Opportunities and Limitations of Tourism Industry in Iran
Subject Areas : sociologySamad Rasoulzadeh Aghdam 1 , Seyyed Ahmad Mirmohammadtabar 2 , Samad Adlipour 3 , Yosef Zeynivand 4
1 - استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، آذر شهر- ایران
2 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه فردوسی مشهد- ایران.
3 - دانشجوی دکتری جامعهشناسی دانشگاه تبریز- ایران.
4 - کارشناسارشد مطالعات زنان، دانشگاه تهران- ایران.
Keywords: Iran, Tourism Industry, Tourism,
Abstract :
According to the UNESCO in 2007, Iran is among the five top countries in terms of cultural heritage and among the top ten countries in the world in terms of the potential of international tourist attraction. The main issue is that, regarding the high potential of Iran in terms of attracting tourists, why it has not been successful in this issue? Investigating the literature related to this issue indicates that, the tourism industry in Iran has opportunities and limitations. Therefore, in the present study, using a meta-analysis technique, these opportunities and limitations in Iran are investigated. The results of the research indicate that, the history and civilization of Iran, appropriate and unique ecotourism, the existence of diverse sects and religions, and low costs of tourism in Iran are among the most important opportunities and potential of tourism in Iran. In addition, the existence of political and planning limitations, over-reliance on oil incomes, infrastructural limitations and concentration of industries and services in only a few big cities, cultural and religious limitations, limitations related to advertisements and media, and limitations regarding training are among the most important challenges and limitations of the tourism industry in Iran.
استعلاجی، ع، ر؛ و دیگری. (1391). شناخت توانمندیهای گردشگری و ارائه الگوهای بهینه توسعه گردشگری از دیدگاه جغرافیای کاربردی (مطالعه موردی شهر ری). فصلنامه علمی پژوهشی انجمن جغرافیای ایران. دوره جدید، سال دهم، شماره 34، صص 275-251.
الوانی، س، م؛ و دیگری (1385). فرایند مدیریت جهانگردی. تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
امین بیدختی، ع، ا؛ و همکاران. (1389). آمیخته بازاریابی راهبردی در صنعت گردشگری. مطالعات مدیریت راهبردی. سال اول، شماره 3، صص 68-49.
ایمانی خوشخو، م، ح؛ و دیگری. (1389). عوامل موثر بر ارزش ویژه برند در مقصد گردشگری شهر یزد. فصلنامه مطالعات گردشگری. شماره13، صص 137-113.
بنادرویش، ف. (1382). نقش دولت و مدیریت بخش عمومی در پیشبرد و ارتقاء برنامههای جهانگردی. فصلنامه مطالعات گردشگری. شماره 23، صص 38-1.
تقوی، م؛ و دیگری. (1388). عوامل موثر بر رشد صنعت گردشگری ایران. پژوهشنامه اقتصادی. سال نهم، شماره 3، صص 172-157.
حیدری چیانه، ر. (1387). مبانی برنامهریزی صنعت گردشگری. تهران: انتشارات سمت.
حیدری چیانه، ر؛ و همکاران. (1392). تحلیلی بر سیاستگذاری گردشگری در ایران. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال دوم، شماره 5، صص 32- 1.
حیدری چیانه، ر؛ و همکاران. (1391). تحلیلی بر نظام آموزش عالی گردشگری در ایران مبتنی بر مدل سوات. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 1، 152- 129.
دلاور، ع. (1374). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد. چاپ اول.
رجبی، آ؛ و همکاران. (1388). اسلام، توریسم و مشکلات گردشگری در ایران. مجموعه مقالات همایش بینالمللی گردشگری در مرودشت. صص 11-1.
رسولزاده، م؛ و دیگری. (1391). بررسی و اولویتبندی روشهای تبلیغاتی موثر در جذب گردشگر در استان خراسان رضوی (مطالعه موردی شهر طرقبه). دو فصلنامه مطالعات گردشگری. سال اول، شمار، 1، صص 33-18.
رنجبریان، ب؛ و همکاران. (1391). تحلیل نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری خارجی استان اصفهان با استفاده از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی فازی. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 1، صص 34-13.
سعیدی، ع، ا؛ و همکاران. (1391). موانع اساسی سیاستگذاری گردشگری از نظر نخبگان. مجله برنامهریزی و توسعه گردشگری. سال اول، شماره 2، صص 56-33.
صمدیان، ا؛ و همکاران. (1388). نقش آموزش بر توسعه زیرساختها در صنعت توریسم ایران. فصلنامه علمی پژوهشی جغرافیای انسانی. سال اول، شماره 4، صص 118-105.
صیدایی، س، ا؛ و دیگری. (1389). نقش امنیت در توسعه گردشگری. فصلنامه تخصصی علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر. سال چهارم، شماره 8، صص 110-97.
غفاری، ﻫ ، و دیگری. (1381). صنعت توریسم در ایران: چالشها و راهکارها. اطلاعات سیاسی- اقتصادی. شماره 185 و 186، صص 225-218.
محسنی، ر، ع. (1388). گردشگری پایدار در ایران: کارکردها، چالشها و راهکارها. فضای جغرافیایی. سال نهم، شماره 28، صص 171-149.
مقدم، ف؛ و دیگری. (1390). مدیریت نام تجاری در گردشگری. تهران: دومین سمینار مدیریت برند در گردشگری.
Alejziak, B. W. (1999). Tourism in the face of 21st century challenges. Institute of Tourism Academy of Physical Education. Krakow, Poland.
Andreu, R. & etal. (2010). Entry of Spanish tourism firms into new businesses. International Journal of Contemporary Hospitality Management. Vol. 22, No. 1, P.p: 7-23.
Asadi, R. & etal. (2011). Prioritization of Forms of Tourism in Iran to Formulate National Strategies. European Journal of Scientific Research. Vol. 65, No. 1, P.p: 144-152.
Elliott, J. (1997). Tourism: Politics and Public Sector Management. London: Routledge, P.p: 37-46.
Fatemi, S. & etal. (2012). Dominate Actors and opportunities of Tourism Industry in Iran. International Journal of Innovative Ideas. 12(3), P.p: 15-24.
France, L. (1997). The Earthscan Reader in Sustainable Tourism. Earthscan Publications, London. P.p: 1-22.
Ghaffari, H. & etal. (2009). Tourism in Iran: Challenges and Solutions. Journal of political and economic information. Vol. 17, P.p: 180-188.
Hajipour. A. H. (2007). The First Cultural Congress & Natural Heritage.Tehran, Iran.
Hamedi, M. (2010). Sustainable Tourism Development in Iran: Concept, Opportunities and Challenges. International Journal of Sustainable Development. Vol. 2, No. 2, P.p: 35-42.
Harrison, D. (1995). Tourism and the less Developed Countries. Halsted Press, New York.
Houshmand, Z. (2006). Iran, in Literature from the "Axis of Evil. A Words Without Borders anthology. P.p: 1-3.
Karimi, G. (2009). Tourism development in the 24 essential public programs. P.p: 156-172.
Karl, T. (1997). The Paradox of Plenty. University of California Press. P, 53.
Laimer, P. & Juergen, W. (2009). Portfolio Analysis as a Strategic Tool for Tourism Policy. Tourism Review. P.p: 17-31.
Mathieson, A. & etal. (1982). Tourism: Economic, Physical and Social Impacts. Harlow: Longman. Recommendations on Tourism Statistics. Statistical Papers. M (New York: United Nations). (83): 5.1994.
Simon, S. (2002). Tourism on Turkey. Industry and servise sector Publication.
Tajzadeh, A. (2012). Islam and Tourism: A Review on Islamic Republic of Iran. International Journal of Management and Humanity Sciences. 1 (1), P.p: 17-23.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2010. The World Economic Forum. http://www.weforum.org/.
The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. The World Economic Forum. http://www.weforum.org/.
Tosun, C. (2001). Challenges of Sustainable Tourism development in the developind world: the case of turkey. Tourism management.Vol. 22, P.p: 286- 303.
World Tourism Organization. (2012). UNWTO Annual Report 2011, Madrid.
World Tourism Organization. (2013). UNWTO Annual Report 2012, Madrid.
Zolfaghari, H .(2007). Potentials and limitations in iran for developing tourism sector. International Symposium on Geography, Environment and Culture in the Mediterranean Region, Balikesir-Turkey.