A Study of Ahmad Kasravi's Political Works: Intellectual Foundations and Influence on Later Intellectuals
Subject Areas : political sociology
hamidreza haghighat
1
*
,
bijan zahedi
2
,
alireza biyabannavard
3
1 -
2 - Depatment of political science, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
3 -
Keywords: Kasravi, nationalism, scientism, authoritarianism, Javad Tabatabaei,
Abstract :
The aim of this article is to examine and discover the roots of Ahmad Kasravi Tabrizi's thought. To this end, using the approach of Thomas Spriggans' "Crisis of Response" theory, the hypothesis is tested that Ahmad Kasravi's political thoughts are the product of his thinking and in response to the crises of his time. Kasravi believed that Iran's problems should be solved by Iranian thinkers and in a native way and did not like imitation of Europe. Kasravi believed that "old and new miseducation" had caused "Ignorance of Iranians" and that it was necessary to confront it. Kasravi's thoughts have continued in thinkers after him, such as Ali Shariati and Javad Tabatabaei, although they have refrained from expressing this influence. The benefit of the present study is that we can better understand the roots of the thoughts of contemporary intellectuals. In this article, the question is raised: What is the root of Iran's problems in Kasravi's view and what solution does he offer? In response, we propose the hypothesis that, in Kasravi's view, Iranian ignorance is the root of all problems and the solution is not presented He considers a new religion based on human reason that has brought about the unity and oneness of Iranians and a life based on reason. The approach of the philosophical article is descriptive, the type of article is descriptive, and the method of collecting information is the direct and immediate study and examination of Kasravi's works.
اسپریگنز، توماس (1370) فهم نظریه های سیاسی، برگردان فرهنگ رجایی، تهران : انتشارات آگه
اصیل، حجت الله (2536 ش) سیری در اندیشه سیاسی کسروی، امیر کبیر، تهران
آل احمد، جلال (1340) بررسی تاثیرات غربزدگی بر جامعه و فرهنگ ایران، تهران، رواق
جزایری، محمد علی (1390) کسروی و برخورد فرهنگی شرق با غرب، ایران نامه، سال هشتم، شماره 3
خرمشاد، محمد باقر، کلانتری مهجردی، علیرضا، صولتی، حسین (1397) گفتمان هویت ملی جریان ناسیونالیسم قبل و بعد از انقلاب اسلامی (با تطبیق اندیشه احمد کسروی و عرت الله سحابی) فصلنامه جستارهای سیاسی معاصر،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال نهم، شماره اول
خضرائی، محمد جواد (1400) خوانش عقلایی تاریخ اندیشه ایران، ذیل نظریه ایرانشهری مروری بر نظریه ایران شناسی سید جواد طباطبائی، اولین همایش ملی انقلاب اسلامی و افق تمدنی آینده، تهران
شریعتی، علی (1351) تشیع علوی و تشیع صفوی، تهران، حسینیه ارشاد
کسروی ، احمد (1316) فیلسوف، پیمان، سال چهارم، شماره 13
کسروی، احمد (1313) پیمان، زبان فارسی، سال اول، شماره 14
کسروی، احمد (1313) مجله پیمان، سال یکم، شماره 11
کسروی، احمد (1313) مجله پیمان، سال یکم، شماره 12
کسروی، احمد (1314) راه رستگاری، پیمان، سال دوم، شماره 2
کسروی، احمد (1315) مردان خدا، پیمان، سال سوم، شماره 3
کسروی، احمد (1315) مردان خدا، پیمان، سال سوم، شماره 3
کسروی، احمد (1321) پرچم، ما به کار از راهش درآمده ایم، سال اول، شماره 70
کسروی، احمد (1321) پیمان، درباره آذربایجان، شماره 7
کسروی، احمد (1321) در پیرامون فلسفه، گفتارهای ماهنامه پیمان،
کسروی، احمد (1322) مجله پرچم، شماره یکم، نیمه یکم فروردین
کسروی، احمد (1322) ورجاند، تهران، انتشارات فرخی، چاپ اول
کسروی، احمد (1322) ورجاوند بنیاد، بخش دوم – درباره دین، چاپ یکم
کسروی، احمد (1323) بخوانید و داوری کنید، تهران ، چاپ یکم
کسروی، احمد (1324) امروزه چاره چیست؟ چاپ اول، تهران،چاپخانه اردیبهشت
کسروی، احمد (1324) در راه سیاست ، تهران، چاپ اول
کسروی، احمد (1355) زندگانی من ، تهران ، نشر و پخش کتاب.
کسروی، احمد (1356) کاروندی کسروی به کوشش یحیی ذکاء ، تهران، نشر شرکت سهامی کتاب های جیبی، چاپ دوم
کسروی، احمد (1378) در پرامون خرد. تهران، انتشارات فردوسی
کسروی، احمد( 1323 )کار و پیشه و پول به زبان عادی، چاپ نخست، تهران، انشارات چاپاک
یادگاری، سمانه، الهی منش محمد حسین، شیرخانی، علی (1395) بررسی تطبیقی آثار سیاسی – ادبی روشنفکران مشروطه با عصر پهلوی اول (مطالعه موردی کسروی . آخوند زاده) سومین کنفرانس بین المللی پژوهش در علوم و تکنولوژی- برلین- آلمان