Evaluation of effective items in allocation of training time for International Financial Reporting Standards
Subject Areas : Management AccountingZoherh Hajiha 1 , Hossein Rajabdoori 2 , Ali Khalifesharifi 3
1 - Associate Professor, Department of Accounting Faculty of Social Sciences Branch East Tehran, Tehran, Iran
2 - Accounting Ph.D. Student and Member of Young Researchers and Elite Club, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran
3 - MSc. Islamic Azad University, Shiraz, Department of Accounting, Shiraz, Iran
Keywords: International Financial Report, Instructors, accounting, Training,
Abstract :
The purpose of this study is to discuss effective items in the allocation of international financial reporting training time. The type of survey ahead is Scrolling – Applications. Discussing this issue has been done by a questionnaire and a sampling of 126 accounting teachers of the country. To analyze the results in the form of one main hypothesis and 6 other hypothesis. The results showed that attitudes towards international reporting standard, the number of faculty members, the experience of instructors and quality of educational resources have been approved but the impact of teaching hours and type of educational institution at the time assigned for training International Financial Reporting Standards was not confirmed. This study showed that to increase quality and effectiveness of international financial reporting training we need to consider effective items in time allocation more than before. So that and with considering the importance of this matter, training quality would be increased
* ابراهیمپور، مجتبی و اسفندیار ملکیانکلهبستی و میثم طالبتبارآهنگر. (1395). پیامدهای استفاده از استانداردهای بینالمللی حسابداری در توسعه و بهبود ارائه گزارشهای مالی در ایران. پنجمین کنفرانس بین المللی حسابداری و مدیریت و دومین کنفرانس کارآفرینی و نوآوریهای باز، تهران، همایشگران مهر اشراق.
* آقاسی، سحر. (1394). بررسی موانع پذیرش کامل استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی IFRS ازسوی سازمان امور مالیاتی و ارائه راهکارهای لازم، کنفرانس بینالمللی مدیریت، اقتصاد و سامانههای مالی، دبی، شرکت پندار اندیش رهپو.
* باغومیان، رافیک و علی رحیمیباغی. (1391). موانع پیشرفت آموزش حسابداری در ایران، مطالعات تجربی حسابداری مالی، دوره 10، شماره 35، پاییز، صص 69-91.
* حاجیها، زهره و حسین رجبدری. (1396). بررسی میزان آشنایی با مفاهیم استانداردهای بینالمللی گزارشگری مالی در مدرسان حسابداری. پژوهش حسابداری، پذیرفته شده جهت انتشار در شماره تابستان 1396.
* حجازی، رضوان و غلامرضا سلیمانی و مریم امیدی. (1392). اثرات پذیرش استانداردهای حسابداری بینالمللی در بعد اقتصادی بر محیط ایران. مجله پیشرفتهای حسابداری دانشگاه شیراز، دوره پنجم، شماره اول، بهار و تابستان، صص 87- 111.
* رحمانی، علی و شراره علیپور. (1390). دیدگاه جامعه حسابداری ایران در مورد پذیرش استانداردهای بینالمللی حسابداری، مجله حسابدار رسمی، شماره 14، صص 56- 61.
* سجادی، حسین و محمد عربی. (1391). تاثیر به کارگیری استانداردهای حسابداری بینالمللی بر کیفیت حسابداری، حسابدار رسمی، شماره 17، صص 87- 91.
* فروغی، داریوش و مجید اشرفی. (1388). استانداردهای جهانی حسابداری چالشها و فرصتها، مجله حسابدار رسمی، شماره 8، صص 96- 103.
* مؤمنی، منصور و علی فعالقیومی. (1389). تحلیلهای آماری با استفاده از SPSS، چاپ دوم، تهران: انتشارات کتاب نو.
* Achleitner, A . (2005). International – Accounting – Standards : Ein Lehrbuch Zur internationalen Rechnungslegung; Franz Vahlen GmbH; Munchen; 2 . Auflage .
* Alvarez, M., Keller, H., Shircliffe, B., and Zalaquett, C. (2009). Examining efforts to infuse diversity within one college of education. Journal of Diversity in Higher Education, 2(3), 127–135.
* Alzeban, A. (2016). Factors influencing adoption of the international financial reporting standards (IFRS) in accounting education, Journal of International Education in Business, Vol. 9 Iss 1. Pp. 2- 16.
* Ball, R. (2006). IFRS: Pros and Cons for Investors, Accounting & Business Research, 33 ,InternationalAccounting Policy Forum
* Bonk, C. J. and Smith, G. S. (1998). Alternative Instructional Strategies for Creative and Critical Thinking in the Accounting Curriculum. Journal of Accounting Education, Vol. 16, No 2, pp. 261-293
* Cohen, J. R., Pant, L., and Sharp, D. (1991). An empirical investigation of attitudinal factors affecting educational course coverage of international topics. International Journal of Accounting, 26 (4), 286–301.
* Deppe, L., Sonderegger, E., Stice, J., Clark, D., and Streuling, G. (1991). Emerging competencies for the practice of accountancy. Journal of Accounting Education, No. 9, pp. 257-290.
* Dow, K., and Feldmann, D. (1997). Current approaches to teaching intermediate accounting. Issues in Accounting Education, 12(1), 61–75.
* Draz, M. (2012). IFRS or IFRS-based domestic standards: Implications for China’s future accounting system. Retrieved from http://papers.ssrn.com/abstract=2134519.
* Groomer, S., and Murthy, U. (1996). An empirical analysis of the accounting information systems course. Journal of Information Systems, 10(2), 103–127.
* Kroll, K. (2009). Is it U.S. GAAP or IFRS at U.S. universities? Financial Executive, 25(5), 52- 55.
* Li, S., Sougiannis, T., and Wang, I. (2017). Mandatory IFRS Adoption and the Usefulness of Accounting Information in Predicting Future Earnings and Cash Flows (April 7, 2017). Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=2948775.
* Libby, P. (1991). Barriers to using cases in accounting education. Issues in Accounting Education, 6 (2), 193–213.
* Munter, P., and Reckers, P. (2009). IFRS and collegiate accounting curricula in the United States: 2008 a survey of the current state of education conducted by KPMG and the Education Committee of the American Accounting Association. Issues in Accounting Education, 24 (2) 131–139.
* Rezaee, Z., Smith, L., and Szendi, J. (2010). Convergence in accounting standards: Insights from academcians and practitioners. Advances in Accounting, 26(1), 142-154.
* Stefano, C,. and Gasse, J. (2010). Mandatory IFRS adoption and accounting comparability, Working paper, London School of Economics
* Zhu, H., Rich, K., Michenzi, A., and Cherubini, J. (2011). User-oriented IFRS education in introductory accounting at U.S. academic institutions: current status and influencing factors. Issues in Accounting Education, 26(4), 725-750.
_||_