Identifying Factors Affecting the Success of Branding of Small Economic Enterprises through Participation in Sports
Subject Areas :
Keywords: Private Sector, Sports Development, Branding, Economic Enterprise,
Abstract :
The participation of the private sector can help the development of sports. The purpose of this research was to identify the factors affecting the success of branding of small businesses through participation in sports. This research was applied from the point of view of the objective, qualitative in terms of the data type, and exploratory in terms of the analysis method. The statistical population of this research was Business experts, university professors, owners of small businesses and sports brands and marketing specialists. The sampling method in the qualitative part was purposeful and the number of samples was based on the theoretical saturation of the data, and finally 16 people were interviewed. Coding of the interviews was done by thematic analysis method, and the interpretive structural modeling method was used to level the components using Micmac software. The analysis of the interviews finally reached 7 selective codes which included gaining credibility, social interaction, gaining opportunities through sports, market building, creating positive value, improving approach and promotional measures. Interpretive structural analysis showed that the highest level of influence was related to the social interaction component and the highest level of influence was also related to the market building component. Using these results, the private sector can be encouraged to invest in sports and advertising through sports.
بهمنش، م.، و عباس زاده، م.، و کاردان، ب. (1399). بررسی نیاز به تدوین استانداردهای حسابداری برای بنگاه های کوچک و متوسط از دیدگاه ممیزان مالیاتی و حسابرسان مستقل. دانش حسابداری مالی, 7(1 (پیاپی 24) ), 45-73.
پوررنجبر محمد، زيتونلي عبدالحميد، (1394)، موانع توسعه ورزش همگاني، همايش ملي علوم ورزشي نوين، ورزش حرفه ايي و ارتقا تندرستي، مرکز تحقيقات فيزيولوژِي و گروه تربيت بدني دانشگاه علوم پزشکي کرمان، ايران.
جابری، اکبر ؛ مرادی، مهدی ؛ قهرمان تبریزی، کوروش ؛ سررشته داری، محمد ؛ (1400)، مطالعه تأثیر کیفیت ادراکشده بر تصویر برند و وفاداری هواداران به برند تیمهای فوتبال لیگ برتر فوتبال ایران، مطالعات راهبردی ورزش و جوانان » زمستان 1400 - شماره 54 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (15 صفحه - از 231 تا 245 ).
حقیق کفاش، م.، و حمیدی بیناباج، م.، و کریمی علویجه، م.، و خلیل نژاد، ش. (1399). برندسازی استراتژیک. مطالعات مدیریت راهبردی, 11(43 ), 21-43.
علیزاده، ک.، و روشنایی، ح. (1396). نقش حکمروایی خوب در برندسازی شهری (مطالعه موردی: شاندیز). جغرافیا و توسعه فضای شهری, 4(1 (پیاپی 6) ), 115-137.
میرزایی، محمد ؛ تابش، سعید ؛: نظری، رسول ؛ (1400). ارائۀ مدل پارادایمی ارتقای جایگاه راهبردی برند باشگاه سپاهان، پژوهش های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش » تابستان 1400 - شماره 46 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (17 صفحه - از 187 تا 203 ).
نصرتی برندق، ب.، و طلوعی اشقلی، ع.، و ساده، ا.، و امینی سابق، ز. (1399). طراحی مدل دینامیکی تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط با رویکرد DANP. مهندسی مالی و مدیریت اوراق بهادار (مدیریت پرتفوی), 11(44 ), 154-187.
نوروزی، م.، و جوادی، م.، و گلچین، س. (1400). امکان سنجی پیاده سازی هم پیمانی راهبردی در بنگاه های کوچک و متوسط صنعتی. مطالعات مدیریت راهبردی, 12(47 ), 41-61.
Asadollahi, E., Tojari, F., & Zarei, A. (2021). Path Analysis of Relationship of Promotional Tools with Transferring Brand Identity and Sport Commitment in the Consumers of Premier League of Football (case study: Padideh F.C). Journal of Sport Management and Motor Behavior, 17(33), 18-1.
Bason, T., & Anagnostopoulos, C. (2015). Corporate social responsibility through sport: a longitudinal study of the FTSE100 companies. Sport, Business and Management: An International Journal, 5(3), 218-241.
Blake, J., Fourie, S., & Goldman, M. (2018). The relationship between sports sponsorships and corporate financial returns in South Africa. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship.
Bragg, M. A., Roberto, C. A., Harris, J. L., Brownell, K. D., & Elbel, B. (2018). Marketing food and beverages to youth through sports. Journal of Adolescent Health, 62(1), 5-13.
Carter, M. A., Signal, L., Edwards, R., Hoek, J., & Maher, A. (2013). Food, fizzy, and football: promoting unhealthy food and beverages through sport-a New Zealand case study. BMC public health, 13(1), 1-7.
Cornwell, T. B. (2014). Sponsorship in Marketing: Effective communication through sports, arts, and events. Routledge.
Eddy, T., & Cork, B. C. (2019). Sponsorship antecedents and outcomes in participant sport settings. International Journal of Sports Marketing and Sponsorship, 20(1), 26-42.
Godfrey, P. C. (2009). Corporate social responsibility in sport: An overview and key issues. Journal of sport management, 23(6), 698-716.
Koo, J., & Lee, Y. (2019). Sponsor-event congruence effects: The moderating role of sport involvement and mediating role of sponsor attitudes. Sport Management Review, 22(2), 222-234.
Levermore, R. (2010). CSR for development through sport: Examining its potential and limitations. Third world quarterly, 31(2), 223-241.
Miragaia, D. A., Ferreira, J., & Ratten, V. (2017). Corporate social responsibility and social entrepreneurship: Drivers of sports sponsorship policy. International Journal of Sport Policy and Politics, 9(4), 613-623.
Shahriari Aliabad, A., Asadollahi, E., & fahim davin, H. (2023). Identifying and Leveling the Effective Factors on Improving the Attractiveness of the Store Environment of Sports Brands. Sport Management Studies, 14(3), 11-25.
Swart, K., Milla, A. C., & Mataruna-Dos-Santos, L. J. (2021). From the desert to the city: how is Dubai branding itself through sustainable sport events?. Worldwide Hospitality and Tourism Themes.
Tridy, M., Castaldi, C., de Man, A. P., & Seip, M. (2021). Trademarks’ relatedness to product and service innovation: A branding strategy approach. Research Policy, 48(6), 1340-1353.