Archetypal analysis of the character of Kush, the tusked from the perspective of “wise mentor” and “rebirth” archetypes
Subject Areas : epicmahdokht shahbadizadeh 1 , rezaa ashrafzadeh 2
1 - Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Mashhad, Mashhad, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Mashhad, Mashhad, Iran
Keywords: Archetypes, Jung, Kush Nameh, Kush, wise mentor, rebirth,
Abstract :
Archetypes have roots in the first experiences of man and for this reason are placed in man’s individual and collected unconscious. Whether overtly or covertly in all aspects of man’s life especially in epic literature where it reflects the unconscious, archetypes manifest themselves. Based on this fact, the subject of this research is to cast a glance at the character of Kush, the tusked emphasizing the Jungian archetypes of wise old man and rebirth. Jung had regarded certain features for these two archetypes which one finds their reflection in Kush’s life. The most important outcomes of this present research made by descriptive analytic method, show that in accordance with Jung’s ideas with the appearance of wise old man, the main character of the story that is Kush, the tusked undergoes wide spiritual transformation and under the influence of his guidelines and his illuminations Kush turns into an ethical person devoted to spiritual affairs as if reborn to experience a totally new life. Although he had an anti- hero character at first, however under the influence of a wise mentor’s guidance he had overcome his internal darkness and had turned into a king and a popular hero. According to the features mentioned for the two archetypes in the story, the stages of Kush’s life falls into three parts: before transformation, in preparation for the transformation, and rebirth of a new character.
- ایرانشاه، بن ابیالخیر. (1377). کوشنامه، به کوشش جلال متینی، تهران: علمی.
- جونز، ارنست و همکاران. (1366). رمز و مثل در روانکاوی، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس.
- حدادی، الهام و نجفدری، حسین و رادفـر، ابـوالقاسم. (1393). «سفر بـه جهان زشترویی کوش؛ با تغییر پیرنگ گفتمان روایی کوشنامه از ژانر حماسی به ژانر عرفانی»، مجلۀ کهننامۀ ادب پارسی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 5، شمارۀ 2، صص 123-99.
- درگاهی، محمود. (1377). نقد شعر در ایران، تهران: امیرکبیر.
- دشتبان، زهرا. (1389). «بررسی و معرفی برخی از قهرمانان اساطیری منظومۀ کوشنامه»، مجلۀ مطالعات ایرانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال 9، شمارۀ 17، صص 104-87.
- شمیسا، سیروس. (1381). بیان، تهران: فردوسی.
- شولتز، دوانپی و شولتز، سیدنی الن. (1368). نظریههای شخصیت، ترجمۀ یحیا سیدمحمدی، چاپ دهم، تهران: ویرایش.
- علوی مقدم، محمد و کیخسروی، حسین. (1395). «تحلیل تطبیقی داستان ضحاک بر اساس روایت کوشنامه»، فصلنامۀ مطالعات نظریه و انواع ادبی دانشگاه حکیم سبزواری، سال 1، شمارۀ 2، صص 20-7.
- کارلونی، ژان کلود و فیلو، ژان کلود. (1394). نقد ادبی، ترجمۀ نوشین پزشک، تهران: علمی و فرهنگی.
- کمپبل، جوزف. (1377). قدرت اسطوره، ترجمۀ عباس مخبر، تهران: مرکز.
- کمپل، جوزف. (1392). قهرمان هزارچهره. ترجمۀ شادی خسروپناه. مشهد: گل آفتابگردان.
- کیگوردن، والتر. (1379). «درآمدی بر نقد کهنالگویی»، مجموعه مقالات نقد ادبی معاصر، به کوشش و ترجمۀ جلال سخنور، تهران: رهنما، صص 40-25.
- متینی، جلال. (1378). «برخی از نیرنگهای کارزار در کوشنامه»، مجلۀ ایرانشناسی، شمارۀ 43، صص 667-649.
- مورنو، آنتونیو. (1386). یونگ، خدایان و انسان مدرن، ترجمۀ داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
- وولف، دیوید. (1386). روانشناسی دین، ترجمۀ محمد دهقانی، تهران: رشد.
یونگ، کارل گوستاو. (1390). چهار صورت مثالی: مادر، ولادت مجدد، روح، چهرۀ مکار، ترجمۀ پروین فرامرزی، مشهد: بهنشر.
_||_