Comparative analysis of Sohrab in Shahnameh with Babhuvahana in Mahabharata
Subject Areas : epicSara Ajalli 1 , Ahmad khatami 2 , Abolghasem Esmaeelpour 3
1 - Azad islamic university
2 - professor of shahid Beheshti university
3 - professor of shahid Beheshti university
Keywords: Shahnameh, Sohrab, Keywords Epic, Mahabharata, Babhruvahana,
Abstract :
AbstractSohrab, one of the mythological characters in Persian national epic, Shahnameh is similar in many respects to Babhruvahana, the epic character in Indian epic, Mahabharata. Their similarities and differences lend themselves to examination in many respects. The common origin of their names, their lineage, identical destiny, the parents’ marriage story with the exact details, residence of both at their mothers side, and far from the father, the role of the spectacular horse in the progression of the tale, confrontation with the father in battle field after many years, the impact of supernatural forces in the tale, one of the opponents getting killed in the battle ground and the attempt made for acquiring the elixir are among the most remarkable common grounds between these two characters. Nevertheless accurate examination of their life histories make us understand also significant differences between the two characters that inevitably lead to entirely different fates and hence the course of the tales take diverse turns. Using comparative analysis approach, the purpose of this article is to study the significant similarities and differences between the two characters.
فهرست منابع
- آموزگار، ژاله. (1395). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
- بهار، مهرداد. (1352). اساطیر ایران، تهران: بنیاد فرهنگ ایران.
- پاتر، ماری آنتونی. (1384). نبرد پدر و پسر در ادبیات جهان، ترجمۀ محمود کمالی، تهران: ایدون.
- جلالی نائینی، سید محمدرضا. (1375). هند در یک نگاه، تهران: شیرازه.
- حسن دوست، محمد. (1393). فرهنگ ریشهشناختی زبان فارسی، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، گروه نشر آثار.
- خالقی مطلق، جلال. (1372). گل رنجهای کهن (برگزیدۀ مقالات دربارۀ شاهنامۀ فردوسی)، به کوشش علی دهباشی، تهران: مرکز.
- دورانت، ویلیام جیمز. (1390). مشرق زمین: گاهوارۀ تمدن، ترجمۀ احمد آرام، ع. پاشایی و امیرحسین آریانپور، تهران: علمی و فرهنگی.
- رنو، لویی. (1389). ادبیات هند، ترجمۀ سیروس ذکاء، تهران: فرزان روز.
- روح الامینی، محمود. (1374). «ساختار اجتماعی ازدواجهای شاهنامه»، نمیرم از این پس که من زندهام، مجموعه مقالات کنگرۀ جهانی بزرگداشت فردوسی، به کوشش غلامرضا ستوده، تهران: دانشگاه تهران.
- شالیان، ژرار. (1385). گنجینۀ حماسههای جهان، ترجمۀ علی اصغر سعیدی، تهران: چشمه.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامۀ فردوسی، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: مرکز دائره المعارف بزرگ اسلامی.
- کزازی، میرجلال الدین. (1387). نامۀ باستان: ویرایش و گزارش شاهنامۀ فردوسی، تهران: سمت.
- کیا، خجسته. (1376). «رخش رستم اسب قربانی»، یادنامۀ دکتر مهرداد بهار، تهران: آگه.
- مختاری، محمد. (1379)، حماسه در رمز و راز ملی، تهران: توس.
- مهابهارات، (بزرگترین منظومۀ کهنۀ موجود جهان به زبان سانسکریت). (1358). ترجمۀ میرغیاثالدین علی قزوینی مشهور به نقیب خان، به تحقیق و تصحیح و تحشیۀ سید محمدرضا جلالی نائینی و ن.س. شوکلا، تهران: طهوری.
- هینلز، جان راسل. (1393). شناخت اساطیر ایران، ترجمۀ محمدحسین باجلان فرخی، تهران: اساطیر.
- یارشاطر، احسان. (1369). کنگرۀ بزرگداشت شاهنامۀ فردوسی به انگیزۀ گذشت هزار سال از سرایش آن (مجموعه سخنرانی)، بنیاد فرهنگی محوی.
-MacDonell,Arthur Anthony. (2004). Practical Sanskrit Dictionary,Motilal Banarsidass, Delhi.