An allegory in the poems of Shams "Based on the first 200 sonnets"
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and Literatureparvin Darvishi 1 , Mostafa Salari 2 *
1 - Faculty of Persian Language and Literature, Vahid Zahedan, Azad Islamic University, Zahedan, Iran.
2 - Department of Persian Language and Literature - Zahedan Branch, Islamic Azad University, Zahedan, Iran.
Keywords: Molavi, Ghazliat, allegory,
Abstract :
Maulavi, one of the most prominent peaks of mystical literature, has used allegory in his works in the best way to express his mystical thoughts in the explanation and interpretation of verses and hadiths and the explanation of mystical terms and thoughts. Even though Molavi's sonnets do not have a didactic aspect like his other works; But it is influenced by his way of expression in the use of allegory. In this research, we intend to answer this question by examining the first 200 ghazals of Molavi's Ghazliat Divan, whether Molavi used allegory in his sonnets. The aim of the research is to investigate the extent and manner of using allegory in Ghazalyat by Molavi. The method of the current research is descriptive-analytical and it was done with library tools and extracting files from sources and documents. The results of the research show that Molavi also used parables to express his thoughts in Ghazalyat. Parables used in sonnets are both compact and short parables and narrative parables
فهرست منابع و مآخذ
حکمت، نصرالله، (1385)، «فلسفة تمثیل ازنظر ابنترکه»، پژوهشنامة دانشکده ادبیات و علوم انسانی، شماره 49، صص 108-85...
.........................، (1385)، متافیزیک خیال، در گلشن راز شبستری، تهران، فرهنگستان هنر.
شامیان ساروکلائی، اکبر، (1392)، آینۀ معنی «تمثیل در بلاغت فارسی و عربی»، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
شفيعي¬كدكني، محمدرضا. (1375)، صور خيال در شعر فارسي، تهران، آگاه.
شهیدی، سید جعفر، (1380)، شرح مثنوی، دفتر دوم جزء اول و دوم، تهران، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
علامی، ذوالفقار و مریم رجبی¬نیا، (1397)، تمثیل داستانی در غزلیات شمس تبریزی، نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی در سال 1397.
لاهیجی، محمدبنیحیی، (1387)، مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز، تهران، سنایی.
محجوب، محمدجعفر، (1342)، «مطالعه در داستانهاي عاميانه فارسي» در كتاب هفته، تهران، ش 77.
مک¬کوئین، جان، (1389)، تمثیل، ترجمۀ حسن افشار، تهران، نشر مرکز.
مولوی، جلال¬الدین، (1388)، غزلیات شمس تبریز، مقدمه، گزینش و شرح محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران، سخن.
--------------، (1389)، مثنوی معنوی، شرح کریم زمانی، دفتر اول، چ سی و دوم، تهران، اطلاعات.
--------------، (1374)، کلیات غزلیات شمس، تصحیح بدیع¬الزمان فروزان فر، تهران، نشر راد.
نجار نوبری، عفت، (1399)، تحلیل تمثیل¬های عرفانی در «فیه مافیه»، فصلنامۀ علمی عرفان اسلامی، سال شانزدهم، شمارۀ 63، بهار 1399، 230-250.
همایی، جلالالدین(1387)، غزالی نامه، هما، تهران.
یوسف¬¬پور، محمدکاظم و علیرضا محمدی کله¬سر، (1390)، پیوندهای معنایی تمثیل¬های وحدت وجود در مثنوی، فصلنامه مطالعات عرفانی، شماره 13، بهار و تابستان 1390، 211- 235)
Abrams, M. H.(1993). Glossary of Literary Terms; sixed Ed, Harcourt: New York.