Designing an indigenous model of crisis communication management in Tehran
Subject Areas : sociologyHamideh Khorsand 1 , Alireza Talkhabi Alishah 2
1 - دانشآموخته کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز- ایران.
2 - گروه ارتباطات اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: Crisis Communication Management, Media functions, Requirements of the media, Pre-crisis management,
Abstract :
Studying of sectional crises in developing countries especially Iran (that its turning point is the capital) shows communication in its various forms that has operated as an acceleration factor. Thus, this study wants to offer a model that is crisis communication management of Tehran can have effective communication actions for audience at the time of the outbreak of the crisis. According to nature of the subject in this study, combined methods (survey and Delphi technique) are used in order to realize the objectives outlined. The field of this study includes communications professors, managers in charge of media, and headquarters officials of crisis management in Tehran. By using the second Cochran formula the sample size was 217 people. According to the Delphi Technique, viewpoints of 30 teachers expressed in this regard and senior managers of crisis management headquarters and managers in charge of media as experts are used in order to build and complete the questionnaires. According to the results of structural equation modeling, all factor loadings of measuring variables on Six-media functions in the pre-crisis management (Informing, educating, monitoring and observing the media environment, public solidarity, guided by public opinion and communication) were significant. Also, according to the information, all factor loadings of measuring variables on Six-media requirements in the effective crisis management (management requirements, media personnel requirements, structural requirements communication, audience-oriented of communication, contextual studies and accountability) were meaningful.
احمدی، ثریا؛ رضایی بایندر، محمدرضا. ( 1387). نقش رسانههای گروهی در کاهش عوارض روانشناختی ناشی از بحران و ایجاد آرامش در جامعه. فصلنامه پژوهشهای ارتباطی. سال پانزدهم، شماره 55 و 56.
بیرودیان، نادر. (1385). مدیریت بحران: اصول ایمنی در حوادث غیره منتظره. مشهد: جهاد دانشگاهی مشهد.
پای، لوسین؛ و همکاران. (1380). بحرانها و توالی در توسعه سیاسی. ترجمه: غلامرضا، خواجه سروی. تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی.
پورعزت، علیاصغر؛ فیروزپور، آرمین. (1391). مطالعه و مقایسه رویکرد اجتماعمحور مدیریت بحران در کشورهای منتخب. فصلنامه مدیریت سازمانهای دولتی. سال اول، شماره 2، صص 52-37.
تنبرگ، دیودنیه. (1373). مدیریت بحران. ترجمه: محمدعلی، ذوالفقار اصل. تهران: نشر حدیث.
توکلی، احمد. (1388). بررسی نقش رسانهها در مدیریت بحران و ارائه الگوی مناسب. رساله دکتری، رشته مدیریت رسانه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.
خجسته، حسن. (1384). بحران بلایای طبیعی و نقش رادیو در کنترل آن. فصلنامه پژوهش و سنجش. سال دوازدهم، شماره 42 و 43.
ربیعی، علی؛ شاقاسمی، احسان. (1390). نقش ارتباطات در مدیریت بحران. پژوهشنامه مدیریت بحران. گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی. صص 81-62.
ربیعی، علی؛ شاقاسمی، احسان. (1385). نقش ارتباطات در مدیریت بحران. مطالعات فرهنگی و ارتباطات. شماره 7 (علمی- پژوهشی). صص 82-61.
رضائیان، علی. (1382). مبانی سازمان و مدیریت. تهران: انتشارات سمت. چاپ سوم.
رمضانزاده، مهدی. (1390). نقش مدیریت محلی در ارتقاء تاب آوری مکانی در برابر بلایای طبیعی با تاکید بر سیلاب. دو فصلنامه علمی و پژوهشی مدیریت بحران.
روشندل اربطانی، طاهر. (1387). نقش مدیریت رسانه در تحول بحران از تهدید به فرصت. فصلنامه پژوهش و سنجش. شماره 55 سال پانزدهم.
روشندل اربطانی، طاهر؛ صلواتیان، سیاوش. (1389). طراحی مدل نقش رسانههای جمعی در مدیریت مرحله پیش از بحران. فصلنامه علوم مدیریت ایران. سال پنجم، شماره 17، صص 24-1.
سامبند، میثم؛ قرهباغ، سیدمحمد. (1387). «مدیریت رسانه» کلیدیترین ابزار برای «مدیریت بحران». پژوهشنامه رسانه و مدیریت بحران 1. تهیه شده در: معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی/ گروه پژوهشهای رسانه. شماره 33.
سلطانیفر، محمد؛ و مرتضوی، محمودرضا. (1387). برنامهریزی و تصمیمگیری سازمان رسانه در مدیریت فجایع طبیعی. پژوهشنامه رسانه و مدیریت بحران 1. تهیه شده در: معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی/ گروه پژوهشهای رسانه. شماره 33.
سلطانیفر، محمد؛ مرتضوی، محمودرضا. (1387). برنامهریزی و تصمیمگیری سازمان رسانه در مدیریت فجایع طبیعی. مدیریت بحران رسانه. گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی. صص 36-14.
سلطانیگرد فرامرزی، محمد سالار؛ و همکار. (1389). ارتباطات بحران هدایتگر سازمان به ساحل نجات. مجله تدبیر. شماره 218.
شریفی، طیبه. (1389). بررسی نقش رسانههای محلی در مدیریت بحرانهای طبیعی (مورد سیل) در استان گلستان از دیدگاه روزنامهنگاران استان. پایاننامه کارشناسیارشد چاپ نشده، رشته علوم ارتباطات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، دانشکده علوم اجتماعی و روانشناسی.
قرهباغ، سیدمحمد. (1387). مدیریت رسانه، کلیدیترین ابزار برای مدیریت بحران. پژوهشنامه رسانه و مدیریت بحران (1). شماره 33.
مویدینژاد، حمزه؛ حقیآبی، امیرحمزه؛ جلیلی، سعید. (1386). نواقص و کاستیهای مدیریت بحران درشریانهای حیاتی ایران. سومین کنفرانس بینالمللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه. تهران: شرکت کیفیت ترویج.
ناطقالهی، فریبرز. (1378). مدیریت بحران برای کاهش عوارض زمین لرزه در واحدهای صنعتی. فصلنامه دانشنامه. شماره 14 و 15.
ناطقالهی، فریبرز. (1378). مدیریت بحران زلزله در ایران: ساختار، نیازهای پژوهشی، آموزشی و اجرایی. تهران: پژوهشگاه بینالملی زلزلهشناسی و مهندسی زلزله.
نصیری، بهاره. (1387). کارکرد رسانهها در مدیریت بحران. پژوهشنامه رسانه و مدیریت بحران 1. تهیه شده در: معاونت پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی/ گروه پژوهشهای رسانه. شماره 33.
وظیفهدوست، حسین؛ میرحسینی، کیاندخت. (1390). حلقه مفقوده اعتماد در مدیریت بحران. پژوهشنامه فرهنگی و اجتماعی. گروه پژوهشهای فرهنگی و اجتماعی. صص 94-78.
Banks-Fearn, K. (2002). Crisis com, munications. A Casebook Approach, Mahwah,nj, Lawrence Erlbaum.
Chakra art, u. (1997). Crisis of Higher Education. Delhi university http:// revolutionary / democracy. Org / rdv 3nI / teachers. esmatlyintercultural. blogfa.com
Foster, H, D. ( 1980). Disaster Planning. The preservation of life andproperty. springvelage.
Hayes, M. (2002). Crisis com, munication: To be Effective. Treat it like Water, University of Washington, School of Publi Health, Community Medicine & Northwest Public Health.
McQuail, D. (2000). McQuail's mass communication theory. (4th ed.), London: Sage.
Ulmer, R, R., Sellnow, T, L., & Seeger, M, W. (2007). Effective Crisis Communication. Moving from Crisis to Opportunity. Thousand Oaks:SAGE Publication.
Vielhaber, M. (1990). CRISIS COMMUNICATION. The Business Communicator's Strategies for Communicating under Stress, Business Communication Quarterly, SAGE Publications, 53; 29.
_||_