The procedure of Promoting Space to Place (Case Study: National Library and Tar-o-Pood Museum of Shiraz)
Subject Areas : َArchitecturesahar salahi 1 , فخرالسادات طباطبایی 2
1 - PhD Student in Architecture, Islamic Azad University, Shiraz Branch
2 - دانشجوی دکتری تخصصی معماری ، واحد شیراز ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شیراز
Keywords: space, place, National Library, Tar-o-Pood Museum, sense of place,
Abstract :
To create a link between the architecture of two decades and to promote two spaces designed by two contemporary architecture engineers, namely Mehrdad Iravanian and Hadi Mirmirian, to place, these two spaces are investigated in a similar space. The inquiry method is applied in this research to obtain qualitative and quantitative data. The statistic population includes all the inhabitants of Shiraz, from which 385 people were selected as the sample size using the Cochran method. Findings: data were analyzed using SPSS-22 software. The reliability of this researcher-made questionnaire was obtained at 0.97. Appropriate lighting and removing unused angles and spaces are important factors affecting the individuals' sense of security and, consequently, the development of a sense of place. Regarding this matter, the people and experts have a similar opinion about the library; the statistics and advantages reveal that the Tar-o-Pood museum has successfully promoted the space to the place.
پرتویی پروین. 1394، پدیدار شناسی مکان ، ، ترجمه و نشر آثار هنری متن. چاپ 1
شاهچراغی، آزاده. 1394، محاط در محیط ، انتشارات سازمان جهاد دانشگاهی تهران ،174، 285
انصاری، مائده.1393، پدیدار شناسی هرمنویتیک مکان (حیثیت مکانی میدان نقش جهان )، نشر پرسش
عارفی، مهیار.1999، کاوش در مفهوم مکان سازی نیازها فرصت ها و دارایی ها، دفتر پژوهش های فرهنگی ، 72 ، .121
مدنی پور، علی. 1379 ، طراحی فضای شهری ، نگرشی بر فرایند های اجتماعی و مکانی ، ترجمه فرهاد مرتضایی، تهران ، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری.
صافیان، محمد جواد. 1393، پدیدار شناسی هرمنویتیک مکان (حیثیت مکانی میدان نقش جهان )، نشر پرسش.
جوادی، مهسا. بوداغ، مهرناز. مکانی، ویدا. 1394، درآمدی بر مفهوم هویت محیط انسان ساهت بوسیله مولفههای مکان، فضا و کالبد، مجله مدیریت شهری، شماره 41.
جوان فروزنده، علی. مطلبی، قاسم. 1390، مفهوم حس تعلق به مکان و عوامل تشکیل دهنده آن، مجله هویت شهر، دوره 5، شماره8.
زارع، آرزو و شریفی، رویا،1392،بررسی نظریه قدرت میشل فوکو در فضاهای شهری،اولین همایش ملی شهرسازی و معماری در گذر زمان،قزوین
نظری، حمیدرضا. 1393، اندیشه ّای مارتین هایدگر، کیهان اندیشه، شماره 57.
کامور شلمانی، آمنه. حناچی، سسمین. 1393، بررسی عوامل بصری فضاهای شهری بر الگوهای رفتاری شهروندان(مطالعه مودری میدان شهرداری رشت)، هویت شهر، دوره9، شماره 24.
فلاحت، محمد صادق، 1385، مفهوم حس مکان و عوامل شکل دهنده آن، نشریه هنرهای زیبا، شماره 26.
لطافتی، زینب. انصاری، حمیدرضا، 1398، تببین مدلی در شناسایی و تقویت عوامل تاثیگذار بر حس مکان و خاطره جمعی(نمونه موردی: حاشیه رودخانه دز)، مجله مطالعات معماری ایران، دو فضلنامه معماری ایرانی ، شماره 15.
قاسمی، سوگند. نامدار، هستی. غفاری فرد، نیلوفر. 1398، بررسی حس تعلق به مکان در بازار قیصریه اصفهان با رویکرد پدیدار شناسانه رلف، کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری، دوره نهم.
کاشی، حسین. بینادی، ناصر. 1392، تببین مدل هویت مکان-حس تعلق مکان و بررسی عناصر و ابعاد مختلف آن نمونه موردی: پیاده راه شهر ری، نشریه هنرهای زیبا-معماری و شهرسازی، دوره 18، شماره 3.
دانش پایه، نسار. حبیب، فرح، 1396، معیارهای اصلی شکل گیری حس مکان در پهنههای توسعه جدید شهری(نمونه مطالعه: منطقه 22 و منطقه 4 شهرداری تهران)، نشریه مطالعات شهری، دوره 6، شماره 25.
یی-فو توآن، فضا و مکان، 1396، دیدگاهی تجربی، مترجمان سلیمانی، رسول. سلیمانی، محسن. پرهام نقش، چاپ اول.
نوربرگ شولتس، کریستیان، 1392، روح مکان: به سوی پدیدارشناسی معماری، مترجم شیرازی، محمدرضا. رخداد نو، چاپ چهارم.