Sociological discourse analysis of negotiations of the Islamic consultative Assembly on the Family Protection Law
Subject Areas : sociologyNoriyehn Ansareiy 1 , Hassan Sarayee 2 , Bagher Sarookhani 3 , Firouz Rad 4
1 - دانشجوی دکترای جامعهشناسی، گرایش فرهنگی، گروه جامعهشناسی، واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
2 - . استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران- ایران (نویسنده مسئول).
3 - استاد گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران.
4 - استادیار گروه علوم اجتماعی، دانشگاه پیام نور- صندوق پستی 193953697، تهران- ایران.
Keywords: Sociology, Discourse Analysis, parliamentary negotiations, family discourses, family protection law,
Abstract :
The study of the social and political history of Iran shows the importanceof the issue of women and the family for the leaders of the dominant andopposing political discourses. This study has been conducted with the aimof identifying the dominant discourses of the family in the IslamicConsultative Assembly and their sociological analysis. This study has beencarried out with the method of discourse analysis on the negotiations of theEighth Parliamentary Assembly on the topic of family protection law andits theoretical perspective is based on Agency-structure, system of action,representation and globalization theories. The results of the analysis of thetext and the analysis of the context of the negotiations show that, thediscourse's order of the parliament on the subject of "family and women"includes three discourses (fundamentalist traditionalism, moderatetraditionalism and modernist reformism), and the term "moderatetraditionalism" according to the context and social conditions and thepresence of a majority among the negotiators has been the dominateddiscourse. This discourse has been able to communicate between"fundamentalist discourse" (as the dominant discourse on political andeconomic structure) and “moderate traditionalism discourse" (as thedominant discourse on The structure of belief and social custom) andprevent the confrontation of these two (for example, on the subject oftemporary marriage).
آقاگل زاده، فردوس. (1394). تحلیل گفتمان انتقادی. تهران: انتشارات علمی فرهنگی.
اسمیت، فیلیپ؛ رایلی، الگزندر. (1394). نظریه فرهنگی. ترجمه: محسن، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
الیوت، آنتونی؛ ترنر، برایان. (1393). برداشتهایی در نظریه اجتماعی معاصر. ترجمه: فرهنگ، ارشاد. تهران: انتشارات جامعهشناسان.
انصارین، نوریه. (1396). تحلیل جامعهشناختی گفتمانهای خانواده در مجالس قانونگذاری ایران از 1320 تا 1395.پایاننامه دکتری.
حیدری، آرش؛ و نصری، هدایت. (1387). مسأله آلتوسر. تهران: نشر مرکز.
ریتزر، جورج. (1377). نظریه جامعهشناسی در دوران معاصر. ترجمه: محسن، ثلاثی. تهران: انتشارات علمی.
سیدمن، آنتونی. (1386). کشاکش آراء در جامعهشناسی. ترجمه: هادی، جلیلی. تهران: نشر نی.
فرکلاف، نورمن. (1379). تحلیل انتقادی گفتمان. ترجمه: گروه مترجمان. مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
کرایب، یان. (1392). نظریههای اجتماعی مدرن. ترجمه: عباس، مخبر. تهران: نشر آگه.
کوهن، آلوین استفورد. (1381). تئوریهای انقلاب. ترجمه: علیرضا، طیب. تهران: نشر قومس.
گیدنز، آنتونی. (1395). راه سوم، باز تولید سوسیال دموکراسی. ترجمه: منوچهر، صبوری کاشانی. تهران: نشر شیرازه.
میرزامحمدی، علی. (1394). ساخت گفتمانهای کنترل اجتماعی مجلس شورای اسلامی (مقایسه روند گفتمانی دورههای دوم، ششم و هفتم).پایاننامه دکتری.
هال، استوارت. (1393). معنای فرهنگ و زندگی اجتماعی. ترجمه: احمد، محمدی. تهران: نشر نی.
یورگنسن، ماریان؛ و فیلیپس، لوئیز. (1389). نظریه و روش در تحلیل گفتمان. ترجمه: هادی، جلیلی. تهران: نشر نی.
----(1394). لوح مشروح (متن قابل جستجوی مشروح مذاکرههای مجالس شورای ملی و اسلامی). تهران: کتابخانه موزه مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
Bourdieu, Pierre. (1996). TheSocial Nobility. Cambridge: Polity Press.
Giddens, Anthony. (1984). TheConstitution of Society. Cambridge: Polity Press.
Hall, Stuart. (1997). Representation: cultural representations and signifying practices. London Thousand Oaks. California: Sage in association with the Open University. ISBN 9780761954323.
_||_