Compare current and desired status dimensions and components of staff development in higher educational system of Iran (case of study: Islamic Azad University)
Subject Areas :Javad moghadasi 1 , Kamran Mohammadkhani 2 , Amirhossein Mohammaddavoudi 3
1 -
2 - عضو هیات علمی
3 - عضو هیات علمی
Keywords: Islamic Azad University, dimensions and components of development, staff development,
Abstract :
Higher education to have a better quality, more efficient structures and more features in order to extend learning, promote knowledge, research development and effective communication with community requires continuous staff development programs. This study aimed to Compare current and desired status dimensions and components of staff development in higher educational system of Iran (case of study: Islamic Azad University). This study is a applied research(considering the nature and objectives), quantitative and qualitative (In terms of data), descriptive (In terms of collection data), survey (In terms of method),The population included all staff of Islamic Azad University in Tehran Province in 2016 (5997 individuals) .The sample size were 361 individuals base on Cochran formula by using random multiple cluster sampling approach with respect to the proportion of employees in different areas and units affiliated to universities and colleges. Data was collected via researcher-made questionnaire. Expert panel was used to determine content validity. Cronbach’s alpha coefficient was used to determine reliability (0.96). Data analysis to identify the dimensions and components as well as frequencies and percentages were used in the description of the indicators. Results showed the average of all sizes improve staff (including knowledge, skills and attitudes) in the current and desired status there are significant differences and, in general, the current situation of staff development at the University District 8 is undesirable.
- آلیاسین، محمدرضا (1387). "مهارتهای تاثیرگذاری و نفوذ کلام" ، تهران: هامون.ص39.
- ابیلی، خدایار؛ عالیخانی، فرح (1382). "بررسیعملکردسیستمتوسعهمنابعانسانی دردانشکدههایعلومرفتاریواجتماعیدانشگاهتهران" ، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و دوم، شماره2)پائیز و زمستان).
- احمدی، مسعود (1381). "مبانی سازمان و مدیریت(مدیریت عمومی)". ساری: انتشارات پژوهشهای فرهنگی، چاپ دوازدهم .ص217
- احمدی، علیاکبر؛ فاضلیکبریا، حامد؛ فقیه، محمدباقر(1392). "طراحی مدل مفهومی عمومی شاخصها و مولفههای برنامهریزی نیروی انسانی مبتنی بر شایستگیها"، فصلنامه راهبرد، سال بیست و دوم، شماره 66 .
- اسلامی، یحیی؛ نوروزی، طهمورث؛ بدیعی، حسین(1390). "بررسیتأثیرآموزشهایضمنخدمتبرمیزانتوانمندسازیکارکناندانشگاه آزاداسلامی" ، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحدگرمسار، سال پنجم، شماره 4 .
- انصاری، منوچهر؛ رحمانییوشانلوئی، حسین؛ اسکویی، وحید؛ حسینی، احد.(1390). "شناسایی عواملو طراحی مدلمفهومیتوانمندسازی نیرویانسانیدر وزارتارتباطاتو فناوریاطلاعات(مطالعهموردی)"، مدیریت دولتی، دوره 3، شماره 7.
- پورصادق، ناصر؛ علیمرزایی، سعید(1384)."توسعه کارکنان" ، تهران: انتشارات سارگل.ص14.
- پورشافعی، هادی؛ عسگری، علی؛ نیازی، فاطمه(1392) . " ابعاد فرهنگ سازمانی بر اساس مدل دنیسون و رابطه آن با جو توسعه منابع انسانی از دیدگاه کارکنان دانشگاه بیرجند"، فصلنامه مطالعات فرهنگی - اجتماعی خراسان.
- جعفری قوشچی، بهزاد(1382)، "راههایتواناسازیکارکنان"، ماهنامه تدبیر، سازمان مدیریت صنعتی، سال چهاردهم ، شماره136.
- حاتم، ناهید؛ حیدری، علیرضا؛ کشتکاران، ویدا؛ حیدریارجلو، پروانه(1390)، " ارزشیابیابعادمسیرپیشرفتشغلیکارکنانحوزهستادیدانشگاهعلومپزشکیشیراز"، مدیریت اطلاعات سلامت، دوره هشتم، شماره ششم، بهمنواسفند.
- حقیقی، محمدعلی؛ فتحی، ناصر؛ شیبانیراوی، علیرضا (1384). "مرواریدپنهان". تهران: انتشارات مؤسسه فرهنگی و ورزشی سایپا. ص 4.
- خائفالهی، احمدعلی؛ رجبزاده، علی؛ لاجوردی، اشرف (1388)." ارایهمدلبهسازیمنابعانسانی باتأکیدبرنقش فناوریهای نوین"، فصلنامه پژوهشهای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه جامع امام حسین(ع)، سال دوم ، شماره 1 .
- دلگشایی، بهرام؛ طبیبی، سیدجمالالدین؛ پهلوان، پریسا (1386)." ارائهالگویتوسعهمنابعانسانیدربخشبهداشتودرمانایران". پژوهش در پزشکی(مجله پژوهشی دانشکده پزشکی). دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دوره 31 ، شماره 4.
- رابینز، استیفن پی.(1380). "مبانی رفتار سازمانی"، (ترجمه: علی پارسائیان، محمد اعرابی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.(تاریخ انتشار به زبان اصلی 1997). ص54.
- رابینز، استیفن پی؛ دی سنزو، دیوید ای(1379). "مبانی مدیریت". (ترجمه: سیدمحمد اعرابی، محمدعلی حمید رفیعی، بهروز اسراری ارشاد) . تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی. ص370.
- راجر کارترایت (1390). "آموزش و بهسازی کارکنان" ،ترجمه: نرگس حسنمرادی و مرجان آریانفر، تهران: انتشارات آییژ. ص124.
- راندال، آر راس و الیزابت ام آلتمایر(1377). "استرس شغلی". ترجمه غلامرضا خواجه پور. تهران: سازمان مدیریت صنعتی.صص36و38.
- زندی، بهمن؛ موسوینژاد، روحالله، احمدیقراچه، علیمحمد؛ جمالزاده، محمد (1392). "بررسینیازهایآموزشیکارکناندانشگاهعلومپزشکیشیراز درراستایارائهالگوی مناسبآموزشیوبهسازیمنابعانسانی". فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه، دوره اول، شماره2.
- سلطانی، ایرج(1386). "بهرهوری"، تهران:موسسه بهره وری نیروی انسانی، چاپ چهارم. ص24.
- صبرکش، علیرضا؛ مزینانی،حبیبالله؛ نورمحمدی، هادی(1392). "آموزش و توسعه منابع انسانی در سازمان"، مطالعات مدیریت بر آموزش انتظامی، شماره 4، سال 6،ص107.
- غلامزاده، داریوش؛ قلیچلی، بهروز(1385). "پرورشمنابعانسانیوسازمانهاییادگیرندهدراروپا، مستندسازیتجربهکشورهاوشرکتهایاروپایی". مولف: استوارت، جیم. تهران: انتشارات فرازاندیش سبز و شرکت ایران خودرو،
- فرهنگ، ابوالقاسم؛ سیادت، سیدعلی؛ هویدا، رضا؛ مولوی، حسین(1390). "بررسیرابطةسادهوچندگانةیادگیریسازمانیواعتماداجتماعیدرسازمانبا توسعةکارکناندانشگاههایدولتیپزشکیوغیرپزشکیجنوبشرقکشور" جامعهشناسی کاربردی، سال بیست و دوم، شماره پیاپی 41 ، شماره اول، بهار.
- گلابی ، سیاوش، (1383). "سازمانمدیریتوتوسعهمنابعانسانی". چاپ اول، تهران: نشر فردوس. ص55.
- محقق معین، محمدحسن (1382)." تحلیلی در مورد تجربه ایران در آموزش و بهسازی منابع انسانی در برنامه سوم توسعه "رویت شده در تاریخ 11/8/1393 در شبکه معین علمی به نشانی http://www.moein.net/maghalatdtl.asp
- نوربخش، مهدی؛ توکلی، سیده سمانه(1390). شناسایی عوامل کلیدی توانمندسازی کارکنان وزارت تعاون، فصلنامه تعاون، سال بیست و دوم، شماره 6 .ص158.
_||_
- Deb, Tapomoy(2006); Human Resources Management: Theory & Practice. India: Ane Books
- Jha, A. K.(2004); Encyclopeedia of Management of Human Resouces (Vol. 2), New Del Hi: Institute for Sustainable Development Lucknow & Anmol Publication PVT. LTD.
- Hassan, A. (2006), “Human resource development and organizational values”, Journal of European Industrial Training, Vol. 31, No. 6, pp. 435-448.
- Lee, J. H and Kim, Y.G.(2001). A Stage Model of Organizational Knowledge Management: a Latent Content Analysis. Expert Systems With Applications, 20(2001). PP.299-311.
- Morgan, R.M. and Hunt, S.D.(2007),"HRM: Conceptualization and scale development", European Journal of Marketing; Vol.39 No:11,pp.1264-1290
- Mc Donnell, A.Sturmey,P.Oliver,Ch.Cunnigham,J. Hayes,S.Galvin,M.Walshe, C.Cannigham,C. (2008). "The effects of staff training of staff confidence and challenging behavior in services for people with autism spectrum disorders. Research in Autism spectrum Disorders", 2(2008), pp 311- 319.
- Rowold, J. (2008), “Multiple effects of human resource development interventions”, Journal of European Industrial Training. Vol. 32, No. 1, PP. 32-44.
- Okereke, Iheanacho. Nnenna, Beatrice (2011)."Training, manpower development and job performance: Perception and relevance among civil servants in Ebonyi State, Nigeria". Journal of Economics and International Finance Vol. 3(6), pp. 399-406, June 2011.
- Werner, John M. & Randy L. Desimone(2006); Human Resources Development. 4th ed. Australia & Thomson, South-Western