Investigating the relationship between political legitimacy and media consumption with emphasis on the mediating role of political trust (Case study of youth aged 15 to 29 in Mashhad)
Subject Areas : Political and International Researches Quarterlydanial kamali daljo 1 , hasan shamsini ghiasvand 2 * , Asadollah Athary Mariyan 3
1 - Department of Political Science, Islamic Azad University, Zahedan Branch, Zahedan, Iran.
2 - Department of Political Science - Takestan Branch. Azad University. Takestan. Iran
3 - Department of Political Science, Takestan Branch, Islamic Azad University, Takestan, Iran: Corresponding Author. Atahary.asadollah@yahoo.com
Keywords: Political Legitimacy, Political Trust, Domestic Media, Foreign Media, Youth, Mashhad City.,
Abstract :
Although not much time has passed since the beginning of the spread of the Internet, this phenomenon has become an indispensable part of people's lives at such a speed that it is impossible to imagine or spend a day without the Internet, and the Internet has become an omnipresent factor in world communications in the 21st century. Political legitimacy is considered an unparalleled goal and concern for political systems that justifies, guarantees, and legitimizes their existence and nature. The aim of the present study is to examine the relationship and impact of the use of media (domestic and foreign) on political legitimacy with the mediation of political trust. For this purpose, a sample of 388 young people from Mashhad, selected through multi-stage cluster sampling, was used. To confirm the validity and reliability of the study, confirmatory factor analysis, convergent validity, divergent validity, composite reliability, and Cronbach's alpha were used. The findings showed that there is a significant and diverse relationship between political legitimacy and the use of domestic media (television, newspapers, magazines, domestic radio and social networks Soroush, ETA, and Bela) and foreign media (satellite, foreign radios, Instagram, WhatsApp, and Telegram). This means that the more the use of domestic media increases, the more political legitimacy increases, and conversely, the more the use of foreign media increases, the more political legitimacy and political trust decrease. Therefore, the results of the study show the high importance of the mediating role of political trust as one of the fundamental foundations
ابراهیمی، قربانعلی؛ بابازاده، علی؛ گتابی، حسین (1390). «بررسی تاثیر اعتماد سیاسی بر مشارکت سیاسی». فصلنامه جامعه شناسی مطالعات جوانان، سال 2، شماره 4.
احسانیان عربی، مجید (1392). کارکردهای رسانه ملی با تاملی بر نقش آن در حوزه اعتماد سیاسی، تهران، فصلنامه ره اورد سیاسی، سال 11. شماره 41.
اسدی، عباس و رضوی، سید مهدی (1394)، اعتماد سیاسی در جامعه چند رسانهای (با تأکید بر نقش رسانه ملی در اعتماد سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی). فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، 4(3): 139-156.
اسدی، عباس و رضوی،سید مهدی (1394). اعتماد سیاسی در جامعه چند رسانهای (با تأکید بر نقش رسانه ملی در اعتماد سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی). فصلنامه علمی پژوهشهای انقلاب اسلامی، 4(3): 139-156.
اشتریان، کیومرث و امیرزاده، محمدرضا (1394). «بررسی تاثیرات شبکه های اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی مطالعه موردی: شهر تهران». نشریه سیاست. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 45، شماره 4:
اشتریان، کیومرث و امیرزاده؛ محمدرضا (1394)، بررسی تأثیرات شبکههای اجتماعی مجازی بر مشارکت سیاسی (مطالعۀ موردی: شهر تهران)، فصلنامه سیاست، 45(4): 825-841.
اصغرپورماسوله، احمدرضا و داوری، حدا (1401). نشانه شناسی هویت مصرفی در میان کاربران پر مخاطب ایرانی شبکه اجتماعی اینستاگرام. فصلنامه علمی رسانه، 33(2): 171-192.
اکبری صیقلانی، زینب و رضائیان, مجید (1402). رابطه بین میزان مصرف رسانه ای جوانان شهر تهران و اعتماد آنها به نظام سیاسی. فصلنامه علوم خبری، 12(4): 55-76.
تافلر، آلوین (۱۳۷۵) موج سوم ترجمه ی شهیندخت خوارزمی تهران: آسمان، چاپ چهاردهم.
تقوی رمضانی، فاطمه؛ سلطانی فر، محمد؛ درزیان رستمی، حسن و حسینی دانا، حمید رضا . (1402)، رسانه های نوین ابزار قدرت نرم در دیپلماسی دولتها. فصلنامه علمی مطالعات قدرت نرم، 13(1): 29-56.
جعفری نیا، غلامرضا (۱۳۸۹) رابطه استفاده از رسانه های جمعی با سرمایه اجتماعی سرپرستان خانوار در شهر خورموج نشریه رفاه اجتماعی، دوره ۱۰، شماره ۳۸، ١٤٨-١٦٩.
جواهری، فاطمه و بالاخانی، قادر (1385)، رسانه جمعی و اعتماد: بررسی تاثیر رسانه های جمعی بر اعتماد اجتماعی، فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی، شماره 7: 29-1.
چلبی، مسعود (۱۳۸۹) جامعه شناسی نظم تشریح و تحلیل نظری نظم اجتماعی، تهران: نشرنی چاپ پنجم.
حسینی زاده، سید محمدعلی (1397). «تاملی بر مبانی مشروعیت نظام سیاسی». فصلنامه سیاست، دوره 48، شماره 2: 327-346.
حسینی زاده، سید محمدعلی (1397)، تأملی بر مبانی مشروعیت نظام سیاسی. فصلنامه سیاست، 48(2): 327-346.
حسینی، فاطمه سادات و ذکایی، محمد سعید (1400). سبک های نوشتاری توییت های انتقادی در میان کاربران ایرانی. فصلنامه علمی رسانه، 32(4): 31-51.
دوست محمدي، حسین و اختیاري امیري، رضا (1398). «توسعۀ سیاسی؛ بحران مشروعیت و کارآمدي در ایران و حکمرانی خوب»، فصلنامه راهبرد سیاسی، سال سوم، شماره 10: 91-123.
ربیعی، علی و معصومه اسماعیلی (1389)، مطالعة پیمایشی دربارة اعتبار رسانههای خبری در میان شهروندان تهرانی در جریان تحولات اجتماعی قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری ١٣٨٨. مطالعات فرهنگی و ارتباطات، 6(19): 11-28.
روحانی، محسن؛ حسینی دانا، حمیدرضا؛ میر اسماعیلی، بی بی سادات؛ جهانشاهی، امید و فرهنگی، علی اکبر(1401)، نقش صدا و سیما در تقویت اعتماد سیاسی، فصلنامه علمی رسانه،33(2): 5-28.
سردارنیا، خلیل الله (1388) اینترنت، جنبش های اجتماعی جدید و بسیج اعتراض ها: بررسی نظری و مصداقی چند جنبش اجتماعی پژوهش های ارتباطی، سال شانزدهم، شماره 4. دوره 16، شماره 60 - شماره پیاپی 4: 151-176.
سید امامی، کاووس و منتظری مقدم، رضا (1391). «نقش فرهنگ اعتماد و عملکرد نهادهای سیاسی در ایجاد اعتماد سیاسی». نشریه پژوهشنامه علوم سیاسی، دوره 7، شماره 4: 189- 216.
شادلو، عباس و کرم پور، رزا (1394). «تحلیل رابطه بین کارآمدي و مشروعیت دولت جمهوري اسلامی ایران با تکیه بر نظریه کلاوس اوفه». فصلنامه سیاست هاي راهبردي و کلان، سال سوم، شماره 9: 141-159.
شایگان، فریبا (1386) «بررسی عوامل تاثیر گذار بر اعتماد سیاسی»، فصلنامه دانش سیاسی، سال چهارم4، شماره اول1.
طالبی، ابوتراب؛ حیدری، سیامک و فاطمی نیا، سیاوش (1389)، عوامل مؤثر در اعتماد سیاسی: پیمایشی میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف. پژوهشنامه علوم سیاسی, دوره سوم(شماره 4): 179-208.
طالبی، ابوتراب؛ فاطمی نیا، سیاوش؛ حیدری، سیامک (1387). «عوامل موثر بر اعتماد سیاسی به حکومت در میان دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی.
قائدی، محمدرضا (1398). «ارزيابي مشاركت سیاسي و شناسايي تعیین كننده های آن در جوامع شهری مطالعه موردی: شهر لامرد، استان فارس». برنامه ريزی منطقه ای، شماره 96: 99.
کامل السعید، مصطفی و مارتین، لی نور جی (1383). «مشروعیت و امنیت در کشورهای عربی: چهره جدید امنیت در خاورمیانه». ترجمه ی قدیر نصری، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.
کرامت، فرهاد و علی پور، حسین (1399)، «مؤلفه های مشروعیت سیاسی از منظر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران». فصلنامه ی علمی پژوهشی سیاست متعالیه، شماره 28 : 223-236.
کمالی دلجو، دانیال و داوودی، علی اصغر (1395). «سنجش تاثیر فساد مالی بر اعتماد سیاسی: مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان». پایان نامه کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشکده حقوق و علوم سیاسی، گروه علوم سیاسی، دانشگاه آزاد اسلامی مشهد.
گرانمایه پور، علی و نوروز پور، محمدرضا (1390)، نگاهی به نقش رسانه ملی در گرایش کارشناسان ارتباطات به اخبار و گزارش های رسانه های خارجی در انتخابات ریاست جمهوری دهم، فصلنامه فرهنگ ارتباطات، سال اول، شماره اول: 169 – 192.
گروه مطالعاتی امنیت (1387). «تهدیدات قدرت ملی، شاخص ها و ابعاد». تهران، دانشگاه عالی دفاع ملی.
مهدی زاده سید مهدی (۱۳۹۰) نظریه های رسانه اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: همشهری، چاپ اول.
مهدی زاده، سیدمحمد (1390، نظریه ها رسانه: اندیشه های رایج و دیدگاه های انتقادی، تهران: نشر همشهری.
نصری، قدیر و مرسلی، فاطمه (1398). «شکاف های اجتماعی نوپدید و تحلیل مشروعیت سیاسی». پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سال 10، شماره 1: 109-129.
نصری، قدیر و مرسلی، فاطمه (1398)، شکافهای اجتماعی نوپدید و تحلیل مشروعیت سیاسی؛ با تمرکز بر روندهای راهبردی در ایران امروز (1396 تا 1406)، جستارهای سیاسی معاصر، 10(1): 109-129.
الهی منش، محمد حسن؛ قدیری، طاهره و فرجامی کیا و هادی (1397)، تاثیر فضای مجازی بر مشارکت سیاسی شهروندان جمهوری اسلامی ایران (مطالعه موردی شهر تهران)، علوم اجتماعی شوشتر، سال دوازدهم، شماره 4 (پیاپی 43): 247-272.
واعظی، احمد و موسوی، سید غلامرضا (1391). «پژوهشی در کارآمدی نظام جمهوری اسلامی». نشریه علوم سیاسی، دوره 15، شماره 59: 7-34.
یوسفی، علی (1383). «تاملی مساله گرا در نتایج سنجش مشروعیت سیاسی دولت در سه شهر تهران، مشهد و یزد». مجله علوم اجتماعی، دوره1، شماره 1.
Anderson, D. M (2003) Cautious Optimism about Online Politics andCitizenshi, pp.19-34, In D. Anderson & M. Cornfield (eds.), The Civic Web: Online Politics and Democratic Values, Oxford, England: Rowman & Little field.
Braun, Daniela (2011), Trends in Political Trust in new European Democracies, University of Munich (LMU).
Gibson, R. Lusoli, W. & Ward, S (2005) Online Participation in the UK: Testing “Contextualized” Model of Internet Effects, Policy Studies Association, 7(4). 37.
Goyanes, M., Ardèvol-Abreu, A., & Gil de Zúñiga, H. (2023). Antecedents of news avoidance: Competing effects of political interest, news overload, trust in news media, and “news finds me” perception. Digital Journalism, 11(1), 1-18.
Krueger, B (2005) Government Surveillance and Political, Social Science Computer Review Participation on the Internet, 23(4): pp.439-452.
Luskin, R. C (1990) Explaining Political Sophistication, Political Behavior, 12(4).
McLeod, J. M. & Scheufele, D. A. & Moy, P (1999) Community, Ccommunication, and Participation: The Role of Mass Media and Interpersonal Discussion in Local Political Participation, Political Communication, 16.
Mužík, M., & Šerek, J. (2024). Authoritarianism, Trust in Media, and Tolerance Among the Youth. Social Psychology.
Norris, P (2000) a virtuous circle: Political communication in postindustrial societies, Cambridge: Cambridge University Press.
Primig, F., Szabó, H. D., & Lacasa, P. (2023). Remixing war: An analysis of the reimagination of the Russian–Ukraine war on TikTok. Frontiers in Political Science, 5, 1085149.
Rash, Micheal (1998) society and politics; introduction on political sociology, Translated by Manouchehr sabouri, Tehran: Samt.=
Rossini, P., Mont'Alverne, C., & Kalogeropoulos, A. (2023). Explaining beliefs in electoral misinformation in the 2022 Brazilian election: The role of ideology, political trust, social media, and messaging apps. Harvard Kennedy School Misinformation Review, 4(3).
Tolbert, C. J. & McNeal, R. S (2003) Unraveling the Effects of the Internet on Political Participation?, Political Research Quarterly, 56(2): pp.175-185.
Wilson, W. C., Preuhs, R., & Gervais, B. T. (2024). Spanish Vs. English Language Media Consumption and Latino Political Trust and Efficacy. Political Communication, 41(3), 482-503.