Evaluation of the influential components of the physical factors of social participation in the student camp scenery architecture
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development StudiesNastaran Abdollahpour 1 , Jamalledin Soheili 2
1 - Architecture, Faculty of Architecture and Urban Planning, Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran.
2 - Assistant Professor of Architecture and Urban Planning,Qazvin Branch, Islamic Azad University, Qazvin, Iran
Keywords: Subjectivity and objectivity, Collective architecture, Students Camp, social participation,
Abstract :
camp is an organized, systematic and purposeful activity which is held in a group with specific programs and supervised by coach in an environment outside the school, out of daily activities scope and in a completely diverse, friendly, jolly environment with the goal of training and construction. One of the most important factors contributing to the continuity of human life is the cooperation and participation of human beings. The purpose of the research is to identify the components of the physical factors of social participation in the architecture of Students Camp, and this is a social and cultural issue which determines individual relationship and behavior on social groups that can be considered predominant factor in shaping social behavior. The method of this research is survey and based on the questionnaire of information gathering tool and the method of inductive reasoning. The statistical population is the kids of 11, 12 and 13 years old who answer the questionnaire questions. The present study uses SPSS analytical software to analyze the responses and ultimately, with respect to the components affecting social participation such as creating a sense of belonging to a place, converting the subjectivity to the objectivity and unity in the creation of communal spaces Participatory architecture will be achieved in Students Camp learning and satisfaction.
_||_
ارزيابي مولفههاي تاثيرگذار عوامل كالبدي مشاركت اجتماعي
در معماري مجموعههاي اردوگاهي دانشآموزي
چکیده
اردو، فعالیتی سازمان یافته، نظاممند و هدفمند است که به صورت گروهی با برنامههای معین، تحت نظارت و هدف مربی در محیطی خارج از مدرسه و بیرون از محدوده فعالیتهای روزمره و در فضایی کاملاً متنوع، مساعد و بانشاط و با هدف تربیت و سازندگی برگزار میگردد. يكي از مهترين عواملي كه به تداوم حيات بشر كمك كرده، همكاري و مشاركت ميان انسانهاست، هدف تحقیق شناسایی مولفههای تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعههای اردوگاهی دانشآموزی است و این خود امری است اجتماعی و فرهنگی، تعیینکننده روابط و رفتارهای فردی در گروههای اجتماعی که میتواند خود به عنوان عاملی اصلی شکلگیری رفتار اجتماعی باشد. روش تحقیق حاضر پیمایشی میباشد و پرسشنامه ابزار گردآوری اطلاعات است و روش استدلال استقرایی است. جامعهآماری از بین کودکان 11، 12 و 13 سال میباشد که پاسخگوی سوالات پرسشنامه میباشند. تحقیق حاضر با استفاده از نرمافزار تحلیلی21 spss به آنالیز پاسخها پرداخته و در نهایت با توجه به مولفههای تاثیرگذار بر مشارکت اجتماعی همچون؛ ایجاد حستعلق فرد به مکان، تبدیل ذهنیت به عینیت و وحدت در ساخت فضاهای جمعی به معماری مشارکتی در مجموعههای اردوگاهی دانشآموزی و رضایت مدار دست خواهد یافت.
واژههای کلیدی: اردوگاه دانش آموزی، مشارکت اجتماعی، معماری جمعی، ذهنیت و عینیت
مقدمه
معماری روش بیان در حیطه ساخت کالبد انسان گرایانه است. معماری ابزاری برای بیان نیازهای انسان در محیط است. حال فضاهای اجتماعی و فرهنگی نیازمند توجه به نوع ساختار و روابط بصری – حسی با مخاطبین هستند. اردوگاههای دانشآموزی از جمله این فضاها هستند، چرا که آیندهسازان هر جامعه بشری در درون این فضا شخصیت و خلاقیت خود را ساخته و شکوفا میسازند، در نتیجه ایجاد فضاهای مشارکتی و همگرایی برای دانشآموزان امروز و نخبگان فردا از اهمیت بسزایی برخوردار است و میتوان ضرورت توجه به کالبدهای رشد و فرهنگی نوجوانان و کودکان را به لحاظ طراحی معماری خاص و نگرشهای نظری ارتقاء بخشید، تا افرادی سالم و خلاق و حتی کارآفرینان قابل را به جامعه داده و به رشد تمدن و نسلها کمک نمود. يكي از مهم ترين عواملي كه به تداوم حيات بشر كمك كرده، همكاري و مشاركت ميان انسانهاست. " مشاركت اجتماعي به عنوان راهبرد مؤثر در ارتقاي سلامت، به عوامل مختلفي مربوط میباشد. شناخت و مديريت اين عوامل در هر جامعه میتواند وقوع آن را تسهيل كند".(Frankish,2005,P 54) در نظام فرهنگی (اردو) تجمع افراد در مکانی جهت کسب دانایی توانایی و سازگاری اجتماعی است (Baset Ghoreyshi Minaabad,Mirvasee,1390,P99-114). موسس و بانی پیشاهنگی و اردو در جهان افسری انگلیسی به نام (روبرت استیفنس اسمیت بیدن پاول) بود. "اردوی دانشآموزی به فعالیتی آموزشی- پرورشی گفته میشود که برای تعدادی معین از دانشآموزان تحت نظارت و هدایت معلمان و مربیان دارای با اهداف برنامه ساماندهی زمان و جمعیت سنی مشخصی و بر اساس مجوز صادر شده از مراجع در فضای مناسب داخل یا خارج از محیط آموزشی و پرورشی برگزار میشود. "( Baset Ghoreyshi Minaabad,Mirvasee,1390,P99-114).
شکل 1 – دسته بندی مفاهیم اردوگاه دانش آموزی، منبع: نگارندگان
محققان تحقیقات زیادی را به سنجش و تشویق نگرشها و هم چنین بر اثبات تاثیرگذاری برنامههای آموزشی بیرون از کلاس برمثبت بودن نگرشهای محیطی اختصاص دادهاند مقیاسهای اندازهگیری نگرشهای مربوط به حفاظت از محیط زیست توسط پژوهشگرانی مثل مالونی و وارد(1975) تدوین شده است و محققانی مانند باگنر و ویسمن (2006) فانکوکیاوپروگپ (2011)جانسون و مانولی (2011)و کروس کارد (2004) برتاثیرگذاری برنامههای آموزشهای زیست محیطی بیرون از کلاس مدارس تاکید داشتهاند. "کودکان ذاتا موجوداتی زیست دوست و طبیعت خواه متولد میشوند این را به خوبی از حس کنجکاوی آنها در مواجهه با طبیعت و در گیری بیباکانه شان میتوان مشاهده کرد" (Farahpour,1388,P80). هدف تحقیق شناسایی مولفههای تاثیرگذار عوامل کالبدی مشارکت اجتماعی در معماری مجموعههای اردوگاهی دانشآموزی است.
پیشینه تحقیق
مشاركت اجتماعي از دويست سال پيش در نظام هاي سياسي و اجتماعي جوامع غرب راه يافت، اما توجه به اين پديده وتاكيد بر نقش آن، به عنوان يكي از عوامل اصلي توسعه در جوامع در حال گذار ، تا حد بسيار زيادي پس از شكست راهكارها و برنامه هاي توسعه در دهه هاي 1950 و 1960كه از غرب وارد اين كشورها شده بود، متجلي گرديد. در بررسي و ارزيابي اين برنامه ها عدم بهره گيري از مشاركت مردمي، به عنوان عامل اصلي شكست برنامه هاي توسعه ارزيابي شده است .لذا از آن پس در استراتژي هاي توسعه بر رويكرد مشاركت مردمي به عنوان يكي ازنيازهاي اصلي بشر تاكيد شده است(Vahida&Niazi,1383,P119).
مقاله ملیحه شیانی با عنوان مشارکت اجتماعی کودکان؛ در این مقاله تلاش شده است تا به استناد به رهیافتهای نظری و مطالعات تجربی، پیوند مشارکت و شهروندی مطرح و در چارچوب الگویی بر دو بعد آموزش و تجربه تأکید شود. فرض اصلی بر این قراردارد که جامعه ایران نیازمند تحولی اندیشمندانه در خصوص نگرش به مشارکت کودکان و ارائه و تکامل انواع راهحلهای مشارکتی است تا از این طریق هر کودک راههای ایفای نقش مسئولانه را کشف کند(Shiani,1382,P15-29).
مقاله حامد کامل نیا و سعید حقیر با عنوان الگوهای طراحی فضای سبز در شهر دوستدار کودک (نمونه موردی: شهر دوستدار کودک بم)؛ در اين طرح با استفاده از متدولوژي گروه - بحث و روشهاي مشارکتي همچون قصه گويي، جداول و پازل ها، مدل سازي، نقاشي و ... نظرات بچهها در ارتباط با فضاهاي سبز جمع آوري و تحليل شد. با وجود اينکه بيشتر تصورات بچه ها مربوط به موضوعاتي بود که در گذشته تجربه کرده بودند، شاخصه هايي چند در راستاي دست يافتن به الگوهايي براي انتخاب مصالح، نحوه جانمايي فضاها، برخي از فضاهاي مورد نياز، نحوه محصور کردن فضاهاي سبز، مسيرهاي دوچرخه، محل گلها و درختان و ... وجود دارد. از جمله خواست هاي کودکان در راستاي توصيف الگوهاي فضاي سبز در يک نمونه مربوط به نتايج يك گروه بحث در پروژه شهر دوستدار کودک بم بود(Kamelnia&Haghir,1388,P77-88).
مقاله رضا حیدریان دهکردی و همکاران با عنوان تاثیر فضای باز اردوگاه های دانش آموزی بر افزایش تعاملات اجتماعی دانش آموزان؛ پیشنهادهای نوشتار در جهت ارتقای کیفیت فضاهای باز اردوگاه در جهت افزایش تعاملات اجتماعی با بهرهگیری از آموزههای معماری سنتی و پیشینه فرهنگی کشورمان،بازآفرینی مجدد مفهوم نگرش به کودک همچنین ارتقای کیفیت فضای باز اماکن آموزشی دوستدار و پذیرای کودک ارائه شده است(Heydarian dehkordi& Partners,1393).
فرضیه تحقیق
- اینطور بنظر میرسد که از بین مولفههای تاثیرگذار کالبدی موارد ایجاد حستعلق فرد به مکان، تبدیل ذهنیت به عینیت و وحدت در مشارکت اجتماعی در معماری مجموعههای در معماری مجموعه های اردوگاهی دانشآموزی موثرتر است.
معیارهای اصولی یک اردوگاه دانش آموزی
باتوجه به اینکه بخش قابل توجهی از رشد کودکان باید بوسیله محیط تامین شود فضاهای باز ملزم به رعایت 9 شرط میباشد:
- بازشناسی( خود شکوفایی) : کودک باید بتواند خود را در یک فضای باز بازشناساند یعنی احساس کند وببیند که خود یکی از کودکان در جامعه کودکان آن فضای باز ( از جمله فضای باز اردوگاه )است.
- احساس تعلق : کودک باید بتواند احساس کند که به آن فضا تعلق داردو فضا نیز به او متعلق است.
- امنیت : شرایط ایمنی فیزیکی و روانی کودک باید در حد قابل قبولی باشد.
- بهداشت : شرایط بهداشت فیزیکی و روانی کودک باید در حد قابل قبول باشد.
- امکان ایجاد تماس:کودک باید بتواند با همسالان و همنوعان خود تماس و ارتباط کافی و معقول برقرار کند.
- بازی :شرایط مناسب برای بازی های گروهی و انفرادی کودک باید فراهم باشد.
- آزادی تحرک : شرایط فیزیکی و روانی مناسب برای تحرک آزاد ومستقل کودک می بایست توسط طراح در طرح رعایت شود. تعیبه فضاها ومسیرهای باز وسبز در اردوگاه امکان چنین رویدادهایی را تسهیل می کنند.
- هماهنگی با شرایط بزرگسالان : در یک فضای باز مناسب نباید بین انتظارات و شرایط کودکان وعلایق وامکانات نظارت بزرگسالان تعارض بزرگ یا غیر قابل حلی وجود داشته باشد.
- ارتباط : شرایط لازم جهت برقراری ارتباط و حفظ پیوند فیزیکی،روانی،عاطفی و اجتماعی مستمر با زندگی روزمره و فعالیت های عادی زندگی بزرگسالان باید فراهم باشد.
- یادگیری : کودک باید بتواند به یادگیری مباحث و موضاعاتی همچون؛ ریاضیات،محیط زیست،ادبیات،طبیعت و... در فضای باز بالاخص محیط مدرسه بپردازد.
- کنجکاوی وکشف : کودکان نیازمند کشف موضوعات وواقعیت هایی هستند که در زندگی روزمره با آن مواجهه اند. محیط های اردوگاهی یکی از مناسب ترین فضاها برای وقوع چنین رویدادهایی می باشند.
دانش آموزان گروه سنی 11 تا 13
در تحقیق حاضر بر اساس پژوهش های اولیه مبانی تئوریک دریافت شد که دانش آموزان گروه سنی 11 تا 13 سال بر طبق نظریه اریکسون در مورد رشد کودک از تولد تا 50 سالگی به بعد مرحله چهارم، دورهی کفایت، سعی و کوشش در مقابل حقارت را به دلیل شرایط سنی اردوگاههای دانشآموزی و فرهنگی انتخاب نموده و شناخت این دوره برای به وجود آوردن نیازهای روانشناسانه محیط آموزشی مهم میباشد. اریکسون این دوره را از 11 تا 13 سالگی میداند و فرد را در معرض هویت و تمایل به روابط اجتماعی را در ساخت شخصیت کودک موثر میبیند. معیارهای تشکیلدهنده محیط آموزشی مطلوب برای روحیه دانشآموزان 11 تا 13 سال مناسب هستند، با توجه به مطالعات بخش اول مبانی نظری به شرح ذیل میباشد:
جدول1– اساس محیط اردوگاهی مطلوب برای دانش آموزان ، منبع: نگارندگان
اساس محیط اردوگاهی مناسب برای دانش آموزان سن 11 تا 13 سال | |
انعطاف پذیری | ایجاد فضاهای متنوع ارائه کارهای گروهی محیطی چند منظوره |
زیبایی شناسی | تنوع بصری مطلوب دید و منظری طبیعت گرایانه تجربه جدیدی از کالبد آموزشی |
فرهنگ | آشنایی با فرهنگ دانش آموزان دیگر همزاد پنداری با یکدیگر |
تعاملات اجتماعی | ارتباط موثر در کارهای گروهی ایجاد مسئولیت پذیری در مورد دیگر دانش آموزان ارتقاء سطح روابط اجتماعی |
معیارهای فضاهای مشارکتی برای دانش آموزان
یکی از پیامدهای کلیدی فعالیت گروهی در ساخت فضاهایی برای خود دانشآموزان است. نکته مثبت این روش آن است که شاگردان در فعالیت یاددهی- یادگیری فعالانه شرکت میکنند و مسئولیت یادگیری را خود برعهده میگیرد.آنها در جریان بحث با افراد گروه خود و با گروههای دیگر، یاد میگیرند که چگونه تفکرات و بینشها و نظرات خود را به دیگران ابراز کنند، چگونه از آنها دفاع کنند و یا چگونه مودبانه نظرات دیگران را بپذیرند. این روش در امر تقویت توانش ارتباطی دانشآموزان بسیار موثراست.
آنها با این روش یاد میگیرند که:
- عقاید خود را در قالب بیانات شفاهی سازماندهی و ابراز کنند.
- اندیشه های دیگران را با گوش دادن دقیق به صحبت هایشان دریافت و ارزیابی کنند.
- تفکر انتقادی و بالعکس انتقادپذیری را در خود پرورش دهند.
- روش های ایجاد رابطه ی مطلوب اجتماعی از راه زبان شفاهی را درست به کار ببرند.
در واقع بحث گروهی، دانش آموزان را برای مشارکت مفید در فعالیت های اجتماعی آماده میکند و به آنها می آموزد که به دقت گوش کنند و با دقت صحبت میکنند.
معیارهای فضاهای مشارکتی برای دانش آموزان |
خاطرات جمعی |
فضاهای خود محور |
حس تعلق به مکان |
سرزندگی در کالبد انسان ساخت |
طراحی تا اجرای جمعی |
ارتقاء روحیه جمعی |
شکل2- مدل بررسی معیارهای فضاهای مشارکتی برای دانش آموزان، منبع: نگارندگان
معیار اول: حس تعلق به مکان دست ساز انسانی
آدمي به عنوان يك موجود با ابعاد فردي و اجتماعي و همچنين مادي، روحي و رواني، داراي نيازهاي مختلفي مي باشد كه همواره به دنبال ضمن بر "مازلو" تأمين آنها در طول حيات خود ميباشد. در اين بين، تأمين اين نيازها داراي اولويت و سلسله مراتب خاصي ميباشد. از مهمترين اين نيازها كه در صدر هرم مازلو اولويتبندي نيازها قرار دارد، نياز به خودشكوفايي ميباشد كه لازمة آن تأمين نيازهاي ماقبل خود است." انسان چه به صورت خود آگاه وچه به صورت ناخودآگاه، ميل به بروز و ظهور استعدادهاي (فطري (خودشكوفايي دارد" (Lang,1383,P96). اين امر، زماني تحقق مييابد كه سلسله مراتبي از نيازهاي انسان از جمله نيازهاي تعلق و دوستداشتن برطرف گردد. تحقق اين سلسله مراتب نيازها بدون شناخت جايگاه آدمي در هستي امكان پذير نميباشد، يعني انسان با شناخت خود و نيازهاي خود و ايجاد مكان و محملي مناسب جهت اقناع اين نيازها به خودشكوفايي ميرسد. وقوف و آگاهي كامل به انواع نيازها و تأمين سلسله مراتب نيازها، هركدام مستلزم بستر و مكان خاص خود ميباشد، از طرفي كمبود شايستگيهاي محيط منجر به فقدان مشاركت، از دستدادن شايستگيهاي فردي و در نهايت عدم خودشكوفايي ميگردد.در حقیقت حس تعلق به مکانی که انسان خود آن را ساخته و خشت به خشت آن را روی هم گذاشته است در کنار کالبدهایی که در ساخت آن هیچ نقشی نداشته بیشتر است.
معیار دوم: مبدل نمودن عینیت به ذهنیت در کالبد انسان ساخت
ذهنگرایی در اصطلاح رویکرد ذهنی برخورد با واقعیت مورد مطالعه است، آنچنانکه قضاوتهای ارزشی محقق در کار تحقیق راه یابند. ذهنگرایان معتقدند که شناخت علمی پدیدههای اجتماعی تنها بهصورت کمی و عینی میسر نیست، بلکه توجه به ابعاد ذهنی در پژوهشهای اجتماعی نیز ضرورت دارد(Sarokhani,1370,P858). تبدیل ذهنیت به عینیت بدان معناست که فرد در ذهن و رویای خود فضا و زندگی را به بالاترین کیفیت بر اساس نیازهای خود دیده و حال آنها را می خواهد در واقعیت به عین با چشمان خود ببیند. از جمله مولفههای مبدل نمودن ذهنیت به عینیت میتوان موارد ذیل را نام برد: زیباییشناسی و کیفیت محیط انسانی و ایجاد انگیزش در مکان برای ترغیب حس تعلق داشتن به مکان.
مکانهای انسان – ساخت به سه شکل اساسی با طبیعت مرتبطاند:
- اول این که انسان میخواهد تا ساختار طبیعی را دقیق تر بسازد. یعنی، میخواهد تا «درک» خود از طبیعت را با «بیان» پایگاه وجودیای که به دست میآورد، مجسم و نمایان میسازد. آن جا که طبیعت یک فضای نامحدود را پیشنهاد میکند، او یک حصار میسازد، جایی که طبیعت به صورتی «مرکزیت یافته» ظاهر میگردد، او یک میدان بر پا میکند، جایی که طبیعت نشانگر یک سمت و سو باشد، او یک راه میسازد.
- دوم این که انسان می باید وضعیت موجود را با افزودن آنچه که «فاقد» آن است، تکمیل کند.
در نهایت انسان بر آن است تا درک خود را از طبیعت را با در نظر گرفتن خودش نمادین سازد. نمادین سازی نشانگر این است که یک مفهوم تجربه شده به یک واسطهی دیگر «برگردانده» میشود(Norberg Schultz,1388,P30).
با استناد به نقش بنیادین مراجع شناخت در شناسایی رویکردهای کیفیت – محور باید ریشه ها و منابع اساسی شناخت را با توجه به مفروضات بنیادین آنها، به عنوان بن مایه های رویکردهای نظری به مساله کیفیت مورد توجه قرار داد. پی جویی مفهوم کیفیت نسبت به مراجع شناخت بیانگر این است که؛ اولین ریشههای معرف مفهوم کیفیت را میتوان در قالب دو رویکرد اساسی واقعگرایی و انگارگرایی جست، که هر یک به ترتیب بر بنیان قائل شدن به اصالت عینیتها و ذهنیتها استوار گشته است. در رویکرد عینیت محور، دنیای مادی یا اشیاء محسوس اموری واقعی محسوب می شوند و عالم خارج متمایز از تصور انسان و مستقل از ادراک وی تعریف میشود. در این حوزه حس به عنوان ابزار شناخت مطرح میگردد و "کیفیت" به صفات و حالات وجودی تعبیر میشود، که مشخص کننده چگونگی هر شیء است. در حالی که رویکردهای ذهنیت محور شناخت، جهان بیشتر از آنکه بر مبنای ماده صرف باشد، بر مبنای تصورات ذهنی و معانی ذهنی انسان قرار دارد و وجود عالم خارج امری اعتباری و فرع بر ادراک انسان است (Eslami,1391,P49).
در رابطه با ارتباط چهارچوب نظری با مفهوم محیط انسان ساخت؛ محیط کالبدی یا انسان ساخت مجموعهای از پدیده ها یا واقعیات عینی است که از طریق تجربه ی حسی به ادراک در می آیند، با استناد به این تعبیر بنیان محیط انسان ساخت بر پایه دو مولفه ماهیت پدیده و رابطه ذهنی افراد محیط تعیین میگردد و بر این اساس در چارچوب مفهومی برای تعیین مراتب نظریههای کیفیت- محور در حوزه محیط کالبدی سه رویکرد عینی، ذهنی و عینی – ذهنی که بر اساس مسائل مربوط به محیط انسان ساخت تدوین شدهاند، بنیان دستگاه تعریف مراتب کیفیت محیط انسان ساخت تعیین میکند. این چارچوب اولیه در نمودار ارائه گردیده است و اساس تحلیل مراتب رویکردهای کیفیت- محور را نسبت با یکدیگر تشکیل میدهد (Eslami,1391,P49).
معیار سوم: ایجاد سرزندگی در مکان
تصویر ذهنی انسان از محیط تا حدودی بر رفتار فضایی او تأثیر میگذارد. مؤثرترین نقش تصویر روشن از محیط در ذهن شخص آن است، که وی را قادر سازد برای تعقیب مقاصد خود در شهر حرکت کند. تصویری خوب از محیط به شخص نوعی احساسات میدهد. او میتواند رابطههای موزون بین خود و جهان امنی خارج به وجود آورد و این درست برخلاف احساس ترس است که به انسان دست میدهد وقتی راه و جهت خود را گم کرده باشد. معنای این مطلب آن است که احساس شیرینی که شخص از محیط زندگی خود دارد نه تنها به سبب آشنا بودن با آن بلکه به این دلیل است که تصویری دقیق از آن در ذهن او وجود دارد(Kazemi,1390,P22). سرزندگي به عنوان يكي از مؤلفه هاي بهزيستي ذهني در بسياري از نظام هاي پژوهشي مطرح مي باشد. وقتي فردي كاري را به طور خودجوش انجام مي دهد نه تنها احساس خستگي و نااميدي به او دست نميدهد، بلكه احساس ميكند انرژي و نيروي او افزايش يافته است. به طوركلي حس دروني سرزندگي شاخص معني دار سلامت ذهني است . سرزندگي تحصيلي به پاسخ مثبت، سازنده و انطباقي به انواع چالشها و موانعي كه در عرصهي مداوم و جاري تحصيلي، تجربه مي شوند؛ اشاره دارد(Pourabdol& Partners,1394,P22-38).
شکل2- مولفه های مبدل نمودن عینیت به ذهنیت در انسان نسبت به کالبد پیرامون، منبع: نگارندگان
بر اساس نظریه قابلیت محیط، محیط می تواند به عنوان قوانینی از قابلیت ها باشد که شرایط رفتارهای گوناگون و تجربیات زیبایی شناختی را برای بشر فراهم سازد. غایت و نهایت هر معماری، کیفیت بخشی به فضا و ارتقاء زندگی انسانهاست. کیفیات فضایی به طرق مختلف وجود مییابند. خلق امکان، قابلیتبخشی و فرصتآفرینی در محیطهای معماری از جمله مواردی هستند که به خلق کیفیات متناسب فضایی منجر خواهند شد.در افراد مختلف، روابط حاصل از ارتباط با مکانهای متنوع حسهای متفاوت از هم ایجاد میکند. که به ویژگیهای فیزیکی، اجتماعی و فرهنگی آن مکان مرتبط است.
بررسی نمونههای موردی
نمونههای موردی یافت شده به منظور درک بیشتر از مبانینظری و یافتههای تحقیق بیان خواهند شد، این نمونهها بیانگر تعاملاتاجتماعی و برانگیخته نمودن حس مشارکت در فضاهای اردوگاهی دانشآموزی میباشند:
معرفی پروژه مرکز اجتماعات کودکان1 (پروژه شهر دوستدار کودک – بم) در این پروژه؛ آنچه که از تاویل الگوها و عناصر کالبدی معماری اقلیم گرم و خشک در طرح تاثیرگذار بوده، بیشتر تاکید بر مفاهیم محتوائی و مجازی مستتر در چنین فضاهایی است تا جنبههای کالبدی و شکلی آنها. بر این اساس ایجاد حس فضائی متاثر از الگوهای معماری سنتی که جوهرۀ اصلی آن و عوامل پویائی تحول چنین فضاهائی بوده، در نظر بوده است .این پروژه با کاربری ویژه، مطابق استانداردهای بینالمللی سازمان یونیسف طراحی شده است. به منظور اعتلای معیارهای شهر دوستدار کودک این سایت توسط شهرداری شهر به کاربری مذکور بر اساس طرح یونیسف ایران برای این محدوده اختصاص یافته است. محور مسیر سبز کودکان Green Root در ارتباط مستقیم با سایت مرکز اجتماعات قرار دارد. این مرکز به علاوۀ طرح مدرسه و مهدکودک اولیاء و نیز پارکهای مرتبط با این محور نقاط تمرکز مرتبط با مسیر سبز کودکان شهر بم را شکل خواهند داد. دیدهای بصری مناسب به ارگ تاریخی شهر و دسترسیهای شهری در ارتباط با طرح ویژۀ یونیسف برای این محدوده از ویژگیهای مهم سایت به لحاظ کاربری و موقعیت قرارگیری آن در شهر بم است.
شکل 1– پروژه مرکز اجتماعات کودکان در شهر بم
مرکز بین المللی پیشاهنگی هانس اد 2: این مرکز در نزدیکی شهر قدیمی کلدینگ در کشور دانمارك واقع شده که در سال 1974 سازمان پیشاهنگی داوطلب خرید آن شد و در کمتر از یکسال آن را خریداری کرد(Davachi,1390). این کمپ در منطقه جنگلی در یک شبه جزیره در خلیج کلدینگ واقع شده که زمان فعالیت آن از 15 آگوست تا اول آوریل می باشد.امکانات آن شامل: اردوگاه جنگلی، سرپناه های گرم و امکانات مدرن جهت برگزاری کلاس های آموزشی و کنفرانس می باشد. دراین اردوگاه بخش های مختلفی وجود دارد. خانه های چوبی گیل ول 3: 4 عددخانه به سبک قدیمی با سقفی پوشیده از کاه و ساقه گیاهان در راس شبه جزیره در مجموع با ظرفیت 90 نفر شامل 24 اتاق، 3 اتاق کنفرانس، 18 دستگاه حمام و توالت.
مرکز فعالیت : 4شامل ساختمان روستایی چوبی با سقف پوشیده از چمن در میانه جنگل در قلب شبه جزیره. سرپناه ها :5 سرپناه چوبی که تجربه زندگی ابتدایی را برای استفاده کنندگان تداعی میکند، چشم انداز آنها به سمت سد قدیمی و جنگل محلی هانس اد می باشد.
شکل 2– کمپ های مرکز بین المللی پیشاهنگی هانس اد
روش پژوهش
تحقیق حاضر با استفاده از نرم افزار آماری SPSS به این تحلیل و بررسی نتایج پرسشنامه پرداخته و کلیه نتایج این پژوهش از نرم افزار SPSS 21 استخراج شده است، و بررسی این نتایج در دو بخش توصیفی و تحلیلی صورت گرفته است. در بخش توصیفی با استفاده از جداول فراوانی اقدام به خلاصهسازی مشاهدات شد.
پژوهش فوق بر اساس شناخت مولفه های تعاملات اجتماعی در فضاهای مشارکتی همچون اردوگاههای دانشآموزی پرداخته و بر اساس متغیرهای وابسته و مستقل پژوهش به ارائه پرسشنامه میپردازد. تا در نهایت یک تحقیق کمی و پیمایشی با استفاده از نظریات انسانهای حاکم در فضا را داشته باشیم.
یک جامعه آماری عبارتست از مجموعه ای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولا در هر پژوهش جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفت ها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد.
حجم جامعه آماری 36 نفر
بر اساس فرمول کوکران محاسبه شده: حجم نمونه برابر است با: 36
سطح خطا 5%
بنابراین در این پژوهش می بایستی 36 نفر مورد پرسش قرار بگیرند.
در واقع جامعه آماری حاضر از بین دانش آموزان 11 و 12 و 13 سال می باشد.
طیف لیکرت
یکی از رایجترین مقیاسهای اندازهگیری در تحقیقاتی است که براساس پرسشنامه انجام میشود. در این مقیاس یا طیف محقق با توجه به موضوع تحقیق خود، تعدادی گویه را در اختیار شرکتکنندگان قرار میدهد تا براساس گویهها و پاسخهای چندگانه، میزان گرایش خود را مشخص کنند (Oppenheim,1369,P18-63).
طیف لیکرت در این تحقیق بر مبنای 5 تایی دستهبندی شده و ارزش گذاری آن بر اساس 1 تا 5 به ترتیب از خیلی کم تا خیلی زیاد قرار داده شده است.
جدول3-ارزشگذاری متغیرها به روش لیکرت
خیلی زیاد | زیاد | متوسط | کم | خیلی کم | طیف ارزیابی متغیرها |
5 | 4 | 3 | 2 | 1 | وزن طیف و ارزش گذاری آن |
جدول 4- متغیرهای پژوهش
متغیر | نوع بیان |
متغیر مستقل | 1. عوامل کالبدی 2. حس تعلق |
متغیر وابسته | تعاملات اجتماعی، مسئولیت پذیری، وحدت |
روایی و پایایی پرسش نامه – آلفای کرنباخ
یکی از متداولترین روشها جهت بررسی پایایی پرسشنامهها، تعیین همبستگی درونی سوالات پرسشنامه میباشد که از طریق ضریب آلفای کرونباخ انجام میگیرد. ضریب آلفای کرونباخ6 با هماهنگی درونی پرسشها ارتباط تنگاتنگی دارد و مقدار آن از لحاظ نظری بین صفر تا یک است؛ اما قاعده کلی آن است که مقدار آلفای کرونباخ یک مقایس باید حداقل 0.7 باشد.
جدول5- روایی و پایایی پرسشنامه با استفاده از فرمول کرنباخ
Reliability Statistics | ||
Cronbach's Alpha | Cronbach's Alpha Based on Standardized Items | N of Items |
0.7 | 0.7 | 36 |
ü عدد 0.7 برای آلفای کرنباخ استخراج شده است. بنابراین روایی و پایایی پرسشنامه فوق را میتوان استخراج نمود که پرسشنامه حاضر روایی و پایایی دارد.
بحث و یافتههای تحقیق
آزمون فریدمن یک آزمون ناپارامتری است که برای مقایسه سه یا بیش از سه گروه وابسته که حداقل در سطح رتبهای اندازهگیری میشوند، مورد استفاده قرار میگیرد. آزمون فریدمن برای رده سنی 11 سال بر اساس پاسخهای پرسشنامهها.
جدول6- آزمون فریدمن برای رده سنی 11 سال بر اساس پاسخ های پرسش نامه
Descriptive Statistics |
| |||||
| N | Mean | Std. Deviation | Minimum | Maximum |
|
q1 | 12 | 3333/3 | 37069/1 | 00/1 | 00/5 | تعامل نسبی در فضاها وجود دارد |
q2 | 12 | 2500/4 | 75378/0 | 00/3 | 00/5 | |
q3 | 12 | 7500/3 | 13818/1 | 00/1 | 00/5 | |
q4 | 12 | 6667/3 | 30268/1 | 00/1 | 00/5 | مسئولیت پذیری در فضاهای جمعی اکتسابی است |
q5 | 12 | 2500/2 | 13818/1 | 00/1 | 00/5 | |
q6 | 12 | 3333/2 | 15470/1 | 00/1 | 00/5 | |
q7 | 12 | 4167/3 | 90034/0 | 00/1 | 00/4 | شخص متکی به تصورات ذهنی است |
q8 | 12 | 8333/3 | 93744/0 | 00/2 | 00/5 | |
q9 | 12 | 4167/4 | 66865/0 | 00/3 | 00/5 | |
q10 | 12 | 0000/3 | 73855/0 | 00/2 | 00/4 | وحدت نسبتا با فضاهای جمعی می تواند شکل تازه ای به خود گیرد |
q11 | 12 | 5000/3 | 24316/1 | 00/1 | 00/5 | |
q12 | 12 | 5000/2 | 08711/1 | 00/1 | 00/5 | |
q13 | 12 | 0833/4 | 90034/0 | 00/2 | 00/5 | ذهنیت انسان مبدل به عینیت شود و ارتقاء روح جمعی شکل گیرد |
q14 | 12 | 1667/3 | 93744/0 | 00/2 | 00/5 | |
q15 | 12 | 0000/4 | 60302/0 | 00/3 | 00/5 | |
q16 | 12 | 0833/4 | 90034/0 | 00/3 | 00/5 | فرهنگ ها نشانه تاثیر متقابل تعاملات هستند |
q17 | 12 | 8333/3 | 19342/1 | 00/1 | 00/5 | |
q18 | 12 | 9167/2 | 16450/1 | 00/1 | 00/5 | |
q19 | 12 | 7500/3 | 05529/1 | 00/2 | 00/5 | رضایت از کالبد برابر است با رضایت ذهنی و عینی انسان |
q20 | 12 | 7500/3 | 62158/0 | 00/3 | 00/5 | |
q21 | 12 | 0833/3 | 99620/0 | 00/1 | 00/4 | |
q22 | 12 | 2500/4 | 96531/0 | 00/2 | 00/5 | سلامت روان درجه بالایی به خود اختصاص داده بنابراین تمام موارد و مولفه ها ختم می شوند به سلامت روان |
q23 | 12 | 1667/4 | 83485/0 | 00/3 | 00/5 | |
q24 | 12 | 2500/4 | 86603/0 | 00/3 | 00/5 |
جدول7 - رنکینگ سوالات بر اساس میزان پاسخدهی ها
نتایج و تفسیر در جدول Ranks میانگین رتبههای هر یک از سوالات را می بینید. جدول Test Statistics محتوی نتیجه اصلی آزمون است. با توجه به خروجیهای بالا نتیجه نهایی اینکه سلامت روان تاثیر بسزایی در تعاملات اجتماعی و سلامت جامعه دارد و نیز با توجه به رتبه بندی سوالات 15، 16، 13، 9 انسان به دنبال کیفیت در فضاهای جمعی است چرا که حس تعلق از کیفیت و تصورات دید انسان نشات می گیرد. |
Ranks | |
| Mean Rank |
q1 | 75/10 |
q2 | 17/17 |
q3 | 79/13 |
q4 | 79/13 |
q5 | 67/4 |
q6 | 88/4 |
q7 | 33/11 |
q8 | 71/14 |
q9 | 33/18 |
q10 | 42/7 |
q11 | 71/12 |
q12 | 33/6 |
q13 | 63/15 |
q14 | 96/8 |
q15 | 46/14 |
q16 | 13/16 |
q17 | 75/14 |
q18 | 42/8 |
q19 | 92/12 |
q20 | 54/12 |
q21 | 96/8 |
q22 | 88/17 |
q23 | 04/17 |
q24 | 46/16 |
ستون اول نام متغیرها، ستون دوم تعداد مشاهدات، ستون سوم کمترین مقدار و چهارم بیشترین مقدار را نمایش میدهد. Meanمیانگین و Std. Deviation انحراف معیار را نمایش میدهد. انحراف از معیار این پژوهش بر اساس پاسخ های جمع آوری شده بین 1 و 0.5 است که این عدد کوچکتر از 0.5 نبوده و قابل قبول است و تمامی فرضیات به اثبات رسیده خواهند شد.
جدول8 - نتایج حاصله با توجه به فرضیه تحقیق و متغیرها در پرسش نامه
Descriptive Statistics | |||||||
نتایج حاصله | متغیرها | سوال | N | Minimum | Maximum | Mean | Std. Deviation |
مشارکت نقش مهمی در ایجاد تعامل دارد. | تعامل | q1 | 36 | 00/1 | 00/5 | 3333/3 | 21890/1 |
q2 | 36 | 00/1 | 00/5 | 9444/3 | 14504/1 | ||
q3 | 36 | 00/1 | 00/5 | 4444/3 | 22927/1 | ||
تاثیری نسبی دارد چرا که مسئولیت پذیری اکتسابی است و جزء شخصیت فرد می باشد. | مسئولیت پذیری | q4 | 36 | 00/1 | 00/5 | 7778/3 | 17379/1 |
q5 | 36 | 00/1 | 00/5 | 6389/2 | 22247/1 | ||
q6 | 36 | 00/1 | 00/5 | 5556/2 | 29713/1 | ||
داشتن هویت در این سوالات درصد بالایی را به خود اختصاص داده و هویت نشانه تعاملات اجتماعی جوامع است. | هویت جمعی | q7 | 36 | 00/1 | 00/5 | 6944/3 | 16667/1 |
q8 | 36 | 00/1 | 00/5 | 7500/3 | 25071/1 | ||
q9 | 36 | 00/2 | 00/5 | 1389/4 | 83333/0 | ||
وحدت جمعی در پی تعاملات اجتماعی است و در این سوالات برابر است با تعامل اجتماعی | وحدت جمعی | q10 | 36 | 00/1 | 00/5 | 0833/3 | 18019/1 |
q11 | 36 | 00/1 | 00/5 | 6667/3 | 30931/1 | ||
q12 | 36 | 00/1 | 00/5 | 8889/2 | 34754/1 | ||
کیفیت فضا نسبی است چرا که در حیطه زیبایی شناسی و ادراک انسان از هر فضا می باشد. | کیفیت فضا از دید انسان | q13 | 36 | 00/1 | 00/5 | 1111/4 | 06309/1 |
q14 | 36 | 00/1 | 00/5 | 0000/3 | 28730/1 | ||
q15 | 36 | 00/1 | 00/5 | 7500/3 | 10518/1 | ||
تاثیر بسزایی در تعاملات اجتماعی و نوع ارتباطات انسان ها دارد.
| خرده فرهنگ و معیشت | q16 | 36 | 00/1 | 00/5 | 5833/3 | 22766/1 |
q17 | 36 | 00/1 | 00/5 | 5833/3 | 42177/1 | ||
q18 | 36 | 00/1 | 00/5 | 0000/3 | 39386/1 | ||
رضایت از کالبد اجتماعی و دسترسی به نیازها می تواند تاثیرگذارترین شاخصه در نهایت تعاملات و حس تعلق باشد. | رضایتمندی | q19 | 36 | 00/1 | 00/5 | 9167/3 | 13074/1 |
q20 | 36 | 00/1 | 00/5 | 6111/3 | 90326/0 | ||
q21 | 36 | 00/1 | 00/5 | 0000/3 | 33095/1 | ||
سلامت روان در گرو تمامی عوامل حس و ذهنی انسان است. | سلامت روان | q22 | 36 | 00/1 | 00/5 | 1389/4 | 24563/1 |
q23 | 36 | 00/1 | 00/5 | 8333/3 | 13389/1 | ||
q24 | 36 | 00/1 | 00/5 | 9444/3 | 19390/1 | ||
| Valid N (listwise) | 36 |
|
|
|
|
جمعبندی و نتیجهگیری
بنابراین با معماری جمعی میتوانیم رویکردهای مشارکتی در معماری تصور مینمایند. تغییر الگووارههای تکنیکی- کاربردی و استفاده از الگووارههای انسانی موجب گردیده تا رویکرد معماری جمعی با استفاده از تلفیق دانش علوم رفتاری با دیگر رویکردهای معماری مشارکتی و استفاده از مفاهیم برنامه دهی معماری بر مبنای روانشناسی محیط، کاربران را با استفاده از فهم صحیح الگوهای رفتاری و نیازها، خواست ها و ارزشهایشان در فرآیند طراحی جمعی دخالت دهد. "معماری جمعی" از لحاظ سطح و نوع مشارکت با " معماری مشارکتی" و "معماری اجتماعی" متفاوت است بطوریکه بیشتر به گونههای مشارکتی تاویلی، ناحیهگرایی و تعاملی میپردازد. این رویکرد بیشتر مبتنی بر باورها، ارزشها و نیازهای جمعی مشترکی است که از طریق درک الگوهای رفتاری و در یک اجتماعی با ویژگیهای معین و با تکیه بر فاکتور "احساس جمعی " تحقق می پذیرد.
شکل 3- سه مولفه اصلی بدست آمده در راستای معماری جمعی برای ارتقای مشارکت اجتماعی، منبع: نگارندگان
هدف معماری خلق فضاهایی متناسب با شان انسان است. معمار در هر پروژه با شناخت نیازهای مخاطب خود فضایی را طراحی می کند که بتواند علاوه بر برطرف کردن نیازهای روحی و جسمی آنها را به رشد و تعالی برساند. در راستای تحقیق حاضر و اثرگذاری مولفه های کالبدی مشارکت اجتماعی معیارهای فوق بدست آمده اند؛
- معیار اول حس تعلق به مکان دست ساز انسانی: حسی که فرد با ساخت فضا به دست خود بدست آورده و آنرا در وجودش مبدل به تعلق به مکان خواهد نمود و این انگیزه ایی برای ساخت بهتر و مشارکت بیشتر با افراد دیگر است. چنانکه دانش آموزان برای به وجود آوردن کالبدی با مقیاس و ذهنیت خودشان تلاش بیشتر نموده و به تعاملات گروهی مثبت خواهند پرداخت.
- معیار دوم: مبدل نمودن عینیت به ذهنیت در کالبد انسان ساخت: ایجاد فضاهایی برای ساخت محیط توسط دانش آموزان و کشف استعدادها و خودشکوفایی آنان، در واقع ذهن خلاق کودکان می تواند هر آنچه که در رویا و ذهن خود را دارند به عرصه ظهور رسانند.
- معیار سوم: ایجاد سرزندگی در مکان: این معیار خود عامل جذب کودک در فضا می باشد، می توان با استفاده از عناصر طبیعی همچون مصالح بومی، آب، خاک، ایجاد فضاهای متنوع برای ساخت و ساز، ایجاد بازی های متنوع در فضای باز، تنوع عملکردی فضاهای باز و نیمه باز و ... .
در نهایت طراحی اردوگاه دانش آموزی باید نکات ذیل را مد نظر قرار داد:
1. در اردوگاه ها به جهت تامین نیازهای متفاوت استفاده کنندگان که بسته به سن، شرایط و هدف برگزاری اردو متفاوت است باید فضاهایی متفاوت طراحی شود این فضاها مقاصد خاصی را دنبال میکنند در نتیجه هریک نه تنها از حیث نام بلکه در نوع امکانات، فرم معماری و ... ( مانند مرکز بین المللی پیشاهنگی هانس اد)
2. در یک مجموعه هماهنگی همه اجزا با یکدیگر از ارکان اصلی طرح می باشد که نبود این هماهنگی باعث ازهم گسیختگی و نداشتن انسجام و در نتیجه دنبال نکردن هدف اردو می شود برای مثال دریک پارك جنگلی صندلی فلزی و یک پارك بازی با اسباب بازی های موجود در پارك نوعی عدم هماهنگی را ایجاد می کنند که باعث انتقال حس ناخوشایند درافراد می شود.
3. ایجاد فضاهایی که نمایانگر شاخصه محیط است نوعی آموزش محسوب میشود و باید محیط اردوگاه مناسب محیط اطراف آن بدون تغییر طراحی شود تا علاوه بر کمک به محیط پیرامون شاخصهای برای معرفی منطقه و آشنایی افراد نیز باشد .
4.استفاده از فضای باز در کنار فضاهای بسته نکتهای مثبت و حائز اهمیت است که باید در طراحی درنظر گرفته شود و علاوه بر ایجاد تنوع موجب افزایش روحیه و بالابردن سرزندگی در اردوگاه می شود.
در نهایت توصیه می شود که؛ رابطه بین دانشآموز و محیط توسط خود فرد و اجتماع دانشآموزی شکل خواهد گرفت، این رابطه با توجه به موارد ذیل مستحکم خواهد شد:
- اجازه دهید دانش آموزان در محیط های اردو خود تصمیم بگیرند که کاستی های محیط را بر طرف کنند.
- ایجاد حس تعلق به مکان یا فضایی مانند خانه که در آن احساس صمیمت کنند.
- ایجاد رابطه های جدید و گروههای ساخت و ساز مشارکتی در محوطه اردو.
- همکاری بین افراد در حیطه ارتقاء محیط برای خاطره انگیزی در کالبد.
References
1. Baset Ghoreyshi Minaabad,M.&Mirvase.T.(2011). Roles camp in enriching students' leisure time(Case Study: High School Students in District 2 of Rasht). Geospatial Survey (Human Studies). Sixth year.No.16.99-114.[Persian]
2. Davachi,P.(2011). Ashouradeh Student Campus.M.S.Thesis, Unpublished,Faculty of Architecture&Civil Engineering.Architectural Engineering. Islamic Azad University.Qazvin Branch. [Persian]
3. Eslami,Gh.(2012).An analytical approach to the quality of contemporary residential environment. Tehran:Journal of Hoviatshahr. Sixth year,49. [Persian]
4. Farahpour Bakhtiari,H.(2009). Third child mill garden. M.S. Unpublished. Landscape Architecture. University of Shahid Beheshti.80. [Persian]
5. Frankish C. J, Kwan B, A. Ratner P, Higgins J, Larsen c. (2005), Challenges of citizen participation in regional health authorities. Social Science & Medicine, 54: 1471–1480.
6. Heydarian Dehkordi& Partners.(2014). The Effect of Outdoor Camp Students on Increasing Social Interactions of Students. First National Conference on Urbanism, Urban Management and Sustainable Development.Tehran: University of Tehran. [Persian]
7. Kamelnia,H.Haghir,S.(2009). Design patterns for green spaces in a child friendly city(Case Study:Child friendly city of Bam). Scientific Journal of Bagh-E-Nazar.Vol,6.No,12.77-88. [Persian]
8. Kazemi,M& Partners.(2011). The Effect of Mentally View of Tourists on Perceived Value of Coastal Cities of the Caspian Sea, with an emphasis on the role of the quality of perceived factors. Planning Research Journal.Vol,2.No,6.19-34. [Persian]
9. Lang,J.(2004). Creation of architectural theories: The role of behavioral science in environmental design.(Eynifar,A.).Tehran. University of Tehran. [Persian]
10. Norberg Schultz,K.(2009). The role of behavioral science in environmental design.(Shirazi,M.).Tehran.Rokhdad no Publishing.30. [Persian]
11. Oppenheim,A.(1990). Questionnaire design and assessment of attitudes.(Karimnia. M).Mashhad.Astan Ghodse Razavi publishing.P18-63. [Persian]
12. Pourabdol& Partners.(1394). 122-126. [Persian]
13. Pourabdol,S.Sobhi Gharamaleki,N&Abbasi,M.(2015).Comparison of academic proclivity and academic vitality in students with and without specific learning disorder. Journal of Learning Disabilities.No,4. 22-38. [Persian]
14. Sarokhani,B.(1991). revenue on the Encyclopedia of Social Sciences.Tehran.Keyhan publishing.858. [Persian]
15. Shiani,M.(2003). Child Social Participation. Social welfare scientific and research journal.Vol,2.No,7. 15-29. [Persian]
16. Vahida,F.Niazi,M.(2004). The Relationship between Family Structure and Social Participation in Kashan. Social Science Letter.No,23.119. [Persian]
Evaluation of the influential components of the physical factors of social participation in the student camp scenery architecture
Abstract
camp is an organized, systematic and purposeful activity which is held in a group with specific programs and supervised by coach in an environment outside the school, out of daily activities scope and in a completely diverse, friendly, jolly environment with the goal of training and construction. One of the most important factors contributing to the continuity of human life is the cooperation and participation of human beings. The purpose of the research is to identify the components of the physical factors of social participation in the architecture of Students Camp, and this is a social and cultural issue which determines individual relationship and behavior on social groups that can be considered predominant factor in shaping social behavior. The method of this research is survey and based on the questionnaire of information gathering tool and the method of inductive reasoning. The statistical population is the kids of 11, 12 and 13 years old who answer the questionnaire questions. The present study uses SPSS analytical software to analyze the responses and ultimately, with respect to the components affecting social participation such as creating a sense of belonging to a place, converting the subjectivity to the objectivity and unity in the creation of communal spaces Participatory architecture will be achieved in Students Camp learning and satisfaction.
Key words: Students Camp, social participation, Collective architecture, Subjectivity and objectivity.
[1] Comiunity Center
[2] Houens Odde International Scout Center
[3] The Gilwell Cottages
[4] Activity Center
[5] The Shelters
[6] Cronbach's alpha