Analyzing the Role of Allegory in Shaping the Poetry of Akhavan Sales and Soheil Mahmoudi
Subject Areas : Research Allegory in Persian Language and LiteratureMarjan Aliakbarzade zehtab 1 * , Ameneh gharleghi 2
1 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Islamic Azad University, Varamin-Pishva branch, Iran.
2 - PhD student, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Human Sciences, Islamic Azad University, Varamin-Pishva branch, Iran
Keywords: Allegory, Akhavan Sales, Soheil Mahmoudi.,
Abstract :
The literary device of allegory serves as a tool for elucidating the language of poetry and can also acquire symbolic dimensions. The primary issue of this research, conducted using a descriptive-analytical method and based on library resources, is to examine the role of allegory in the poetry of Akhavan Sales and Soheil Mahmoudi, and how both poets have utilized allegory in their works. The significance of this research lies in the value of allegory as a poetic language and the esteemed position of both poets in contemporary literature. The main question is how Akhavan Sales and Mahmoudi have employed allegory in comparison to each other. The hypothesis posits that while both poets use allegory in their poetry, the manner of their application exhibits both similarities and differences. The objective of this study is to understand the application of allegory in the poetry of the two selected poets. The necessity of this research is due to the extensive use of allegory by both poets, which will deepen the reader's understanding of their poetry. Some findings of the research include Akhavan’s skill in descriptive and narrative allegories, with themes that are often melancholic, socio-political, and nationalistic, whereas Mahmoudi’s allegories are more religious, centered on the Islamic Revolution, Sacred Defense, love, and socio-political issues. In terms of structure, both poets employ allegories on both horizontal and vertical axes. Regarding the clarity of the allegories, Akhavan’s are often symbolic and rarely explicit, while Mahmoudi’s are generally more explicit and rarely cryptic.
- قرآن کریم، ترجمهی مهدی الهی قمشهای. #
- آقاحسینی، حسین، (1394). نگاهی تحلیلی به علم بیان، چ اول، تهران: سمت.#
- اخوان ثالث، مهدی، (1387). آخر شاهنامه، چ بیستم، تهران: زمستان.#
- ----------------- (1391). ارغنون، چ هجدهم، تهران: زمستان. #
- ----------------- (1376). تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم، چ پنجم، تهران: مروارید.#
- ----------------- (1386). زمستان، چ بیست و چهارم، تهران: زمستان.#
- پاکدل، مسعود؛ سعیدیمهر، حاتم، (1400). «بررسی و تحلیل دوبیتیهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در شعر علیرضا قزوه، سهیل محمودی و اکبر بهداروند»، دوفصلنامه ادبیات دفاع مقدس، دانشگاه شاهد، دوره 5، شمارهی ۱. بهار و تابستان، 167- 185.#
- حسینی کازرونی، سیّداحمد؛ کیانی، یعقوب، (1394). «بررسی پنج سرودهی تمثیلی و روایی مهدی اخوان ثالث در مجموعهی از این اوستا»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شمارهی 24، دورهی 7 تابستان. 13-28.#
- خطیبی، احمد، (1396). درآمدی بر تمثیل در ادبیات، چ اول، تهران: زوار. #
- درفشه، لعیا، (1380). «هنر بزرگ ادبیات دینی فرمگرایی براساس قرآن است»، مصاحبه با سهیل محمودی، دوهفتهنامه گلستان قرآن. شمارهی 108 بهمن. 28- 29.#
- دستغیب، عبدالعلی، (1373). نگاهی به مهدی اخوان ثالث، چ دوم، تهران، مروارید.#
- سعدی شیرازی، مصلحبن عبدالله، (1383). متن کامل دیوان سعدی. به کوشش: مظاهر مصفّا. چ اول، تهران: روزنه.#
- شفيعي كدكني، محمدرضا، (1391). موسيقي شعر، چ هفتم، تهران: آگاه.#
- عالیوند، مهران، (1396). «بررسی تمثیلهای حماسی و اسطورهای در سرودههای نیمایی مهدی اخوان ثالث، (م. امید)»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شمارهی 33. 69-85. #
- علیاکبرزاده زهتاب، مرجان؛ مهری مالفجانی، طاهره، (1402). «مقایسهی تطبیقی کارکرد تمثیل حیوانات در کلیله و دمنه، مرزباننامه و سندبادنامه»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شمارهی 58، دورهی 15 زمستان. 71-91.#
- فولادی سپهر، راضیه، (1397). «بررسی درونمایهی شعرهاي کوتاه سهیل محمودي با تکیه بر هایکو و سنریو در سه دفتر: رؤیاي درخت، ریشهداراست؛ بهار، ادامهی پیراهن توست؛ حالا، هردو تنهاییم»، فصلنامهی مطالعات ایرانی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، سال هفدهم، شمارهی 33، بهارو تابستان. 233-250.#
- قبادی، علیرضا؛ پوررجبی، میلاد، (1399). «تعهد اجتماعی شاعران معاصر با رویکرد اصالح جامعه )مطالعه مورد پژوهانه: اشعار اجتماعی مهدی اخوان ثالث(»، فصلنامه ادبیات فارسی، دوره16، شمارهی 24 زمستان. 20-34.#
- كاخي، مرتضي، (1370). باغ بيبرگي (یادنامهی اخوان ثالث)، چ اول، تهران: آگاه.#
- کزازی، جلالالدین (۱۳۹۱). زیباشناسی سخن پارسی: معانی (ج 2)، چ نهم، تهران: مرکز.#
- محمودی، سهیل، (1388). بهار ادامهی پیراهن توست. دفتردوم، چ اول. تهران: ثالث.#
- --------------- (1389). حالا هردو تنهاییم. دفتر سوم. چ اول.تهران: ثالث.#
- --------------- (1383). خانه هنوز سیاه است، چ دوم، تهران: نوین. #
- --------------- (1382). دریا در غدیر، چ اول، تهران: نگاه. #
- --------------- (1380). عشق ناتمام: مجموعه غزل، چ اول، تهران: سیمرغ.#
- مطوری، نازنین و پاکدل، مسعود، (1398)، «نگاهی به تمثیل در شعر نیما، اخوان و سهراب»، فصلنامه تحقیقات تمثیلی در زبان و ادب فارسی، شمارهی 40. 8 – 28. #
- میدانی، احمدبن محمد، (1394). مجمع الامثال: همراه با معادل فارسی، ترجمه مصطفی تراویده، چ اول، تبریز: عصر زندگی. #
- نجاریان، محمدرضا، (1392). شرح دشواریهای مقامات حریری، چ اول، یزد: دانشگاه یزد. #
- الهاشمی، احمد، (1923). جواهرالادب، المجلد 1، الطبعة الثالثة، القاهرة: المقتطف و المقطم.#