Effects on social development, attitudel social networks boys between 18 and 23 years inarak
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studies
1 - کارشناس امور اجتماعی
Keywords: Cyberspace, Attitude, Social Development,
Abstract :
Effects on social development, attitudel social networks boys between 18 and 23 years inarak the objective of this thesis is that our families and the effects on social attutde and social media users boy virtual social networks We have discussed and examined The survey, practical. The results of the study as well as documents, records, papers, theses, books used And a questionnaire survey method was used, based on the nature and methods of the present study is a descriptive research. Sample garment boys 18 to 23 years of arak Cochran relationship for sampling in this study are based on a sample size of 400 was determined using.In the present study, due to the abundance and distribution of young people in the target population of simple random sampling was used. In the end we get the results that the job of parents and families Affairs age and household income levels and their effects on social relationships there is no virtual social network Male On the other hand, we see that the regression results show that variables filtering policy, education, TV shows, social welfare, and unemployment satellite programs have the highest impact on social relations
_||_
بررسیتاثیر توسعه اجتماعی بر نگرش مردان مجرد 18-23ساله شهر اراک به فضای مجازی
هدف از نگارش این مقاله آن است که ما میزان تاثیر پایگاه اقتصادی و اجتماعی نهادخانواده وسیاست فیلترینگ دولت و رسانه های اجتماعی ،به عنوان مولفه های توسعه اجتماعی، برنگرش کاربران پسر نسبت به شبکه های مجازی مورد بحث و بررسی قرار دهیم اين تحقيق از نظر هدف، کاربردي است. همچنين در اين تحقيق از مطالعه اسناد، مدارک، مقالات، پايان نامه ها، کتاب هاي مختلف استفاده شده است و از روش ميداني پرسش نامه بهره گرفته شده، پژوهش حاضر بر اساس ماهيت و روش تحقيق، از نوع توصيفي- پيمايشي مي باشد.جامه آماری کلیه جوانان پسر 18 تا 23 ساله شهر اراک ميباشد.و در این تحقیق ازفرمول کوکران برای نمونه گیری استفاده شده بر این اساس حجم نمونه 400 تعیین گردید.
در این تحقیق و با توجه به فراوانی و پراکندگی جوانان در جامعه آماری از نمونه گیری تصادفی ساده استفاده گردید.
در پایان به این نتایج رسیده شد که بین شغل وتحصیلات سن والدین وخانواده ها و میزان در آمد خانواده ها و تاثیرات آن برنگرش کاربران پسر شبکه های اجتماعی مجازی رابطه ای وجود ندارد و از طرفی میبینیم که نتایج رگرسیون نشان می دهد که متغیرهای سیاست فیلترینگ،آموزش ، سطح رفاهی جامعه ،رسانه های جمعی به ترتیب بیشترین تأثیر را بر نگرش کاربران پسر به شبکه های مجازی دارند
واژگان کلیدی:
نگرش، توسعه اجتماعی،فضای مجازی
مقدمه
توسعه اجتماعی اساسا به مفهوم افزایش ظرفیت و تنوع سازمانی آن است تعامل دو جانبه گروهها و منافع ، مشروعیت سیاسی ارزشهای اجتماعی فرهنگی ، افزایش تعاملات بین جامعه مدنی و حکومت بوده به طوری که خود اتکایی آنها و انسجامشان تقویت شود و توازن کلی ترین فرصتهای سیاسی و اقتصادی در جامعه فراهم گردد و با توجه گرایش روز افزون افراد جامعه به فضای مجازی، شبکه های اجتماعی 1اینترنتی، زندگی دومی است که آغاز شده و نمی توان آن را نادیده گرفت چنان که گمانه زنی ها و آمارهای پراکنده داخلی و خارجی حاکی از آن است که علی رغم ممنوعیت، تعداد قابل توجهی از کاربران ایرانی، عضو شبکه های اجتماعی مجازی هستند. مطابق آمار سایت الکسا (2012) فیس بوک یکی از 10 سایت برتر مورد استفاده ایرانیان در فضای وب است. شبکه های اجتماعی مجازی به دلیل داشتن قابلیت ها و خصوصیات فراونی همچون، «سیّال بودن»، «جهانی بودن»، «فرازمانی»، «فرامکانی»، «قابلیت دسترسی دائم»، «چندرسانه ای بودن»، «تشدید شدن واقعیت» و غیره، فضای مناسبی را برای بیان آراء و عقاید در اختیار کاربران قرار می دهند. البته امکان گذاشتن اظهارنظر بر روی مطالب این شبکه ها توسط دوستان، اهمیت شبکه های اجتماعی مجازی را دو چندان می کند
از طرف دیگر ارتباطات2 جزئی از زندگی اجتماعی انسان به حساب می آید بدون آن، زندگی اجتماعی قابل دوام نخواهد بود. رشد و تکامل فعالیت هاي ارتباطاتی و دریافت جوامع از نقش کلیدي آن براي ایجاد تحولات اساسی، چنان پرشتاب و عمیق بوده است که میتوان زمینه اصلی هرگونه تغییر اجتماعی و فرهنگی را در گسترش شبکه هاي ارتباطاتی دانست. دنیاي امروزه تکنولوژي پیشرفته را در خدمت ارتباطات درآورده است و بر پیچیدگی و قلمرو کاربرد آن روز به روز می افزاید، به طوري که بیشتر کشورهاي درحال توسعه براي ایجاد دگرگونی هاي اساسی، تلاش میکنند از ارتباطات برای دستیای به اهداف و مقاصد خود استفاده کنند.
بيان مسأله
لازمه شکلگیری یک جامعه توانمند، توسعه اجتماعی است که این مفهوم به معنای گذر از جامعه سنتی به صنعتی یا مدرن تعریف میشود. توسعه اجتماعی را با تقسیم حوزه اجتماعی به چهار حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، میتوان جزییتر توضیح داد که البته هر چهار حوزه در ارتباط تنگاتنگ با هم بوده و طبیعی است که از هم تأثیر میگیرند. وبا توجه به گرایش روز افزون افراد جامعه به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و به خصوص مردان گروه سنی 18-23 سال که به تازگی مرحله نوجوانی راپشت سر گذاشته و وارد مرحله جوانی می شوندکه میتواند مرحله جدیدی از فرهنگ پذیری و جامعه پذیری را به دنبال داشته باشد و این مدل جدید اغلب با فضای واقعی جامعه وفرهنگ متناسب با جامعه ما سازگار نیست حال همواره این نوع گرایش ها را با یک دید بیرونی و تحمیل شده از سوی مسایل جامعه و فرهنگ خود بررسی می کنیم و پژوهشهای صورت گرفته در این حوزه گویای این امر است اما نکته مهم در این پژوهش آن است که ما به دنبال بررسی تاثیر عوامل اجتماعی موجود در فرهنگ و جامعه بر نگرش و روابط مردان در فضای مجازی که آنها را سمت و سو میدهد هستیم.
استفاده اعتیاد گونه و افراطی افراد از این نوع شبکه های اجتماعی مجازی میتواند به طور کل آنها را در مسیری کاملا اشتباه از اهداف ایجاد آن شبکه ها قرار دهد.
بدیهی است که اهداف آن شبکه های مجازی تنها گسترش وحدت و تحکیم دوستی بین دوستان واقعی در یک گروه اجتماعی و یا خانوادگی و یا دانشگاهی و مدرسه ای می باشد و خواهد بود که با استفاده از برداشتهای غلط و اشتباه جوانان و نوجوانان به استفاده کاملا عکس آن روی آورده اند.
جنبه از خود بیگانگی در تاثیر این مساله خود میتواند اشاره به جنبه تاریخی موضوع داشته باشد و عواقب بد ناشی از گسترش آن میتواند به ریشه های فرهنگی اجتماعی و حتی سیاسی یک جامعه لطمه وارد کند که این خودبازگوی چند متغیر بودن این مساله میباشد.
در نهایت به نظم جامعه لطمه های زیادی وارد کند که میتوان آنرا یکی از دغدغه های بزرگ مسوولین دانست.
اهداف تحقيق:
از عمده هدفهای این تحقیق آن بودکه بتوان سمت و سوی استفاده سوء از این نوع اجتماعات مجازی را به سمت استفاده درست و کارکردی برای جامعه واقعی سوق داد و بستر های ایجاد شرایط توسعه مطلوب فضای مجازی را فراهم کرد، که این مسلتزم آن بود که ما هدفهای ویژه آن را به خوبی مورد مطالعه و بررسی قرارداده اهداف ویژه انرا میتوان بررسی انواع این شبکه های اجتماعی مجازی و نوع فعالیتی که میتوان در آنها انجام می شود،قلمداد نمود .
اهداف ویژه
مطالعه اعضاء فعال و ...
مطالعه جوامع مجازی مانند فیس بوک که در بین رده های سنی گوناگون جامعه بسیار رواج دارد.
تاثیر آن بر اقتصاد خانواده و در کلان تر جامعه به چه صورت میباشد .
تاثیر بر روابط اجتماعی در دنیای واقعی .
تاثیر بر ارزشهای فرهنگی آن جوامع.
مطالعه اعضاء که تنها دریافت کننده میباشند.
مهمترین سوال اساسی این مقاله آن است که آیا توسعه اجتماعی بر نگرش مردان مجرد شهر اراک به فضای مجازی تاثیر دارد؟
نقش قدرت در شبکه های اجتماعی(کاستلز)
کاستلز(2009) بر اساس این تعریفِ خود از قدرت، چهار شکل قدرت در شبکه ها را از هم متمایز می سازد:
1) قدرت شبکه بندی:بیانگر توانایی اتصال و ارتباط افراد درون شبکه است؛
2) قدرت شبکه:یعنی قدرتی که شبکه روی رفتار،نگرش ها،ترجیحات و علائق اعضای خود اعمال می کند؛
3) قدرت شبکه ای:قدرتی است که اعضای شبکه در کنار هم بدست می آورند به طوریکه به تنهایی و منفرد و زمانی که بیرون از شبکه قرار دارند فاقد چنین قدرتی می باشند؛
4) قدرت شبکه سازی: یعنی توانایی ایجاد و توسعه شبکه اجتماعی از طریق مهارت های خاص انسانی،فنی و ادراکی؛
شکل(1).انواع قدرت در شبکه های اجتماعی
از نظر جوزف ناي قدرت به معنی توانایی تأثیرگذاري بر رفتار دیگران به گونه اي که موجب اتفاق افتادن آن چیزي که ما می خواهیم، می باشد. بنابراین به طور خاص ، قدرت قابلیت نفوذ در رفتار دیگران براي دستیابی به نتایج دلخواه است. در این تعریف، قدرت به دو بخش تقسیم می شود : نرم (ارزش ها، فرهنگ، سیاست، نهادها، تنظیم اولویتها و جذب مخاطب) و سخت (قدرت نظامی و اقتصادي). به تعبیر ناي ، فضاي مجازي ابزار قدرت نرم و قدرت نرم مرجع تولید فضاي مجازي شده است (ناي،1387). به این ترتیب ، می توان گفت قدرت شبکه هاي اجتماعی مجاز ي، اگرچه سرشتی نرم دارد ، اما به دلیلی توان تأثیرگذاري در شبکه ، شبکه بندي و شبکه سازي می تواند بر قدرت سخت نیز تأثیر بگذارد
با این تعریف کلی چارچوب عامی به دست می آید تا برخی از تفاوت ها ي عمده تلقی از قدرت در حوزه ارتباطات و ارتباطات مجازي مشخص شود .به نظر مانوئل قدرت، ظرفیتی رابطه اي است که یک کنشگر اجتماعی را قادر می سازد تا گونه اي ناهمسنگ و از راه هایی که خواسته ها ، منافع و ارزش ها ي کنشگران صاحب قدرت را برآورده سازد، بر تصمیمات سایر بازیگران یا کنشگران اجتماعی تأثیر گذارد (کاستلز،2010)؛ بنابراین مفاهیم ذیل در رابطه با قدرت در شبکه های اجتماعی مطرح می باشند:
1)قدرت: در کلی ترین معنا، قدرت به معناي توان ایجاد یا سهم داشتن در ایجاد نتایجی است براي پدیدآوردن تفاوتی در جهان می توانیم بگوییم که در زندگی اجتماعی قدرت به معناي توان انجام چنین کاري از طریق روابط اجتماعی است، یعنی توان ایجاد یا داشتن سه می در ایجاد نتایج از طریق تأثیر گذاردن بر دیگري یا دیگران (آوتویت و باتامور،1392)
2) کنشگر: مفهوم کنشگر از دیدگاه کاستلز به گستره اي از موضوعات مرتبط با کنش همچون کنشگران فردي، کنشگران گروهی، سازمانها، نهادها، و شبکه ها اشاره دارد. حتی اگر این عملکرد به واسطه فرآیندهایی در گذشته، نهادینه یا سازماندهی شده باشد، اما آنچه مهم تلقی می شود این است که در نهایت تمام سازمان ها، نهادها ، و شبکه ها به گونه ای بر عملکرد کنشگران انسانی دلالت می کنند(کاستلز،2010).
3) کنشگري: کنشگري 3به فعالیت هاي گوناگون در عرصه هاي سیاسی، اقتصادي، اجتماعی، زیست محیطی و غیره معطوف می شود که با هدف ایجاد تغییر در این سامانه ها انجام می گیرد. فعالیت هاي مرتبط با کنشگري گستره وسیعی دارند و از نوشتن نامه هاي سرگشاده به مسوولان و رسانه ها، تا برگزاري کارزارهاي سیاسی، بایکوت اقتصادي، راهپیمایی خیابانی، اعتصاب، تحصن و اعتصاب غذا را در بر می گیرند. برخی از کنشگران تلاش می کنند تا به جاي اعمال فشار بر دولت ها، براي تغییر و بازنگري در قوانین، مردم را نیز به تغییر رفتارشان ترغیب کنند(شاو،2001).
همچنین، توانایی و برخورداري از اراده و قابلیت هاي کنش اجتماعی و به کارگیري ابزارها، نمادها و نشانه ها در چارچوب ارزش هاي اجتماعی و سازوکارهاي موجود در فناوري ها، براي انجام ارتباط متقابل است. از این رو، فعالی تهایی که کاربران با تکیه بر مهارت هاي خود در استفاده از ابزارهاي ارتباطی اینترنت، براي ایجاد ارتباط ، مبادله و نشان دادن واکنش درخور به دیگران، در راستاي هدف هاي خود در فضاي سایبر انجام می دهند، کنشگري محسوب می شود(خانیکی و بابایی،1391).
ویژگی های شبکه) ایسرایل و راندرز(
نظریه پردازان شبکه برای شبکه اجتماعی ویژگی های گوناگونی قائل شده اند.یکی از مهم ترین دسته بندی ها در این زمینه توسط ایسرایل و راندرز(1997) صورت پذیرفته است.از نظر آنها این ویژگی ها به دسته ویژگی های ساختاری و ویژگی های کارکردی شبکه قابل تقسیم بندی هستند.ویژگی های ساختاری شبکه شامل اندازه،تنوع و ترکیب شبکه بوده و ویژگی کارکردی شبکه شامل حمایت اجتماعی(حمایت مصاحبتی،حمایت عاطفی،حمایت خدماتی،حمایت مالی،حمایت اطلاعاتی) شبکه می باشد.
شکل(2-2).ویژگی های شبکه اجتماعی(ایسرایل و راندرز،1997
نظریه های رسانه شناسی) اينيس و مک لوهان)
اينيس و مک لوهان رسانه هاي ارتباطي را به عنوان عصارة تمدن مي شناسند و هر دو نفر معتقدند تاريخ توسط رسانه هاي غالب در هر عصر و زماني هدايت مي شود. اينيس معتقد است رسانه هاي ارتباطي در واقع توسعة ذهن انسان هستند و علاقة اوليه و اصلي هر دورة تاريخي نوعي تعصب است که از رسانه هاي غالب مورد استفاده ناشي مي شود. به عبارت ديگر، رسانه ها آنچه را در يک دورة تاريخي اتفاق مي افتد و با اهميت به نظر مي رسد تعيين مي کنند. رسانه هاي سنگيني نظير پوست، خاک و گل يا سنگ تداوم زيادی دارند و بنابراين به دليل اين که اين رسانه ها ارتباط را از نسلي به نسل ديگر آسان مي سازند، نسبت به سنت تعصب دارند. در مقابل، رسانه هايي نظير کاغذ سبک هستند و حمل و نقل آن ها آسان است. بنابراين این نوع رسانه ها ارتباط را از مکاني به مکان ديگر آسان مي سازند و باعث تشويق امپراتوري، ديوان سالاري گسترده و نظام مي شوند.
گفتار به عنوان رسانه به خاطر اين که يک صدا، در زماني خاص و يک بار توليد مي شود، افراد را تشويق مي کند تجربياتشان را بر اساس توالي زماني سازمان دهند، گفتار همچنين به دانش و سنت نياز دارد و بنابراين جامعه و رابطه را حمايت مي کند. رسانه هاي نوشتاري که به صورت فضايي مرتب و تنظيم مي شوند، نوع متفاوتي از فرهنگ را توليد مي کنند.تأثير محدود به فضايي بودن نوشته در مقامات سياسي علاقه ايجاد مي کند و باعث رشد امپراتوري هايي در جهان مي شود.(ليتل جان،1384).مک لوهان در بحث ساختار رسانه ها، پا را فراتر نهاده است. اساسي ترين نظرية مک لوهان اين است که مردم از طريق تعادلي با نسبت احساسات با محيط سازگار مي شوند و رسانة اصلي عصر باعث مطرح شدن نسبت حسي ويژه اي مي شود که همين باعث تحت تأثير قرار دادن درک مي شود. مک لوهان تمام رسانه ها را توسعة يک توانايي ذهني انساني و غلو و اغراق حس مي داند.(ليتل جان،1384).مک لوهان انديشمند کانادايي معاصر هر وسيله اي در زندگي را در امتداد عضو يا حسي از انسان قرار مي دهد. چرخ در امتداد پا، لباس امتداد پوست بدن و .... در زمينه وسايل ارتباطي نيز هر وسيله در امتداد يکي از حواس انسان است. خط امتداد چشم، راديو امتداد شنوايي و .... مک لوهان به اميد شرايطي است که با ابداع يا اختراع وسيله يا وسايلي ديگر حواس سخت بر حواس ديگر پيشي نگيرد و موجبات بر هم خوردن نظم و تعادل در حيات انساني نشود.مک لوهان ارتباط را مدار هستي اجتماعي دانسته و حرکت تاريخ را از نظر ارتباط در دوران هاي تمدن باستاني بدون خط، تمدن داراي خط يا بصري و تمدن مبتني بر وسايل ارتباطي الکترونيک مورد بررسي قرار مي دهد. مک لوهان در بسياري از آثارش به منطق موزائيکي نظر دارد. اين انديشه را مي توان در امتداد انديشه هاي پيکر بندي و گشتالت دانست. از ديد مک لوهان چيدن و ديدن تمامي عناصر کنار يکديگر موجب مي شود فرد از تک بيني، ديدگاه هاي محدود و انحصاري فراتر رفته و هر عنصر را در بستر محيطي آن مورد نظر قرار دهد.مک لوهان در زمينه اهميت وسايل ارتباطي آنها را تنها وسيله انتقال محض پيام نمي داند بلکه وسايل ارتباطي مظهر و پيام يک عصر است که با آن دنيايي ديگر و انسانها يي ديگر پديد مي آيد. مک لوهان در تأييد اين نظر خود تا بدانجا پيش مي رود که معتقد است محتواي واحد در هر يک از وسايل ارتباط جمعي مي تواند اثري متمايز بر جاي گذارد. (ساروخانی،1377). مک لوهان مي گويد، اهميت تأثير رسانه ها ناشي از شکل و قالب تکنولوژي آنها است و نه از محتواي آنها (بیتا،1386)
فرضیات تحقیق:
فرضیه اصلی:
1-به نظر میرسدبین توسعه اجتماعی و نگرش کاربران پسر 18-23 ساله شهر اراک به فضای مجازی رابطه معنی داری وجود دارد
فرضیات فرعی:
1-به نظر میرسد که سیاست فیلترینگ دولت بر نگرش افراد جامعه به فضای مجازی و نحوه استفاده از این فضا تاثیر گذار است.
3-به نظر میرسد که رسانه های جمعی برنگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 ساله شهر اراک به شبکه های مجازی اثرگذار است.
4-به نظر میرسد بین سطح رفاهی جامعه وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 ساله شهر اراک به شبکه های مجازی رابطه وجود دارد
5- به نظر میرسید بین میزان امنیت اجتماعی وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد
روش تحقیق:
بهره گیری از روش های متناسب با موضوع پژوهش، بهترین راه رسیدن به یک نتیجه منطقی، علمی و استاندارد برای هر پژوهشی است. روشهای علمی متناسب با پژوهش در واقع ابزار رسیدن به هدف مورد نظر محقق می باشد. علیرغم استفاده این روش ها در علوم تجربی، امروزه تحقیقات علوم انسانی نیز در به کار بردن این روش ها مستثنی نیست.
در بخش مطالعات میدانی به روش توصیفی و اطلاعات بدست آمده در بخش مطالعات پیمایشی به روش استنباطی ارائه شده است، که با در نظر گرفتن فرضیههای تحقیق از آزمون متناسب با آنها استفاده شد. تکنیک های مورد استفاده نیز، فیش برداری، پرسشنامه ،شاخص سازی و سنجش ارتباط میان متغیرها با طراحی طیف لیکرت وتحلیل آن از طریق نرم افزار spssمی باشد.
برای اطمینان از روایی محتوا، در موقع ساختن ابزار سعی شد که سوال های تشکیل دهنده ی ابزار معرف قسمت های محتوای انتخاب شده باشد و به افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه داده شد. زیرا که اعتبار محتوا به قضاوت داوران بستگی دارد. پس از گردآوری دادهها، براساس آمارهای توصیفی و استنباطی و با استفاده از نرم افزار های spss، دادهها مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفتهاند
جامعه آماری تحقیق:
جامعه آماري عبارت است از کليه عناصر و افرادي که در يک مقياس جغرافيايي مشخص(جهاني يا منطقه اي) داراي يک يا چند صفت مشترک باشند (حافظ نيا، 1381).
بطور ساده يک جامعه آماري عبارت است از کليه اعضاي حقيقي يا فرضي،دسته اي از افراد، وقايع و اشياء که محقق يافته هاي خود را به آن تعميم ميدهد. جامعه آماري اين پژوهش، متشکل از کلیه جوانان پسر 18 تا 23 ساله شهر اراک ميباشد . محاسبه حجم نمونه آماری از رابطه کوکران با حجم جامعه محدودانجام شد n=400
یافته های تحقیق:
دربررسی تاثیرتوسعه اجتماعی بر نگرش مردان مجرد به فضای مجازیآزمون همبستگی پیرسون در اولویت قرار دارد. لازم به ذکر است آزمون همبستگی اسپیرمن برای تأیید آزمون همبستگی پیرسون انجام شده است
فرضیه1-به نظر میرسید بین سیایست فیلترینگ اینترنت وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد.
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیر سیاست فیلترینگ ونگرش کاربران به ترتيب برابر 715/0 و 696/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین سیاست فیلترینگ و نگرش کاربران رابطه معنی داری وجود دارد .
جدول(1 ).رابطه بین سیاست فیلترینگ ونگرش کاربران
متغیر | نگرش کاربران | |||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | ||||
سیاست فیلترینگ | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ||
| | | | | | دارد | مستقیم |
فرضیه2- به نظر میرسید بین سطح رفاهی جامعه وتاثیرات آن بر روی نگرش اجتماعی پسران بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیر سطح رفاه جامعه و نگرش مردان به ترتيب برابر 759/0 و 733/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین سطح رفاه جامعه و نگرش رابطه معنی داری وجود دارد .
جدول(2).رابطه بین سطح رفاه جامعه و نگرش مردان
متغیر | نگرش مردان | |||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | ||||
سطح رفاه | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ||
| | | | | | دارد | مستقیم |
3فرضیه- به نظر میرسید بین آموزش وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیر آموزش و نگرش به ترتيب برابر 527/0 و 526/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین آموزش ونگرش کاربران رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول(3).رابطه بین آموزش ونگرش کاربران
متغیر | نگرش کاربران | ||||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | |||||
آموزش | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | |||
| | | | | | دارد | مستقیم |
فرضیه4- به نظر میرسید بین رسانه های جمعی وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهراراک رابطه وجود دارد
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیر رسانه های جمعی و نگرش کاربران به ترتيب برابر 523/0 و 519/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین رسانه های جمعی و نگرش کاربران رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول(4-).رابطه بین رسانه های جمعی و نگرش کاربران
متغیر | نگرش کاربران | |||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | ||||
رسانه های جمعی | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ||
| | | | | | دارد | مستقیم |
فرضیه5-به نظر میرسید بین میزان امنیت اجتماعی وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیرامنیت اجتماعی ونگرش کاربران به ترتيب برابر 653/0 و 621/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین امنیت اجتماعی و نگرش کاربران رابطه معنی داری وجود دارد .
جدول(5).رابطه بین امنیت اجتماعی و نگرش کاربران
متغیر | نگرش کاربران | |||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | ||||
امنیت اجتماعی | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ||
| | | | | | دارد | مستقیم |
فرضیه6- به نظر میرسید بین برنامه های ماهواره ای وتاثیرات آن بر روی نگرش کاربران پسر بین 18 تا 23 سال شبکه های اجتماعی مجازی در شهر اراک رابطه وجود دارد
تجزيه و تحليل داده ها نشان می دهد که ضرايب همبستگی آزمون پیرسون و اسپیرمن بین دو متغیر برنامه های ماهواره و نگرش کاربران به ترتيب برابر 458/0 و 419/0و با p- مقدار (معنی داری) به ترتيب برابر 000/0 و 000/0 و کوچکتر از سطح معنی داری هستند، لذا در اين سطح فرضیعنی عدم وجود رابطه رد می شود و در نتيجه بین برنامه های ماهواره و نگرش کاربران رابطه معنی داری وجود دارد.
جدول(6).رابطه بین برنامه های ماهواره و نگرش کاربران
متغیر | نگرش کاربران | |||||||
آزمون | پیرسون | اسپيرمن | وجود رابطه | نوع رابطه | ||||
برنامه های ماهواره | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ضريب همبستگی | معنی داری | تعداد | ||
| | | | | | دارد | مستقیم |
نتیجه گیری:
با توجه به گرایش روز افزون افراد جامعه به استفاده از شبکه های اجتماعی مجازی و به خصوص مردان گروه سنی 18-23 سال که به تازگی مرحله نوجوانی راپشت سر گذاشته و وارد مرحله جوانی می شوندکه میتواند مرحله جدیدی از فرهنگ پذیری و جامعه پذیری را به دنبال داشته باشد و این مدل جدید اغلب با فضای واقعی جامعه وفرهنگ متناسب با جامعه ما سازگار نیست نوع شبکه های اجتماعی مجازی میتواند به طور کل آنها را در مسیری کاملا اشتباه از اهداف ایجاد آن شبکه ها قرار دهد.
بدیهی است که اهداف آن شبکه های مجازی تنها گسترش وحدت و تحکیم دوستی بین دوستان واقعی در یک گروه اجتماعی و یا خانوادگی و یا دانشگاهی و مدرسه ای می باشد و خواهد بود که با استفاده از برداشتهای غلط و اشتباه جوانان و نوجوانان به استفاده کاملا عکس آن روی آورده اند.
بررسی تاثیر توسعه اجتماعی بر نگرش مردان مجرد 18-23 شهر اراک به فضای مجازیو تبيين چگونگي ارتباط ميان مولفههای اصلی و مولفههای فرعی در قالب ارائه تمهای تحقیق صورت گرفته نشان داد ،برنامه ها ی تلویزیونی ،سطح رفاهی جامعه،آموزش ،فیلترینگ ،امنیت اجتماعی بر نگرش مردان مجرد شهر اراک رابظه معناداری وجود دارد.
سطح رفاهی جامعه نیز با تاثیر پذیری عواملی از قبیل :سطح رفاه خانواده،فرهنگ عمومی جامعه ،میزان بیکاری،میزان رضایتمندی خانوارها از زندگی ،سیاستهای دولت بر نحوه استفاده از مردان مجرد 18-23 سال شهر اراک موثر بوده است.
از سوی دیگر برنامه های تلویزیونی و همچنین رسانه های جمعی به صورت معناداری بر نگرش مردان مجرد 18-23 شهر اراک موثر بوده است .
همچنین سیاستهای فیلترینگ دولت برنحوه استفاده کاربران موثر بوده به نحوی که با تغییر سیاستگذاری دولت میزان بهره مندی و به تبع نگرش مردان مجرد نیز به فضای مجازی تغییر کرده و رابطه معناداری وجود داشته است.
فهرست منابع
-کتابها:
بل، دیوید.(1389). درآمدی بر فرهنگهای سایبر.ترجمه مسعود کوثری و حسین حسنی، تهران: انتشارات جامعه شناسان.
جباري احمد(1381)، " مقدمهاي بر مراحل و ساختمان تحقيق علمي"، چاپخانه گرگان، چاپ اول
- حافظ نيا، محمد (1381)." مقدمه اي بر روش تحقيق در علوم انساني" تهران، انتشارات سمت، چاپ هفتم.
خاکی ، غ ، 1386، روش تحقیق در مدیریت ، انتشارات دانشگاه آزاد .
ساروخانی،باقر(1383)اینترنت و هویت ملی در میان کاربران،فرهنگ ارتباطات،5: 52
سرمد، ز، بازرگان، ع، حجازی، ا.، 1389، روش های تحقیق در علوم رفتاری، چاپ سیزدهم، انتشارات آگاه، تهران، صص 177-81 .
سکاران، اوما(1381)." روش هاي تحقيق در مديريت" ترجمه محمد صائبي، محمود شيرازي. تهران موسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي.
سلطانیفر، محمد(1391). کلیک؛ سایبر دیپلماسی(زمان مجازی، تحول در نهادهای مجازی).تهران، انتشارات بعثت.
شرام، ریچارد(1381). هويت اجتماعي، ترجمه تورج یاراحمدي، تهران: نشر شیرازه.
عبدی،مریم(1390).اینترنت و هویت اجتماعی،رسانه،21: 17
کاستلز،م(1390).عصر اطلاعات،اقتصاد،جامعه و فرهنگ(ظهور جامعه شبکه ای)،مترجم:عقیلیان،احمد،چاپ هفتم،تهران،انتشارت طرح نو.
لیتل جان، جیمز(1381). اينترنت و جامعه، ترجمه عباس گیلوري و علی رادباوه، تهران: نشر کتابدار.
نادری، ابراهیم(1390). جامعه شناسي هويت ايراني، تهران: پژوهشکده تحقیقات استراتژیك.
نصيري،رسول (1387)." آموزش گام به گام SPSS" تهران، نشر گستر،چاپ اول.
-پایان نامه ها و فصلنامه ها:
احمدی، ثریا(1386).استفاده از تلفن همراه و هویت شخصی در شبکه های اجتماعی. پایان نامه کارشناسی ارشد علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی.
اخگری، محمد(1386). فلسفه رسانهای اینترنت: هویت انسانی در رسانههای مجازی. تهران: نشریه علمی پژوهشی رادیو - تلویزیون، سال سوم، شماره ویژه فلسفه رسانه.
اکبریه،کمال(1391).رابطه استفاده از رسانه های نوین با ابعاد هویتی جوانان 14 تا 29 سال تبریزی،پژوهش های ارتباطی،19: 1023
انصاری،علی(1391).رسانه های نوین و بحران هویت،مطالعات ملی،20: 34
برخوردار، فریبا. (1384) تار و پود اینترنت.تهران فصلنامه مطالعاتی تحقیقاتی وسایل ارتباط جمعی، شماره چهارم.
زنگویی،فرنوش(1391)بازنمایی هویت مجازی دانشجویان شهر تهران در شبکه های اجتماعی مجازی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه علامه طباطبائی
عبداللهیان، حمید ؛ رضانیا، آوات(1388). مطالعه تجربه خود زنانه در ارتباطات اینترنتی.تهران نشریه پژوهش زنان، شماره سوم
قرانی دامداباجا،لیلا(1391).شبکه های اجتماعی غیر رسمی،میزان حمایت اجتماعی و میزان رضایت از زندگی زنان متاهل شاغل 20 تا 55 سال در شهر اردبیل،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه الزهرا
طوسی،صمد(1391).تاثیر اینترنت بر سبک ارتباطات.تهران،مرکزمطالعات راهبردی.
نازوی،امیر(1392). تأثیر ویژگیهای شبکههای آنلاین اجتماعی بر نشاط سازمانی.پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق.
-Books1
Aoella,B. (2006). Brothers Keepers: Situating Kinship Relations in Broader Networks of Social Support, Sociological Perspectives, 100:273-306.
Axon, Ian., (2007). "Why young consumers are not open to mobile marketing communications", International Journal of Advertising, Vol. 26 No. 2, pp. 223-46.
ByrnM.,Limay,B.,(2006): social network analysis: recent controversies and current achievements, Acta sociologica.85: pp329-343.
Josfuller, J.c,(2008). the concept and use of social networks. social network in urban situations, Manchester university press. Pp.1-50.
Casico, D (2000) : interaction in social networks, Handbook of Social Psychology: . Kluwer Academic/ Plenum Publishers, New York.
Chalender.,N,( 2006). Social network analysis: a powerful strategy, also for the information sciences, Information Science, vol. 44, n.6, pp. 441˚453
Chen, P. V(2004). Network data and measurement«, Annual Review of Sociology, 72, 435-463.
Fisk, S., (2009). Social network analysis: methods and applications. Cambridge university press.
Fox, L. K., (2006). Perceived involvement of network members in courtships: A test of the relational turbulence model, Personal Relationships, 13, 281-302
Watson, A., Haffman, M,(2009). the social networks of high and low self monitors: Implications for workplace performance«, Administrative Science Quarterly, 78, 121-146.
-Thesis and magazines
Aguayo, I. G., (2011) :Social support: Global and relationship-based levels of analysis , Journal of Social and Personal Relationships, 39, 295-312.
Boid . ,N W. Elison, B,(2007). Social network analysis«, Economic Development Journal, Vol. 1:.3.
Gomez, N.,.. Lee,G., (2012). ‘Is there Social Capital in a Social Network Site?: Facebook Use and College Students’ Life Satisfaction, Trust, and Participation’, Journal of Computer- Mediated Communication, Vol. 26, No. 4.
Hazzy.,M,.Zhang, Sh , Kline, S.(2007). Can I Make My Own Decision? A Cross-Cultural Study of Perceived Social Network Influence in Mate Selection, Journal of Cross-Cultural Psychology. vol.32, 12-24
Israel,B. and Randers, T(1997):Social Network Characteristics and Psychological Well-Being, Health Education Quarterly, 54: 461-481
Lansing, B,(2003). Which Type of Ties and Networks Provide What kinds of Social Support?, Advances in Group Processes, vo 53, 207-235
Libsky, B .,Siber,C.,(2006). The network is personal: Introduction to a special issue of Social Networks, social networks, 349-356.
Linker, G, (2008). "The role of theory in uses and gratifications social network".Communication Research, 125, 9-36
Folger, E., A. Muise, and S. Desmarais (2005). ‘Information Disclosure and Control on Facebook: Are they Two Sides of the Same Coin or Two Different Processes?’ Cyber Psychology & Behavior, Vol. 1, No. 3.
Marty, A., (2009). Social Network Analysis: An Introduction, forthcoming in Handbook of Social Network Analysis Edited by Peter Carrington and John Scott, Sage.
Pempek, T. A., Y. A. Yermolayeva and S. Calvert (2009). ‘College Students’ Social Networking Experiences on Facebook’, Applied Developmental Psychology, Vol. 30, No. 3.
Shaw, L. A., (2001): Social support, conflict and the development of marital dysfunction, Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69, 219-230.
Swanson, M. R., (2011) :Romantic involvement and social network involvement, Social Psychology Quarterly, 135, 116-131
Saxson, L. (2013), "College Students' Social Networking Experiences on Facebook", Journal of Applied Developmental Psychology, 42 : 227-238.
Tabritsa, D., Ellison, N.,Ford,S (2010)." Social network sites: Definition, history, and scholarship". Journal of Computer-MediatedCommunication, 25, 210-230.
Zebra.,G (2011), "Social Network Sites: Definition, History and Scholarship", Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 177: 210- 230
Abstract
Effects on social development, attitudel social networks boys between 18 and 23 years inarak the objective of this thesis is that our families and the effects on social attutde and social media users boy virtual social networks We have discussed and examined The survey, practical. The results of the study as well as documents, records, papers, theses, books used And a questionnaire survey method was used, based on the nature and methods of the present study is a descriptive research. Sample garment boys 18 to 23 years of arak Cochran relationship for sampling in this study are based on a sample size of 400 was determined using.
In the present study, due to the abundance and distribution of young people in the target population of simple random sampling was used. In the end we get the results that the job of parents and families Affairs age and household income levels and their effects on social relationships there is no virtual social network Male
On the other hand, we see that the regression results show that variables filtering policy, education, TV shows, social welfare, and unemployment satellite programs have the highest impact on social relations
Keyword:
Attitude, Social Development, cyberspace
[1] Social network
[2] Communication
[3] Activism