Materials and Sensory Experience of Peter Zumthor’s Interior Architecture ( Case Study: Three Works )
Subject Areas : Interior Architecturefaranak shanazari 1 , Narjes Falakian 2 *
1 -
2 - Department of Architecture, Ramsar Branch, Islamic Azad University, Ramsar, Iran.
Keywords: Materials, Sensory Experience, Interior Architecture, Peter Zumthor, sensory perception,
Abstract :
In contemporary architecture, the sensory experience of space is considered one of the key dimensions in interior design. Materials, as one of the most effective factors shaping space, play a role beyond structure and function and can be a medium for conveying sense, meaning, and perception. This study aims to investigate the role of materials in the formation of sensory experience in interior architecture, and analyzes three prominent examples of Peter Zumthor’s works, including the Termeh Vals Bathhouse, the Brother Claus Church, and the Columba Museum. The main question of the research is how materials in these works are transformed from a construction element into a tool for creating meaning and spatial perception. The research method was qualitative and descriptive-analytical, and the information was collected through library studies and analysis of comparative tables. The results of the research show that Zumthor, by consciously choosing materials and paying attention to their sensory characteristics such as texture, color, temperature, light, and sound, created spaces that invite the user to a perceptual, emotional, and mental experience. In all three works, materials are not only the builders of the body, but also the language of expression of meaning, memory, and the atmosphere of the space. In conclusion, it can be said that materials in Zumthor's works act as a tool for activating the senses and creating a lived experience of architecture, transforming the user's presence in the space into a personal, intuitive and profound matter.
1. بهزادپور، محمد؛ حقپرست، فاطمه؛ عباسی، مبینا. (۱۴۰۲). واکاوی ادراکات حسی در معماری با رویکرد پدیدارشناسی در آثار پیتر زومتور (نمونه موردی: حمام والس و کلیسای برادران کلاوس). فصلنامه گامهای راهبردی در معماری و شهرسازی، ۹(۵)، ۶۵–۸۴.
2. پالاسما، یوهانی. (۱۳۹۲). دست متفکر (ترجمه علی اکبری). تهران: نشر پرهام نقش.
3. تقویان، نگار؛ صالحآبادی، امیرمحمد. (۱۳۹۷). نگاه معنایی پیتر زومتور به عناصر طبیعی در کلیسا برادر کلاوس. در مجموعه مقالات کنگره بینالمللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرو در کشورهای اسلامی (۱۹–۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد).
4. ربانی، مسعود؛ ربانی، فرشید. (۱۴۰۱). ادراک حسی، خیالی و عقلی در اندیشهی معماری پیتر زومتور. در دومین همایش ملی معماری، عمران، توسعه شهری و افقهای هنر اسلامی در بیانیه گام دوم انقلاب. دانشگاه هنر اسلامی تبریز.
5. زومتور، پیتر. (۱۳۹۰). موزه کلومبا؛ متافیزیک حضور و هستیشناسی روح (ترجمه آرش بصیرت). بازیابیشده از وبگاه اتووود: www.etoood.com/NewsShow.aspx?nw=1031 .
6. نیک فطرت، مرتضی؛ موسیپور، الهام. (۱۳۹۴). بررسی آثار منتخب پیتر زومتور با رویکرد پدیدارشناسی. دومین کنفرانس ملی مطالعات نوین در معماری، عمران و شهرسازی ایران. مشهد.
7. نیک فطرت، مرتضی؛ میرگذار لنگرودی، سیده صدیقه. (۱۳۹۴). رهیافت پدیدارشناسی در اندیشهی پیتر زومتور. تهران: نشر علم معمار.
8. شریفیان، آرمین. (۱۳۹۴). پدیدارشناسی ادراکات حسی در باززندهسازی بناها (بررسی موردی: موزه کلومبا). کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، معماری و شهرسازی ایران معاصر. تهران.
9. AZQuotes.(n.d.).Peter Zumthor Quotes. Retrieved April 2025, from https://www.azquotes.com/author/37086-Peter_Zumthor.
10. Bachelard, G. (1994). The Poetics of Space. Boston: Beacon Press. Denzin, N. K., & Lincoln, Y. S. (Eds.). (1994). Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
11. Feilden, B. M. (2003). Conservation of Historic Buildings (3rd ed.). Boston, MA: Architectural Press.
12. Gonçalves, A. R., Andrade, D., & Máximo, P. (2024). The use of compacted concrete in Peter Zumthor's Bruder Klaus Chapel. ARACÊ Magazine, 6(4), 17937–17956.
13.Holl, S., Pallasmaa, J., & Pérez-Gómez, A. (2007). Questions of Perception: Phenomenology of Architecture. San Francisco: William Stout Publishers.
14. Merleau-Ponty, M. (2005). Phenomenology of Perception (C. Smith, Trans.). London: Routledge.
15. Pallasmaa, J. (1996). The Geometry of Feeling: A look at the phenomenology of architecture. In K. Nesbitt (Ed.), Theorizing a New Agenda for Architecture: An Anthology of Architectural Theory 1965–1995 (pp. 448–453). New York: Princeton Architectural Press.
16. Potworowski, I. (2022). Mediator of Transcendence: The Kolumba Museum in Cologne. CAVAD.
17. Saieh, N. (2010, November 2). Multiplicity and Memory: Talking About Architecture with Peter Zumthor. ArchDaily. Retrieved from https://www.archdaily.com/85656.
18. Vukoszávlyev, Z. (2012). Light and Essence. Óbuda University e-Bulletin, No. 1.
19.Zumthor, P. (2010). Thinking Architecture (3rd & expanded ed.). Basel: Birkhäuser.
20. Yusof, S. N. A. B. M. (2021). The Analysis of Peter Zumthor's Emotional Architecture in Therme Vals. International Journal of Advanced Research in Engineering and Innovation (IJAREI), 3(12), 30–36.