Bourdieuian Analysis of literary production field of Shahnameh and Ferdowsi’s habitus
Subject Areas : epicsaba pezhmanfar 1 , Ahmad Zakeri 2 , Hosein Nabavi 3
1 - karaj university
2 - persion language and literatur, literatury and humanistic science, Azad university, karaj, Iran
3 - sociology, academy of literature and study human culture, Kharazmi university
Keywords: Shahnameh, Ferdowsi, Keywords Bourdieu, Literary production field, habitus,
Abstract :
Abstract This research is an attempt to apply Bourdieu’s integrated structuralist theory in order to examine the extent of influence of literary production field in the 4th century taken as object, and also study the impact of Ferdowsi’s disposition regarded as a subject in the composition of the most important Persian national epic. After examining the aforementioned field and studying the impact ofsocial, economic, cultural, and symbolic capitals on Ferdowsi’s habitus, this result is reached that there exists a dialectic relationship between the literary production field in the 4th century closely connected with the political field under the Samanids rule with the active habitus which did not lead him towards the vulgar teachings, instead had led him to use Persian national narratives in order to undertake the composition of Shahnameh. Employing descriptive analytic approach in this article it was found out that, Ferdowsi’s strategy was under the influence of collective habitus in his time which in turn emanated from the political structure of Samanids and his individual habitus was affected by the symbolic and cultural capital and also his Dehghan class. All these factors had persuaded him to incline towards preservation of the Persian language and Persian national identity. It was further proved that Abu Mansur Abd al-Razzaq and his companions had a great role in providing the milieu in which a project such as the writing of the Shahnameh could be realized.
فهرست منابع
ـ امیدسالار، محمود. (1393). «ادبیات حماسی ایران در عهد غزنویان»، در تاریخ جامع ایران، جلد پانزده، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، سرویراستار: حسن رضایی باغبیدی و محمود جعفری دهقی، تهران: دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ بوردیو، پیر. (1393). نظریه کنش: دلایل عملی و انتخاب عقلانی، مرتضی مردیها، تهران: نقش و نگار.
ـ بونویتز، پاتریس. (1389). درس هایی از جامعه شناسی پییربوردیو، ترجمۀ جهانگیرجهانگیری و حسنپورسفیر، تهران: آگه.
ـ بهار، محمدتقی. (1381). سبکشناسی یا تاریخ تطور نثر فارسی برای تدریس در دانشکده و دورۀ دکتری ادبیات، تهران: زوّار.
ـ تفضلی، احمد. (1387). جامعۀ ساسانی ارتشیان، دبیران، دهقانان، ترجمه مهرداد قدرتدیزجی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.
ـ جوانشیر، ف.م. (1380). حماسه داد: بحثی در محتوای سیاسی شاهنامۀ فردوسی، تهران: جامی.
ـ خالقیمطلق، جلال. (1393). «تاریخ ادبی ایران از آغاز اسلام تا ظهور غزنویان»، در تاریخ جامع ایران، جلد پانزده، زیر نظر کاظم موسوی بجنوردی، سرویراستاران دورۀ باستان: حسن رضایی باغبیدی و محمود جعفریدهقی، تهران: مرکز دایرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ خالقیمطلق، جلال و دیگران. (1390). فردوسی و شاهنامهسرایی، به سرپرستی اسماعیل سعادت، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی.
ـ ریاحی، محمدامین. (1382). سرچشمههای فردوسیشناسی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
ـ ریپکا، یان. (1381). تاریخ ادبیات ایران از دوران باستان تا قاجاریه، با همکاری اوتاکارکلیما و دیگران، ترجمۀ عیسی شهابی، ویراستار کارل یان، تهران: شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
ـ ریتزر، جورج. (1389). مبانی نظریۀ جامعهشناختی معاصر و ریشههای کلاسیک آن، ترجمه شهنازمسمیپرست، تهران: ثالث.
ـ شاپور شهبازی، علی رضا. (1390). زندگینامۀ تحلیلی فردوسی، ترجمۀ هایده مشایخ، تهران: هرمس.
ـ صفا، ذبیحالله. (1371). تاریخ ادبیات در ایران، تهران: فردوس.
ـ صفا، ذبیحالله. (1369). حماسهسرایی در ایران، تهران: امیرکبیر.
ـ فردوسی، ابوالقاسم. (1389). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی.
ـ کریستنسن، آرتور امانوئل. (1374). وضع ملت و دولت و دربار در دورۀ شاهنشاهی ساسانیان، ترجمۀ مجتبی مینوی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
- نظامی عروضی سمرقندی، احمد بن عمر. (1382). چهار مقاله، تصحیح محمد قزوینی، تهران: صدای معاصر.
ـ هروی، جواد. (1380). تاریخ سامانیان (عصر طلایی ایران بعد از اسلام)، تهران: امیرکبیر.
- Bourdieu,Piter . (1983)."The field of cultural production, or: The economic world reversed" Poetics 12, pp.311-356 .
_||_