Struggle between tradition and modernity in order to build and construct the collective identity of youth in pseudo modern societies (Sociological explanation of the relationship between cultural capital and dimensions of collective identity on the base of ethnicity)
Subject Areas : sociologyJamal Mohammadi 1 , Kamal Khalegpanah 2 , Fardin Mohammadi 3
1 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان.
2 - استادیار گروه جامعهشناسی دانشگاه کردستان.
3 - کارشناس ارشد جامعهشناسی و پژوهشگر مسائل اجتماعی.
Keywords: National Identity, Ethnic identity, Cultural capital, global identity,
Abstract :
Social scientists believe that identity is a social-historical issue and at different times different forces involved in making it. In traditional societies, for example, a series of factors such as religion, family and nationality arethe most important that influence individual identity but in societies that have experienced modernity, factors make individuals' identity which are self-achievement such as cultural capital. So today, cultural capital has a great influence on the formation of collective identities. This research is an attempt to explain the relationship between students' cultural capital and the formation of their collective identity.In line with this goal, theoretical framework of the research was developed by the combination of the ideas of Castells, Giddens and Thompson. The population of the study consisted of the KurdistanUniversity students in the academic year 89-90, that using Cochran formula and relative sampling method 300 of whom were chosen. The results show that there is a meaningful relationship between social capital and dimensions of collective identity.
ابراهیمی، ق؛ و دیگری. (1389). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی، هویّت اجتماعی فردی و جمعی جوانان. مجله جامعهشناسی. سال اول، پیش شماره سوم، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
برگر، پ؛ و دیگری. (1387). ساخت اجتماعی واقعیت. ترجمه: ف، مجیدی. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دوم.
بشیریه، ح. (1387). دیباچهای بر جامعهشناسی سیاسی ایران دوره جمهوری اسلامی. تهران: انتشارات نگاه معاصر.
تامپسون، ج. (1380). رسانهها و مدرنیته. ترجمه: م، اوحدی. تهران: انتشارات سروش.
توسلی، غ؛ و دیگری (1381). مناسبات قومی و رابطهی آن با تحول هویت جمعی. مجله جامعهشناسی ایران. دورهی چهارم، شماره3، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
حبی، ا و دیگران. (1389). جهانی شدن و هویّتهای محلی و جهانی دانشجویان. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 2، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزرات علوم.
حسینزاده، م. (1388). بررسی رابطه سرمایه فرهنگی و هویت اجتماعی در بین دانشجویان تبریز. فصلنامه مطالعات ملّی. شماره 10.
دیلینی، ت. (1387). نظریههای کلاسیک جامعهشناسی.ترجمه: ب، صدیقی و دیگری. تهران: نشر نی. چاپ اول.
شارعپور، م؛ و دیگری. (1381). رابطه سرمایه فرهنگی با هویت اجتماعی جوانان. نامه علوم اجتماعی. شماره دوم، ناشر: انجمن جامعه شناسی ایران.
عبداللهی، م. (1374). بحران هویت، هویت جمعی، دینامیسم و مکانیسم تحول آن در ایران. نامه علوم اجتماعی. شماره اول، ناشر: انجمن جامعهشناسی ایران.
علیزادهاقدم، م و دیگران. (1389). نقش آموزش در ارتقا شاخصهای هویت ملی. فصلنامه تحقیقات فرهنگی. شماره 9، ناشر: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم.
فکوهی، ن؛ و دیگری. (1381). بررسی مردمشناسانه شکلگیری هویت جمعی در میان دختران نوجوان ساکن اسلام آباد کرج. نامه انسانشناسی. دوره اول، صص 145-123.
قادرزاده، اُ. (1388). هویت جمعی غالب کُردها در کشورهای ایران و عراق. رسالهی دکتری جامعهشناسی. تهران: دانشکدهی علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی.
کارکنان، م؛ و دیگری. (1386). تبیین جامعهشناختی رابطه سرمایه فرهنگی خانواده با هویّت اجتماعی جوانان. فصلنامه مطالعات ملّی. سال هشتم، شماره3.
کاستلز، اِ. (1380). عصر اطلاعات، قدرت هویت. ترجمه: ح، چاوشیان. تهران: انتشارات طرح نو.
گلمحمدی، ا. (1386). جهانیشدن، فرهنگ، هویّت. تهران: نشر نی. چاپ اول.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و تشخص. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی. چاپ اول.
Bourdieu, P, Passero, Geancloude. (1990). Reproduction in education society and culture. Sage publication.
Bourdieu, P. (1986) .The forms of capital. in j. G. Richardson, handbook of theory and research for sociology of education, greenwood press, new York
Nakhaie, raze, Curtis, James (1998). Effects of class positions of parents and educational attainment daughters and sons. The Canadian review of sociology and anthropology. N;4
Sullivan. A. (2001). Cultural capital and educational attainment.
Tajfel, Henry. (1981). Human group and social categories. Cambridge: Cambridge.