The relationship between media consumption and social capital of secondary and high school administrators in (Tehran Region 2)
Subject Areas : sociologyMasomeh Faridi Sani 1 , majid zorofi 2
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، گروه جامعه شناسی؛ تبریز- ایران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واخد شبستر
Keywords: Social capital, Social trust, media consumption, secondary and high school administrators,
Abstract :
This paper studies the effect of media on social capital. This is a descriptive and correlational study that the population of it is all secondary and high school administrators in Tehran region 2 (298). 177 people were selected as the sample of the study by random sampling method. Delaviz social capital questionnaire was used as a tool which the normalization of its elements were conducted in Iran and also its reliability and validity has been approved. The media consumption in this study includes the use of Internet, TV and Mobile phone. The results show that, there is a meaningful relationship between social capital and media consumption. It means that, the more media consumption the more social capital will be. In this way the role of media is more obvious.
پوتنام، ر. (1384). جامعه برخوردار، سرمایه اجتماعی و زندگی عمومی. چاپ شده در تاجبخش، کیان، سرمایه اجتماعی، اعتماد، دموکراسی و توسعه، تهران: شیرازه.
حسینپور، ج؛ و دیگری. (1390). بررسی رابطه میزان مصرف رسانهها و میزان سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی. برنامهریزی رفاه و توسعه اجتماعی. شماره 6. صص 174-129.
رفیعپور، ف. (1378). آناتومی جامعه: مقدمهای بر جامعهشناسی کاربردی. تهران: شرکت سهامی انتشار. چاپ اول.
رسولی م، ر؛ و دیگری. (1390). بررسی نقش رسانههای جمعی در شکلگیری سرمایه اجتماعی در بین شهروندان شهر یزد. فرهنگ ارتباطات. دوره 1 (1). صص 94-61.
کلمن، ج. (1377). بنیادهای نظریه اجتماعی. ترجمه: م، صبوری. تهران: انتشارات نشر نی. چاپ اول.
ویندال، س؛ و دیگران. (1376). کاربرد نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، ر، دهقان. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
Putnam, R., D. (1993). Making democracy work. Civic traditions in modern italy. Princeton, NJ, Princeton University Press.
Putnam, r., d. (2000). Bowling alone; the collapse and revival of American community. New York: Simon and Schuster.
Stafford, Glen. (2004). Accumulating cultural capital? Some lessons from history for understanding mainland Chinese in Australian high schools, Center for Asian Studies, university of Adelaide.
Uzzi, B. and S. Dunlap. (2005). "How to build your network." Harvard Business Review.
83 (12), P.p: 53-60.
Warde, Alan. (2002). Theories of Practice and Consumption. Paper for European Sociological Association, Bergen.
Weininger, Elliot, Lareau, Annette. (2007). Cultural Capital and Education, In The Encyclopedia of Sociology. Edited by George Ritzer, Oxford: Blackwell.
_||_