Designing a Framework for Social Reporting with Emphasis on Social Stakeholders
Subject Areas :
Management Accounting
Parasto Mostafaei
1
,
seyed ali hosseini
2
,
rezvan hejazi
3
,
ghasem bolo
4
1 - Ph.D. Student of Accounting, Alzahra University, Tehran, Iran.
2 - Associate Professor of Accounting, Alzahra University, Tehran, Iran. (Corresponding Author*).
3 - Professor of Accounting, Khatam University, Tehran. Iran
4 - Associate Professor of Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran
Received: 2022-02-09
Accepted : 2022-09-28
Published : 2023-02-20
Keywords:
Sustainability,
Social stakeholders,
Social reporting,
Fuzzy Delphi method. JEL Class,
Q56,
Abstract :
Having a mutual relationship and considering the stakeholder’s interests, require corporate social reporting. Heterogeneous structure and lack of framework about current reporting of companies on sustainability issues related to social stakeholders, demonstrates the necessity to create a framework based on specific information elements of sustainability. The main purpose of the present study is to design and present a reporting framework with emphasis on different social stakeholder’s groups called “social reporting”. By designing a questionnaire containing 45 statements, experts’ comments on necessity, underlying concepts, information elements and social reporting content received and analyzed using Fuzzy Delphi method. According to the consensus of experts on all statements related to elements of social reporting framework, it is concluded that the appropriate framework is similar to the elements of the financial reporting frameworks in their views but, these elements must be defined in context of the sustainability from a social perspective. Among 16 themes suggested for defining and presenting social reporting content, 12 themes about personnel, customers, product/service, local communities and governance were accepted by experts.
References:
ابوحمزه، مینا. (1396). پذیرش زبان گزارشگری تجاری توسعه پذیر(XBRL) در سازمان امور مالیاتی کشور. رساله دکتری حسابداری، دانشگاه الزهراء (س).
اخترشناس، داریوش؛ خدامیپور، احمد؛ پورحیدری، امید. (1400). تدوین و ارزیابی مدل موانع اجرا، افشا و استانداردگذاری پایداری شرکتی در ایران. حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(11)، 217-249.
امیربیکی لنگرودی، حبیب؛ کردستانی، غلامرضا؛ رضایی، فرزین. (1399). الگوی یکپارچه حسابداری مدیریت توسعه پایدار. حسابداری مدیریت، 16(65)، 175-201.
بنیمهد، بهمن؛ عربی، مهدی؛ حسنپور، شیوا. (1395). پژوهشهای تجربی و روششناسی در حسابداری. تهران: انتشارات ترمه.
پورخانی ذاکلهبری، مظفر؛ جهانشاد، آزیتا؛ حیدرپور، فرزانه. (1399). ارائه الگویی برای افشاء اطلاعات پایداری شرکتی و ارزیابی اثر عوامل مرتبط با تئوری علامتدهی و ذینفعان بر گزارشگری این اطلاعات. حسابداری ارزشی و رفتاری، 5(10)، 385-421.
حاجیاننژاد، امین؛ پورحیدری، امید؛ بهارمقدم، مهدی. (1394). تدوین چارچوبی برای گزارشگری غیرمالی شرکتها بر مبنای چارچوب مفهومی حسابداری. دانش حسابداری مالی، 2(5)، 7-31.
حساس یگانه، یحیی؛ برزگر، قدرت الله. (1394). مدلی برای افشاء مسئولیت اجتماعی و پایندگی شرکتها و وضعیت موجود آن در شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران. بورس اوراق بهادار، 29، 91-110.
حیاتی، نهاله. (1396). تدوین چارچوب حسابداری و گزارشگری مالی محیطزیست. رساله دکتری حسابداری، دانشگاه الزهراء (س).
طالبنیا، قدرتالله؛ علیخانی، راضیه؛ مرانجوری، مهدی. (1391). ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیستمحیطی و اجتماعی ایران. بررسیهای حسابداری و حسابرسی، 19(3)، 43-60.
عبدی، غلامرضا؛ کردستانی، غلامرضا؛ رضازاده، جواد. (1399). گزارشگری پایداری: رتبهبندی محرکها و شاخصها. پژوهشهای تجربی حسابداری، 10(2)، 114-71.
کاظمپور، مرتضی؛ کاشانیپور، محمد؛ یزدیفر، حسن؛ حمیدیزاده، علی. (1399). چارچوبی برای رتبهبندی افشای مسئولیتپذیری اجتماعی شرکتها. پژوهشهای حسابداری مالی، 12(1)، 103-124.
محمودخانی، مهناز؛ رحمانی، علی؛ همایون، سعید؛ نیاکان، لیلی. (1400). شناسایی مولفههای گزارشگری پایداری در صنعت بیمه. حسابداری ارزشی و رفتاری، 6(11)، 187-216.
مصطفایی، پرستو؛ حسینی، سیدعلی. (1400). تحلیل محتوای کیفی گزارش مسئولیت اجتماعی شرکتها با تاکید بر ذینفعان اجتماعی. پژوهشهای تجربی حسابداری، 11(41)، 79-112.
Buallay, A., & Al-Ajmi, J. (2020). The role of audit committee attributes in corporate sustainability reporting:Evidence from banks in the Gulf Cooperation Council. Journal of Applied Accounting Research,21(2), 249-
Chen, J. C., & Roberts, R. W. (2010). Toward a More Coherent Understanding of the Organization–Society Relationship: A Theoretical Consideration for Social and Environmental Accounting Research. Journal of Business Ethics, 97(4), 651-665.
Garirga, E., and Melé, D. (2004). Corporate Social Responsibility Theories: Mapping the Territory. Journal of Business Ethics, 53(1/2),51-71.
Gilbert, D. U., Rasche, A., & Waddock, S. (2011). Accountability in a
Guba, E.G., & Lincon, Y.S. (1994). Competing Paradigms in Qualitative Research. Handbook of Qualitative Research. Edited by Denzin, N.K., & Lincoln, Y.S. SAGE Publication.
Guest, G., Bunce, A., & Johnson, L. (2006). How Many Interviews Are Enough? An Experiment with Data Saturation and Variability. Field Methods, 18(1), 59-82.
Hess, D. (2008). The Three Pillars of Corporate Social Reporting as New Governance Regulation: Disclosure, Dialogue, and Development. Business Ethics Quarterly, 18(4), 447-482.
Lamberton, G. (2005). Sustainability Accounting: A Brief History and Conceptual Accounting. Accounting Forum, 29(1), 7-26.
Lee, T. A. (2009). The Ontology and Epistemology of Social Reality in Accounting According to Mattessich. Accounting and the Public Interest, 9(1), 65-72.
Li, C. (2005). United Nations summit seeks global development. World, 4-6.
Muller, A. (2010). Extrinsic and Intrinsic Drivers of Corporate Social Performance: Evidence from Foreign and Domestic Firms in Mexico. Journal of Management Studies, 47(1), 1-26.
Papoutsi, A., & Sodhi, M. S. (2020). Does disclosure in sustainability reports indicate actual sustainability performance? Journal of Cleaner Production, 260, 121049.
Qiu, X. (1992). United Nations Conference on environmental and development held. World Environment.
Saunders, M., Lewis, P., and Thornhill, A. (2016). Research Methods for Business Students, Pearson Education UK.
Shabana, K. M., & Ravlin, E. C. (2016). Corporate Social Responsibility Reporting as Substantive and Symbolic Behavior: A Multilevel Theoretical Analysis. Business and Society Review, 121(2), 297-327.
Shi, L., Linwei, H., Fengmei, Y. & Lijie. G. (2019). The evolution of Sustainable Development Theory: Types, Goals, and Research Prospects. Sustainability, 11(24). 7158.
Smith, W., & Higgins, M. (2000). Cause-Related Marketing: Ethics and the Ecstatic. Business & Society, 39(3), 304-322.
Su, W., W. Peng, M., Tan, W. and Cheung, Y.L. (2015). The Signaling Effect of Corporate Social Responsibility in Emerging Economics. Journal of Business Ethics, 134(3), 479-491.
Sun, X. (2012). Review and prospect of the UN efforts for sustainable development. Chinese Journal of Population Resources and Environment, 10(2), 31-38.
Tavares, M. C. D. C., & Dias, A. P. (2018). Theoretical Perspectives on Sustainability Reporting: A Literature Review. In Slaman, A. (Ed). Accounting from a Cross-Cultural Perspective.
World Commission on Environment and Development. (1987). Our Common Future. Oxford University Press: Oxford, UK.
Wu, J., Guo, X., Yang, J., Qian, G., Niu, J., Liang, C., Zhang, Q., Li, A. (2014). What is sustainability science? Chinese Journal of Applied Ecology, 25, 1-11.
_||_