Welcome toHades and the Myth of Persephone: A Comparative Analysis Based on Theory of Intertextuality
Subject Areas : Mytho
1 - The Assistant Professor of Persian language and Literature, Narjes Rafsanjān University
Keywords: Myth, Theory of Intertextuality, Julia Kristeva, Mikhail Bakhtin, Welcome to Hades,
Abstract :
Sometimes, the writers of literary texts utilize some characters from the other texts, stories and even the whole plot. One of main recourses of stories is myths that have been reflected in rites, beliefs and fables in different forms. The Greek myth of Persephone and her journey to the kingdom of Hades, the god of underworld, a myth about death and resurrection, is one of them. The main character of the novel, Welcome to Hades, by Belgheis Soleimani, travels like Persephone and after experiencing the events finally reaches the underworld. By using analytic method the present article attempt to explore the role and method of presence and recreation of the myth of Persephone in the novel, Welcome to Hades, with respect to Julia Kristeva’s theory of intertextuality and the ideas of Bakhtin about the logic of dialogue of texts and intertextual relationship in literary texts. The results of the research show that the myths of Persephone and Hades are a pretext for the novel Welcome to Hades and have influenced the structure and characters of the novel. By this way the hidden dimensions of the novel can be understood better.
آلن، گراهام. 1389. بینامتنیت. ترجمۀ پیام یزدانجو. چ سوم. تهران: مرکز.
آموزگار، ژاله. 1390. زبان، فرهنگ، اسطوره.چ سوم. تهران: معین.
احمدی، بابک. 1386. ساختار و تأویل متن. چ نهم. تهران: مرکز.
اسمیت، ژوئل. 1389. فرهنگ اساطیر یونان و رم. ترجمۀ شهلا برادران خسروشاهی. چ دوم. تهران: فرهنگ معاصر.
الیاده، میرچا. 1372.رساله در تاریخ ادیان. ترجمة جلال ستاری. تهران: سروش.
بارت، رولان. 1375. اسطوره امروز. ترجمۀ شیریندخت دقیقیان. چ سوم. تهران: مرکز.
برن، لوسیلا. 1390.اسطورههای یونانی. ترجمة عباس مخبر. چ پنجم. تهران: مرکز.
بنوا، لوک. 1384. «آئین و اسطوره». جهان اسطورهشناسی. ترجمة جلال ستاری. چ دوم. تهران: مرکز.
بولن، شینودا. ۱۳۸۶. نمادهای اسطورهای و روانشناسی زنان. ترجمة آذر یوسفی. چ چهارم. تهران: روشنگران و مطالعات زنان.
بیرلین، ج. ف. 1391. اسطورههای موازی. ترجمة عباس مخبر. چ سوم. تهران: مرکز.
پاینده، حسین. 1386. «رمان پسامدرن چیست؟» (بررسی شیوههای روایت در رمان آزادهخانم و نویسندهاش). مجلۀ ادبپژوهی. س1. ش2.
پینسنت، جان. 1380. شناخت اساطیر یونان. ترجمۀ محمدحسین باجلان فرخی. تهران: اساطیر.
توسلی، علی. 1391. «نقد و معرفی به هادس خوش آمدید». نشریه کتاب ماه ادبیات. ش62.
جونز، مَلکُم وی. 1388. داستایفسکی پس از باختین. ترجمه امید نیکفرجام. تهران: مینوی خرد.
زرافا، میشل. 1386. جامعهشناسی ادبیات داستانی. ترجمۀ نسرین پروینی. تهران: سخن.
سخنور، جلال. 1387. «بینامتنیت در رمانهای پیتر اکروید». پژوهشنامه علوم انسانی. ش58.
سلیمانی، بلقیس. 1390. به هادس خوش آمدید. چ سوم. تهران: چشمه.
فاطمی، سعید. 1375. مبانی فلسفی اساطیر یونان و روم. تهران: دانشگاه تهران.
فردوسی، ابوالقاسم. 1387. شاهنامه: بر اساس چاپ مسکو. به کوشش سعید حمیدیان. چ نهم. تهران: قطره.
فریزر، جرج جیمز. 1384. شاخة زرین. ترجمة کاظم فیروزمند. چ دوم. تهران: آگاه.
قاسمزاده، سیدعلی. 1392. «تحلیل فرامتنی و کهنالگویی رمان «به هادس خوش آمدید» نوشته بلقیس سلیمانی». فصلنامه نقد ادبی. ش24.
ـــــــــــــــــ. 1393. «مقایسه عنصر زمان در روایتپردازی رمانهای به هادس خوش آمدید و سفر به گرای 270 درجه برمبنای نظریه ژرار ژنت». نشریۀ ادبیات پارسی معاصر. ش10.
قائمینیا، علیرضا. 1389. بیولوژی نصّ: نشانهشناسی و تفسیر قران. تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
کریستوا، ژولیا. 1389. فردیت اشتراکی. ترجمه مهرداد پارسا. تهران: روزبهان.
ـــــــــــــ. 1387. «کلام، مکالمه و رمان». به سوی پسامدرن: پساساختارگرایی در مطالعات ادبی. تدوین و ترجمۀ پیام یزدانجو. چ دوم. تهران: مرکز.
کوپ، لارنس. 1390. اسطوره. ترجمۀ محمد دهقانی. چ دوم. تهران: علمی و فرهنگی.
کوپر، جی. سی. 1386. فرهنگ مصور نمادهای سنتی. ترجمة ملیحه کرباسیان. تهران: فرهنگ نشر نو.
گرانت، مایکل و جان هیزل. 1390. فرهنگ اساطیر کلاسیک (یونان و روم). ترجمۀ رضا رضایی. چ دوم. تهران: ماهی.
مارتین، والاس.1386.نظریههای روایت. ترجمۀ محمد شهبا. چ دوم. تهران: هرمس.
مزداپور، کتایون. 1377. «روایتهای داستانی از اسطورههای کهن». نشریۀ فرهنگ. ش 25و26.
مکاریک، ایرنا ریما. 1388. دانشنامه نظریههای ادبی معاصر. ترجمة مهران مهاجر و محمد نبوی.چ سوم. تهران: آگه.
نامور مطلق، بهمن. 1390. درآمدی بر بینامتنیت: نظریهها و کاربردها. تهران: سخن.
ــــــــــــــــ. 1387. «ترامتنیت؛ مطالعۀ روابط یک متن با دیگر متنها». پژوهشنامۀ علوم انسانی. ش 56.
ویلکینسون، فیلیپ و نیل فیلیپ. 1393. نگاهی نو به اسطورهشناسی. ترجمۀ رحیم کوشش. تهران: سبزان.
هایت، گیلبرت. 1376. ادبیات و سنتهای کلاسیک. ترجمة محمد کلباسی و مهین دانشور. ج2. تهران: آگه.
یزدانجو، پیام. 1381. ادبیات پسامدرن. چ دوم. تهران: مرکز.
English Sources
Bakhtine, M. (1970). Dostoevsky's Poetics. Paris: Seuil.
Burry, P. (2002). Structuralism, Beginning Theory: an Introduction to Literary and Cultural Theory. Manchester: Manchester University Press.
Eco, Umberto. (1983). Postscript to the Name of the Rose. San Diego: Harcourt Brace Jovanovich.
Gennete, Gerald. (1997). Palimpsests: Literature in the Second Degree. Channa Newman and Clude Doubinsky. Trans. London: University of Nebraska Press.
Kristeva, Julia. (1973). “The Ruin of a Poetics in Russian Formalism”. A Collection of Articles a text in Translation. Ed. Stephen Bann and John E. Bowlt. Edinburg: Scottish Academic Press.
Rabau, S. (2002). L’Intertextualité. Paris: Flammarion.
Neil, H. (1987). Writing on Art and Literature by Sigmund Freud.Foreword by Standford University Press.
_||_
References
Ahmadi, Bābak. (2007/1386SH). Sākhtār va ta’vil-e matn. 9thed. Tehrān: Markaz.
Allen, Graham. (2010/1389SH). Beynāmatniyat (Intertextuality). Tr. by Payām yazdānjou. 3th ed. Tehrān: Markaz.
Amouzgar, Jaleh. (2011/1390SH). Zabān, farhang, ostoureh. 3thed. Tehrān: Mo’in.
Barthes, Roland. (1996/1375SH). Ostoureh-ye emrouz (Mythologies). Tr. by Shirin dokht daghighiān. 3thed. Tehrān: Markaz.
Bierlein, J. F. (2012/1391SH). Ostoureh-hā-ye movāzi (Parallel myths). Tr. by Abbās Mokhber. 3th ed. Tehrān: Markaz.
Bolen,Shinoda. (2007/1386SH). Namād-hā-ye ostoureh-i va ravān-shenāsi-ye zanān (Goddesses in every woman: a new psychology of woman). Tr. by Āzar Yousefi. 4th ed. Tehrān: Roshangarān va Motāle’āt-e Zanān.
Burn, Lucilla. (2011/1390SH). Ostoureh-hā-ye younāni (Greek myths). Tr. by Abbās Mokhber. 5thed. Tehrān: Markaz.
Cooper, J.C. (2007/1386SH). Farhang-e mosavvar-e namād-hā-ye sonnati (An illustrated encyclopaedia of traditional symbols). Tr. by Malihe Karbāsiyān. Tehrān: Farhang-e Nashr-e No.
Coupe, Laurence. (2011/1390SH). Ostoureh (Myth). Tr. by Mohammad Dehghāni. 2ed ed. Tehrān: Enteshārāt-e Elmi va Farhangi.
Eliade, Mircea. (1993/1372SH). Resāleh dar tārikh-e adiyān (Traite d'histoire des religions). Tr. by Jalāl Sattāri. Tehrān: Soroush.
Fatemi, Saeed. (1996/1375SH). Mabāni-ye falsafi-ye asātir-e younān va rom. Tehrān: Tehrān University.
Ferdowsi, Abolghāsem. (2008/1387SH). Shāhnāmeh. With the Effort of Saeed Hamidiyān. 9th ed. Tehrān: Ghatreh.
Frazer, George James. (2005/1384SH). Shākheh-ye zarrin (The golden bough). Tr. by Kāzem Firouzmand. 2ed ed. Tehrān: Āgāh.
Ghā’emi-niyā, Alirezā. (2010/1389SH). Biology-e nass: Neshāneh-shenāsi vatafsir-e Ghor’ān. Tehrān: Pjouheshgāh-e Farhang va Andisheh-ye Eslami.
Ghāsem-zādeh, Seyyed Ali. (2013/1392SH). “Tahlil-e farāmatni va kohan olgoui-ye romān-e be hādes khosh āmadid neveshte-ye belgheys-e soleymāni”. Faslnāmeh-ye Naghd-e Adabi (Literary Criticism). No. 24.
Ghāsem-zādeh, Seyyed Ali. (2014/1393SH). “Moghāyeseh-ye onsor-e zamān dar revāyat-pardāzi-ye romān-hā-ye be hādes khosh āmadid va safar be gera-ye 270 darajeh bar mabnā-ye nazariyeh-ye gérard genette”. Nashriyeh-ye Adabiyāt-e Pārsi-ye Mo’āser. No. 10.
Grant, Michael and John Hezel. (2011/1390SH). Farhang-e asātir-e classic (Who's who in classical Mythology). Tr. by Reza Rezai. 2ed ed. Tehrān: Māhi.
Highet, Gilbert. (1997/1376SH). Adabiyāt va sonnat-hā-ye classic (The Classical tradition: Greed and Roman influences on western literature). Tr. by Mohammad Kalbāsi and Mahin Dāneshvar. 2ed Vol. Tehrān: Āgah.
Jones, Malcolm V. (2009/1388SH). Dāstāyofski pas az bākhtin (Dostoyevsky after Bakhtin). Tr. by Omid Nikfarjām. Tehrān: Minou-ye Kherad.
Kristeva, Julia. (2008/1387SH). “Kalām mokāleme va romān”. Be sou-ye pasā-modern: pasā-sākhtār-garāi dar motale’āt-e adabi. Tr. by Payām Yazdānjou. 2ed ed. Tehrān: Markaz.
Kristeva, Julia. (2010/1389SH). Fardiyat-e eshterāki. Tr. by Mehrdād Pārsā. Tehrān: Rouzbahān.
Makaryk, Irena Rima. (2009/1388SH). Dānesh-nameh-ye nazariyeh-hā-ye adabi-ye Mo’āser (Encyclopedia of contemporary literary theory: approaches, scholars, terms). Tr. by Mehrān Mohājer and Mohammad Nabavi. 3th ed. Tehrān: Āgah.
Martin, Wallace. (2007/1386SH). Nazariyeh-hā-ye revāyat (Recent theories of narrative). Tr. by Mohammad Shahbā. 2ed ed. Tehrān: Hermes.
Mazdāpour, Katāyoun. (1998/1377SH). “Revāyat-hā-ye dāstāni az ostoureh-hā-ye kohan”. Nashriyeh-ye Farhang. No. 25 and 26.
Nāmvar motlagh, Bahman. (2008/1387SH). “Tarāmatniyat: Motale’eh-ye ravābet-e yek matn bā digar matn-hā”. Pajouhesh-nameh-ye Oloum-e Ensāni (Journal of Human Sciences). No. 56.
Nāmvar motlagh, Bahman. (2011/1390SH). Darāmadi bar beynāmatniyat: Nazariyeh-hā va karbord-hā. Tehrān: Sokhan.
Pāyandeh, Hosein. (2007/1386SH). “Romān-e pasā-modern chist? Barrasi-ye shiveh-hā-ye revāyat dar romān-e āzādeh khānom va nevisandeh-ash”.Majaleh-ye Adab Pazhuhi. Year 1. No. 2.
Pinsent, John. (2001/1380SH). Shenākht-e asātir-e younān (Greek Mythology). Tr. By Mohammad Hosein Bājelān Farrokhi. Tehrān: Asātir.
Schmidt, Joel. (2010/1389SH). Farhang-e asātir-e younān va rom (Dictionnaire de la mythologie grecque et romaine). Tr. by Shahlā Barādarān-e Khosro Shāhi. 2eded. Tehrān: Farhang-e Mo’āser.
Sokhanvar, Jalāl. (2008/1387SH). “Beynāmatniyat dar romān-hā-ye Peter Ackroyd”. Pajouhesh-nāmeh-ye Oloum-e Ensāni (Journal of Human Sciences). No. 58.
Soleymāni, Belgheys. (2011/1390SH). Be hādes khosh āmadid. 3thed. Tehrān: cheshmeh.
Tavasoli, Ali. (2012/1391SH). “Naghd va mo’arefi-ye be hādes khosh āmadid”. Ketāb Māh-e Adabiyāt. No. 62.
Wilkinson, Philip and Neil Philip. (2014/1393SH). Negāhi no be ostoureh-shenāsi (Mythology). Tr. by Rahim Koushesh. Tehrān: Sabzān.
Yazdānjou, Payām. (2002/1381SH). Adabiyāt pasā-modern. 2eded. Tehrān: Markaz.
Zeraffa, Michel. (2007/1386SH). Jāme’eh-shenāsi-ye adabiyāt-e dāstāni (Fictions : the novel and social reality). Tr. by Nasrin Parvini. Tehrān: Sokhan.