Comparison of the amount and type of use of Tehran citizens From print media to audio-visual media
Subject Areas : sociology
Badee Ghorbani
1
,
Somayeh Tajik Esmaeili
2
*
1 - PhD Student in Communication Sciences, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Social Communication, Faculty of Humanities, East Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran (Corresponding Author). E-emil: Stajik@iauet.ir
Keywords: media consumption, citizens of Tehran, Print Media, Audio-Visual Media,
Abstract :
The present study was designed and conducted with the aim of comparing the amount and type of use of written media with audio-visual media by Tehran citizens. This research is applied in terms of purpose and descriptive method and has been performed with a survey technique and a questionnaire measurement tool. The statistical population includes all citizens living in Tehran, which according to the latest census in 2016 and the statistics available on the website of the Statistics Center of Iran is 8,693,706 people. The research questionnaires were distributed through a google form among a sample of 396 people and were analyzed using SPSS. Findings showed that the amount and type of use of print media by Tehran citizens is different from audio-visual media and the rate of citizens' use of written media (such as books, newspapers, weekly, monthly, etc.) of audio-visual media (radio, television) , Cinema, theater, internet and cyberspace) less. This difference in media consumption is in some cases also due to the gender of the citizens..
امام جمعه زاده، سید جواد؛ صادقی نقدعلی، زهرا؛ رهبر قاضی، محمود رضا؛ نوعی باغبان، سید مرتضی(1392)، بررسی رابطه مصرف رسانه ای و انسجام اجتماعی(مطالعه موردی جوانان شهر تبریز) . فصلنامه مطالعات توسعه اجتماعی – فرهنگی، دوره اول، شماره 4، 31-9.
بهمنی، لیلا؛ بوستانی، داریوش(1394). سواد رسانه ای و مصرف گرایی(مطالعه موردی: زنان ساکن شهر شیراز). فصلنامه توسعه اجتماعی، دوره 10، شماره 1، 212-187.
تقوی، سید عباس، صادقی، سهیل(1395). بررسی رابطه ی مصرف رسانه های جمعی با میزان دینداری در میان دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان. پژوهش نامه فرهنگی هرمزگان، شماره 13
تورن، آلن (1385)، نقد مدرنیته ، ترجمة علی اصغر سعیدی، انتشارات کویر، تهران.
حسنی، محمد(1389).بررسی ارتباط بین وضعیت پوشش و آرایش زنان تهرانی و مصرف رسانه ای آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته ارتباطات گرایش تحقیق در ارتباطات. دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران.
حقگویی اصفهانی، مرضیه (1386).بررسی همبسته های اجتماعی میزان رضایتمندی زنان از تماشای سریا لهای تلویزیونی. پایان نامة کارشناسی ارشد رشتة جامعه شناسی. بابلسر: دانشکدة علوم انسانی و اجتماعی.
دادرس، زهرا؛ فرامرزیانی، سعید؛ جعفری، علی و بیابانی، غلامحسین(1398). اعتیاد به شبکههای اجتماعی موبایلی و اثرات فرهنگی و رفتاری ناشی از آن(مورد مطالعه: دانشآموزان دختر دوره متوسطه). فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، سال پنجم، شماره 19، 117-150.
دی فلور، دنیس( 1989). رشد و کاهش تحقیق در انتشار اخبار، تهران: پزوهش و سنجش
رضوی زاده، نورالدین(1385). بررسی تأثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 31.
روشندلاربطانی، طاهر؛ خواجه ثیان، داتیس و قاسمی، محمد(1390). تبیین مدل کاربرد رسانههای جمعی برای پیشگیری از ارتکاب جرم. فصلنامه نظم و امنیت، شماره اول، سال چهارم، 55-81.
سماواتی، زهرا (1397). رسانه و سبک زندگی فردی - اجتماعی خانواده از توصیف و تبیین تا اصلاح و تغییر در www.imam-khomeini.ir/fa/n142426 .
سورین، ورنر جوزف، و جیمز دبلیو تانکارد( 1381). نظریههای ارتباطات، ترجمهی علیرضا دهقان، تهران، انتشارات دانشگاه تهران.
شهرام نیا، امیر مسعود؛ مرندی، زهره ؛ محرابی کوشکی، راضیه؛ سیستانی، محسن(1394)، رابطه مصرف رسانه ای و سرمایه فرهنگی. فصلنامه علمی – پژوهشی رفاه اجتماعی، سال پانزدهم، شماره 59.
علیآقایی، محبوبه؛ رزمجو، علی اکبر و امیری، جهاندار(1400). عوامل مؤثر بر رضایت مردم شهر کرمانشاه از اخبار شبکه تلویزیونی «زاگرس». فصلنامه علمی مطالعات میان رشتهای ارتباطات و رسانه، سال چهارم، شماره 1(پیاپی11). 45-80.
عابدینی، نصرت الله؛ قاسمی، حمید و صابونچی، رضا(1399). رابطه مصرف رسانهای با مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان علوم ورزشی. مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. دوره هفتم، شماره 26، 11-24.
علیخواه، فردین؛ رستمی، الناز( 1390)، مصرف رسانه ای و سبک زندگی(مطالعه ای در بین شهروندان شهر تنکابن). فصلنامه علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال هفتم، شماره بیست و هشتم.
فاضلی، م(1382)، مصرف و سبک زندگی. ناشر صبح صادق، قم.
فتاحی، علی؛ امین بیدختی، علی اکبر و دانایی، ابوالفضل(1400). ارائه الگوی مدیریت رسانههای جمعی در مدیریت بحرانهای اجتماعی. فصلنامه مدیریت بحران. شماره نوزدهم، 113-125.
کازنو، ژان(1367). جامعهشناسی وسایل ارتباط جمعی، ترجمه باقر ساروخانی و منوچهر صبوری، انتشارات اطلاعات : تهران.
گیبنز، جا نآر و بو ریمر(1381).. سیاست پست مدرنیته. منصور انصاری. تهران: گام نو.
گیدنز،آنتونی(1377). پیامدهای مدرنیته ،ترجمه محسن ثلاثی،نشر مرکز
محمدی، محمدعلی(1383)، طرح سرمایة اجتماعی و سنجش آن ، انتشارت دانشگاه علوم بهزیستی و توا نبخشی، تهران.
محمودی رجا، سید ذکریا؛ توفیقیان فر، علی حسن؛ اکبری، ایمان؛ محمودی، سید محمد(1397 ). بررسی رابطه مصرف رسانه های ارتباطی و سرمایه اجتماعی معلمان (مطالعه موردی، معلمان دوره دبیرستان شهر سی سخت)، فصلنامه رسانه، سال بیست و نهم ، شماره 1
مهدی زاده، سید محمد (1391). نظریههای رسانه: اندیشههای رایج و دیدگاههای انتقادی. تهران: همشهری.
موحد، مجید؛ عباسی شوازی، محمدتقی؛ مرحمتی، ندا(1389). رسانه، جنسیت و مصرفگرایی: مطالعه رابطه استفاده از رسانه های جمعی باتمایلات مصرفگرایانه ی دختران و پسران جوان در شهر شیراز. فصلنامه مطالعات راهبردی زنان. 12(47).
هرسیج، حسین؛ محموداوغلی، رضا؛ عیسی نژاد، امید و رهبرقاضی، محمودرضا(1391). بررسی تأثیرات مصرف رسانه ای بر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه اصفهان. فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست و سوم، شماره سوم. 92-75.
- Bell, B. T. &Dittmar, H. (2012). Does Media Type Matter? The Role of dentification in Adolescent Girls’ Media. Consumption and the Impact of Different Thin-Ideal Media on Body Image, Sex Roles.
- Jansson, A. (2002). The Mediatization of Consumption. Towards An Analytical Framework of Image Culture. Journal of Consumer Culture, 2, pp. 5-31.
- Le Heron, J. & Sligo, F. (2005). Acquisition of simple and complex knowledge; a knowledge gap perspective. Educational, Technology & Society, 8 (2). PP190-202.
- MacQuail, D (1994). Mass communication theory.London: sage LTD,third edition.
- Paek, Hye-Jin and Zhongdang Pan (2004). “Spreading Global Consumerism: Effects of Mass Media and Advertising onConsumerist Values in China”, Journal of Mass Communication and Society7(4): 491-515.
_||_
- Abedini, N; Ghasemi, H And Sabounchi, R (1399). The Relationship Between Media Consumption And Communication Skills And Ethical Behaviors Of Sports Science Students. Organizational Behavior Management Studies In Sport. Seventh Volume, No. 26, 11-24.
- Ali Aghaei, M; Razmjoo, A.A And, Jahandar A (1400). Factors Affecting The Satisfaction Of The People Of Kermanshah From The News Of "Zagros" TV Channel. Journal Of Interdisciplinary Communication And Media Studies, Fourth Year, No. 1 (Series 11). 45-80.
- Alikhah, F; Rostami, E (2011), Media Consumption And Lifestyle (A Study Among The Citizens Of Tonekabon). Social Sciences Scientific And Research Quarterly, Year 7, Issue 28.
- Bahmani, L; Bustani, D (1394). Media Literacy And Consumerism (Case Study: Women In Shiraz). Social Development Quarterly, Volume 10, Number 1, 212-187.
- Bell, B. T. &Dittmar, H. (2012). Does Media Type Matter? The Role Of Dentification In Adolescent Girls’ Media. Consumption And The Impact Of Different Thin-Ideal Media On Body Image, Sex Roles.
- Casno, J (1367). Sociology Of Mass Media, Translated By Baqer Sarukhani And Manouchehr Sabouri, Information Publications: Tehran.
- Casno, Jean (1367). Sociology of Mass Media, translated by Baqer Sarukhani and Manouchehr Sabouri, Information Publications: Tehran.
- Dadras, Z; Faramarziani, S; Jafari, A, Biabani, Gholam H (1398). Addiction To Mobile Social Networks And Its Cultural And Behavioral Effects (Case Study: Female High School Students). Quarterly Journal Of Modern Media Studies, Fifth Year, No. 19, 117-150.
- De Flor, D (1989). Growth And Decrease Of Research In News Publishing, Tehran: Research And Measurement
- Fattahi, A; Amin Beidakhti, A And Danaei, A (1400). Providing A Model For Mass Media Management In Social Crisis Management. Crisis Management Quarterly. No. 19, 113-125.
- Fazeli, M (2003), Consumption And Lifestyle. Publisher Sobh Sadegh, Qom.
- Gibbons, Ja Nar And Bo Reimer (2002). Postmodern Politics. Mansour Ansari. Tehran: New Step.
- Giddens, A (1377). Consequences Of Modernity, Translated By Mohsen Thalasi, Published By Markaz.
- Harsij, H; Mahmoud Oghli, R; Issa Nejad, O, Qhaze Rahbar, M. R (2012). Investigating The Effects Of Media Consumption On The Social Identity Of Isfahan University Students. Journal Of Applied Sociology, Year 23, Issue 3. 92-75.
- Hassani, M (1389). Investigating The Relationship Between The Dress And Makeup Status Of Tehran Women And Their Media Consumption. Master Thesis. Field Of Communication Research Trend In Communication. Faculty Of Radio And Television Of The Islamic Republic Of Iran.
- Imam Fridayzadeh, S.J; Sadeghi Naqdali, Z; Judge Leader, M; A Kind Of Gardener, Seyed Morteza (2013), A Study Of The Relationship Between Media Consumption And Social Cohesion (A Case Study Of Young People In Tabriz). Quarterly Journal Of Socio-Cultural Development Studies, Volume 1, Number 4, 31-9.
- Isfahani Truthfulness, M (2007). A Study Of Social Correlations The Level Of Women's Satisfaction With Watching TV Series. Master Thesis In Sociology. Babolsar: Faculty Of Humanities And Social Sciences.
- Jansson, A. (2002). The Mediatization Of Consumption. Towards An Analytical Framework Of Image Culture. Journal Of Consumer Culture, 2, Pp. 5-31.
- Le Heron, J. & Sligo, F. (2005). Acquisition Of Simple And Complex Knowledge; A Knowledge Gap Perspective. Educational, Technology & Society, 8 (2). PP190-202.
- Macquail, D (1994). Mass Communication Theory.London: Sage LTD,Third Edition.
- Mahmoudi Raja, S.; Tawfiqianfar Akbari, Ali H;; Mahmoudi, S.M (1397). Investigating The Relationship Between Communication Media Consumption And Teachers' Social Capital (Case Study, Sisakht High School Teachers), Media Quarterly, Year 29, Issue 1
- Mehdizadeh, S. M (1391). Media Theories: Common Thoughts And Critical Perspectives. Tehran: Hamshahri.
- Mohammadi, M (2004), Social Capital Plan And Its Measurement, University Of Social Welfare And Rehabilitation Sciences, Tehran.
- Roshandel Arbatani, T; Khajeh Thyan, D And Ghasemi, M (1390). Explain The Model Of Using Mass Media To Prevent Crime. Order And Security Quarterly, First Issue, Fourth Year, 55-81.
- Samavati, Z (1397). Media And Individual-Social Lifestyle Of The Family From Description And Explanation To Correction And Change At Www.Imam-Khomeini.Ir/Fa/N142426.
- Surin, W, And James W. Tancard (2002). Communication Theories, Translated By Alireza Dehghan, Tehran, University Of Tehran Press.
- Thorne, A (2006), Critique Of Modernity, Translated By Ali Asghar Saeedi, Kavir Publications, Tehran.