Assessing the Satisfaction of East Azerbaijan Power Distribution Company Employees (Providing Measurement Model)
Subject Areas : sociologyIraj Badr 1 , Sajjad Mesgarzadeh 2 , Khadijeh Jafari 3 , Mohammad Mirzakhani 4 , Ahad Haji Boland 5
1 - مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانشرقی.
2 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز (نویسنده مسئول).
3 - مدیر مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران شعبه آذربایجانشرقی (سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی)
4 - عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه و برنامهریزی (گروه جامعهشناسی توسعه).
5 - عضو هیات علمی پژوهشکده توسعه و برنامهریزی و معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجانشرقی.
Keywords: Job satisfaction, Employees, LISREL, Key words: Power Distribution Company, Measurement Scale,
Abstract :
The current study aimed at assessing the job satisfaction amongemployees of the East Azerbaijan power distribution company in 2015. Inthis research, 232 employees of Power Company were selected bystratified random sampling from 8 populated cities of East Azerbaijan. Tothis purpose, different dimensions of job satisfaction measurement wereextracted from theoretical and empirical background and categorized into8 dimensions. Then, using the Structural Equation Modeling method, themeasurement model was designed by LISREL package. The findingshowed that, 1. the goodness of fit of measurement model was in thedesired level and the construct validity of the scale was largely confirmed.Also, results of (φ) coefficient showed that, there is a positive two-waycorrelation between different dimensions of job satisfaction.2. respondents' attitude toward job satisfaction was at the high level andthe highest satisfaction was related to the dimensions of sense of honor(84.7%) and employee training (74.8%) respectively. Also, the averagetotal score of satisfaction among all the studied cities was high and theobserved differences in the satisfaction score among cities aremeaningful.
منابع
اکبریتبار، علیاکبر و همکاران.(1392). مطالعه ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه رضایت شغلی اسپکتور در پزشکان و پرستاران بیمارستانهای وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کومش. جلد 14. شماره 3، پیاپی 47، بهار، صص 341-335.
ایراننژاد، ابراهیم؛ میرزاخانی، محمد؛ جعفری، خدیجه؛ و بصیری، زهرا.(1391). سنجش میزان رضایت کارکنان شرکت توزیع نیروی برق آذربایجانشرقی. کارفرما: شرکت توزیع نیروی برق استان آذربایجانشرقی با همکاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران- ایسپا (ISPA)، شعبه آذربایجانشرقی.
بهروز اسکوئی، اکبر. (1381). مدیریت و رفتار سازمانی موسسه آموزش عالی حسابداری و مدیریت آذربایجان. چاپ اول.
پارسائیان، علی. (1381). رفتار سازمانی. تهران: انتشارات نوبهار.
خدایاری فرد، محمد. (1388). سنجش میزان رضایت شغلی کارکنان و رضایت مشتریان بانک صادرات ایران و ارائه الگوی مداخله روانشناختی به منظور ارتقای آن، گزارش طرح پژوهشی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی. دانشگاه تهران.
خرازی، سیدکمال؛ و همکاران. (1392). رهبری خدمتگزار سازمان و رضایت شغلی کارکنان، چشمانداز مدیریت دولتی. شماره 14. تابستان، صص 116-87.
دانشکهن، عباس؛ و همکاران. (1392). بررسی رضایتمندی شغلی کارکنان شبکه بهداشت و درمان شهرستان ازنا در سال 1388، مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان. دوره دوازدهم. شماره 7، صص 518-505.
رحیمی، اسکندر. (1388). بررسی عوامل تنش شغلی و رابطه آن با رضایت شغلی در کارکنان تربیت بدنی استان فارس، فصلنامه المپیک. سال هفدهم. شماره 1. پیاپی 45، بهار، صص 18-7.
سالاری، سعادت؛ و همکاران. (1392). بررسی رابطه فرهنگ سازمانی با رضایت شغلی در کارکنان بیمارستان: مطالعه موردی، فصلنامه مدیریت پرستاری. سال دوم، دوره دوم، شماره 3، پاییز، صص 51-43.
سیدجوادین، سیدرضا؛ فراحی، محمدمهدی؛ و غزاله، طاهری عطار. (1387). شناخت نحوه تاثیرگذاری ابعاد عدالت سازمانی بر جنبههای گوناگون رضایت شغلی و سازمانی، نشریه مدیریت بازرگانی. دوره 1. شماره 1. پاییز و زمستان، صص 70-55.
علیزاده، ابراهیم؛ و همکاران. (1389). ساخت و اعتباریابی پرسشنامه رضایت شغلی نیروی انتظامی، فصلنامه روانشناسی نظامی. سال اول، شماره 3، پاییز، صص 57-43.
غلامی فشارکی، محمد؛ و همکاران. (1390). پایایی و روایی پرسشنامه برآورد رضایت شغلی در کارکنان خدمات درمانی نظامی، مجله طب نظامی. دوره 13، شماره 4، زمستان، صص 246-241.
قاضی طباطبایی، محمود. (1377). روشهای لیزرل و ساختار آنها، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تبریز. دوره 41، شماره 169، زمستان، صص 76-43.
کلاین برگ، اتو. (1376). روانشناسی اجتماعی. (جلد اول)، ترجمۀ: علیمحمد، کاردان. تهران: اندیشه.
کیانیان، فهیمه؛ و شمسه قارنه، ناصر. (1392). عوامل موثر بر رضایت شغلی سازمانهای پروژه محور: مطالعه موردی پژوهشگاه نیرو، نشریه علمی- پژوهشی کیفیت و بهرهوری صنعت برق ایران. سال دوم، شماره 3، بهار و تابستان، صص 64-58.
مقیمی، سیدمحمد. (1380). سازمان و مدیریت، رویکرد پژوهشی. تهران: انتشارات ترمه. چاپ دوم.
موسیخانی، مرتضی؛ و منشیزاده نایین، مسعود. (1384). سازمان و مدیریت. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی قزوین.
موون، جان سی؛ و ماینر، میشل. (1384). رفتار مصرف کننده: عوامل بیرونی. ترجمه: عباس، صالح اردستانی. تهران: نشر فارابی.
مهدوی، سیدمحمد صادق؛ و اسدی، تیساپه. (1387). بررسی جامعه شناختی عوامل اجتماعی موثر بر رضایت شغلی کارکنان شرکت راهآهن شاغل در تهران، مجله جامعهشناسی معاصر. سال اول، شماره 1، زمستان، 27-50.
میچل، ت. (1376). مدیریت در سازمانها. مترجم: نظرینژاد. مشهد: آنتشارات آستان قدس رضوی. چاپ اول.
Schermelleh-Engel, Karin, Moosbrugger, Helfried. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-Fit Measures, Methods of Psychological Research. Vol. 8, No. 2, P.p: 23-74.
_||_