Identifying effective factors in managing the behavior of famous sports figures in cyberspace
Subject Areas : Innovation in Sports Managementnajaf kosari 1 , رضا صابونچی 2 * , Alireza zand 3
1 - Doctoral student of Sports Management Department, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran
2 - Associate Professor, Department of Sports Management, Borujard Branch, Islamic Azad University, Borujard, Iran
3 - Assistant Professor of Sports Management Department, Quds City Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: Behavior management, celebrities, athletes, virtual space, advertising.,
Abstract :
The purpose of the research is to design a qualitative model for managing the behavior of famous sports figures in cyberspace. The research is qualitative. The participants of the research were media specialists, academic staff members familiar with the research topic, coaches, athletes of national teams and athletes who were active in cyberspace. For sampling purposeful sampling method was used and continued until the theoretical saturation limit was reached. Data analysis was also done using foundation data theory based on Glazer's model based on three stages of open, central and selective coding. In the first stage of open coding 114 codes, in the next stages by categorizing and summarizing and removing the similar codes, the final 50 codes are mostly in 9 main categories, including social behavior, cultural-religious behavior, education, value transfer, management, supervision, political behavior, Humanitarian behavior, honesty and ethics, interaction management and constructive content were identified. It seems that a famous sports figure should pay attention to the correct interaction with users, the protection of his and others' privacy, as well as adherence to moral principles and people's values and opinions in cyberspace.
1. احمدی، مجتبی؛ نودهی، محمد علی؛ تبریزیان بروجنی، علیرض (1399). بررسی عوامل موثر بر الگوسازی ورزشکاران در فضای مجازی. فصل نامه مدیریت ورزش. 12(62).
2. اسلامی، الهه؛ موسوی، سیدهاشم؛ علیخواه، فردین (1399). سلبریتیهای مجازی؛ غریبههای آشنا در عصر رسانههای اجتماعی. نشریه: مطالعات فرهنگی و ارتباطات . 16(59) :45-74 .
3. بیچرانلو، عبداله؛ شمس، معصومه (1400). هواداری جهان-محلی: تحلیل صفحات هواداری ایرانی از سلبریتیهای ورزشی جهانی در اینستاگرام نشریه: جامعه، فرهنگ، رسانه. 10(4) :45-70.
4. تپه رشی، گیتی؛ حقیقی، شایسته؛ عبدالوهابی، زهرا (1392).تحلیل محتوای مقالات مدیریت ورزشی، مجله علمی و پژوهشی مدیریت ارتباطات در رسانههای ورزشی. 1(1): 59-51.
5. حسینی، سیدمحمد )1395(. نقش چهرهها در تغییر سبک زندگی ایرانی. به روز شده در تاریخ 6 تیر .1395 بازیابی شده از سایت: http/old.nasimonline/content/ir.
6. حیدری صومعه، آرین؛ قنبری، عباس (1402). نقش تاثیرگذار سلبریتی در هدایت افکار عمومی جامعه در فضای مجازی. ششمین کنفرانس بینالمللی مدیریت، علوم انسانی و رفتاری در ایران و جهان اسلام.
7. خلیفه سلطانی، مرضیه؛ گودرزی، محمود؛ دهقان، امین؛ علی دوست، ابراهیم (1400). ارائه مدل مسئولیت اجتماعی سلبریتیهای ورزشی. نشریه: مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 8(1): 29-48.
8. روشندل اربطانی، طاهر )1394(. سیاستگذاری رسانه ای. چاپ اول. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
9. سلطانی فر، مهدی؛ گرانمایهپور، علی؛ هاشمی، شهناز (1399). مطالعه موردی بین آموزش و مشارکت اجتماعی افراد با استفاده از صفحات اینستاگرام سلبریتیها در بحران کرونا. فصلنامه روان شناسی تربیتی 16(55): 94-69.
10. سلطانی، هادی؛ ماجدی؛ نیما؛ نوبخت، زهرا (1398). تحلیل محتوای ورزشی پایگاههای خبری مجازی، نشریه: پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 9(18): 105- 91.
11. سلیمانی سامانی، مجید؛ شهبازی، مهدی؛ قربانی، سینا (1401). فرهنگ شهرت و کنشگری سلبریتیها در اینستاگرام از نظر کاربران ایرانی. نشریه: مطالعات فرهنگ – ارتباطات . 23(57): 374-341
12. شریفی، سعید؛ طالقانی، محمد علی؛ شاهنوشی، مجتبی (1402). الزامات تغییرات فرهنگی از طریق شهرت در فضای مجازی. فصلنامه: تحقیقات فرهنگی ایران. 16(1).
13. صوفی، محمد ؛ متانی، مهرداد؛ فلاح، علی؛ مهرآرا، اسداله؛ باقر زاده، محمد رضا (1400)، مدل ساختاری عوامل مؤثر بر اثربخشی صحهگذاری چهرههای ورزشی، فصلنامه علمی رسانه. 23(2): 208-193.
14. عباسی، عاطفه؛ جعفری، علی (1399). تاثیر کنشهای اینستاگرامی سلبریتیها بر سبک زندگی کاربران ایرانی. نشریه: پژوهشهای ارتباطی (پژوهش و سنجش) .27(1) :33-54.
15. قنبری باغستان، عباس؛ مومنی، علی (1401). تحلیل گفتمان انتقادی بازنمایی سلبریتیها در صداوسیما: مطالعه موردی گزارشهای خبری اخبار 20: 30. نشریه جامعه شناسی فرهنگ و هنر. 4(3): 119-141.
16. کهرزاده، یاسر (1397). دیپلماسی سلبریتی و جذابیت و ساده سازی سیاست بین الملل در ادراک عامه. نشریه: تحقیقات سیاسی و بین المللی. 10(37): 166-141 .
17. کیانی، محمد سعید؛ نظری، لیلا؛ شعبانی مقدم، کیوان (1397). بررسی نقش رسانههای جدید بر چگونگی تعاملات طرفداران با سلبریتیهای ورزشی. دومین همایش ملی دستاوردهای علوم ورزشی و سلامت اهواز .
18. گودرزی، مهدی؛ شجاعی، آسیه (1398). ارائه مدل توسعه مسئولیت پذیری اجتماعی ورزشکاران بانوی نخبه در اینستاگرام. نشریه مطالعات مدیریت رفتار سازمانی در ورزش. 8(29): 86-67.
19. Abidin, Crystal (2015).Communicative Intimacies: Influencers and Perceived Interconnectedness. A Journal of Gender, New Media, and Technology; Issue no. 8: Gender, Globalization and the Digital.
20. Aruguete. S and etal (2024). The absorption-addiction model of celebrity worship: in search of a broader theoretical foundation. BMC Psychology. Volume 12, No: 224
21. Atkinson. M, Dewittd. D. (2019). Celebrity Issue Advocacy Mobilize Issue Publics: Political Studiess. 67(1): 83-99.
22. Baltezarević, Radoslav. V (2023). Sports Celebrities and Their Impact on Consumer Attitudes. Stavros papakonstantinidis. 33(66).
23. Becker. A. B, Star. power (2013). Advocacy, receptivity, and viewpoints on celebrity involvement in issue politics. Atlantic Journal of Communication. 21(1): 1-16.
24. Bell.D (2001). An Introduction to Cyber cultures, Publisher: Routedge .landan.
25. Breitbarth. T & Harris. P (2008). The role of Corporate Social Responsibility in the Football Business: Towards the development of a conceptual model. European Sport Management Quarterly. 8 (2):179-206.
26. Capasa. l, Zulauf. H, Wanger. R (2022). Virtual Reality Experience of Mega Sports Events: A Technology Acceptance Study. Journals JTAER, 17(2): 10.3390/jtaer17020036.
27. Craig. C (2019). Celebrities and Environmental Activism, Media, Sustainability and Everyday Life, Palgrave Studies in Media and Environmental Communication.
28. Fayya, M, Hasani. M, Mohammad Khani. S (2016). The role of brain-behavioral systems inInternet addiction: based on the revised theory of ceptibilitytostrengthening. Journal of Ilam University of Medical Sciences. 24 (2): 129-119. (In Persian).
29. Hoffman. J, Mansoor. Y, Natt. N, Sithran. L (2017). Celebrities’ impact on health-related knowledge, attitudes, behaviors, and status outcomes: protocol for a systematic review, meta-analysis, and meta-regression analysis. Systematic Reviews. 6(13).
30. Kavanagh. E, Litchfield. C, Osborne. J (2021). Virtual technologies as tools of maltreatment: Safeguarding in digital spaces. In M. Lang (Ed.), Routledge handbook of athlete welfare (pp. 221–230). Abingdon, OX; New York, NY: Routledge.
31. Kulczycki. W, Koenigstorfer. J (2016). Doing good in the right place: city residents' evaluations of professional football teams' local (vs. distant) corporate social responsibility activities, European Sport Management Quarterly.
32. Li. R (2024). Social Media Image Construction and Communication of Sports Athletes. 6th International Conference on Art, Design and Cultural Studies.
33. Mccowan. T (2009). Rethinking citizenship education: a curriculum for participatory democracy, Continuum International Publishing Group, India: 232
34. Montazeri. A, Talebpour. M, Andam. R, Kazemnejad. A (2017). Measuring Corporate Social Responsibility in Sport Industry: Development and Validation of Measurement Scale. Annals of Applied Sport Science. 5 (2): 97-114.
35. Naderian Jahromi. M (2011). Ethic in Sports, Publisher Institute of Physical Education and Sports Sciences, First Edition. [Persian].
36. Parent. B (2018). Social Responsibility in Sports: Current Landscape, Journal of Legal Aspects of Sport28: 126-137.
37. Parker. A, Watson. N. J (2015). Sport, Celebrity and Religion: Christianity, Morality and the Tebow Phenomenon. Studies in World Christianity; 21 (3): 223-238.
38. Pegoraro. A, Comeau. G. S, Frederick. E. L (2017). The use of Instagram to frame the US women's soccer team during #FIFAWWC. Sport in Society, 27(1): 1063–1077.
39. Rasmussen. l (2018). Parasocial Interaction in the Digital Age: An Examination of Relationship Building and the Effectiveness of YouTube Celebrities. The Journal of Social Media in Society. 7(1).
40. Rathonyi-odor. K, Bacsne. E, Muller. A, Bacs. Z, Rathonyi. G (2020). How Successful Are the
Teams of the European Football Elite off the Field? CSR Activities of the Premier League and the Primera Division. Int. J. Environ. Res, Public Health. 17: 7534.
41. Rathonyi-odor. K, Bacsne. E, Muller. A, Bacs. Z, Rathonyi. G (2020). How Successful Are the Teams of the European Football Elite off the Field? CSR Activities of the Premier League and the Primera Division. Int. J. Environ. Res, Public Health. 17: 753.
42. Smith.. A. C, Westerbeek. H (2007). Sport as a vehicle for deploying corporate social responsibility, Journal of Corporate Citizenship. 25 (1): 43-54.
43. Taillon. B. J., Mueller. S. M., Kowalczyk. C. M and Jones. D.N. (2020). "Understanding the relationships between social media influencers and their followers: the moderating role of closeness", Journal of Product & Brand Management. 29(6): 767-782.
44. Talebi. A, Khoshbin. U (2012). Youth social responsibility. Journal of Social Science. 19 (59): 208-240. [Persian]
45. Yadaee Nojedeh Sadat. F, Pourmiri. M, Taghipour. F (2023). User- Sport Celebrities Communication Role Model Based upon Analysis of their Texts on Online Pages. Articles in Press, Accepted Manuscript, Available Online from 12 June.