The Effectiveness of Virtual Reality Technology on Fear of Adolescent Speech
Subject Areas :
Journal of Iranian Social Development Studies
Yasin Najafizadegan
1
,
Hamidreza Vatankhah
2
1 - M.A. in General Psychology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor of Psychology, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Received: 2020-11-18
Accepted : 2020-11-18
Published : 2020-10-22
Keywords:
Virtual reality technology,
fear of speech,
Teenagers,
Abstract :
The present study was conducted to investigate the effectiveness of virtual reality technology on adolescent fear of speech. The study population consisted of all adolescents aged 12-15 years in Tehran. The sampling method was cluster sampling from one of the counseling centers in Tehran. Of the adolescents who referred to the Center for Behavioral and Psychological Disorders, 30 individuals who referred for social anxiety disorders were selected. Then 15 patients were randomly assigned to the experimental group and 15 others to the control group. Pre-test was performed for both groups. Data gathering tools were Barsolomy and Hallelian Lecture Anxiety Questionnaire (2016). Then, 12 sessions of 20 minutes of play and activity with the Xbox machine were performed on the target group (experiment). At the end of the session, the experimental and control groups received post-test and the results were analyzed. After testing the hypotheses, it has been concluded that Virtual Reality Technology is effective on speech fear, cognitive anxiety, behavioral anxiety and physiological anxiety and can reduce anxiety and phobia by increasing self-efficacy and enhancing problem solving and creativity.
References:
افشاریان، ندا و ابراهیمی قوام، صغری. (1395). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر مواجهه از طریق واقعیت مجازی در کاهش هراس از رانندگی: بررسی تک آزمودنی. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 12، شماره 1، 84-65.
جوادی، رحم خدا، فتحی، روح ا... و محمدی، زینب. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت های شناختی ـ رفتاری بر کاهش ترس از صحبت کردن در جمع. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، سال هفتم، شماره 25، 135-123.
حاتمی، محمد؛ احمدیان، علیرضا؛ خانجانی، آتوسا و فدایی، مهناز. (1393). اثربخشی آموزش به شیوه شبیه سازی واقعیت مجازی موقعیت های عملیاتی پیچیده در کاهش استرس شغلی نیروهای پلیس. پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 4، شماره 1، 218-195.
شاهمرادی، لیلا؛ الماسی، سهراب و مهربان فر، مهتاب. (1397). کاربردهای محیط مجازی در حوزه سلامت. اطلاع رسانی پزشکی نوین، دوره 3، شماره اول، 66-56.
شعبانی، جعفر و مصدری، مریم. (1395). اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال سوم، شماره 3، 27-12.
علی اکبری، مهناز؛ علیپور، احمد؛ ابراهیمی مقدم، حسین و فکرتی، مهین. (1396). تأثیر فناوری واقعیت مجازی بر اختلالات روان شناختی افراد مبتلا به سرطان. مجله علوم مراقبتی نظامی، سال چهارم، شماره 1، مسلسل 11، 57-49.
فعال، رعنا و قاسمی، فرناز. (1395). تأثیر واقعیت مجازی در توانبخشی اندام فوقانی بیماران سکته مغزی: مرور نظام مند و فراتحلیل. فصلنامه علمی ـ پژوهشی طب توانبخشی، دوره 6، شماره 3، 302-286.
مقیمیان، مریم و کریمی، طیبه. (1392). تأثیر آموزش گروهی تکنیک های خودگویی مثبت و تن آرامی و ترکیب آنها بر هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری. مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، دوره 26، شماره 85، 75-66.
Bartholomay, E.M. & Hulihan, D.D. (2016). Public Speaking Anxiety Scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality and Individual Differences, 94, 211-215.
Block JA, Wulfert E. (2016). Acceptance or change: Treating socially anxious college students with ACT or CBGT. A Context for Science with a Commitment to Behavior Change. 1(2).
Dalrymple KL, Herbert JD. (2013). Acceptance and commitment therapy for generalized social anxiety disorder a pilot study. Behavior Modification. 31(5):543-568.
Hughes J. (2005). Cognitive behavior therapy with in social .Oxford: pregamon press.
Kessler RC, Berglund P. (2015). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry. 62(6):593-602.
March JL, Morris TL, Turner MW. (2014). Social Phobia, Anxiety disorders in children and adolescents. 2ed. New York: Guilford.
Ossman WA, Wilson KG, Storaasli RD, McNeill JW. (2015). A preliminary investigation of the use of Virtual Reality in group treatment for social phobia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 6(3):397-416.
Perandre, Y. H. T. & Haydu, V. B. (2018). A Treatment Program for Social Anxiety Disorder by Using Virtual Reality, Trends in Psychology/ Temas em Psicologia, Vol. 26: 867-882.
Poeschi, S. (2017). Virtual reality Training for Public speaking—a QUesT-Vr Framework Validation. Front in ICT, Vol. 4, 1-13.
Ravindran LN, Stein MB. (2010). The Pharmacologic Treatment of anxiety disorder: A Review of Progress. J Clin Psychiatry. 71(7): 839-54.
Ruscio, A.M. Brown, T.A. Chiu, W.T. Sareen, J. Stein, M.B. & Kessler, R.C. (2011). Social fears and social phobia in the USA: results from the National Comorbidity Survey Replication. Psychological Medicine, 38: 15-28.
Salkevicius, J., Miskinyte, A. & Navickas, L. (2019). Cloud Based Virtual Reality Exposure Therapy Service for Public Speaking Anxiety. Information, 10, 62: 1-15.
Seim, Richard W.; Waller, Stacey A. and spates, C. Richard. (2018), A Preliminary investigation of continuous and intermittent Exposures in the treatment of public speaking Anxiety, Journal of Clinical Psychiatry.
Witt, Poull; Brown, Kennaria & Robberts, James.B. (2016). Somatic anxiety attends before, during and after giving a public speech. The Southern communication Journal, 71, 87, 100.
_||_
افشاریان، ندا و ابراهیمی قوام، صغری. (1395). بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر مواجهه از طریق واقعیت مجازی در کاهش هراس از رانندگی: بررسی تک آزمودنی. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 12، شماره 1، 84-65.
جوادی، رحم خدا، فتحی، روح ا... و محمدی، زینب. (1393). اثربخشی آموزش گروهی مهارت های شناختی ـ رفتاری بر کاهش ترس از صحبت کردن در جمع. فصلنامه آموزش و ارزشیابی، سال هفتم، شماره 25، 135-123.
حاتمی، محمد؛ احمدیان، علیرضا؛ خانجانی، آتوسا و فدایی، مهناز. (1393). اثربخشی آموزش به شیوه شبیه سازی واقعیت مجازی موقعیت های عملیاتی پیچیده در کاهش استرس شغلی نیروهای پلیس. پژوهش در نظام های آموزشی، دوره 4، شماره 1، 218-195.
شاهمرادی، لیلا؛ الماسی، سهراب و مهربان فر، مهتاب. (1397). کاربردهای محیط مجازی در حوزه سلامت. اطلاع رسانی پزشکی نوین، دوره 3، شماره اول، 66-56.
شعبانی، جعفر و مصدری، مریم. (1395). اثربخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر اختلال اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، سال سوم، شماره 3، 27-12.
علی اکبری، مهناز؛ علیپور، احمد؛ ابراهیمی مقدم، حسین و فکرتی، مهین. (1396). تأثیر فناوری واقعیت مجازی بر اختلالات روان شناختی افراد مبتلا به سرطان. مجله علوم مراقبتی نظامی، سال چهارم، شماره 1، مسلسل 11، 57-49.
فعال، رعنا و قاسمی، فرناز. (1395). تأثیر واقعیت مجازی در توانبخشی اندام فوقانی بیماران سکته مغزی: مرور نظام مند و فراتحلیل. فصلنامه علمی ـ پژوهشی طب توانبخشی، دوره 6، شماره 3، 302-286.
مقیمیان، مریم و کریمی، طیبه. (1392). تأثیر آموزش گروهی تکنیک های خودگویی مثبت و تن آرامی و ترکیب آنها بر هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری. مرکز تحقیقات مراقبتهای پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران (نشریه پرستاری ایران)، دوره 26، شماره 85، 75-66.
Bartholomay, E.M. & Hulihan, D.D. (2016). Public Speaking Anxiety Scale: Preliminary psychometric data and scale validation. Personality and Individual Differences, 94, 211-215.
Block JA, Wulfert E. (2016). Acceptance or change: Treating socially anxious college students with ACT or CBGT. A Context for Science with a Commitment to Behavior Change. 1(2).
Dalrymple KL, Herbert JD. (2013). Acceptance and commitment therapy for generalized social anxiety disorder a pilot study. Behavior Modification. 31(5):543-568.
Hughes J. (2005). Cognitive behavior therapy with in social .Oxford: pregamon press.
Kessler RC, Berglund P. (2015). Lifetime prevalence and age-of-onset distributions of DSM-IV disorders in the National Comorbidity Survey Replication. Arch Gen Psychiatry. 62(6):593-602.
March JL, Morris TL, Turner MW. (2014). Social Phobia, Anxiety disorders in children and adolescents. 2ed. New York: Guilford.
Ossman WA, Wilson KG, Storaasli RD, McNeill JW. (2015). A preliminary investigation of the use of Virtual Reality in group treatment for social phobia. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. 6(3):397-416.
Perandre, Y. H. T. & Haydu, V. B. (2018). A Treatment Program for Social Anxiety Disorder by Using Virtual Reality, Trends in Psychology/ Temas em Psicologia, Vol. 26: 867-882.
Poeschi, S. (2017). Virtual reality Training for Public speaking—a QUesT-Vr Framework Validation. Front in ICT, Vol. 4, 1-13.
Ravindran LN, Stein MB. (2010). The Pharmacologic Treatment of anxiety disorder: A Review of Progress. J Clin Psychiatry. 71(7): 839-54.
Ruscio, A.M. Brown, T.A. Chiu, W.T. Sareen, J. Stein, M.B. & Kessler, R.C. (2011). Social fears and social phobia in the USA: results from the National Comorbidity Survey Replication. Psychological Medicine, 38: 15-28.
Salkevicius, J., Miskinyte, A. & Navickas, L. (2019). Cloud Based Virtual Reality Exposure Therapy Service for Public Speaking Anxiety. Information, 10, 62: 1-15.
Seim, Richard W.; Waller, Stacey A. and spates, C. Richard. (2018), A Preliminary investigation of continuous and intermittent Exposures in the treatment of public speaking Anxiety, Journal of Clinical Psychiatry.
Witt, Poull; Brown, Kennaria & Robberts, James.B. (2016). Somatic anxiety attends before, during and after giving a public speech. The Southern communication Journal, 71, 87, 100.