Composition date of Ghasem Madeh’s epic poetry “Jahangir Nameh”
Subject Areas : epic
1 - ferdowsi university
Keywords: Safavid, Jahangir Nameh, Shah Jahan, Aurangzeb, chronogram, decoding,
Abstract :
One of the biggest challenges facing researchers regarding defining and describing the collection of Persian national epics is the inexact information about the date of their composition and the name of most composers of epic poetry after Shahnameh remain unknown, unsolved problem in this domain. Only stylistic and linguistic references and certain intratextual inferences come to aid to make certain assumptions. Jahangir Nameh, an epic composition is one such work. Although its composer in final couplets introduces himself as Ghasem Madeh and states the place of its composition as Herat, yet the date of composition according to researches is still uncertain and vague. However the writer of this article assumes that the composer apart from Herat, had also referred to the time of composition in a form of chronogram and thus in this way announces the year 1077 Hijra in the final couplet. The study of linguistic, historical and literary data and evidences supports the assumption that this epic work belongs to the second half of the eleventh century.
- آیدنلو، سجاد. (1388). «مقدمهای بر نقالی در ایران»، پژوهشهای ادب عرفانی، شمارة 12، زمستان، صص 64-35.
- آیدنلو، سجاد. (1388). متون منظوم پهلوانی: برگزیدة منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه، تهران: سمت.
- امیدسالار، محمود. (1381). «بیان ادبی و بیان عامیانه در حماسههای فارسی»، جستارهای شاهنامهشناسی و مباحث ادبی، تهران: بنیاد موقوفات محمئد افشار، صص 460- 438.
- بیرونی، ابوریحان. (1367). التفهیم، تصحیح جلالالدین همایی، تهران: نشر هما.
- رحیملو، یوسف. (1393). «ایران در عصر صفوی»، تاریخ جامع ایران، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، جلد یازدهم، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
- سیوری. ر. م. (1390). «نظام تشکیلاتی صفویان»، تاریخ ایران کمبریج، ترجمة تیمور قادری، جلد ششم، قسمت سوم، دورة صفوی، تهران: مهتاب.
- صدری، مهدی. (1378). حساب جمّل در شعر فارسی و فرهنگ تعبیرات رمزی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
- صفا، ذبیحالله. (1333). حماسه سرایی در ایران: از قدیمترین عهد تاریخی تا قرن چهاردهم هجری، تهران: پیروز.
- صفا، ذبیحالله. (1371). تاریخ ادبیات در ایران، چاپ هفتم، تهران: فردوس.
- غفوری، رضا؛ امینی، محمدرضا. (1393). «بررسی عناصر دینی و اندیشههای عرفانی در حماسة جهانگیرنامه»، کاوشنامه، سال پانزدهم، شماره 28، صص 316- 293.
- مادح، قاسم. (1380). جهانگیرنامه، به کوشش ضیاءالدین سجادی و مقدمة مهدی محقق. تهران: مؤسسۀ مطالعات اسلامی دانشگـاه تهران- دانشگاه مکگیل.
- محجوب، محمدجعفر. (1374). «تحول نقالی و قصهخوانی، تربیت قصهخوانان و طومارهای نقالی»، سینما تئاتر، سال دوم، شماره هفتم، مهرماه، صص 87-80.
- معین، محمد. (1350). فرهنگ معین، تهران: امیرکبیر.
- مقدسی، مطهر بن طاهر. (1374). آفرینش و تاریخ، مقدمه، ترجمه و تعلیقات از محمدرضا شفیعی کدکنی. تهران: آگه.
- مول، ژول. (1354). دیباچة شاهنامة فردوسی، ترجمة جهانگیر افکاری، تهران: شرکت سهامی کتابهای جیبی.
- نخجوانی، حسین. (1343). موادالتواریخ، تبریز: کتابفروشی ادبیه.
- نصرآبادی اصفهانی، محمدطاهر. (1317). تذکره، تصحیح وحید دستگردی، تهران: ارمغان.
- نیازکار، فرح. (1390). «جهانگیرنامه»، فردوسی و شاهنامهسرایی: برگزیدة مقالات دانشنامة زبان و ادب فارسی، به سرپرستی اسماعیل سعادت. تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
- هراتی، ابوالقاسم [مادح]. (1325). جهانگیرنامه، بهکوشش اردشیر بنشاهی، بمبئی: چاپخانة سلطانی.
- همراز، ویدا. (1391). مبلّغان مسیحی در ایران از صفویه تا انقلاب اسلامی، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشة اسلامی.
_||_