Depression and Obsessive -Compulsive as Antecedent of Guilt Feeling and Anxiety as Consequences of it in University Girl Students
Subject Areas : Psychologyفرنگیس Demehri 1 * , مهناز Mehrabizadeh Honarmand 2 , A. H. Yavari 3
1 - M.A. Clinical psychology student, Shahid Chamran University
2 - Ph.D. Professor of Psychology in Shahid Chamran University
3 - M.A. in Clinical psychology, Shahid Chamran University
Keywords:
Abstract :
The purpose of this study was to examine depression and obsessive -compulsive as antecedent of guilt feeling and anxiety as consequence of it in Shahid Chamran University Girl Students. The sample consisted of 100 girl students that were selected by multistage random sampling method. The instruments used in this study were Beck Depression Inventory, Obsessive-Compulsive Subscale of SCL-90-R, Beck Anxiety Inventory and Guilt Feeling from Kogler and Jones. Simple and multiple correlations were used to analysis the data. The results of this study showed that depression and obsessive had significant positive correlation with guilt feeling. Also guilt feeling had significant positive correlation with anxiety. The result of multiple regression analysis indicated that %16 of guilt feeling variance was explained by obsessive-compulsive. Finally, the result of this study showed that depression and obsessive -compulsive can be antecedent of guilt feeling and anxiety as consequences of it.
بساک نژاد، سودابه و غفاری، مجید (1386). رابطه بین ترس از بدریختی بدنی و اختلالات روانشناختی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، دوره 1، شماره 2، 187-179.
پورافکاری، نصرت اله (1373). فرهنگ جامع روانشناسی و روانپزشکی (جلد اول). تهران: انتشارات فرهنگ معاصر.
حیدری، مراد (1384). بررسی رابطه حمایت اجتماعی و افسردگی در دانش اموزان دختر شاهد و غیر شاهد مقطع متوسطه دبیرستان شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
دادستان، پریرخ و منصور، محمود (1369). بیماری های روانی. تهران: انتشارات رشد.
دلاور، علی (1375). روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
رجبی، غلام رضا، عطاری، یوسف علی و حقیقی، جمال (1380). تحلیل عاملی سؤال های پرسشنامه بک (BDI-21) بر روی دانشجویان پسر دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، 8 (3-4)، 66-49.
رضاپور، محمد (1376). هنجاریابی SCL90-R بر روی دانشجویان دانشگاههای شهید چمران و آزاد اسلامی واحد اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد سنجش و اندازه گیری، دانشگاه علامه طباطیائی تهران.
روزنهان، دیوید ال. و سلیگمن، مارتین ای. پی. (1989). آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی (1375). تهران: نشر ارسباران.
ساعتجی، محمود، کامکاری، کامبیز وعسگریان، مهناز (1389). آزمونهای روانشناختی. تهران: نشر ویرایش.
غرایی، بنفشه (1372). بررسی پاره ای از الگوهای شناختی در بیماران مبتلا به اضطراب و افسردگی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، انیستیو روان پزشکی تهران.
غفاری، مجید (1388). مقایسه تکانشگری بیماران مبتلا به اختلال وسواسی – اجباری پاسخ دهنده و مقاوم به درمان با داروهای مهار کننده باز جذب سروتونین. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
فتحی آشتیانی، علی (1388). آزمون های روان شناختی: ارزشیابی شخصیت و سلامت روان. تهران: انتشارات بهمن.
قاضی مرادی، حسن (1383). در ستایش شرم. جامعه شناسی شرم درایران. تهران: نشر اختران.
کاویانی، حسین و موسوی، اشرف سادات (1387). ویژگی های روان سنجی پرسشنامه اضطراب بک در طبقات سنی و جنسی جمعیت ایرانی. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران، 66(2) 140-136.
گراث- مارنات، گری (2003). راهنمای سنجش روانی. ترجمه حسن پاشا شریفی و محمد رضا نیکخو (1384). تهران: انتشارات سخن.
عطری فرد، مهدیه، آزاذ فلاح، پرویز و واژه ای،جواد (1385). فعالیت دستگاههای مغزی/رفتاری و مستعد بودن به نشانه های مرتبط به شرم و گناه. مجله ی روانشناسی، دوره ی 37، سال دهم، شماره1، 21-3.
مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1375). بررسی تأثیر شناخت درمان گری در کاهش افسردگی و افزایش هماهنگی مؤلفه های خود پنداشت. رساله دکترای رشته روانشناسی، دانشگاه تربیت مدرس تهران.
نظیری، قاسم (1374). نقش احساس گناه در فرایند پردازش اطلاعات بیماران وسواسی- اجباری و بررسی ریشه های آن در شیوه های فرزند پروری کمال گرا. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رواانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.
نوربالا، احمد علی و شاددل، ف. (1373). تعیین شیوع افسردگی و ارتباط آن با شاخص های دموگرافیک دانش آموزان دبیرستانی تهرانی. طرح تحقیقاتی، دانشگاه علوم پزشکی تهران.
Beck, A. (1967). Depression: Clinical, experimental and theoretical aspect. NY: Harper & Row.
Bruno, S., Lutwak, N., & Agin, M. (2009). Conceptualization of guilt and the corresponding relationship to emotional ambivalence, self-disclosure, loneliness and alienation. Personality and Individual Differences , 47, 487-491.
Day, L., & Maltby, J. (2005). Forgiveness and social loneliness. Journal of Psychology, 139, 553-555.
Derogatis, L. R., Lipman, R. S., & Covey, A. A. (1973). SCL90: An outpatient psychiatricrating scale. Preliminary report. Psychopharmacology Bulletin, 9(1), 13-27.
Eisenberg, N. (2000). Emotion, regulation, and moral development. Annu. Rev. Psychol, 51, 665-697.
Franken, R. E. (1998). Human motivation. USA: Brook/ Cole Publishing Company.
Gangemi, A., Mancini, F., & Van den Hout, M. (2007). Feeling guilty as a source of information about threat and performance. Behaviour Research and Therapy, 45, 2387-2396.
Ghatavi, K., Nicolson, R., Mac Donld, G., Osher, S., & Levitt, A. (2002). Defining guilt in depression: A comparison of subjects with major depression chronic medical illness and healthy controls. Journal of Affective Disorder, 68, 307-315.
Mancini, F., & Gangemi, A. (2004). Fear of guilt of behaving irresponsibly in obsessive-compulsive disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychology, 35, 109-120.
O'Conner, L. E., Berry, J. W., Weiss, J., & Gilbert, P. (2002). Guilt, fear, submission, and empathy in depression. Journal of Affective Disorders, 71, 19-27.
Seligman, M. E. P. (1990). Learned optimism. NY: Alfred A. Knopf.
_||_