Evaluation of students’ confidence in accuracy and independence of IRNA and Fars news agency (among students of Islamic Azad University of Uremia)
Subject Areas : sociologyAli Asghar Shadjoo 1 , Safar Hayati 2
1 - دانشجوی کارشناسیارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران.
2 - گروه علوم اجتماعی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز- ایران (نویسنده مسئول).
Keywords: Fars, Trust, News, news agency, IRNA, Azad university of Uremia students,
Abstract :
In this study the audience’s trust in two important news agency, Islamic Republic News Agency (IRNA) as the only state official news agency and Fars news agency as independent media, have been evaluated in terms of accuracy and independence among students of Azad University of Uremia. A survey questionnaire is used and the samples were selected through a randomized trial among students at the undergraduate, masters and doctorate level. In this study, a combination of satisfaction theory, active audience and confidence in the media as the theoretical framework of the approach is used. The results indicate that, there is a positive relationship between IRNA financial and political dependence on government with its tendency to release news. Also, there is a positive relationship between trust and attention to news with the students' political orientation. Because of the tendency and special support of IRNA from government in different political periods, there is a need to impartial management and independent pressing activities in IRNA.
امیر کافی، م. (1380). اعتماد اجتماعی و عوامل موثر بر آن. نمایه پژوهش. شماره هجدهم.
امیری، م؛ و دیگری (1391). بررسی رابطه میان نگرش سیاسی، اعتماد به رسانه ملی، مخاطبان فعال و گرایش دانشجویان دانشگاههای تهران به شبکههای اجتماعی مجازی. مجله مطالعات میان رشتهای در رسانه و فرهنگ. سال دوم، شمارهی دوم. ناشر: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
بهزاد، د. (1382). بررسی ارتباط بین اجزاء سطوح و ابعاد ساختار اعتماد اجتماعی در بین خانوارهای سنندج. پایاننامه کارشناسیارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.
توسلی، غ؛ و دیگری. (1382). سرمایه در نظریات کلاسیک و جدید با تاکید بر نظریههای سرمایه اجتماعی. فصلنامه علوماجتماعی. شمارهی بیست و شش.
جاهبین، ز؛ و دیگری. (1392). عوامل موثر بر اعتماد به عملکرد روابط عمومی قوه قضائیه. مجله مطالعات رسانهای. سال هشتم، شمارهی بیست و سه.
درگاه ملی آمار ایران. (1390). گزیده نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن. تهران: سایت مرکز آمار ایران.
دلاور، ع. (1384). روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران: نشر ویرایش.
زتومکا، پ. (1386). اعتماد: نظریه جامعهشناختی. ترجمه: غ، غفاری. تهران: نشر شیرازه .
سروین، و؛ و دیگران. (1381). نظریههای ارتباطات. ترجمه: ع، دهقان. تهران: نشر دانشگاه تهران.
سعادت، ر. (1386). تخمین سطح و توزیع سرمایه اجتماعی استانها. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی. سال ششم، شمارهی بیست و سه.
سووی، آ. (1371). افکار عمومی و تاثیر آن در زندگی اجتماعی. ترجمه: ج، شیرنی. تهران.
شاهمحمدی، ن. (1389). عوامل موثر بر اعتماد به رسانه با تاکید بر خبر. فصلنامه تخصصی آموزش و پرورش.شمارهی شصت و نهم. ناشر: معاونت سیاسی صدا و سیما.
شایگان، ف. (1387). بررسى میزان اعتماد مردم به پلیس (مطالعه موردى شهر تهران). فصلنامه دانش انتظامى. سال دهم، شماره دوم.
صالحی امیری، س. (1386). مفاهیم و نظریههای فرهنگی. تهران: نشر ققنوس. چاپ اول.
عاملی، س. (1382). مطالعات انتقادی استعمار مجازی آمریکا، قدرت نرم و امپراتوریهای مجازی. تهران: انتشارات امیرکبیر.
علوی، پ. (1375). ارتباطات سیاسی. تهران: موسسه نشر علوم دینی.
گیدنز، آ. (1378). تجدد و شخصیت. ترجمه: ن، موفقیان. تهران: نشر نی.
محمدی، ا. (1393). اعتماد به تلویزیون و عوامل موثر بر آن. پایاننامه کارشناسیارشد علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی شهید بهشتی.
ین شویره، ک؛ و دیگری. (1385). واژگان بوردیو. ترجمه: م، کتبی. تهران: نشر نی، چاپ اول.