Identifying and approving of the professional components of teaching of social sciences in high school level
Subject Areas : sociologyZahra Mashhadi Jafarlo 1 , omidali hoseinzade 2
1 - انش آموخته کارشناسیارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر- ایران
2 - department of educational science, shabestar branch
Keywords: teaching, social sciences, professional components,
Abstract :
This study has been conducted to identify the professional components of teaching of social sciences in high school level in Tasuj, Shabestar and Sufi an. The statistical population of this research includes 45 teachers of social science in first and second grades in Tasuj, Shabestar and sufian. Due to the limitation of statistical population (about 40 people) 40 teachers of social science in the first and second grades have been selected as a sample. The sampling method of this research is random. The tools used in the research are questionnaires that made by researchers that their validity was verified by professional social and educational scientists and their reliability was proved by Cronbach alpha about 84%. The way of statistical analysis is the CFA. The result of research show that, the components of combination, value of orientation, involvement, meaningfulness and challengeable are respectively important and basic components in social science teaching. The results of the research can be used by teachers in social science teaching in high school level.
ادکانل، ا. (1392). استانداردهای تدریس علوم اجتماعی. ترجمه: ع، کسکنی. فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاعرسانی علوم اجتماعی. دورهی پانزدهم. شماره 4.
ادیبنیا، ا؛ و همکاران. (1392). مقایسه روش تدریس حل مساله با روش تدریس کاوشگری بر مهارتهای حل مساله اجتماعی دانشآموزان دختر در درس علوم اجتماعی پایه پنجم ابتدایی. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی- برنامهریزی درسی). شماره 9، پیاپی 36، صص 88-67 .
راهنمایبرنامهدرسیمطالعاتاجتماعیبرایدورهآموزشعمومی (ابتداییوراهنمایی). (1386). گروه مطالعات اجتماعی دفتر برنامهریزی و تالیف کتب درسی. سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
زارعی زوارکی، ا. (1391). طراحی آموزشی و محیطهای یادگیری با رویکرد تلفیقی: نقدی بر مدلهای پیشین و ارائه مدلی نوین. فصلنامه روانشناسی تربیتی. سال هشتم، شماره بیست و چهارم.
طبیبی، س، ج؛ و همکاران. (1388). تدوین رساله، پایاننامه، طرحپژوهشیومقالهعلمی. تهران: فردوس.
فاضلی، ن. (1392). درس درجهی دو (چگونه درس مطالعات اجتماعی را جذاب کنیم؟). فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 1.
مومنی، حسن. (1393). علاقمند کردن دانشآموزان به جامعهشناسی. فصلنامه آموزشی و تحلیلی علوم اجتماعی. دوره شانزدهم. شماره 4.
González, C. & etal. (2014). The Local Territory as a Resource for Learning Science. A Proposal for the Design of Teaching-learning Sequences in Science Education. Vol.116, P.p: 4199-4204.
Graciela, M. & etal. (2015). A pedagogical model to develop teaching skills. The collaborative learning experience in the Immersive Virtual World TYMMI. Vol. 51, P.p: 594–603.
|
Vlassi, K. (2013). The comparis on between guided inquiry and traditional teaching of the Structure of Matter to 8th Grade Greek Students. Procedia - Social and Behavioral Science, 93, 21 October 2013, 494–497, 3rd World Conference on Learning, Teaching and Educational Leadership.