Sociological explanation of Quranic examples of social justice from the point of view of Allameh Tabatabai in Tafsir al-Mizan
Subject Areas : sociologyMohammad Rashidi 1 , Seyyed Mohammad Ayazi 2 , Seyyed Mohammad Bagheri Hojjati 3 , Mahdi Mehrizi 4
1 - PhD student in the field of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
2 - *Assistant Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.m.ayazi@srbiau.ac.ir
3 - Full Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
4 - Associate Professor, Department of Quranic and Hadith Sciences, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Unit, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
Keywords: Allameh Tabatabai, Economic sociology, Tafsir al-Mizan, Qur', an, examples of social justice,
Abstract :
The sociological field of economic justice is one of the most important and obvious areas of Islamic justice that the Qur'an has proposed in various verses. The social field of economic justice in the Qur'an is based on preserving the financial privacy of others and encouraging work and establishing equality in transactions, and it can be examined in three stages: origin-oriented, process-oriented, and result-oriented. Observance of sociological economic justice is one of the fields of excellence and development of the society, and the interpreters of the Holy Quran have taken great care in interpreting such verses and have tried to define the dimensions and indicators of the Quranic economic sociological justice theory by explaining and accurately interpreting these verses. This research, based on the analytical-descriptive method of Allameh Tabataba'i in Tafsir al-Mizan, examines examples of social and economic justice in addition to the three mentioned axes, and evaluates and examines examples of sociological economic justice and how the interpreter's method in extracting examples from the verses of the Qur'an. will pay. Allameh Tabatabaei, relying on philosophical concepts or knowledge of statecraft and the divine justice system, has explained the sociological examples in an enlightening and precise way, and in the necessary cases, he has included historical and narrative examples in the commentary.
قرآن کریم، ترجمه فولادوند
الاصفهانی راغب، (1996م)، مفردات، دمشق دار القلم،
بجنوردی، میرزا حسن (1377)، القواعد الفهقیة، قم: نشر الهادی، چاپ اول
توسلی، حسین (1375)، مبانی نظری عدالت اجتماعی، تهران: مدیریت بهره وری بنیاد مستضعفان
حسینی، سیدرضا، (1388)، معیارهای عدالت اقتصادی از منظر اسلام(بررسی انتقادی نظریه شهید صدر)، فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد اسلامی، س8، ش32، صص 5ـ 37
خوری، سعید،(1374) اقرب الموارد فی فصح العربیه، قم: چاپخانه أسوه، چ اول،
دهخدا علی اکبر، (1341)، لغت نامه دهخدا، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
سجادی، سید جعفر، (1362) فرهنگ معارف اسلامی، تهران: شرکت مؤلفان و مترجمان ایران
عیوضلو، حسین (1384)، عدالت و کارایی در تطبیق با نظام اقتصادی اسلام، تهران: دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ اول.
طباطبایی، محمدحسین (1411)، تفسیر المیزان، بیروت: مؤسسه أعلمی للمطبوعات
ــــــــــ (بی تا) المیزان، قم: جامعة المدرسین فی الحوزة العلمیة
الفاخوری، حنا، تاریخ فلسفه در جهان اسلامی، ترجمه و تشخیص عبدالحمید آیتی،تهران.
فارابی، (1361ش) اندیشه های اهل مدینه فاضیه، ترجمه و تشخیص سید جعفر سجادی، تهران
مصطفوی، میرزا حسن (1367) تفسیر روشن، تهران: چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى.
مطهری، مرتضی، (1352) بررسی اجرای مبانی اقتصاد، تهران انتشارات حکمت،.. مطهری، مرتضی، (1352)،
..........................عدل الهی. تهران: صدرا
نفیسی، علی اکبر، (1352)فرهنگ نفیسی، تهران: انتشارات دانشگاه تهران
ویلیام تی، بلوم (1373)، نظریههای نظام سیاسی، تر: احمد تدین، تهران، نشر أران
یوسفی، احمد علی (1384)، عدالت اقتصادی، مجله اقتصاد اسلامی، تهران: انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
_||_