران: انتشارات احیاگران.
رفیع پور، ف. (1377). توسعه و تضاد. تهران: شرکت سهامی انتشار.
ساجدی، ا. (1384). دینگریزی چرا؟ دین گرایی چه سان. قم: انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره). چاپ اول.
سادئی، ع. (1374). آسیبشناسیوآسیبپذیریدینیومذهبینسلنو. خلاصه مقالات ششمین مجمع علمی جایگاه تربیت، تک شماره.
سادات، م. (1368). اخلاق اسلامی. تهران: انتشارات سمت. سادات، م.، (1372). راهنمای پدران و مادران در برخورد با نوجوانان. تهران: دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
سراج زاده، ح. (1382). نگرشها و رفتار دانشجویان. خلاصه یافته های یک طرح پژوهشی، تهران ، پدیده گوتنبرگ.
سعیدی، م. (1374). بررسیشیوههایجذبجوانانونوجوانانبهشرکتدرمراسممذهبی، چکیده مقالات آسیب شناسی دینی، تک شماره.
سعیدی مقدم، ف. (1375). بررسیرابطهبینساختتربیتیومذهبیخانوادهباارزشهایاخلاقینوجوانانشهرتهران. چکیده تازههای تحقیق در مراکز دانشگاهی.
سعیدیرضوانی، م.، ک، ع. (1382). بررسیعواملتاثیراتنامطلوبدرسبینشاسلامیدورهمتوسطه. مجموعه مقالات همایش آسیبشناسی تربیت دینی در آموزش و پرورش، تهران: انتشارات محراب قلم.
فقیهی،ع وجعفری،پ. (1388). بررسی هوش سازمانی سازمان پزوهش و برنامه ریزی آموزشی و ارائه چارچوب مفهومی مناسب. فصلنامه تعلیم و تربیت شماره 100 ، صص48-27.
کیومرثی، غ. (1386). مبانی و اصول تربیت دینی. تهران: انتشارات مدرسه.
مشایخی راد ،ش. (1385). تعلیم و تربیت دینی. قم، انتشارات حوزه و دانشگاه.
مشرفی،ه. (1389). بررسی عوامل آسیب شناختی تربیت دینی دانش آموزان دوره متوسطه شهرستان اهر. پایاننامه دانشجویی کارشناسی ارشد واحد تبریز.
مطهری، م. (1367). عللگرایشبهمادیگری. تهران: انتشارات صدرا، چاپ دهم.
مطهری، م. (1370). استحاله فرهنگی. تهران: انتشارات کیهان.
مطهری، م. (1374). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات صدرا.
مطهری، م. (1374). انسان و سرنوشت. قم: انتشارات صدرا.
نوروزی، ر و بدیعیان، ر. (1388). تربیت دینی در سیره امام حسین( ع) در واقعه عاشورا. مجله دندانپژشکی جامعه اسلامی دندانپژشکان.
هاشمی، ف. (1371). ایجادشناختوگرایشمذهبیدرکودکان. مقاله مندرج در مجموعه مقالات جایگاه تربیت در آموزش و پرورش.
یوسفیان، ح. (1381). نیاز به دین. تهران: موسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر.
Barrizilia,I. (2003). delouses new image of though ,or dewey revisited, educational philosophy and theory .35,17-29.
C. f: Shier, Children as Theologians, in Education, Religion and Society, pp. 177-183.
HOFMAN, M. (1998). Moral Development in Adolescence, in J. Adelson (Ed), Handbook of adolescent Psychology, NewYork Wiley.
Clark., Vertengton & Dense. (2004). Spirituality and education (Routledge London, 2000) pp. 93-98/Best, Ron, (editor).
Sherkat, S., & Darnel. (1999). modeling journal of organizational Behavior. vol. 25 (8) -915-936.
Dudley. R. & Qwisbey. R. L. (2000). Moral Development in Addescence. South–Western Publishing.