Investigating the Managerial Functions of Organization-oriented, Situation-oriented, and Relation-oriented Managers
Subject Areas :
1 - عضو هیات علمی
Keywords: management styles, Key words: Management, managerial functions,
Abstract :
Abstract The existing theories indicate that management can be defined in terms of its functions, so there are different definitions based on various functions some of which are repeated in most definitions. The present study which is a descriptive research was conducted to investigate the managerial functions in organization-, relation-, and situation-oriented styles of management. Statistical sample contained 375 members including 17 managers selected from17 districts of ministry of education in Tehran, as well as 322 employees in the same districts who have been working at least for 6 months in different regions of Tehran. Measurment instrument used in this study was a 24-item researcher-made questionnaire developed based on Likert scale. One- way ANOVA and post-experimental comparisons (Fisher ,Tokey, and Shefe) were used for data analysis. Ta analysis revealed that the application of planning is mostly observed in organization- oriented managers compared with relation-oriented ones. Also organization-oriented managers pay more attention to organizational functions compared with situation- and relation-oriented managers. Moreover, decision-making function is considered by organization-oriented managers more than other managers. And finally, the control function receives more attention by organization-oriented managers compared with others
منابع فارسی
آصف زاده، س . محبی فر، ر. شیرعلی، م. (1384). شناسایی سبک های رهبری مدیران دانشگاه علوم پزشکی قزوین و راههای ارتقاء عملکرد آنان، مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، جلد 9 ،شماره 1، ص. 56-62.
استونر، ج. (1990). مدیریت، ترجمه پارسیان(1375)، تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
اقتداری، ع،م. (1372). سازمان و مدیریت، سیستم و رفتار سازمانی، تهران: مولوی.
الماسیان، آ. رحیمی کیا، ا. (1390). بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و فرسودگی شغلی کارکنان ستادی دانشگاه علوم پزشکی لرستان،جلد 14، شماره 1، ص. 69-79.
پرداختچی، م. (1375). نقش نظارت و راهنمایی آموزشی در بهبود کیفیت آموزش عمومی، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 47 ، ص 37 تا 49.
پرهیزگار،ک. (1373). تئوری های مدیریت، تهران: آگاه.
تروثا ، نیوپورت. (1979). اصول مدیریت و رفتارسازمانی،ترجمه عین الله علاء (1369)، تهران: زوار.
جوادین، س.ر، امیرکبیری، ع. (1380). مروری جامع بر نظریههای مدیریت و سازمان، تهران: نگاه دانش.
حسینی ، م. امیرتاش، ا. مظفری، ا. (1385). توصیف و مقایسه سبک های محتلف رهبری با تعهد سازمانی ابعاد آن از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاههای کشور، نشریه علوم حرکتی و ورزش، جلد اول، شماره 6، ص. 17تا 30.
رضائیان، ع . (1372). اصول مدیریت، تهران: سمت.
سرمد، غ. (1378).روابط انسانی درسازمانهای آموزشی،تهران: سمت.
صادق پور، ا . (1375). مجموعه مقالات در مهندسی اجتماع، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
علاقه بند، ع. (1370). اصول مدیریت و رفتار سازمانی، تهران: بعثت.
نیکواقبال، ع. (1378). برگزیده نظریههای سازمان و مدیریت، تهران: سمت.
هنسن، ا، مارک. (1968)مدیریت آموزشی و رفتار سازمانی، ترجمه محمدعلی نائلی(1367)، اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
منابع انگلیسی
Knezevich, K., 1975, Administration of Public education (3rd ed.), New York, Harper.
Muharrem, T., and Issam, Gh., 2011, Transformational Leadership and Organizational Commitment, Turkey, Society for theAdvancement of Management.
Ernest Alonza, N., 2010, The Third Dimension of Leadership: Change-Oriented Behaviors, Journal of Academy of Business.