Providing a Strategic Entrepreneurship Model in Sports Businesses
Subject Areas :Tayebe Nazemian 1 , nematollah nemati 2 , tahere bagherpoor 3
1 - PHD Student in Sport Management, Department of Physical Education And Sport Science, Damghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
2 - Assistant Professor in Sport Management, Department of Physical Education And Sport Science, Daghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
3 - Assistant Professor in Sport Management, Department of Physical Education And Sport Science, Daghan Branch, Islamic Azad University, Damghan, Iran
Keywords: _entrepreneurship, sports entrepreneurship, strategic entrepreneurship,
Abstract :
The current research was conducted with the aim of strategic entrepreneurship model in sports businesses. In this research, a combined method with an exploratory approach was used. In this research, theoretical saturation was created in the qualitative part by interviewing 35 people. In the quantitative part of the statistical society, the faculty members of the entrepreneurship management faculties of universities across the country, the faculty members of the faculties of physical education and sports sciences with the expertise of entrepreneurship and business management formed. According to the statistics obtained from relevant organizations, there are 2210 people in the statistical population, and according to Morgan's table, 385 people were estimated as the research sample. To carry out the research in the qualitative phase, data was collected using in-depth semi-structured interviews. In the quantitative stage, a questionnaire was used. In order to confirm the validity of the qualitative part of all checklists, it was approved by 4 sports management experts. To check the validity of the quantitative tool, the relative coefficient of content validity of CVR was used. To confirm the reliability of the questionnaire, the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was reported as 0.91. In the qualitative part of the data analysis, open and axial coding techniques were used, summarization, and in the quantitative part, confirmatory factor analysis and structural equation modeling were used. The findings showed causal conditions, background conditions and effective strategies in strategic entrepreneurship. Also, the final model of efficient, strategic planning also has a favorable fit.
ابراهیم پور، حبیب؛ حبیبیان، سجاد؛ جانعلی زاده چوبستی، معصومه؛ دهقانی، علیرضا. (1391). الگوي جامعی از کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهاي نوپا، کنفرانس ملی کارآفرینی و مدیریت کسب و کارهاي دانش بنیان، بابلسر.
احمد¬پور داریانی، محمود؛ عزيزي، محمد. (1389). كارآفريني، تهران، انتشارات محراب قلم.
اسدي، مهری؛ رضوي، مسیدمصطفی؛ فراستخواه، مقصود. (1390). الگوي کارآفرینی اجتماعی در ساماندهی کودکان خیابانی، توسعه کارآفرینی، 3(12)، 65-83.
اشتراوس، آنسلم وکوربین، جولیت. (1393). اصول روش تحقیق کیفی، ترجمه بیوک محمدی، چاپ سوم، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگ.
تاج الدین، لیلا. (1393). بررسی رابطه بین هوش هیجانی و ویژگی هاي شخصیتی کارآفرینی دانشجویان تربیت بدنی کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شمال.
دادورخانی، فیضیه؛ رضوانی، محمدرضا؛ ایمنی قشلاق، سیاوش؛ بوذرجمهری، خدیجه. (1390). تحلیل نقش گردشگری در توسعه ویژگی های کارآفرینانه و گرایش به کارآفرینی در بین جوانان روستایی (مطالعه ی موردی: روستای کندوان و اسکندان شهرستان اسکو)، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 87، صص 169- 195.
دانایی فرد، حسن (1388). روش شناسی تدوین خط مشی ملی کارآفرینی کشور: چارچوبی مفهومی، توسعه کارآفرینی، 2(1)، 125-155.
دانایی¬فرد، حسن؛ امامی، سیدمجتبی. (1386). استراتژی¬های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه¬پردازی داده¬بنیاد، اندیشه مدیریت، 1(2)، 69-97.
درودیان، علی اصغر؛ مظفري، امیراحمد؛ تندنویس، فریدون؛ کاظم نژاد لیلی، انوشیروان. (1391). رابطه بین ویژگی هاي شخصیتی، مهارت هاي فردي و سبک رهبري با عملکرد کسب و کار کارآفرینان ورزشی استان تهران، توسعه کارآفرینی، 5(2)، 107-124.
دهقان، رضا؛ طالبی، کامبیز؛ عربیون، ابوالقاسم. (1390). بررسی عملکرد نظام اداری بر اساس الگوی مدیریت کارآفرینانه استیونسون در دانشگاه های علوم پزشکی شهر تهران، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 2، صص 42- 50.
رضایی، شمس¬الدین (1396). طراحی مدل درآمدزایی باشگاه¬های فوتبال ایران: با رویکرد گراندد تئوری، پژوهش¬های کاربردی در مدیریت ورزشی، 6(3)، 101-116.
رضایی، فهیمه. (1389). بررسی موانع و بسترهاي توسعه کارآفرینی در ورزش استان مازندران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شمال.
رضوی محمودآبادی، سید محمد جواد؛ قهرمان تبریزی، کوروش؛ زارعی محمود آبادی، محمد (1395). شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر کارآفرینی در ورزش با رویکرد منسجم تحلیل چند معیاره و کپ لند، پژوهش نامه مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 23(12)، 113-130.
رضوی، سیدمصطفی؛ احمدپور داریانی، محمود؛ شهریاری، سلطانعلی. (1393). طراحی مدل مفهومی کارآفرینی استراتژیک بر مبنای رویکرد پیکرهبندی، توسعه کارآفرینی، 7(1)، 37-55.
روزی طلب، غلامحسین (1395). بررسی ارتباط بین متغییرهای محیطی و کارآفرینی، مطالعات مدیریت و کارآفرینی، 2(1)، 123-132.
سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1398). روش های تحقیق در علوم رفتاری، تهران: نشر آگه.
سیدجوادین، سیدرضا؛ براری، مجتبی؛ ساعت چیان، وحید (1391). بازاریابی رابطه مند در صنعت ورزش، مطالعات مدیریت ورزشی، 23، 15-34.
سیدي حسینی نیا، ش. (1391). نقش آموزش کارآفرینی در ایجاد اشتغال، اصلاح و تربیت، 4(119)، 24-27.
صادقي، عباس و جلالي، عليرضا (1398). بررسي تاثير قابليت سنجش بازار بر خلق دانش و نوآوري فرآیندي و توليد با نقش تعدیل كننده جهت گيري كارآفریني استراتژیك، سومين كنفرانس ملي مطالعات نوین مدیریت و حسابداري در ایران.
صفار، محمد؛ چرخکار، محمدصادق. (1399). نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی، فصلنامه علمی تخصصی رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، 4(30)، 100-112.
طوطی فر طهران پور، محمدمهدی؛ ضیا، بابک. (1393). تاثیر سرمایه فکري بر نوآوري کسب و کارهاي کوچک ورزشی استان تهران، توسعه کارآفرینی، 7(2)، 231-245.
عبدالنبي، الهام؛ تيموري، هادي (1395). توسعه الگوي مفهومي كارآفریني استراتژیك و تاثير آن بر مزیت رقابتي سازمان ها، پنجمين كنفرانس بين المللي حسابداري و مدیریت و دومين كنفرانس كارآفریني و نوآوريهاي باز، تهران.
عبدالهی، فاطمه. (1391). بررسی نقش کارآفرینی در رشد اقتصادی، پایان نامه دوره کارشناسی، دانشگاه پیام نور رودسر.
عربیون، ابوالقاسم؛ عبدالله¬زاده، غلامحسین؛ شریف زاده، ابوالقاسم؛ محسنی، احمد (1389). شناسایی و اولویت بندی شاخص های تعیین کننده کارآفرینی کسب و کارها، توسعه کارآفرینی، 2(8)، 65-97.
عظیمی دلارستاقی، عادله؛ رضوی، سید محمدحسین؛ برومند، محمدرضا (1397). شناسایی عوامل زمینه ای تاثیرگذار بر استقرار کارآفرینی استراتژیک در کسب و کارهای ورزشی، مدیریت و توسعه ورزش، 7(4)، 70-87.
فردوسی، محمدحسن؛ فراهانی، ابوالفضل؛ کشاورز، لقمان (1398). طراحی الگوی کارآفرینی سازمانی مبتنیبر رابطۀ ساختار و استراتژی سازمانی در وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران، پژوهش¬های فیزیولوژی و مدیریت در ورزش، 11(1)، 61-75.
قاسمي، ساسان و كوچکيان، ميلاد (1393). كارآفریني استراتژیك، ابزاري براي خلق ثروت و ارزش، سومين كنفرانس ملي مطالعات نوین مدیریت و حسابداري در ایران.
قنبری، رضوان؛ آگهی، حسین؛ علی بیگی، امیرحسین و زرافشانی، کیومرث (1395). واکاوی محتوای سیاست ها در تطابق با ابعاد اکوسیستم کارآفرینی، توسعه کارآفرینی، 9(1)، 39-58.
محمد زاده، نگين (1390). تبيين تأثير فرهنگ كارآفرینانه سازماني بر كارآفریني دانشگاهي در دانشگاه تهران، پایان نامة كارشناسي ارشد، دانشگاه تهران، دانشکدة كارآفریني.
محمدکاظمی، رضا؛ امیدي، ياور. (1390). کارآفرینی ورزشی: رویکردي نوظهور در کارآفرینی و مدیریت ورزشی، پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 1(2)، 69-87.
محمدي الیاسی، قنبر؛ نوتاش، هادی. (1390). شناسایی ریشه هاي شکست کارآفرینان کار کشته ایرانی: نگاهی روایتی گفتمانی، توسعه کارآفرینی، 4(13): 31-5.
مطلبی، مهرنوش. و احمدپور، سامان. (1390). ارائه مدل یادگیري مادام العمر کارآفرینی با رویکرد تلفیقی، ماهنامه اجتماعی، اقتصادي، علمی و فرهنگی کار و جامعه، 134، 21-37.
ملک اخلاق، اسماعیل. مرادي، محمود؛ درستکار احمدي، ناهید؛ و مهدي زاده، مهران. (1393). بررسی تاثیر کارآفرینی استراتژیک بر دستیابی به مزیت رقابتی (مطالعه موردي صنعت ساختمان و مسکن)، پژوهشنامه مدیریت اجرایی، 6(11)، 145-174.
ملک اخلاق، اسماعیل؛ مرادي، محمود؛ درستکار احمدي، ناهید؛ مهدي زاده، مهران. (1392). کارآفرینی استراتژیک و دستیابی به مزیت رقابتی: مطالعه تجربی در حوزه صنعتی سازي صنعت ساختمان و مسکن ایران، فرایند مدیریت و توسعه، 26(4)، 25-47.
مندعلی زاده، زینب؛ هنري، حبیب. (1389). بررسی فرصت هاي اثر گذار بر توسعه¬ي کارآفرینی در ورزش کشور، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوري، شیراز.
مندعلی زاده، زینب؛ هنری، حبیب؛ و شهلایی، جواد (1391). تعیین موقعیت استراتژیک و وضعیت موجود و مطلوب کارآفرینی در ورزش کشور، دو فصلنامه پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 2(3)، 141-155.
مندعلی¬زاده، زینب؛ احسانی، محمد؛ هنري، حبیب. (1395). طراحی مدل کارآفرینی پایدار در ورزش با استفاده از نظریه برخاسته از دادهها، مدیریت ورزشی، 8(5)، 725-709 .
موحدمنش، صادق علي؛ آقاجاني، علي اكبر (1391). مدل یابي تأثير ابعاد كارآفریني استراتژیك؛ مطالعه موردي گروه پيمان آمل، پژوهشنامه مدیریت اجرایي، 4(8)، 131-156.
میرزاییان وناب، زینب؛ مهدیپور، عبدالرحمن؛ ازمشا، طاهره (1396). ارائة مدل کارآفرینی استراتژیک برای دستیابی به مزیت رقابتی درهیئتهای ورزشی استان خوزستان، مطالعات مدیریت ورزشی، 9(45)، 175-190.
نیازی پریسا، نظری رسول، عظیم زاده مرتضی. ارائه مدل توسعه پایدار کارآفرینی ورزشی ایران از منظر تفکر استراتژیک بر اساس نظریه داده بنیاد. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی. ۱۳۹۹; ۸ (۲9)، 16-29.
هادوی، فریده؛ طالب پور، مهدی؛ فراهانی، ابوالفضل؛ نخعی نیازی، اعظم (1394). تحلیل مدل رگرسیونی کارآفرینی سازمانی، هوش هیجانی و فرهنگی مدیران و کارشناسان وزارت ورزش و جوانان، دوفصلنامه مدیریت و توسعه ورزش، 2(7)، 136-151.
هنری، حبیب؛ مندعلی زاده، زینب (1392). چارچوب تبیین و تدوین بیانیه ماموریت کارآفرینی در ورزش کشور از دیدگاه صاحب نظران ورزشی، پژوهش های کاربردی در مدیریت ورزشی، 2(2)، 49-60.
یداللهی فارسی، جهانگیر. (1387). کارآفرینی در ورزش کشور، چکیده مقالات اولین همایش ملی مدیریت ورزشی با تاکید بر سند چشم انداز بیست ساله جمهوري اسلامی ایران، تهران.
یزدانی، پدرام؛ میگون پوری، محمدرضا؛ رضاییان زاده، حمیدرضا. (1390). تحلیل روند عرضه و تقاضا در زمینه خدمات مشاوره تغذیه در دیابت: گامی اساسی در جهت شناسایی فرصت های کارآفرینانه برای مشاوران تغذیه، مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران (پیاورد سلامت)، دوره 5، شماره 5، صص 52- 60.
Abiyev, Vasif and munise Ilikkam, Ozgur. (2013). Ekonomik Gelisme ve Girisimcilik, Girisimcilik; Ed: Himmet Karadal, 2nd Edition, beta Basim, Istanbul.
Adams, B. & Sykes, V. (2013). Performance measures and profitability factors of successful African-American entrepreneurs: An exploratory study, Journal of American Academy of Business, 2(3), 418- 424.
Boojihawon, D. K., Dimitratos, P., & Young, S. (2007). Characteristics and influences of multinational subsidiary entrepreneurial culture: The case of the advertising. International Business Review, 16(5), 549-572.
Brundin, E.L, Gustafsson,V.A. (2013)."Entrepreneurs' decision making under different levels of uncertainty: The role of emotions", International Journal of Entrepreneurial Behavior and Research, Vol.19, No.6, pp.568-591.
Chan, A. and Chan, A. (2004). “Key performance indicators for measuring construction success”, Journal of benchmarking, 11(2), 203-221.
Che w, D. A. S., Cheah, S. Y., & Charles, Y. J. (2008). Core capability and competitive strategy for construction SMEs in China. Chinese Management Studies, 2(3), 203-214.
Cuervo, A., Ribeiro, D.and Roig, S. (2007). Entrepreneurship: Concepts, Theory and Perspective. Introduction.
Daily, C. M. McDougall, P. P. Covin, J. G. & Dalton, D. R. (2012). Governance and strategic leadership in entrepreneurial firms, Journal of Management, 28, 387–412.
Dogan, N (2015). The Intersection of Entrepreneurship and Strategic Management: Strategic Entrepreneurship, Journal of procedia - Social and Behavioral sciences, 195 (12): 1288 – 1294.
Farjoun, M. (2020).Towards an organic perspective on strategy, Strategic Management Journal, 23, 561–594.
Ferreira, J., Ratten, V., Dana, L.P (2017). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship, International Entrepreneurship Management Journal,13:161–167.
Ferreira, J., Ratten, V., Dana, L.P (2017). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship, International Entrepreneurship Management Journal,13:161–167
Gerber, M.E. (2001). “The E-Myth revisited: Why most small businesses don’t work and what to do about it”, New York: Harper Collins.
Godhawani, (2008). Strategic entrepreneurship: The case of Infynita Inc., in Pune (India). Msc International Bossiness, The university of Nottingham.
Gupta, V., MacMillan, I. C., & Surie, G. (2004). Entrepreneurial leadership: Developing and measuring a cross-cultural construct. Journal of Business Venturing, 19(2), 241–260.
Hitt, M.A. Ireland, R.D. Sirmon, D.G. and Trahms, C.A. (2011). “Strategic entrepreneurship: Creating value for individuals, rganizations, and society”, Academy of Management Perspectives.
Hitt, M.A., Ireland, R.D., & Camp, M. (2001). Strategic entrepreneurship: Entrepreneurial strategies for wealth creation, Strategic Management Journal, 22(4): 479-491.
Hitt, M.A., Ireland, R.D., Sirmon, D.G., & Trahms, C.A (2011). Strategic Entrepreneurship: Creating Value for Individuals, organizations, and Society, Academy of Management Perspectives.
Igeres, G. Lissy, G. (2018). Effects of innovation types on firm performance. International, Journal of Production Economics, 133(2), 662-676
Ilmakunnas, P. and Kanniainen, V. (2001). “Entrepreneurship, economic risks and risk insurance in the welfare state: Results with OECD data 1978-93, Journal of german economic review, 2(3), 195-218.
Irelan, R.D. and Webb, J.W. (2009). “Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation”, Journal of business horizons, 52(3), 469-479.
Ireland, R. D., & Webb, J.W.(2007).Strategic entrepreneurship:Creating competitive advantage through streams of innovation. Business Horizons, 50(1), 49-59.
Ireland, R. D., Hitt, M. A., Camp, S. M., & Sexton, D. L.(2001). "Integrating entrepreneurship and strategic management actions to create enterprise wealth"; Academy of Management Executive, 15(1).
Ireland, R. Duane, & Webb, Justin W. (2009). Crossing the great divide of strategic entrepreneurship: Transitioning between exploration and exploitation. Business Horizons, 52(5), 469-479.
Ireland, R.D. Hitt, M.A. and Sirmon, D.G. (2003). “A model of strategic entrepreneurship: The construct and dimensions”, Journal of management, 29(6). PP: 963-989.
Jeanquart, M., Clieaf, S., Van, M (2017). Strategic fit: Key to growing enterprise value through organizational capital, Business Horizons, 60(1): 55-65.
Karlis, G (2006). The Future of Leisure, Recreation, and Sport in Canada: A SWOT for Small Sized Enterprises, The Sport Journal, 9: 1-17.
Kellet, P. and Russel, R. (2009). “A comparison between mainstream and action sport industries in Australia: A case study of the skateboarding cluster”, Journal of sport management review, 12(2), 66-78.
Ketchen, D.J., Ireland, R.D., & Snow, C.C (2007). Strategic entrepreneurship, collaborative innovation, and wealth creation, Journal of strategic entrepreneurship, 1(3-4): 371-385.
Kraus, S. Kauranen, I. and Reschke, C. (2011). “Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configurati configuration approach”, Journal of man research review, 34(1), 58-74.
Kraus, Sascha & Kauranen, Ilkka. (2009). "Strategic management and entrepreneurship: Friends or foes?"; Int. Journal of Business Science and Applied Management, Volume 4, Issue 1.
Kyrgidou, E. and Hughes, M. (2010). "Strategic entrepreneurship: Origins, core elements and research directions", Journal of european business review, 22(1), 43-63.
Kyrgidou, E. and Petridou, E. (2011). “The effect of competence exploration and competence exploitation on strategic entrepreneurship”, Journal of technology analysis & strategic management, 23(6), 697-713.
Mascarell, C.A, Santandreu, G.N, Dolores, K., Helena. (2013). "Entrepreneurial and innovative competences, are they the same?" Management Decision, Vol.51, No.5, pp.1084-1095.
McCline, R. L., Bhat, S., & Baj, P. (2000). "Opportunity recognition: An exploratory investigation of a component of the entrepreneurial process in the context of the health care industry"; Entrepreneurship Theory & Practice, 25(2).
Niosi, J. (2012). "Innovation and development through imitation (In praise of imitation)"; Presented to the meeting of the International Schumpeter Society, Brisbane, Australia.
Polowczyk, J. (2012). "Strategic management at the beginning of the XXI century: the impact of crisis turbulences"; Poznań Unıversıty of Economıcs Revıew, Vol.12, No.3.
Rahman, M.N, Nafeez, F.A,. (2011). "Entrepreneurship and urban growth: dimensions and empirical models, Journal of Small Business and Enterprise Development", Vol.18, No.3, pp.608-626.
Ratten, V. (2012). “Guest editor’s introduction: Sports entrepreneurship towards a conceptualization”, Journal of entrepreneurial venturing, 4(1), 1-17.
Ruvio, A. Rosenblatt, Z. and Lazarowiz, H.R. (2010). “Entrepreneurial leadership vision in nonprofit vs for profit organizations”, Journal of the leadership quarterly, 21(3), 144-158.
Salimi, M., Sultan Hussein, M., NaderianJahromy, M (2015). Assessment of obstacles to the development of sports marketing, Journal of Sport Management. 29(1): 13-36.
Shaker, Z. & Nambisan, S. (2012). Entrepreneurship and strategic thinking in business ecosystems, Business Horizons, 55, 219—229.
Shane, S., & Venkataraman, S (2000). The promise of enterpreneurship as a field of research, Journal of academy of management review, 25(1): 217- 226.
Shane, S., & Venkataraman, S (2000). The promise of enterpreneurship as a field of research, Journal of academy of management review, 25(1): 217- 226.
Shepherd, D.A., Covin, J.G., & Kuratko, D.F (2009). Project failure from corporate entrepreneurship: Managing the grief process, Journal of Business Venturing, 24(6): 588-600.
Szabo, A. (2013). “Support of innovative entrepreneurship and innovation for SME'S”, 11 th international conference on management, enerprise and benchmarking, Budapest, Hungary.
Szirmai, A., Naudé, W., & Goedhuys, M (2011). Entrepreneurship, innovation and economic development, Oxford University Press.
Tamayo, T. Ruiz, M. & Antonio, J. (2010). The moderating effect of innovativcapacity on the relationship between real options and strategic flexibility, Industrial Marketing, 39(7), 1120- 1127.
Tantau, A. (2008), Common dimensions for entrepreneurship and strategy: the need for strategic entrepreneurship, Management & Marketing, Vol. 3, No. 1, 73-80.
Tulucea, Nadide Sevil & Yurtkur, Asuman Koç. (2015). "Term of Strategic Entrepreneurship and Schumpeters Creative Destruction Theory"; 11th International Strategic Management Conference, Procedia - Social and Behavioral Sciences 207.
Webb, J.W. Ketchen, J.D. and Ireland, R.D.(2010). “Strategic entrepreneurship within familycontrolled firms: Opportunities and challenges”, Journal of family business strategy, 1(2), 67-77.
Zali,MohammadReza.(2011).Toward entrepreneurial contingency leadership.developing entrepreneurship, 3(12),45-64.