The study of Shahnameh’s realistic tales’ potential for presenting to children
Subject Areas :
epic
Fatemeh Farzin
1
,
Mahmoud Tavoosi
2
,
Maryam Jalali
3
,
mehdi mahoozi
4
1 - Ph.D. student of Persian language and literature, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran.
2 - Professor of Persian language and literature, Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran.
3 - Assistant Professor member of faculty Persian Literature, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran (Branch of Children's literature)
4 - Associate Professor of Persian language and literature, Islamic Azad University, Roudehen
Received: 2017-10-30
Accepted : 2021-10-14
Published : 2021-12-22
Keywords:
Shahnameh,
children,
realistic tales,
needs assessment,
adjustment,
Abstract :
Since Ferdowsi’s Shahnameh include captivating tales, it has attracted the attention of writers of children and adolescent to a large extent. A child having the specific characteristics of his age group requires his own needs in order to acquire scientific knowledge and sources in any form even narrative one therefore the present article written using descriptive analytic method and for gathering data made use of library studies is an attempt to study the potential of certain realistic tales in Shahnameh which include issues such as battle scenes, historical, social, romantic, mystical, and moral themes according to child’s age group so that by using strategies such as rewriting, revising, and so on render the ancient text of Shahnameh more appropriate for the age group in question. In this way these realistic captivating tales can attract the attention of the younger audience, so that they can relate to them in their everyday life. Moreover, those stories which deal with one or number of heroes because of their adventurous nature and content and their palpability to man’s life could set an example for children with their creative minds. Inducing the feelings of identification in the audience, the presence of actual child characters in realistic tales of Shahnameh also could serve as an important factor in increasing the potential of the tales to capture the attention of children..
References:
- آموزگار، ژاله. (1393). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
ایمن، لیلی. (1353). گذری در ادبیات کودکان، تهران: نشر شورای کتاب کودک.
بارتو، آگینا. (1372). اشعار کودکان در زمان ما، ترجمه لیلی ایمن، تهران: شورای کتاب کودک.
بهداد، بهاره. (1389. ادبیات کودک ـ عامل پیوند کودکان دنیا (با نگاهی به ادبیات کودکان فرانسه)، ترجمه مجموعه مقالات، تهران: سوره مهر.
بهشتی فرد، فاطمه. (1390). بررسی درونمایههای داستانهای منثور دهه هشتاد ایران (تألیف شده برای گروه سنی الف، ب و ج)، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
پایور، جعفر. (1388). بازنویسی و بازآفرینی در ادبیات، به کوشش فروغالزمان جمالی، تهران: کتابدار.
پولادی، کمال. (1384). بنیادهای ادبیات کودک، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
تمیم داری، احمد. (1390). فرهنگ عامه، تهران: مهکامه.
جلالی، مریم. (1392). شاخص های اقتباس در ادبیات کودک و نوجوان، تهران: طراوت.
حسن زاده، المیرا و مریم جلالی. (1391).« بررسی ساختار بازنویسی در کتاب قصه گنبدهای رنگین»،کتاب ماه کودک و نوجوان، خرداد، سال پانزدهم، شماره 178، صص 92-100.
حمیدیان، سعید. (1393). درآمدی بر اندیشه و هنر فردوسی، تهران: ناهید.
سرّامی، قدمعلی. (1392). از رنگ گل تا رنج خار (شکل شناسی داستانهای شاهنامه)، تهران: علمی و فرهنگی.
سلاجقه، پروین. (1387). از این باغ شرقی (نظریه های نقد شعر کودک و نوجوان)، تهران: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان.
سلطان القرائی، صادق. (1391). ادبیات کودکان و نوجوانان با هویت فرهنگی، تهران: دردانه.
شاه آبادی فراهانی، حمیدرضا. (1385). مقدمه بر ادبیات کودک، تهران: نغمه نواندیش.
شعاری نژاد، علیاکبر. (1392). روانشناسی رشد، تهران: اطلاعات.
صفا، ذبیحالله. (1387). حماسه سرایی در ایران، تهران: فردوس.
عارفی، اکرم و شعبانزاده، مریم. (1393).« دگرگونی درونمایه قصه های عرفانی در بازنویسی های آذریزدی»، فصلنامه علمی پژوهشی کاوشنامه، پاییز، سال پانزدهم،شماره 28، صص 9-38.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه (ج1ـ 8)، به کوشش جلال خالقی مطلق،تهران، مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی.
قزل ایاغ، ثریّا. (1393). ادبیات کودکان و نوجوانان و ترویج خواندن، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).
گاربر، استفن. (1379). چگونه با کودکم رفتار کنم، ترجمه شاهین خزعلی و دیگران، تهران: مروارید.
محمدی، محمدهادی و قایینی، زهره. (1390). تاریخ ادبیات کودکان ایران، ج 2، تهران: چیستا.
میرصادقی، جمال و میمنت میرصادقی. (1395). واژه نامة هنر داستان نویسی، تهران: مهناز.
نورتون، دونا و نورتون، ساندرا. (1382). شناخت ادبیات کودکان (گونه ها و کاربردها از روزن چشم کودک)، ج 1، ترجمه منصوره راعی و دیگران، تهران: قلمرو.
Johnson, C.N. Harris, P. L. (1994). Magic: Special but not excluded. British Journal of Developmental Psychology, 12, 35-51.
Shtulman, A. (2009). The development of the possibility of judgment within and across domains. Cognitive Development, 24, 293-309
Spellings,M. (2005). Working with teachers and children. University of Illinois at Urbana-Champaign.
Yahaghi, M.J. and Jalali, M. (2011) Children as the main theme in Shāhnāmeh. E-journal of New World Sciences Academy. 6 (1): 206- 2 17 .
_||_