Role Job Hardiness in predicting job performance, with the mediation of innovative work behaviorsRole Job Hardiness in predicting job performance, with the mediation of innovative work behaviors
Subject Areas :
Ehsan Azimpour
1
,
Sohila Jalileans
2
1 - دانشجوی دکتری
2 - دانشجو
Received: 2016-01-16
Accepted : 2016-04-16
Published : 2016-05-09
Keywords:
teachers,
job performance,
Keywords: Job Hardiness,
innovative working behaviors,
Abstract :
Abstract The aim of this study was to examine the Role Job Hardiness in predicting job performance, with the mediation of innovative work behaviors. This study was conducted descriptive - correlational method by using structural equation modeling. Statistical population study were included all primary school teachers in Khoy city, that among which were selected 306 persons by using random sampling method. Research instruments was including job Hardiness Inventory Moreno-Jiménez, Rodríguez-Muñoz, Hernández and Blanco(2014), innovative work behaviors Inventory Krause (2004) and job performance Inventory Paterson (1990). Data obtained were analyzed by using structural equation method and using Spss editing16, and AMOS editing 22 softwares. The results showed innovative work behaviors and job hardiness Variables have Meaningful direct effect and Job hardiness variable have meaningful indirect effect on job performance. Also the was statistically significant the direct effect Job hardiness on the innovative work behaviors. In addition innovative work behaviors could entered model as a mediator in the relationship between hardiness job and job performance teachers. Finally, the structural model modified research a good fit had with experimental data the study
References:
منابع
فارسی
اکبری بلوطبنگان، الف؛ رضایی، ع؛ محمدیفر، م؛ نجفی، م و اکبری بلوطبنگان، الف.(1394). ویژگیهایروانسنجیفرمکوتاهپرسشنامهسرسختیشغلی. مرکزتحقیقاتمراقبت هایپرستاریدانشگاهعلومپزشکیایران (نشریه پرستاری ایران). 28( 94-93)، 65-55.
اسدی، ب؛ زارعی، ح؛ حوریان، غ و یونسی، م. (1394). نقش پیشبینی کنندگی سرسختی روانشناختی، انگیزه پیشرفت و نگرش معنوی در رضایتمندی شغلی معلمان دوره ابتدایی شهر همدان. کنفرانس بینالمللی علوم انسانی، روانشناسی و علوم اجتماعی.
بدری گرگری، ر، مصرآبادی، ج، پلنگی، م و فتحی، ر.(1391). ساختارعاملیپرسشنامهیفرسودگیتحصیلیبااستفادهازتحلیل عاملیتأییدیدردانشآموزانمتوسطه. فصلنامهی اندازهگیری تربیتی. 3(7). 180-163.
تابع بردبار، ف؛ کاظمی، س و رنجبران، ج.( 1389). رابطهی سلامت روان و عملکرد شغلی براساس ویژگیهای شخصیتی معلمان در راستای پیشنهاد یک مدل علّی. مجلهی روشها و مدلهای روانشناختی، 1(2)، 23-13.
حقیقی، ج؛ عطاری، ی؛ رحیمی، س و سلیمانی نیا، ل. (1389). رابطۀ سرسختی و مؤلفههای آن با سلامت روانی در دانشجویان پسر دورۀ کارشناسی دانشگاه. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، شماره 3و4. 49-35.
سامخانیان، م؛ جهانیان، ر و مرتضایی، الف. (1381). خلاقیت و نوآوری در سازمان و مدیریت آموزشی. تهران: اسپند هنر.
سینا، ح؛ کریمزاده، ص؛ ناظم، ف و احمدی، ع. (1392). ارائه مدل ساختاری پیشبینی فرسودگی شغلی مدیران آموزش عالی برحسب کیفیت زندگی کاری، تعهد سازمانی و مدیریت دانش. فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره4، زمستان93، صص40- 19.
شکرکن، ح؛ نعامی، ع؛ نیسی، ع و مهرابی زاده هنرمند، م.( 1380). بررسی رابطه خوشنودی سازمانی با رفتار مدنی سازمانی و عملکرد شغلی در کارکنان برخی از کارخانههای اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، 8( 3و4)، 22-1.
فرهنگی، ع؛ کیانی، ح و حسینی میقان، س. (1393). بررسی رابطه هوش معنوی، سرسختی روانشناختی و رضایت شغلی معلمان شهرستان گرگان. اولین همایش ملی علوم تربیتی و روانشناسی معنویت و سلامت.
قاسمزاده علیشاهی، الف؛ مهدی، ع و ملکی مرشت، م.(1393). نقش عواطف مثبت و منفی در رضایت و عملکرد شغلی اعضای هیات علمی. فصلنامه پژوهشهای نوین روانشناختی، 9(35). 152-131.
مقیمی، ع.(1390). پژوهشنامه مدیریت، انتشارات ترمه: تهران.
نعامی، ع؛ تقیپور، الف؛ و نیسی، ع. (1390). رابطهیفرهنگ سازمانیباانگیزششغلی،اشتیاقشغلیورفتارهاینوآورانهبامیانجیگری توانمندسازی روانشناختی. علوم رفتاری، 5(4)، 333-325.
نمامیان، ف؛ فیضالهی، ص. (1394). تأثیر فرهنگ سازمانی بر عملکرد سازمان با نقش میانجی نوآوری (مطالعه موردی: شهرک صنعتی ایلام). مجله فرهنگ ایلام، دوره شانزدهم، شماره 46 و 47. صص 174- 161.
هاشمی، ش و ملایی نژاد، الف. (1389). تحلیل محتوای طرح های برگزیده و نوآورانه اولین همایش نوآوری های آموزشی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 36، صص 149- 129.
یارعلی، خ. (1379). رابطۀ ساده و چندگانۀ سرسختی روانشناختی و حمایت اجتماعی با سلامت روانی و جسمانی دبیران زن شهرستان شوشتر، پایاننامۀ کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز.
References
Azeem, S.M. (2010). Personality hardiness, job involvementand job burnout among teachers. International Journal of Vocational and Technical Education, 2(3), 36-40.
Bentler, P.M, & Chou, C, (1987). Practical issues in structural modeling, Sociological Methods and Research, 16, 78- 117.
Baldauf, A., & Cravens, D. W. (2002). The Effect of Moderators on the Salesperson Behavior Performance and Salesperson Outcome Performance and Sales Organization Effectiveness. European Journal of Marketing, 36, 1367-1388.
Brooks MV. (2008). Health-related hardiness in individuals with chronic illnesses. Clin Nurs Res.; 17(2):98-117.
Bentler, P.M, (1988). Comparative fit indexes in structural model, Psychological Bulletin, 107,238- 246.
Chan, D.W. (2003). Hardiness and its role in the stressburnoutrelationship among prospective Chineseteachers in Hong Kong. Teaching and Teacher Education, 19(4), 381-395.
Hystad SW, Eid J, Brevik JI. (2011). Effects of psychological hardiness, job demands, and job control on sickness absence: A prospective study. J Occup Health Psychol.16 (3):265-78.
Kobasa, S.C. (1979). Personality and resistance to illness. American Journal of Community Psychology, 7,413-423.
Krause, D. E. (2004). Influence-based leadership as a determinant of the inclination to innovate and of innovation-related behaviors: An empirical investigation. Leadership Quarterly, 15(1), 79-102.
Kobasa, S.C. (1988).Hardiness.in Lindzey, Thompson, and spring (Eds). Psychology (3rd Ed). New York: Worth publishers.
Lambert, V.A., Lambert, C.E., & Yamase, H. (2003). Psychological hardiness, workplace stress and relatedstress reduction strategies. Nursing & Health Sciences, 5(2), 181-184.
Maddi, S.R (1990). Issues and intervention in stress mastery. In S.H.Friedman(Ed). Personality and Disease.
Morelock, Deborah F., (1994). "A Correlational Study of Hardiness, Health, and Burnout among Teachers in the Sullivan County School System" (1994). Electronic Theses and Dissertations. 27-53.
Moreno-Jiménez B, Rodríguez-Muñoz A, Hernández EG, Blanco LM. (2014). Development and validation of the Occupational Hardiness Questionnaire. Psicothema.26 (2):207-14.
Subramanian S, Vinothkuma M. (2009.). HardinessPersonality, Self-Esteem and Occupational Stress among ITProfessionals.Journal of the Indian Academy of Applied Psychology... 35: 48-56.
Spurlock Jr D. (2008). Work stress, hardiness, and burnout among nursing faculty: ProQuest.
Selamat, N., Samsu, N.Z. & Mustafa Kamalu, N. S. (2013). The impact of organizational climateonteachers’ job performance. Educational research, 2(1), 71-82.
Stoffers, J. M. M. & Heijden, B. I. (2009). Towards an HRM model predicting
Organizational performance by enhancing innovative work behavior: A Study amongDutch SMEs in the Province of Limburg. Business Leadership Review, 6, 1-13.
Van De Ven, A. H., Angle, H. & Poole, M. S. (1989). Research on the management ofinnovation: The Minnesota studies. New York: Oxford University Press.
Woodard CR. (2004). Hardiness and the Concept of Courage. Consulting Psychology Journal: Practice and Research. 56(3), 85-173
Woodman, R. W., Sawyer, J. E., & Griffin, R. W. (1993). Towarda theory of organizational creativity. Academy of Management Review, 18(2), 293- 321.