The Relationship between Organizational Culture and Organizational Entrepreneurship Considering the Mediating Role of Knowledge Sharing Among Elementary Teachers
Subject Areas :mehdi moayenikiya 1 , Ramin gharibzadeh 2 , ali aghaei 3 , alireza porghasem 4
1 -
2 -
3 -
4 -
Keywords: organizational culture, Primary Teachers, Knowledge Sharing, Organizational Entrepreneurship,
Abstract :
The purpose of this study was to investigate the relationship between organizational culture and organizational entrepreneurship by considering the role of mediator of knowledge sharing among elementary teachers. The implementation of this research is descriptive (non-experimental) and the research design is a correlation between the structural equation modeling method and the statistical population consists of all primary school teachers in Amlash city (500 people). The sample size is 230 people by the Morgan table. Calculated and selected by sampling. easurement tools consisted of Organizational Culture Questionnaire (Queen & Garter, 1991), Barringer & Bellederen Entrepreneurship Questionnaire (1999) and Knowledge Sharing Questionnaire (Wang et al., 2008). Pearson Correlation and Structural Equation Modeling (LISREL) were used to analyze the data and fit the model with fitness indexes. The most significant findings indicate that there is a positive and significant correlation between organizational culture, organizational entrepreneurship and knowledge sharing. From correlation analysis between exogenous and endogenous variables, it can be concluded that the increase in organizational culture leads to an increase in organizational entrepreneurship scores and knowledge sharing. In addition, the increase in knowledge sharing is accompanied by an increase in organizational entrepreneurship scores. Finally, the model of structural equations shows that knowledge sharing interacts organizational corporate culture with organizational culture. At the end of the application, the recommendations are presented in order to achieve the results.
ابراهیمی، عباس؛ محمدی فاتح، اصغر و حاجی پور، ابراهیم (1391). بررسی نقش اعتماد در تسهیم دانش شغلی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس، مدیریت نظامی، دوره 12، شماره 47، صص 161-135.
اخوان، پیمان و درویش زاده، مرضیه (1390). ارائه چارچوب مدیریت بحران مبتنی بر مکاتب فکری مدیریت دانش ایرل در بحران زلزله، پژوهش نامه پردازش و مدیریت اطلاعات، دوره 27، شماره 1.
اردلان، محمدرضا؛ سلطانزاده، وحید و بهشتی راد، رقیه (1393). ارزیابی نقش فرهنگ سازمانی بر کارآافرینی سازمانی، نامه آموزش عالی، دوره 7، شماره 27: 34-11.
امین بیدختی، ع ا؛ صالح پور، م: 1386، رابطه رضایت شغلی با تعهدسازمانی در کارکنان آموزش و پرورش، دو ماهانه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال چهاردهم، دوره جدید، شماره 26.
جابری، اکبر؛ سلیمی، مهدی و خزایی پول، جواد (1392). بررسی تأثیر انگیزش های درونی و بیرونی بر تسهیم دانش کارکنان در سازمان های ورزشی (مطالعة موردی کارمندان ادارات تربیت بدنی استان اصفهان)، نشریه مدیریت ورزشی، دوره 5، شماره 16، پیاپی: 75-55.
جزنی، نسرین (1380)؛ مدیریت منابع انسانی، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
حسن مرادی، نرگس (1383). رهبری سازمان های دانش آفرین و یادگیرنده، مجموعه مقاللات ارائه شده در همایش منطقه ای مدیریت کیفیت فراگیر در آموزش، 30 بهمن 1382، انتشارات علمی دانشگاه آاد اسلامی واحد رودهن، تهران: ساوالان.
حسینی (1385). بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش در دانشکده تربیت مدرس، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
داونپورت، تامس اچ، لارنس پروساک (1998)، مدیریت دانش، ترجمه حسین رحمان سرشت، تهران:ساپکو.
دهقان نجم آبادی، عامر و پیران، محمد (1391). بررسی نقش میانجی یادگیری سازمانی بر رابطه میان رهبری معنوی و کارآفرینی سازمانی (مورد مطالعه: نمایندگی های یک شرکت بیمه در شهر ساوه)، تازه های جهان بیمه، شماره 71: 5-21.
رضایی دولت آبادی، حسین؛ خزایی پول، جواد؛ کیالاشکی، جعفر؛ امانی، مجتبی و وریج کاظمی، رضا (1392). طراحی مدل تاثیر گذاری فرهنگ سازمانی بر تسهیم دانش و ایجاد چابکی در مهار شرایط بحرانی سوانح آتی با رویکرد پدافند غیرعامل، نشریه مدیریت بحران، دوره 2، شماره 3، صص 57-65.
سالاریان، محسن؛ حبیبی، شهربانو و بهرام پور، خاطره (1394). بررسی رابطه تعهدسازمانی و قابلیت یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: اداره کل بنادر و دریانوردی استان مازندران)، اولین کنفرانس بین المللی نقش مدیریت انقلاب اسلامی در هندسه قدرت نظام جهانی (مدیریت، سیاست، اقتصاد، فرهنگ، امنیت، حسابداری).
سعیدی، پرویز (1389). شناسایی فرهنگ سازمانی بر اساس مدل کویین و گارت، روانشناسی تربیتی، دوره 1، شماره 2: 59-49.
قنواتی، مهدی و صمدی، منصور (1391). تاثیر گرایش بازار و فرهنگ سازمانی بر عملکرد شرکت های کوچک و متوسط فعال در استان تهران، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال هفتم، شماره 25، ص 92-73.
کلاتهسیفری، معصومه و فریدون تندنویس. (1392). « رابطه ی بین فرهنگ سازمانی و کارآفرینی سازمانی در اداره کل تربیت بدنی استان تهران». نشریه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی. تربیت معلم تهران. تهران. سال دوم(دهم پیاپی)، شماره4(بیستم پیاپی)، پاییز و زمستان 1391.
مشبکی، اصغر (1380). مدیریت رفتار سازمانی: تحلیل کاربردی، ارزش از رفتار انسانی، تهران: نشر ترمه، چاپ دوم.
مقیمی، محمد (1383). کارآفرینی در نهادهای جامعه مدنی: پژوهشی در سازمانهای غیردولتی: NGOs، تهران، دانشگاه تهران.
واصفیان، فرزانه؛ لیاقت دار، محمد جواد؛ فروغی ابری، احمد علی و عابدی، محمد رضا (1388). میزان پاسخگویی روش های تدریس برنامه درسی دانشگاه ها و رفتار کارآفرینی تجربه از نقطه نظر اساتید و دانشجویان، پژوهشنامه تربیتی، شماره20.
_||_Barringer, B. R., & Bluedorn, A. C.(1999). The relationship between corporateentrepreneurship and strategic management. Strategic Management Journal, 20, 421–444.
Chandra S. A. (2008). Knowledge Management for Administrative Knowledge and Decision Sciences . College of Business and Technology . Stripes ; Hall 435 Western Illinois University, 61455.UAS .
Oliver, S. Kandadi, K. R(2006), How to develop knowledge culture in organizations? A multiple case study of large distributed organizations, Journal of Knowledge Management, Vol. 10, no. 4, pp: 6-24.
Quinn. R(1999)." Diagnosing culture and changing organizational culture .Newyork: Addison.
Schein, edgar (2009), organizations culture and leadership behavior.
Sheng T. F. (2005), “Composite Diversity, Social Capital, and Group Knowledge Sharing: A Case Narration”, Operational Research Society Ltd.
Tsui, A. S., Zhang, Z., Wang, H., Xin, K. R. and Wu J. B (2006). Unpacking the relationship between CEO leadership behavior and organizational culture, The Leadership Quarterly, 17, 113-117.
Walczak, S. (2005), Organizational Knowledge Management Structure. The Learning Organization, 12(4), 330-339
Wang, S., & Noe, R.A. (2010). Knowledge sharing: A review and directions for future research, Human Resource Management Review, Vol. 20: 115–131.
Wiro Sock, B(2010), " Innovations of knowledge management" publisher of Innovation schooly and professional press.