Morphology of humor in the stories of Faraydoon Tonekaboni based on Fonagy's theory
Subject Areas : Comparative Literature StudiesNasser Karimi 1 , Shamsi Aliari 2 , khavar ghorbani 3
1 - Ph.D. student, Department of Persian Language and Literature, Mahabad Branch, Islamic Azad University, Mahabad, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Mahabad Branch, Mahabad, Iran.( Correspondingauthor)
3 - Faculty member and director of Persian language and literature department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Mahabad Branch, Iran
Keywords: Tonekaboni, comic tricks, story, Ivan Fonagy.,
Abstract :
Satire is the most important type of literature that writers and researchers have paid attention to, and today it has reached the fields of linguistic research and has become one of the prominent features of contemporary Iranian fictional literature, which writers have used to convey their messages and reflect their social and cultural realities. There are different theories about Satire and how to create it. One of the important contemporary theories about Satire is the theory of Ivan Fonagy (1920-2005), a Hungarian linguist. In his books and articles, Fonagy has talked in detail about the ways of creating Satire in literary works, and since he examined Satire from both linguistic and non-linguistic angles, his theory can be used as a good criterion for the morphology of Satire in literary works and especially in contemporary fiction literature. Satire has recreational, critical and beautifying functions. Faraydoon Tonekaboni is one of the most prominent satirists of contemporary Iran with numerous works in the field of story writing and satire. In this research, the author has analyzed the satirical techniques in four collections of stories named Asirkhak, Busy City Notes and Thoughts, Dark Night Stars and Land of Happiness using a descriptive-analytical method and library tools. The results of the research show that exaggeration is the most frequent satirical techniques used by Tonekaboni to express his social and political criticisms with humorous language, as well as miniaturization techniques, playing with fictional characters, dictionary satire, situational satire, and the analysis of satire has also been used to express its subtle literary points.
کتاب¬ها
1-اخّوت، احمد، (1371)، نشانهشناسی مطایبه، اصفهان: فردا.
2-اصلانی، محمّدرضا، (1385)، فرهنگ واژگان و اصطلاحات طنز، تهران: کاروان.
3-آرینپور، یحیی، (1372)، از صبا تا نیما، ج2، چاپ پنجم، تهران: زوّار.
4-آندروا، ولودیا، (1373)، رشد و آموزش زبان در کودکان دبستانی، ترجمة محمّد جعفر مدبّرنیا، تهران: نشر دنیای نو.
5-پاینده، حسین، (1393)، داستان کوتاه در ایران(جلد سوم: داستانهای پسامدرن)، تهران: نیلوفر.
6-تنکابنی، فریدون، (١٣٤٨)، یادداشتهای شهر شلوغ و اندیشهها، تهران: پیشگام.
7-ـــــــــــــــ، (١٣٥٧ الف)، اسیر خاك، چاپ سوم، تهران: شازده کوچولو.
8-ـــــــــــــــ، (١٣٥٧ ج)، سرزمین خوشبختی، تهران: پیشگام.
9-ــــــــــــــ، (١٣٥٧ب)،ستارههای شب تیره، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
10-شریفی، محمّد، (1387)، فرهنگ ادبیات فارسی، تهران: معین.
11-شفیعی کدکنی، محمّدرضا، (1366)، ادوار شعر فارسی، چاپ سوم، تهران: توس.
12-کاسب، عزیزالله، (1376)، زمینههای هجا در شعر فارسی، چاپ دوم، تهران: مروارید.
13-کانلی، فرانسی، (1383)، گروتسک، دائره¬المعارف زیباییشناسی، ترجمة مشیّت علایی و همکاران، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات هنری.
14-کریچلی، سیمون، (1384)،در باب طنز، ترجمۀ سهیل سمی، تهران: ققنوس.
15-نبوی، سیّد ابراهیم، (1378)،کاوشی در طنز ایران، چاپ سوم، تهران: جامعۀ ایرانیان.
مقالات و پایاننامه
1-اصغرپورغفاری، جاوید، (1399)، «نگاهی تحلیلی از بُعد عناصر داستان به مجموعه داستان اسیر خاک، نوشتۀ فریدون تنکابنی»، ششمین همایش ملّی پژوهشهای نوین در حوزۀ زبان و ادبیات ایران، تهران: 20-1.
2-اورک، حجّت¬اله، (1401)، «بررسی هنجارگریزی در شعر معاصر فارسی (با تکیهبر شاعرحجمگرا یدالله رؤیایی)، جستارنامۀ ادبیات تطبیقی یزد، شمارۀ22: 190-155.
3-جاوری، عطاءالله و حسن شعبانی آزاد، (1397)، «تحلیل شگردهای طنزآفرینی و کارکردهای موضوعی طنز در داستانهای فریدون تنکابنی»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد گچساران.
4-دهقانیان، جواد، (1383)، «بررسی محتوا و ساختار طنز در نثر مشروطه»، پایان¬نامة دکتری دانشگاه شیراز: 183-175.
5-رشیدی، فریبا و صادقی شهپر، رضا، (1399)، «شیوههای نام¬گذاری عنوان¬ها و شخصیت¬های داستانی در داستانهای معاصر (مطالعۀ موردی: داستانهای ایرج پزشکزاد، ابوالقاسم پاینده، خسرو شاهانی، فریدون تنکابنی)»، سبکشناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، شمارۀ7: 204-181.
6-سزاوار، علیرضا، (1397)، « شکل شناسی طنز بر اساس نظریّة فوناژی در آثار کودک و نوجوان (گروه¬های سنّی «ج» و« د»)در دهه¬های60 تا90»، استاد راهنما مهدخت پورخالقی چترودی، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد.
7-شعبانی آزاد، حسن، (1398)، «بررسی شگردهای طنزپردازی در مجموعۀ داستانی یادداشتهای شهر شلوغ و اندیشه¬ها از فریدون تنکابنی»، پژوهش¬نامۀ جریان¬شناسی شعر و داستان ادبیات معاصر ایران، شمارۀ1: 131-117.
8-فغانی، سیده سونیا و همکاران، (1401)، « تحلیل عناصر داستان در رمان «پستچی» با تأکید بر عناصر ساختاری طرح»، جستارنامۀ ادبیات تطبیقی یزد، شمارۀ22: 224-191.
منابع لاتین
1) Fonagy, Ivan and Kawaguchi, Yuji. (2006) Prosody and syntax, Amsterdam: john Benjamin.
2) __________ (1996) "the approaches of satire in the literature", Paris University: the linguistics journal, no 19, pp 106-121. 214-
3) _________(1998) satire as a language, Amsterdam: john Benjamin publishing company.
4) ___________ (2001) Language within language, Amsterdam: john Benjamin publishing company.
5) ___________ (1998) satire as a language, Amsterdam: john Benjamin publishing company.
6) Smith, Aron. (2009) Fonagy and satire, oxford: the association of literature studies journal, no 69, pp 56-71.