Anthropological components of the ritual symbols of Muharram and its functions
Subject Areas : political sociology
1 - Assistant Professor. Department of Social Sciences , Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: symbol (sign), rites (rites), mourning, Muharram,
Abstract :
One of the important events that had a deep impact on Iranian Islamic society is the Karbala incident. Undoubtedly, the secret of the durability and deep impact of the Ashura incident should be sought in the quality of this incident and the personalities of the parties involved in it. Ashura rituals are full of meanings and concepts that create identity and cohesion. Today's Muharram rituals are sometimes the same ones that have been inherited from the ancient tradition of Shia societies until today, but parts of it have changed and evolved over time. Religious rites are one of the main components of the culture of societies, which connect people, the cohesion of the community, give identity and create religious values in the community. The working method in this research is using the school of symbolic anthropology and interpretationism, in-depth study, presence in the research field and direct observation along with participation and interview, which also used documentary and library study. Muharram ceremonies and culture. Ashura has many positive functions (individual and social) among people and influences them to pursue a better individual and collective moral and spiritual life. The Muharram ceremony and its symbols strengthen virtues such as courage, anti-tyranny, justice, sacrifice, loyalty and strengthen social cohesion and identity among people. The characters in the month of Muharram and tazee ceremony are a symbol of right and wrong. What is transmitted to the people during the Muharram ceremony is the power of codes and symbols.symbol (sign), rites (rites), mourning, Muharram
- قرآن کریم
- بلوکباشی، علی( 1380) نوروز جشن نوزایی آفرینش، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، تهران.
- حسین آبادی، زهرا- محمد پور، مرضیه(1395) بررسی نمادهای تصویری هنر شیعی در نقاشی قهوه خانه ای، دو فصلنامه پیکره دانشکده هنر شوشتر، شماره نهم و دهم، ص 35-50 .
- خالدی، ابوخالد (1386) عاشورا و فرهنگ عزاداری، مجلۀ بازتاب اندیشه، شمارۀ 98.
- خودی، الدوز(1385) معانی نماین شیر در هنر ایران، کتا ماه هنر، شماره 97 و 98
- رشیدوش، وحید(1402) فرهنگ عامه آذری های ایران، انتشارات آرون، چاپ اول، تهران.
- رشیدوش، وحید(1398) تحلیل مردم شناختی مراسم مذهبی الله الله حسینه وینا مراسم احرام بستن در شهرستان مراغه، فصلنامه پژوهش در هنر و علوم انسانی، سال چهارم، شماره پنجم، پیاپی 19، ص 1-10.
- سعید مدنی، سید محسن( 1398) نظریه های انسان شناسی، انتشارات دانشگاه یزد، چاپ دوم، یزد.
- ستوده، هدایت الله( 1396) نماد شناسی، انتشارات ندای آریانا، چاپ سوم، تهران.
- سیوری، راجر(1378) ایران عصر صفوی، ترجمه: کامبیز عزیز، انتشارات نشر مرکز، چاپ هفتم، تهران.
- ستاری، جلال(1372) مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، انتشارات مرکز، چاپ اول، تهران.
- شربتیان، یعقوب( 1400) مردم شناسی و اعتقادات دینی، انتشارات آوای نور، چاپ اول، تهران.
- شعاع، اصغر- آنی زاده، علی- حاجی محمد یاری، رقیه- دوستی،شهرزاد- شایسته رخ، اله(1393) محرم و صفر در فرهنگ مردم ایران، انتشارات مرکز تحقیقات صدا و سیما، چاپ اول، تهران.
- فربد، محمد صادق(1387) سوگواری های مذهبی در ایران، انتشارات الهدی، چاپ اول، تهران.
- فکوهی، ناصر(1398) تاریخ اندیشه و نظریه های انسان شناسی، انتشارات نی، چاپ اول، تهران.
- میت فورد، میراندابروس( 1388) نمادها و نشانه ها در جهان، ترجمه: ابوالقاسم دادور- زهرا تاران، انتشارات دانشگاه الزهرا، چاپ اول، تهران.
- منتظر القائم، اصغر- کشاورز، زهرا سادات( 1396) بررسی تغییرات اجتماعی مراسم و مناسک عزاداری عاشورا در ایران، فصلنامه علمی پژوهشی شیعه شناسی، سال پانزدهم، شماره 58، ص 37-72.
- میرشکرایی، محمد(1383) محرم و نشانه های نمادین، کتاب ماه و هنر، شماره 75-76.
- محدثی، جواد( 1374) فرهنگ عاشورا، انتشارات معروف، چاپ اول، قم.
- یاحقی، محمد جعفر( 1386) فرهنگ اساطیر و داستان واره در ادبیات فارسی، انتشارات فرهنگ معاصر، چاپ چهارم، تهران.
- سایت باشگاه خبرنگاران