Indentify and classify the aspects of entrepreneurial university ( third _ generation university) in the technical and vocational university
Subject Areas :
Keywords: the aspects of entrepreneurial university, third-generation university, technical and vocational university,
Abstract :
The purpose of this survey is to indentify and classify the aspects of entrepreneurial university ( third _ generation university) in the technical and vocational university . This research is measurable due to the applicable purpose and descriptive method . The statistical population in this study has included all chancellors , deputies , official managers or experts and heads of the technical and vocational collages and institutes in 8 districts in Mazandaran , Golestan and Semnan with 448 people . 207 samples were chosen through applying stratified random sampling and Cochran formula . For gathering the data , the questionnaires were prepared with 95 questions . Validity and reliability of them have been confirmed . Exploratory factor analysis tests , Confirmatory factor analysis tests and Structural Equation Modeling were applied for analyzing the data . The results have indicated that the entrepreneurial university in the technical and vocational university includes 6 aspects : educational and training aspects , structural and organizational aspects , human resources , social and cultural aspects , economic and financial aspects , information and communication technology . The educational and researching aspect involves two components (educational and researching) , the structural and organizational aspect involves three components ( structural, prespective ,mission , strategy and management and leadership) , human resource includes four components ( professors , staff , university students and educated people) , social and cultural aspect involves two components ( social and cultural) , economic and financial aspect involves four components ( economical , financial , facility and equipment and researching contracts ) and the aspect of communication and information technology includes three components ( substructure , offices , centres and componies). The structural and organizational aspect has the most influence with the load factor 950% and social and cultural aspect has the least influence with the load factor 874% . The applied model in this survey has had appropriate fitness .
- آقاجانی ، حسنعلی و کیوانفر ، جواد(1392). تبیینویژگیهایدانشگاهنسلسوم (دانشگاهکارآفرین) (شاهدتجربی: دانشگاهمازندران)، همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور) ،1392
- ابراهیم پور ، سمیرا و همکاران(1391). دانشگاه نسل سوم، گامی به سوی کارآفرینی ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان، 6/10/1391 .
- باقری ، حدیث و خانی ، ناصر(1394). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی و تاثیرات آن در جامعه ، اولین کنفرانس ملی مدیریت راهبردی خدمات ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد ، 1394
- بزرگزاده ، علی رضا و محرابی ، حمیدرضا(1396). بررسی شناسایی عوامل موثر در شکل گیری دانشگاه کارآفرین در ایران ، چهارمین همایش بین المللی نوآوری، توسعه و کسب و کار، 1396
- بهزادی ، نازنین و همکاران(1393). طراحی الگوی مفهومی دانشگاه کارآفرین با رویکرد کارآفرینی سازمانی ، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، دوره7، شماره4، زمستان1393، ص697-713
- جنتی فر، حسین و آمده ، علی اصغر(1391). پارکهای فناوری و مراکز رشد نمونه عینی دانشگاه کارآفرین ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان،1391
- حمیدیا ، بابک و نبوی ، سیدحامد(1395).بررسی نقش دانشگاه کارآفرین در اقتصاد دانش بنیان، دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و علوم اجتماعی،1395،دوبی
- خسروی پور ، الهام و امیرنژاد ، قنبر(1392). مراکز آموزش عالی کارآفرین (ضرورت، چالش ها) ، همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور) ، 1392
- زینالی ، نسرین(1395). نگرشی نوین به نسل سوم دانشگاه ها و جایگاه تحقیقات علوم انسانی در آن ها ، سومین همایش علمی پژوهشی یافته های نوین علوم مدیریت، کارآفرینی و آموزش ایران ، 1395
- سایت دانشگاه فنی و حرفه ای ، اداره کل حوزه ریاست و روابط عمومی ، 1397
- صمدی میارکلایی،حسین و آقاجانی ، حسنعلی(1393) ، ارزیابی شاخص های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه مازندران بر اساس روش فازی ، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، دوره 7، شماره 2 - شماره پیاپی 24، تابستان 1393، ص 369-38
- صمدی میارکلایی ، حمزه و همکاران(1391). نقش دانشگاه کارآفرین و صنعت به عنوان کلید توسعه ملی ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ، 1391
- عابدی ، بهاره و همکاران(1396). تدوین الگوی دانشگاه کارآفرین کشاورزی و منابع طبیعی از دیدگاه مدیریت آموزش کشاورزی. فصلنامه پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی. شماره 40 ،بهار 1396
- کردنائیج ، اسدا... و همکاران(1391) ، بررسی ویژگی های دانشگاه کارآفرین در دانشگاه تربیت مدرس، فصلنامه توسعه کارآفرینی ، دوره 5، شماره 3 - شماره پیاپی 17، پاییز 1391، ص47-64
- کوهزادی ، فواد و همکاران(1395). بررسی جایگاه استراتژیک دانشگاه کارآفرین در مدل مدیریت دانش ، سومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت ، اقتصاد و علوم انسانی
- گزارش مرکز پژوهش های مجلس(1392). دانشگاه کارآفرین؛ ضرورت ، ویژگی ها و الزامات ، شماره مسلسل : 13302، تاریخ انتشار : 18/08/1392
- معارفوند ، زهرا(1392). آموزش کارآفرینی و چالش های آن در ایران ، همایش ملی دانشگاه کارآفرین (صنعت دانش محور) ، 1392
- مهدوی مزده ، محمد و همکاران(1392). تعیین شاخص های تاثیرگذار در کارآفرین بودن دانشگاه های دولتی ایران و رتبه بندی دانشگاه ها از این منظر ، سیاست علم و فناوری ، دوره 6 ، شماره1، پاییز 1392 ، ص81 - 98 .
- مهدی،رضا(1395).دانشگاه کارآفرین به منزله راهبردی برای مدیریت دانش علمی دانشگاه ، هشتمین کنفرانس ملی و دومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانش،1395،ایران
- مهدی،رضا(1394). جایگاه مهارت آموزی در دانشگاههای نسل سوم ، مهارت آموزی ، دوره 4 ، شماره 14 ، زمستان 1394.ص 103 – 117
- میری کرم، فرشته و رضایی،روح ا...(1391). کارآفرینی دانشگاهی و دانشگاه کارآفرین ، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهای دانش بنیان ،1391
- نصراللهی نیا ، فاطمه و رشید حاجی خواجه لو، صالح(1395).دانشگاه به سوی هویت های جدید، مجموعه آثار و مقالات برگزیده دهمین کنگره پیشگامان پیشرفت ، دوره 10
- نیازی محسن و کارکنان نصرآبادی ، محمد(1387). دانشگاه کارآفرین ، کار و جامعه ، خرداد و تیر 1387 - شماره 96 و 97 ، ص 14 - 23)
_||_- Gideon Maas & Paul Jones ,(2017). Reflecting On The Role Of Universities In Entrepreneurship Education , Journal of UIIN BLOG , August 16, 2017- Kevin R. McClure.(2016). Building the Innovative and Entrepreneurial University: An Institutional Case Study of Administrative Academic Capitalism. The Journal of Higher Education .Volume 87, 2016 - Issue 4 , Pages 516-543
- Peris-Ortiz, M., Gómez, J.A., Merigó-Lindahl, J.M., Rueda-Armengot, C. (Eds).(2017). Exploring the Academic and Innovative Dimensions of Entrepreneurship in Higher Education. ISBN 978-3-319-47949-1
- Todd Davey, Paul Hannon , Andy Penaluna.(2016). entrepreneurship education and the role of universities in entrepreneurship , Journal of Industry and Higher Education , Vol 30, Issue 3, 2016 , https://doi.org/10.1177/0950422216656699
- Vanessa Ratten.(2017) "Entrepreneurial universities: the role of communities, people and places", Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, Vol. 11 Issue: 03, pp.310-315, https://doi.org/10.1108/JEC-03-2017-0021