Explaining the effects of event-based tourism on functional metamorphosis of urban infants in Iran (Case study: Ritual tourism of Armaghankhaneh city of Zanjan)
Subject Areas : Urban and Regional Planning StudiesMohammad T aghi Heidari 1 , mohammad rasoli 2 , parvin rahmati 3 , Sharareh Saeedpour 4
1 - Assistant Professor, Department of Geography & Urban Planning, Zanjan University, Zanjan, Iran
2 - Ph.D in Geography & Urban Planning, Zanjan University, Zanjan, Iran
3 - Masters Condidate, Geography & Tourism Planning, Zanjan University, Zanjan, Iran
4 - Ph.D Condidate in Geography & Urban Planning, Tabriz University, Tabriz, Iran
Keywords: Event Based Tourism, social transformation, gift house of Zanjan, Newborn of the city,
Abstract :
Rituals in a city are magnetic, And they can be effective in conversion, alliance, and bonding, and by articulating components, they increase mobility, bargaining, and overall alliance power. Through the ritual propellants of the city, instead of being a silent, undefined and unknown being, It becomes something that is made of many more parts and many more joints.. In this context, the present article tries to explain the effects of ritual tourism in Armaghankhaneh and its effects on the metamorphosis of the city. The present article is descriptive-analytical and the information required for the research has been collected through library and survey methods. In this framework, to analyze the model mental software to examine the effects, SPSS is used to express the indicators of centrifuge, dispersion, kmo and Bartlett test, and finally smart pls software to express the level of significance. The performance of the indicators is exploited. The results of the present study show a 66% effect of religious tourism in the transformation of Armaghankhaneh. In this context, religious tourism has been most effective in investing in various public-private institutions, improving job opportunities, improving urban attractiveness, favorable tourism image, improving urban services and infrastructure, and defining a new urban identity.The present article is descriptive-analytical and the information required for the research has been collected through library and survey methods. In this framework, to analyze the model mental software to examine the effects, SPSS is used to express the indicators of centrifuge, dispersion, kmo and Bartlett test, and finally smart pls software to express the level of significance. The performance of the indicators is exploited. The results of the present study show a 66% effect of religious tourism in the transformation of Armaghankhaneh. In this context, religious tourism has been most effective in investing in various public-private institutions, improving job opportunities, improving urban attractiveness, favorable tourism image, improving urban services and infrastructure, and defining a new urban identity.
ابرقویی فرد، حمیده؛ صابونچی، پریچهره و فرزین، احمدعلی. (1397). بازخوانی نقش مناظر آیینی در هویت بخشی به شهرهای ایرانی. ماهنامه باغ نظر، 15(65)، 12-5.
افراخته، حسن. (1399). فضاهای پیراشهری: الگوها، عوامل و پسایندها. مجله توسعه فضاهای پیراشهری، 2(3)،18-1.
بذرافشان، مرتضی. (1401). درآمدی بر صنعت گردشگری. تهران: انتشارات مهکامه.
اوجاقلو، مریم. (1395). امکان سنجی توسعه گردشگری مذهبی شهر زنجان با تاکید بر مراسم آیینی، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا، دانشگاه زنجان.
بهرامی، زهرا؛ قاسمی، وحید و ربیعی، کامران. (1396). هویت و فضای شهری: مکان خاطره و بازتولید هویت جمعی در اصفهان. کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، موسسه آموزش عالی دانش پژوهان پیشرو (غیر دولتی - غیر انتفاعی)، 7، 13-1.
پاسدار شیرازی، مظفر و صادقی، علی رضا. (1394). تاثیر باورها و مراسم آیینی در پایایی و پویایی فضاهای شهری؛ موردپژوهی: تعزیه در پایایی حسینیه ها و تکایا در ایران. نشریه مدیریت شهری، 38، 332-301.
جوادی، شهره. (1397). گردشگری آئینی بازخوانی باورهای اجتماعی در مراسم آئینی. مجله منظر، 10(42)، 21-14.
حیدری، محمدتقی و محمد، شهرام. (1398). تحلیل عوامل موثر برندینگ گردشگری آیینی بر وفاداری گردشگران به مقاصد (مورد مطالعه: عزاداری ماه محرم در شهر زنجان). فصلنامه جغرافیا و برنامهریزی شهری چشم انداز زاگرس، 11(40)، 124-101.
خبرگزاری ایسنا. (1394). اینجا همه خانهها میزبان عزاداران حسینی است. دوم آبان ماه.
خشک جان، زهرا و مسلمی مهنی، یوسف. (1395). نظام معنایی و کارکردهای سیاسی اجتماعی عزاداری در تشیع. جامعه شناسی سیاسی جهان اسلام، 5(1)، 80-61.
دادورخانی، فضیله؛ محمودی چناری، حبیب و سادات موسوی، سمیه. (1400). ارزیابی اثرات محیطی خانههای دوم گردشگری (مطالعه موردی: دهستان روبار قصران، شهرستان شمیرانات، استان تهران). فصلنامه علمی مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 16(4)، 873-855.
درویشی، هوشنگ؛ پوررمضان، عیسی و مولائی هشجین، نصرالله. (1400). تبیین اثرات گردشگری در تحولات اقتصادی نواحی روستایی شهرستان رودسر در دو دهه اخیر. فصلنامه برنامه ریزی منطقه ای، 11(44)، 185-202.
دویران، اسماعیل و احمدی، حسین. (1399). اثرات نظام بخشی فضای شهری در بازتولید گردشگری مذهبی از طریق میانجی سرمایه اجتماعی (نمونه موردی: مراسم عصر تاسوعای شهر زنجان). فصلنامه برنامه و توسعه گردشگری، 9(33)، 228-209.
رحمتی، منصور. (1401). برنامهریزی راهبردی توسعه گردشگری شهر سرعین. فصلنامه مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 17(1)، 204-191.
علی الحسابی، مهران و پای کن، عصمت. (1392). تدوین چارچوب مفهومی تعامل شهر و آیین های جمعی و بررسی مصداق آن در آیین های عاشورایی. فصلنامه مطالعات شهر ایرانی اسلامی، 12، 44-27.
قائمیراد، طیبه؛ حاتمی نژاد، حسین؛ زیاری، کرامت الله و پوراحمد، احمد. (1401). بررسی اثرات زیست محیطی گردشگری شهری با استفاده از روش جایپای اکولوژیک (مطالعه موردی: شهر رشت). فصلنامه مطالعات برنامهریزی سکونتگاههای انسانی، 17(1)، 130-119.
قنبری، ابوالفضل و آدمی، معصومه. (1397). نقش گردشگری در تغییرات زندگی ساکنین مقصد (نمونه موردی مطالعه: شهر تبریز). مجله آمایش جغرافیایی فضا، 8(28)، 22-1.
کریمزاده, علی؛ شهریاری, سید کمالالدین و اردشیری, مهیار. (1397). تحلیلی بر گردشگری شهری در بازآفرینی بافتهای تاریخی از دیدگاه ساکنین محلی با بهرهگیری از روش تحلیل عاملی (نمونه موردی: شهر شیراز). فصلنامه برنامهریزی منطقهای، 8(32)، 140-127.
گیویان، عبدالله. (1385). آیین، آیینی سازی و فرهنگ عامه پسند دینی. فصلنامه انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 2(5)، 211-179.
مظهری، محمدابراهیم و احمدپور، سیده مرضیه. (1395). نقش آیین های مذهبی در ساختار شهر سنتی(مطالعه موردی: شوشتر)، همایش ملی شهرسازی انسانگرا، قزوین - دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین، 17-1.
نظری، محسن؛ قادری، زاهد و فضلوی، سید فروزنده. (1394). بررسی تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای موفق رویدادهای فرهنگی از دیدگاه گردشگران. مجله مدیریت دولتی، 7(4)، 720-699.
یزدانی، احمدرضا؛ زیویار، پروانه و کارگر، بهمن. (1398). نقش بازآفرینی شهری با رویکرد گردشگری در خیابان لاله زار تهران. فصلنامه مطالعات مدیریت شهری، 11(40)، 81-72.
یوسفی، جواد و شریفی تهرانی، محمد. (1394). تحلیلی بر اثرات اجتماعی و فرهنگی توسعه گردشگری( مطالعه شهرستان بیرجند). راهبرد توسعه، 48، 155-137.
Bod, Mahdiye. (2019). Arbaeen super event, a manifestation of religious tourism. Art and Civilization of the East in the seventh year of spring, 23, 5-14.
Crouch, D. (1998). The Street in the Making of Popular Geographical Knowledge; in Nicholas Fyfe (ed) Images of the Street: Planning, Identity and Control in Public Space; London: Routledge, 158- 172.
Kim, J., kim,B., & Park, S. (2013). The Effects of Tourism Ritualization, Ritual Performance on Tourist Satisfaction, Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism, 14(3), 246-260.
_||_