The relationship between mass media and family values (Case of study: 15-29 year old youth of Shahrekord)
Subject Areas : Journal of Iranian Social Development Studiesomid babaei 1 * , Farahnaz Mostafavi kangahi 2
1 - Instructor, Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Social Sciences, Payam Noor University, Tehran, Iran.
Keywords: Mass Media, family values, traditional values, modern values,
Abstract :
The family in Iran is one of the most important social institutions, which is rapidly changing andtransforming under the influence of several factors, including mass media. The present article tries to investigatethe significance of the relationship between mass media and the family values of the youth and in this regard, todetermine whether the family values of the youth tend towards traditional values or modern values? Thetheoretical framework of the current research is a combination of planting theory, dependence theory,application and gratification theory. Using the survey method and a sample size equal to 382 people, thecollected data were analyzed using descriptive statistics, Kramer's coefficient and regression equation. theresults show that family values Most of the young people (about 75%) tend towards modern values. Also, thecoefficient (beta) shows that the most effective in predicting the tendency of young people towards family valuesis related to their dependence on the media (beta=.192) and the least effective is related to the type of programsthey use (beta=.058).
- ابوالقاسمی، محمود، عباسعلی نوروزی و محسن طالبزاده نوبریان (1392)، تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده: از منظر هویت دینی و ملی، مطالعات ملی، شماره55، صص3-24.
- اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
- پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)، پیمایش ملی ارزشهای جوانان، تهران: معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان.
- پستمن، نیل (1386)، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: اطلاعات.
- دادگران، سید محمد (1384)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: مروارید و فیروزه.
- رزاقی، افشین (1381)، نظریههای ارتباطات اجتماعی، تهران: پیکان.
- رفیعپور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: کتاب فردا.
- زنجانیزاده، هما و علی محمدجوادی (1384)، بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی ناحیه 3 مشهد، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 2، صص126-142.
- قیطاسی، روح الله، ابوالقاسم حیدری و علی رحمانی فیروزجاه (1400)، نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر ایلام، فرهنگ ایلام، شماره70، صص28-56.
- کوئن، بروس (1370)، درآمدی به جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
- لیتل جان، استیفن (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران: جنگل.
- محسنی، منوچهر (1379)، بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در تهران، تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
- محسنیان راد، مهدی (1378)، ارتباطشناسی: ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
- مدیری، فاطمه (1397)، گونههای مختلف ارزشهای خانوادگی و همبستههای اقتصادی آن در شهر تهران، جامعهشناسی کاربردی، شماره 69، صص147-166.
- مککوائیل، دنیس (1382)، درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان، یافتههای پژوهش در 28 استان کشور، تهران: دفتر طرحهای ملی.
- ویلیامز، کوین (1386)، درک تئوری رسانهها، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: ساقی.
- Ballew, K. C. (2011). Family values: The empirical impact of internet use. M. A. Thesis, Baylor University, Departman of Sociology.
- Evaristus, Ch. N. (2021). Impact of social media on family values, Spaientia foundation journal of education, sciences and gender studies, Vol.3 No.1 March, 2021; pg. 383 – 394.
- Gerbner, G. et al. (2000). Cultivation Theory: Cultural Indicators Project. Online.
- Mesch, G. (2006). Family Relations and the Internet: Exploring a Family Boundaries Approach. Journal of family communication, 6 (2), 119-138.
_||_- ابوالقاسمی، محمود، عباسعلی نوروزی و محسن طالبزاده نوبریان (1392)، تاثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده: از منظر هویت دینی و ملی، مطالعات ملی، شماره55، صص3-24.
- اینگلهارت، رونالد (1373)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
- پژوهشکده ملی مطالعات جوانان (1383)، پیمایش ملی ارزشهای جوانان، تهران: معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان.
- پستمن، نیل (1386)، زندگی در عیش، مردن در خوشی، ترجمه صادق طباطبایی، تهران: اطلاعات.
- دادگران، سید محمد (1384)، مبانی ارتباط جمعی، تهران: مروارید و فیروزه.
- رزاقی، افشین (1381)، نظریههای ارتباطات اجتماعی، تهران: پیکان.
- رفیعپور، فرامرز (1378)، وسایل ارتباط جمعی و تغییر ارزشهای اجتماعی، تهران: کتاب فردا.
- زنجانیزاده، هما و علی محمدجوادی (1384)، بررسی تأثیر اینترنت بر ارزشهای خانواده در بین دانشآموزان دبیرستانی ناحیه 3 مشهد، مجله جامعهشناسی ایران، دوره ششم، شماره 2، صص126-142.
- قیطاسی، روح الله، ابوالقاسم حیدری و علی رحمانی فیروزجاه (1400)، نقش شبکههای اجتماعی مجازی در میزان ارزشهای خانوادگی دانشآموزان مقطع متوسطه شهر ایلام، فرهنگ ایلام، شماره70، صص28-56.
- کوئن، بروس (1370)، درآمدی به جامعهشناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: فرهنگ معاصر.
- لیتل جان، استیفن (1384)، نظریههای ارتباطات، ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی، تهران: جنگل.
- محسنی، منوچهر (1379)، بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی- فرهنگی در تهران، تهران: دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور.
- محسنیان راد، مهدی (1378)، ارتباطشناسی: ارتباطات انسانی (میان فردی، گروهی، جمعی)، تهران: سروش.
- مدیری، فاطمه (1397)، گونههای مختلف ارزشهای خانوادگی و همبستههای اقتصادی آن در شهر تهران، جامعهشناسی کاربردی، شماره 69، صص147-166.
- مککوائیل، دنیس (1382)، درآمدی بر نظریههای ارتباط جمعی، ترجمه پرویز اجلالی، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانهها.
- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (1381)، ارزشها و نگرشهای ایرانیان، یافتههای پژوهش در 28 استان کشور، تهران: دفتر طرحهای ملی.
- ویلیامز، کوین (1386)، درک تئوری رسانهها، ترجمه رحیم قاسمیان، تهران: ساقی.
- Ballew, K. C. (2011). Family values: The empirical impact of internet use. M. A. Thesis, Baylor University, Departman of Sociology.
- Evaristus, Ch. N. (2021). Impact of social media on family values, Spaientia foundation journal of education, sciences and gender studies, Vol.3 No.1 March, 2021; pg. 383 – 394.
- Gerbner, G. et al. (2000). Cultivation Theory: Cultural Indicators Project. Online.
- Mesch, G. (2006). Family Relations and the Internet: Exploring a Family Boundaries Approach. Journal of family communication, 6 (2), 119-138.