An Analysis of the Symbolic and Mythological Functions of Sacred Foods and Drinks in Mystical Initiation: With a Focus on Kashf al-Asrār by Rūzbihān Baqlī
Hashem Allahyari
1
(
PhD student of Persian language and literature at the Faculty of Literature and Humanities, Boali University, Hamadan/Iran
)
Mohammad Taheri
2
(
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
)
Majid Mansoori
3
(
Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.
)
Keywords: Symbol, Myth, Initiation, Mysticism, Rūzbihān Baqlī,
Abstract :
Physical actions such as eating and drinking unconventional substances in Rūzbihān Baqlī’s Kashf al-Asrār have distinct rhetorical functions that recur throughout the book’s mystical revelations. Examples such as “drinking the Greatest Name,” “eating the oil of Banāt al-Naʿsh,” “the Prophetic date,” multiple instances of “ocean-drinking,” and similar cases represent both strange and somewhat familiar images. In his account of mystical initiation, Rūzbihān either consumes these substances or witnesses their realization in another. Each encounter with these sacred foods and drinks in Rūzbihān’s narrative leads to a spiritual opening or advancement in his journey. The recurrence of this motif in Rūzbihān’s visions resembles narrative patterns in mythology. Accordingly, this study, using a descriptive-analytical approach and focusing on Kashf al-Asrār, examines the functions of sacred foods and drinks in mystical initiation. The findings reveal that these actions, beyond their lexical meanings, center on the symbolic and mythological functions of these substances. In Rūzbihān’s narrative-cosmological framework, such sacred consumables serve as instruments for overcoming obstacles, catalysts for transformation, and means of accessing higher truths. This symbolic application of sacred foods and drinks in mystical initiation links Sufi narrative traditions with ancient mythological storytelling patterns.
قرآن مجید. ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی. تهران: دوستان#
ابوریحان بیرونی، محمدبناحمد (1395) آثارالباقیه، ترجمۀ اکبر داناسرشت، چاپ ششم، تهران: امیرکبیر#
اسماعیلپور، ابوالقاسم (1391) اسطوره، بیان نمادین، چاپ سوم، تهران: سروش#
الیاده، میرچا (1395) آیینها و نمادهای تشرف، ترجمه محمدکاظم مهاجری، چاپ اول. تهران: پارسه#
_______ (1389) رساله در تاريخ اديان، ترجمه جلال ستاري، چاپ چهارم: سروش#
تسلیم جهرمی فاطمه (1402) تحلیل اساطیر آفرینش و باروری در باورها و رسوم عامیانه جنوب ایران درباره نخل، پژوهشهای ادبی، جلد ۲۰ شماره ۸۱ صفحات ۷۱-۴۵#
تفضلی، احمد (1400) تاریخ ادبیات ایرانِ پیش از اسلام، چاپ نهم. تهران: سخن#
توللی، یلدا و همکاران (1400) تحلیل رمزشناختی داستان روغن بناتالنعش در کتاب کشفالأسرار، فصلنامه علمی عرفان اسلامی، س: 18.ش: 70. صص: 215-191#
جلالی نائینی، محمدرضا (1372) گزیده سرودههای ریگودا. چاپ سوم. تهران: نقره. #
حسینی، مریم و بهمنی، کبری (1393) تکرارهای اساطیری در کشفالاسرار روزبهان بقلی. فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س 10، شماره 37: صص: 109-69#
خادمی، سمیه و همکاران (1399) خدای متشخص در کشفالاسرار روزبهان بقلی، فصلنامه ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی، س: 16 ش: 60 صص: 43-75#
دانشپژوه، محمدتقي (1347) روزبهاننامه. چاپ اول. تهران: انجمن آثار ملي#
روزبهان بقلی شیرازی (1393) کشف الاسرار و مکاشفات الانوار، ترجمۀ محمد خواجوی، چاپ اول. تهران: مولی#
____________ (1394) شرح شطحیات، به تصحیح و مقدمۀ هانری کربن، چاپ هفتم. تهران: طهوری#
ژینو، فیلیپ (1372) ارداویرافنامه. ترجمه و تحقیق: ژاله آموزگار. چاپ اول. تهران: انجمن ایرانشناسی فرانسه#
ستاری، جلال (1384) مدخلی بر رمزشناسی عرفانی، چاپ دوم. تهران: چشمه#
سجادی، سیدجعفر (1362) فرهنگ لغات و اصطلاحات عرفانی، چاپ سوم. تهران: طهوری#
سهروردی، شهابالدین. (1390) عقل سرخ. مقدمه و تصحیح: رضا کوهکن، چاپ اول، تهران: موسسه پژوهشی حکمت و فلسفۀ ایران#
طباطبایی، سید محمدحسین (1363) تفسیر المیزان، ترجمه، سید محمدباقر موسوى. قم: بنیاد علمى فکرى علامه طباطبایى#
عاملي، محمد جعفر (1385) الصحيح من سيره النبي الاعظم(ص)، قم: دارالحديث#
فهامی، زهره و همکاران (1401) بررسی و تحلیل دنیای مطلوب از منظر عینالقضات همدانی و روزبهان با توجه به نظریۀ انتخاب ویلیام گلاسر. ادبیات عرفانی و اسطورهشناختی. س: 18 ش: 66 صص: 242-213#
کمپبل، جوزف (1385) قهرمان هزار چهره، ترجمۀ شادی خسروپناه. چاپ اول. مشهد: گلآفتاب#
گوهرین، سیدصادق (1388) فرهنگ اصطلاحات عرفانی، چاپ اول، تهران: زوّار#
محمدقاسمی، حمید (1389) اسرائیلیات و تأثیر آن بر داستانهای انبیاء در تفاسیر قرآن. چاپ پنجم. تهران: سروش#
منشیزاده، داود (1383 ) گیلگمش،کهنترین حماسۀ بشری. چاپ اول. تهران: اختران#
میری، محمدتقی (1374) فرهنگ و مصطلحات طب سنتى ايران، جلد دوم، چاپ سوم، تهران: دانشگاه علوم پزشکی#
میشل، توماس، (1377) کلام مسیحی، ترجمۀ حسین توفیقی، چاپ اول. قم: مرکز مطالعات و تحقیقات ادیان و مذاهب#
نبیلو، علیرضا، هاشمی، محدثه (1397) فراواقعگرایی وهمانگیز در کشفالاسرار روزبهان، دوفصلنامۀ زبان و ادبيات فارسی، س: ۲۶ . ش:۸۵ صص: 210-177#
ورونیکا، ایونس (1385) شناخت اساطیر هند، ترجمۀ باجلان فرخی، چاپ سوم. تهران: اساطير #
میلادی، فرشته و وفایی، عباسعلی(1397) بررسی نقشگرایانه تجربه های عرفانی در رویانوشت های شهودی کشف الاسرار و مکاشفات الانوار، دو فصلنامه پژوهشهای ادب عرفانی. دوره: 12، ش: 2، صص: 116-87#
هيلنز، جان (1380) شناخت اساطير ايران، ترجمه: ژاله آموزگار و احمد تفضلی. تهران: چشمه#
یاحقی، محمدجعفر (1398) فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، چاپ ششم. تهران: فرهنگ معاصر#
يونگ، كارل گوستاو (1389) انسان و سمبولهايش، ترجمه: محمود سلطانيه. چاپ هفتم. تهران: جامي#
Burkert, W. (1985). Greek Religion. First edition. Harvard University Press#
Dodds, E. R. (1951). The Greeks and the Irrational. First edition. University of California Press#